ادعای مالکیت ملک توسط مستاجر

ادعای مالکیت ملک توسط مستاجر: مشاوره رایگان با نوین وکیل

مالکیت یک مفهوم اعتباری است که به رابطه میان مالک و عین یا منفعت مال منقول و غیر منقول اشاره دارد، آثار مالکیت نیز شامل هر گونه دخل و تصرف و بهره بردن از مالتا جایی که به حقوق دیگران آسیب نزند.

جهت تماس با وکیل سر قفلی مغازه کلیک نمایید

 

از جمله مواردی که برای افراد حق مالکیت بر منافع ایجاد خواهد شد قرارداد اجاره می‌باشد. به واسطه عقد اجاره مستاجر برای مدت معینی می‌تواند مالک منافع مال مورد اجاره شود، اما گاهی مستاجر برای مدت زمان طولانی در ملکی سکونت می‌کند، سپس ادعای مالکیت ملک را می‌نماید که وابسته به اینکه ملک تجاری یا مسکونیباشد قواعد و شرایط متفاوتی برای این ادعا از منظر قانون حاکم خواهد بود.

به طور کلی باید بگوییم که ادعای مالکیت ملک توسط مستاجر حتی برایمدت زمان طولانی در املاک تجاری با وجود حق سرقفلی وملک مسکونی یک ادعای بی اساس و واهی است، همچنین برای اثبات این ادعا مستاجر باید مدارک مالکیت را داشته باشد تا این ادعا پذیرفته شود.

در این مقاله از نوین وکیل می‌خواهیم ادعای مالکیت ملک توسط مستاجر و شرایط و آثار این ادعارا مورد بررسی قرار دهیم.

آیا مستاجر می‌تواند ادعای مالکیت ملک را داشته باشد؟

شاید به عنوان یک موجر این سوال برای شما مطرح شود که آیا مستاجر می‌تواند ادعای مالکیت ملک را داشته باشد؟ برای پاسخ به این سوال بهتر است بگوییم که گاهی مستاجر به دلیل سکونت طولانی مدت در ملک مسکونی یا تجاری که دارای حق سرقفلی است ادعای مالکیت می‌کند و از تخلیه ملک امتناع می‌ورزد، که اگر مستاجر نتواند با مدارک معتبر و ثابت کننده ادعای خود را اثبات نماید، ادعای او واهی و بی اساس بوده است.

ادعای مالکیت ملک توسط مستاجر در ملک تجاری

در قسمت فوق بیان کردیم که مستاجر اگر بدون مدرک معتبر ادعای مالکیت ملک را نماید ادعای او بی اساس است. در این قسمت از مقاله می‌خواهیم ادعای مالکیت ملک توسط مستاجر در ملک تجاری و موارد پرداخت حق سرقفلی توسط موجر را توضیح دهیم.

حق کسب و پیشه و تجارت:

مطابق با قانون روابط موجر و مستاجر در سال ۱۳۵۶‌: اگر شخصی ملکی را اجاره نماید در آن به یک فعالیت انحصاری مشغول شود برای او حق کسب و پیشه و تجارت ایجاد می‌گردد، از آثار مهماین حق این است که موجر جز در موارد تخلف توسط مستاجر نمی تواند ملک خود را از مستاجر بگیرد و در صورت تخلیه ملک مبلغی را به عنوان حق کسب و پیشه و تجارت بباید به مستاجر بپردازد.

حق سرقفلی:

پس از تصویب قانون جدید روابط موجر و مستاجر در سال ۱۳۷۶مفهوم حق کسب و پیشه و تجارت دچار تغییر شد و به جای ان از لغت سرقفلی استفادهشد، حق سرقفلی در حالت دوام اشتغال صورت نمی گیرد بلکه در هنگام عقد قرارداد اجاره بر اساس توافق میان موجر و مستاجر، مستاجر مبلغی را بابت سرقفلی به موجر باید بپردازد ودر صورتیکه موجر از مستاجر بخواهد ملک را تخلیه کند آن مبلغ را به نرخ روز به مستاجر پرداخت شود.

شرایط ادعای مالکیت ملک توسط مستاجر

در این قسمت از مقاله می‌خواهیم شرایط ادعای مالکیت ملک توسط مستاجر را بیان کنیم که اگر مستاجر چنین ادعایی کند باید از چه شرایطی برخورد دار باشد:

در پاسخ به این پرسش که شرایط ادعای مالکیت ملک توسط مستاجر چیست؟ باید بگوییم که اگر مستاجری مدعی مالکیت ملک مورد اجاره باشد باید مدارک اثبات کننده‌ای را برای مالکیت خود که می‌تواند شامل سند رسمی، شهادت شهود، قرارداد شفاهی و مبایعنامه می‌شود را در اختیار داشته باشد.

در صورتی کهمستاجر بدون داشتن مدرک و صرفا با سابقه سکونت طولانی ادعای مالکیت کند به هیچ نتیجه‌ای نخواهد رسید و همچنین ملک را نیز باید تخلیه کند.

 

 

آثار ادعای مالکیت ملک توسط مستاجر

در قسمت قبل شرایط ادعای مالکیت ملک توسط مستاجر را بیان کردیم، در این قسمت از مقاله می‌خواهیم آثار ادعای مالکیت ملک توسط مستاجر را توضیح دهیم.

این آثار هنگامی ایجاد می‌شود که مستاجر علاوه بر ادعای خود، اقداماتی نیز در این خصوص انجام داده باشد یعنی علاوه بر ادعای مالکیت اقدام به انتقال ملک نیز کرده باشدیا وجودگذشتن موعد اجاره ملک را تخلیه نکند و یا برخلاف مفاد قرارداد اقدام به تغییر کاربری ملک کند.

آثار ادعای مالکیت ملک توسط مستاجر عبارتند از:

  • محکومیت موجب به پرداخت حق سرقفلی به درخواست مستاجر
  • از دست دادن محل کسب و کار یا سکونت مستاجر در صورت وجود شرایط حکم تخلیه
  • اقدام قانونی موجر برای حکم تخلیه هنگامی که مستاجر تخلف کرده یا ادعای مالیت ملک کند.

آیا در صورت ادعای مالکیت ملک توسط مستاجر، ملک می‌تواند ملک را تخلیه نماید؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که مواردی که به موجب آن مالک می‌تواند درخواست تخلیه نماید در قوانین روابط موجر و مستاجر مشخص شده است مواردی نظیر اتمام قرارداد، نیاز ملک به تعمیر اساسیو سایر موارد مندرج در قانون که ملک می‌تواند قانونا درخواست تخلیه ملک را داشته باشد.

بدین ترتیب در صورتی که مستاجر با ادعای مالکیت ملک و وجود شرایط تخلیه از تخلیه ملک امتناع کند مالک می‌تواند با استناد به وجود شرایط تخلیه و اثبات آن درخواست دستور تخلیه را نماید.

 

 

 

کلام آخر

در این نوشتار از نوین وکیل تلاش کردیم مطالبی را در خصوصادعای مالکیت ملک توسطمستاجر را بیان کنیم امید است شما با خواندن این مقاله بتوانید به سوالات و ابهامات خود پاسخ دهید.

موسسه نوین وکیل آمادگی ارائه انواع خدمات حقوقی را دارد تنها کافیست با شماره 02166901176 تماس بگیرید و با کارشناسان نوین وکیل ارتباط برقرار کنید و سوالات خود را بپرسید.

3 دیدگاه دربارهٔ «ادعای مالکیت ملک توسط مستاجر»

  1. بنده در یک انبار ساکنم حدوا ۶ساله در تاریخ ۱۸مهر ۱۴۰۱ اتش سوزی بر اثر فرسودگی رشته سیم های فرسوده بوجود امد وانفجاری رخ داد که تمامی وسایلم خصوصا موتور سیکلت هکدا۱۲۵ بنده خاکستر شده ومقداری از گچ از ساختمان صدمه زده باتوجه به اینکه ساختمان خیلی قدیمی بوده حال با اینکه کلی خسارت شامل من شده موجر میفرماید جا پیداکن وبرو حق قانونی بنده در چه اندازه میباشد وایشان میتواند به رفتن من حاکم باشد ممنون از راهنمایی شما منتظر اوامر شم هستم

  2. مرتضی افجع سن ۷۰ سال مستمر بگیر دولت

    بنده در یک انبار ساکنم حدوا ۶ساله در تاریخ ۱۸مهر ۱۴۰۱ اتش سوزی بر اثر فرسودگی رشته سیم های فرسوده بوجود امد وانفجاری رخ داد که تمامی وسایلم خصوصا موتور سیکلت هکدا۱۲۵ بنده خاکستر شده ومقداری از گچ از ساختمان صدمه زده باتوجه به اینکه ساختمان خیلی قدیمی بوده حال با اینکه کلی خسارت شامل من شده موجر میفرماید جا پیداکن وبرو حق قانونی بنده در چه اندازه میباشد وایشان میتواند به رفتن من حاکم باشد ممنون از راهنمایی شما منتظر اوامر شم هستم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *