اختلاس چیست-وکیل اختلاس-مجازات اختلاس

اختلاس

مقدمه ای در مورد جرم اختلاس

یکی از جرایم اقتصادی اختلاس است که کارکنان دولت، اقسام، مطالبات، چک ها، سهام یا اسناد و اوراق بهادار و دیگر اموالی که به هر یک از سازمان ها  و موسسات دولتی تعلق دارد را به نفع خود و یا دیگران برداشت و تصاحب می‎ کنند.درحالیکه براساس وظیفه این کارکنان، به آن‎ ها سپرده شده اشت، از لحاظ قانون گذار چنین افرادی مختلس محسوب می شوند. بنابراین مجازات برای آنان در نظر گرفته می شود.که در مورد پروژه های اختلاس وکیل اختلاس وارد عمل شده و پرونده های مربوط به اختلاس را بررسی میکند

معنی اختلاس، وکیل اختلاس کیست

اختلاس به معنای ربودن یا برداشت چیزی یا مال یا اقسام دولتی است. ولی اختلاس در اصطلاح قضایی، یعنی برداشت مال منقول دیگری از غیر حرز و از راه فریب و متوسل شدن به زور است. از نظر حقوق و جزا اختلاس به معنی تصاحب و بردن وجه یا مال متعلق به دولت و بیت المال یا اشیای سپرده شده به یکی از کارکنان دولت یا ماموران به خدمات عمومی اعم از رسمی و غیر رسمی و دیگر نهادهای انقلابی است.

وکیل اختلاس از جمله وکلایی می باشد که باید اشراف کاملی به تخلفات اقتصادی و قوانین و تبصره ها قانون اساسی در مورد انواع تخلفات اقتصادی داشته باشد و در صورتیکه این امکان وجود  داشته باشد بتواند از تبصره های موجود به نفع موکل خود استفاده نماید.

اختلاس یه نوع کلاهبرداری به حساب می ‎آید که اغلب به شکل برنامه ریزی شده، منظم و مخفی و بدون رضایت و اطلاع دیگران صورت می‌ گیرد. بسیاری از اموال و سرمایه ‎های کشور در اختیار دولت قرار دارد که خطرات بسیاری آن ها را تهدید می‎ کند. این اموال که براساس وظیفه قانونی در اختیار کارمند قرار می ‎گیرد، شاید به نوعی مورد استفاده شخصی او و یا دیگران قرار بگیرد. بنابراین برای حفظ منافع دولت و ملت برای حمایت از آن ها، قانون گذار برای آن دسته از اموال و سرمایه ها مقرراتی را مشخص کرده و برداشت غیر قانونی برنامه ریزی شده آن ها را تحت عنوان اختلاس، واجد جنبه کیفری قرار داده است.

بهترین وکیل اختلاس

یکی از مواردی که در مورد جرم اختلاس و اثبات جرم اختلاس بسیار مهم می باشد استفاده از یک وکیل اختلاس خبره می باشد. یک وکیل اختلاس خوب باید دارای شرایطی باشد که بتواند وکالت پرونده های اختلاس را بر عهده بگیرد و بتواند در روند بررسی پرونده های اختلاس به سود شما قدم بردارد. از آنجایی که جرم اختلاس از جمله جرایم زیر شاخه جرایم اقتصادی می باشد از جمله پرونده های سنگین می باشد که و هر وکیلی توانایی قبول این مدل پرونده ها را ندارد. از این رو حتما باید در انتخاب بهترین وکیل اختلاس دقت عمل به خرج دهید و سپس پرونده خود را به او بسپارید. وکیل اختلاس باید از تجربه کافی در زمینه جرایم اقتصادی برخوردار باشد و مخصوصا در زمینه اختلاس اطلاعات کافی داشته باشد.برای اینکه بهترین وکیل اختلاس را برای سپردن پرونده خود انتخاب نمایید باید به رزومه کاری این وکیل دقت کافی داشته باشید. 

عناصر تشکیل دهنده جرم اختلاس چیست؟

جهت ایجاد هر جرمی ضروری است که ساختار تشکیل دهنده آن جرم وجود داشته باشد. چنانچه ساختار تشکیل دهنده جرم ناقص باشد، جرم مزبور شکل نمی گیرد. بنابراین لازمه تشکیل هر جرم کیفری وجود عناصر تشکیل دهنده جرایم است و کیلی که قصد دارد وکالت اختلاس را به عهده بگیرد باید به این عناصر تسلط کافی داشته باشد که این از مهمترین موارد در مورد وکیل اختلاس می باشد. عناصر جرم اختلاس از جمله مواردی است که می تواند یک وکیل را در پیشبرد پرونده اختلاس کمک کند.

عناصر تشکیل دهنده جرم اختلاس عبارتند از:

عنصر معنوی جرم اختلاس

عنصر مادی جرم اختلاس

عنصر قانونی جرم اختلاس

عنصر معنوی جرم اختلاس

عنصر معنوی یعنی قصد و نیت انجام عمل مجرمانه است. اگر شخصی قصد و نیت مجرمانه جهت ارتکاب جرم اختلاس داشته باشد، عنصر معنوی این جرم شکل می گیرد.

عنصر مادی جرم اختلاس

عنصر مادی یعنی انجام عملی است که مرتکب هر جرمی از طریق آن جرم مورد نظر خود را انجام می‌ دهد. عنصر ماده جرم اختلاس برداشت و تصاحب اموالی است که به کارمند دولت براساس وظیفه وی محول می شود.

مقاله پیشنهادی: پولشویی و اثرات آن بر روي سيستم مالي

عنصر قانونی جرم اختلاس

وقتی که در قانون جرمی مورد جرم انگاری قرار گیرد و برای آن جرم، مجازاتی در نظر گرفته می شود. این امر به این معناست که جرم مزبور دارای ضمانت اجرا است. این مواد قانونی مشخص کننده توجه قانون گذار به جرمی است که آن را جرم انگاری کرده است. در رابطه با جرم اختلاس نیز قانون گذار براساس ماده 5 قانون مجازات مرتکبین اختلاس و ارتشاء و کلاهبرداری مجازات جهت اختلاس را بین داشته و عنصر قانونی این جرم همین مسئله است.در صوتیکه بخواهید این جرم کاهش پیدا کند باید حتما با کمک بهترین وکیل اختلاس مراحل حقوقی را پیش ببریزد

اختلاس

نحوه انتخاب وکیل اختلاس

شما معمولا باید برای انتخاب وکیل اختلاس خوب شرایطی را در نظر داشته باشید که در این قسمت به آنها اشاره میکنیم:
وکالت اختلاس بسیار تخصصی می باشد و یک وکیل اختلاس خوب باید دارای تجربه کافی در زمینه جرایم اقتصادی باشد و در زمینه اختلاس پرونده های کافی را وکالت کرده باشد.

در صورتیکه نیاز به انتخاب وکیل تخصصی اختلاس دارید می توانید از وکلای موسسه حقوقی نوین وکیل استفاده نمایید که در زمینه اختلاس دارای تجربه کافی می باشند که می توانند در روند پیشبرد پرونده کمک زیادی به شما انجام دهد. از دیگر مواردی که در مورد وکیل اختلاس باشد در نظر داشته باشید داشتن روابط با مراکز دولتی برای بهبود روند کاری پرونده می باشد.

شرایط تحقق جرم اختلاس

برای اجرای جرم ذکر شده باید شرایطی وجود داشته باشد که در ادامه می خواهیم به آن ها اشاره کنیم:

مرتکب از کارکنان و کارمندان موسسات دولتی و تفاوتی نمی کند که او رسمی، پیمانی یا قراردادی باشد. لذا به کارمند شرکت خصوصی و یا شخص عادی که اموال دولتی را تصرف کند مختلس گفته نمی شود.

 نسبت به اموال دولت و یا اموال وابسته با افراد خصوصی که نزد دولت است صورت گیرد. 

اموال براساس وظیفه به مختلس سپرده شده باشند.

قابل ذکر است برای تحقق این جرم حتما ضروری نیست که وظیفه و مسئولیت کارمند خاطی نگهداری از مالی باشد. بلکه می تواند بنا بر وظیفه ای که بر عده دارد به آن مال ارتباط داشته باشد.

شخص مختلس باید مال را به تملک خود یا دیگری در آورد. به طور مثال براساس قانون، اگر مستخدم دولت مقداری از مصالح ساختمانی دولت را ببرد و در ساختمان شخصی خود استفاده کند در حقیقت به این وسیله اموال مذکور را تصلحب کند، چنین عملی اختلاس محسوب می شود.

شخص باید به صورت عمدی مرتکب این جرم شود.

فرد باید اموالی را به نفع خود یا دیگری تصرف کند.

همچنین بخوانید: پولشویی چیست و چه مجازاتی دارد؟

چه عواملی در ایجاد جرم اختلاس موثر است؟

اجرای عنصر مادی جرم اختلاس موکول به وجود شرایط و مقدماتی منحصر به فرد، جهت مرتکب جرم و رابطه وجود امانی برحسب قانون استخدام کشوری است.

ارتکاب جرم اختلاس که یکی از کارمندان دولت یا دیگر نهادهای انقلابی است، باید فعل مجرمانه خود را به شکل برداشتن یا تصرف ناروا نسبت به اموال منقول دولتی یا متعلق به اموال شخصی حقیقی که به مناسبت وظیفه به او سپرده شده است، به مرحله اجرا بگذارد. به عنوان مثال، یکی از کارمندان بسیج اقتصادی که متصدی انبار برنج یا روغن است، به صورت آگاهانه و با تبانی  با یکی از عاملان توزیع کالا در زمان تحویل، مقداری از اموال دولتی به همان عامل فروش تحویل داده شود و این امر از طریق ماموران کشف شود. یا همان شخص با استفاده از فهرست و فاکتورهای جعلی، تعدادی از کالا را از انبار خارج کند. با یکی از کارمندان بانک مبلغی را از حساب پس انداز و سپرده ثابت یکی از مشتریان خارج کرده و استفاده کند و این مسئله کشف شود.

یکی از مهمترین موارد در انتخاب وکیل اختلاس این می باشد که ممکن است یک وکیل اختلاس این توانایی را داشته باشد که در عدم اثبات جرم اختلاس به شما کمک شایانی انجام دهد. وکالت اختلاس از جمله تخصصی ترین پرونده های وکالت در جرایم اقتصادی می باشد.

وکیل تخصصی اختلاس چه کسی می باشد

بعضی از وکلا می باشند که فقط به صورت تخصصی در زمینه اختلاس فعالیت می کنند و در واقع تمام انرژی خود را در دریافت پرونده های اختلاس قرار داده است و در نتیجه دارای روحیه مناسب برای دریافت پرونده های جرایم اقتصادی می باشد. وکیل تخصصی اختلاس به تمام قوانین جرایم اقتصادی اشراف دارد و می تواند در دفاع از موکل خود این قوانین را به خوبی به کار بگیرد. در صورتیکه قصد انتخاب بهترین وکیل اختلاس را دارید پیشنهاد ما به شما انتخاب یک وکیل تخصصی اختلاس می باشد که موسسه حقوقی نوین وکیل در زمینه قبول وکالت پرونده های اختلاس آماده خدمات رسانی به شما می باشد.

در ضمن جرم اختلاس به قید انحصار از سمت کارمندان دولت و مسئولان به خدمات عمومی قابل اجرا است. بنابراین هر زمانی اموال دولتی از طریق اشخاص معمولی تصاحب یا برداشت شود مانند این که کالای دولتی برای حمل و نقل به افرادی از جمله متصدیان بنگاه های حمل و نقل و یا راننده محول شود، به عنون خیانت در امانت قابل تعقیب خواهد بود. چنان چه اموال دولتی به افراد عادی محول نشده باشد، برداشت این اموال به عنوان سرقت قابل پیگرد است.

مجازات مختلس چیست؟

ملاک مجازات اختلاس برحسب ارزش واقعی مال اختلاس شده تعیین می گردد. براساس قانون، اگر اختلاس تا 50 هزار ریال باشد، مجازات از 6 ماه تا 3 سال حبس و 6 ماه تا 3 سال انفصال موقت خواهد بود. اما هر زمانی که بیشتر از این مبلغ باشد به 2 سال تا 10 سال حبس و انفصال دائم از خدمات دولت خواهد بود به علاوه، در هر مورد علاوه بر رد وجه یا مال مورد اختلاس به جزای نقدی معادل دو برابر آن محکوم خواهد شد.

یکی از مهمترین فعالیت هایی که وکیل اختلاس باید در این زمینه فعالیت داشته باشد بررسی دقیق اختلاس انجام شده و کاهش مجازات جرم اختلاس می باشد. وکیل اختلاس با در نظر گرفتن موارد دقیق در پرونده می تواند روند پرونده را به سود شما تغییر دهد.

بنابراین این ماده قانون براساس اوضاع کنونی تفسیر و قابل ارجاع است. در مواردی که تمام مال مورد اختلاس یا بخشی از آن پیش از صدور حکم به هر شکلی برگشت داده شود، براساس نظر اداره حقوقی قوه قضاییه آن بخشی از مال که مشمول حکم قرار خواهد گرفت.

اختلاس

مجازات اختلاس با تشکیل یا رهبری شبکه چند نفری

اگر جرم اختلاس با ایجاد یا رهبری و به شکل شبکه ای انجام گیرد، براساس ماده 4 قانون سخت گیری مجازات مرتکبین ارتشا و اختلاس و کلاهبرداری بوده است. بنابراین کمترین میزان حبس و انفصال آن متفاوت است. طبق ماده مارالذکر مجازات مرتکبین چنین اختلاسی علاوه بر رد مال و جزای نقدی به میزان دو برابر مال تحصیل شده حبس از 15 سال تا ابد و انفصال دائم از خدمات دولتی بوده است. البته این در موردی است که براساس ذیل ماده مذکور عنوان مفسد فی الارض بر مرتکب صدق نکند. وگرنه مجازات وی مجازات مفسد فی الارض یعنی اعدام است.مجازات جرم اختلاس با به کارگیری بهترین وکیل اختلاس و استفاده از تجربه این وکیل قابل کاهش می باشد. 

نحوه سپردن پرونده به وکیل اختلاس

در صورتیکه قصد دارید پرونده اختلاس خود را به ما بسپارید کافی است به صورت حضوری به آدرس شرکت آمده و اطلاعات دقیقی از پرونده خود به بهترین وکیل اختلاس موسسه حقوقی نوین وکیل بدهید. وکیل اختلاس با توجه به شرایطی که پرونده شما دارد بهترین راهکارها را به شما ارائه میدهد و شما می توانید با واریز وجهی به عنوان پیش پرداخت کار پرونده اختلاس خود را استارت بزنید.

 

در صورتی که نیاز به مشاوره حقوقی دارید می توانید با کارشناسان ما در موسسه حقوقی نوین وکیل تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *