اجور معوقه و نحوه مطالبه آن‌ : اجور معوقه را می‌توان مطالبه کرد

اجور معوقه و نحوه مطالبه آن‌

یکی از عقودی که کاربر زیادی برای افراد جامعه دارد قرارداد اجاره است، همچنین مزایای را برای افرادی که توانایی خرید مسکن را ندارند بوجود می‌آورد، اما مشکلاتو مسائلی را نیز به همراه خود دارد.در این مقالهاجور معوقه و نحوه مطالبه آن‌ را مورد بررسی قرار میدهیم

قانون گذار در قوانین مختلف از جمله قانون مدنی و قانون روابط موجر و مستاجر به تنظیم این رابطه پرداخته است و شرایط قرارداد اجاره را بیان کرده است.اجاره بها یا اجور معوقه مبلغی است که مستاجر طی که قرارداد اجاره به موجر می‌پردازد، اما گاهی پرداخت نکردن اجاره بها در زمان مقرر مشکلاتی را بوجود می‌آورد. در این نوشتار نوین وکیل می‌خواهیم اجور معوقه و نحوه مطالبه اجور معوقه را مورد بررسی قرار دهیم پس با نوین وکیل همراه شوید.

اجور معوقه

اجاره بها مبلغی است که مستاجر در ازای استفاده از منافع عین مستاجر به موجر می‌پردازد و میزان آنبا توافق میان موجر و مستاجر تعیین می‌شود، به طور کلی قرار اجاره عقدی است که افراد باید به میزانی که از عین مستاجره استفاده می‌کنند هزینه آن پرداخت شودبه طور مثال اگر کسی خانه‌ای را اجاره کنددر ازای استفاده از آن خانه باید مبلغ پولی را به موجر بپردازد، ممکن است موعد پرداخت ماهانه یا سالانه باشد و اگر پرداخت به تعویق بیافتد به آن اجور معوقه می‌گویند.

نحوه مطالبه اجور معوقه

برای مطالبه اجور معوقه مطابق با ماده ۴۹۰ قانون مدنی: اولاً- در استعمال عین مستاجره به نحو متعارف رفتار کرده و تعدی یا تفریط نکند.

ثانیاً- عین مستاجره برای همان مصرفی که در اجاره مقرر شده و در صورت عدم تعیین در منافع مقصوده که از اوضاع و احوال استنباط میشود ‌استعمال نماید.

ثالثاً- مال‌الاجاره را در مواعدی که بین طرفین مقرر است تادیه کند و در صورت عدم تعیین موعد نقداً باید بپردازد.

موجر می‌تواند مطابق با قانون روابط موجر و مستاجر درخواستی را تنظیم نماید که اجور معوقه را از دادگاه مطالبه کند و دادگاه حکم پرداخت اجور معوقه را صادر نماید.

 

همچنین مطالعه نمایید: انعقاد قرارداد اجاره بدون مدت

مرجع رسیدگی به دعوای مطالبه اجور معوقه

برای بررسی و رسیدگی به دعوای مطالبه اجور معوقه موجر باید درخواستی را مبتنی بر عدم پرداخت اجاره بها توسط مستاجر را بهدادگاه ارائه بدهد.

اما اگر جمع کل اجاره‌های معوقه از بیست میلیون کمتر باشد مرجع صالح برای رسیدگی به آن شورای حل اختلاف خواهد بود و موجر می‌تواند بامراجعه به این مرجع اجور معوقه را از مستاجر مطالبه کند، اما چنانچه مبلغ اجاره‌های معوقه بیشتر از بیست میلیون باشدموجر می‌تواند دادخواستیرا برای مطالبه اجور معوقه از دادگاه خواستار باشد.

کلام آخر

در این نوشتار نوین وکیل مطالبی را پیراموناجور معوقه و نحوه مطالبه اجور معوقه بیان کردیم اگر شما کاربران عزیز در خصوص اجور معوقه و مطالبه آن سوالی دارید می‌توانید با استفاده از شماره 02166901176 با مشاوران و کارشناسان ما تماس بگیرید و سوالات خود را بپرسید.

موسسه نوین وکیل آمادگی ارائه انواع خدمات حقوقی به صورت تلفنی و آنلاین را دارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *