املاک موقوفی چیست؟ وکیل املاک‌های موقوفی

املاک موقوفی، املاکی هستند که در هنگام خرید و فروش باید به آن‌ها توجه بسیار کرد، در حقیقیت خرید و فروش این املاک‌ها با خرید و فروش املاک شخصی متفاوت می‌باشد.

در این نوشتار نوین وکیل می‌خواهیم در خصوص املاک موقوفی و مسائل پیرامونی آن‌ها مطالبی را ارائه بدهیم برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه شوید.

ملک موقوفی چیست؟

ملک وقفی متعلق به یک شخص بوده است که ملک خود را وقف کرده و سازمان اوقاف و امور خیریه این زمین‌ها به اشخاص دیگر با اقساط ۹۹ ساله واگذار می‌کنند.

اشخاصی که املاک وقفی را خریداری می‌کنند باید مبلغی را سالیانه به سازمان اوقاف بپردازند البته این مبلغ بسیار اندک می‌باشد.

همچنین این ذهنیت که املاک موقوف سند ندارند اشتباه است، این املاک هم مانند سایر املاک دارای سند می‌باشند، اما این سند با سند شخصی تفاوت‌هایی دارد در واقع خریدار مالک آن نیست یعنی برای خرید و فروش اجاره یا ساخت و ساز ملک به صورت مستقل اختیاری ندارد تحت یک شرایط مشخص و با تایید سازمان اوقاف امکان معامله برای این املاک وجود دارد. همچنین وکیل ملک مشاع  را مطالعه نمایید.

انواع ملک وقفی

املاک وقفی چهار دسته هستند که شامل موارد زیر می‌شوند:

  • املاک وقفی بقاع متبرکه
  • املاک وقفی آستان قدس رضوی
  • املاک وقفی سازمان اوقاف و امور خیریه
  • املاک وقفی شخصی

این املاک از نظر قانونی با یک دیگر تفاوت خاصی ندارند تنها تفاوت اصلی ان‌ها متولی آن است یعنی امور مربوط به ملک به شخص یا سازمانی مربوط می‌باشد.

همچنین مطالعه نمایید:  فروش ملک مشاع 

تفاوت سند ملکی و سند اوقافی

 اگر ملکی دارای سند اوقافی باشد رهن یا خریداری شود به مالک اختیار کامل نسبت به ملک نخواهد داشت یعنی مالک تا ۹۹ سال باید مبلغی مشخص را سالانه به عنوان اجاره بهت به سازمان اوقاف بپردازد.

پس از پایان ۹۹ سال سازمان اوقاف نسبت به اجاره مجدد ملک اوقافی تصمیم میگیرد حتی اگر در طی این سال‌ها ملک معامله شود باید برای هر معامله اجاره سازمان اوقاف در پرونده باشد.

ملک اوقافی دارای سند اعیان و اجاره نامه موقوفه است، در واقع خریدار چنین ملکی تنها مالک ساختمان ان است و حق مالکیت بر زمین ان ندارد بدین ترتیب می‌توان گفت که هیچ فردی بدون دریافت مجوز از سازمان اوقاف اجازه خرید و فروش ملک موقوفی را ندارد.

اما سند ملکی به صورت تک جلد یا سهامی صادر می‌شوند و مجموع سهام‌ها باید شش دانگ شود.

ارزش سند ملکی حدود ۲۰ درصد بیشتر از سند اوقافی می‌باشد و هنگام انتقال املاک موقوفی باید عوارض و مالیات قسمت ساختمان به شهرداری پرداخت شود.

اسناد ملکی حدود چهارگانه شمالی، جنوبی، شرقی و غربی را در برمیگیرد حدود دسترسی به خیابان‌ها و املاک مجاور نیز مشخص است، اما در اسناد موقوفی این حدود‌ها نوشته نمی شود یا به صورت خیلی جزئی در سند آورده می‌شوند.

از دیگر تفاوت‌های این سند این می‌باشد که سند ملکی توسط اداره ثبت اسناد و املاک صادر می‌شود نقل و انتقال ان هم در دفاتر اسناد صورت میگیرد، اما سند اوقافی در سازمان اوقاف تنظیم می‌شود و به صورت دست نویس به خریدار تحویل داده می‌شود، همچنین نقل و انتقالات این املاک تنها با مجوز متولی ان یعنی سازمان اوقاف امکان پذیر است.

البته لازم به ذکر است که بگوییم تنها تنطیم سند اوقافی کافی نیست بلکه باید استعلامات لازم در اداره ثبت اسناد و املاک دریافت شود به طوری کلی اسناد ملکی و اوقافی در اعتبار و ارزش متفاوت هستند و سند‌های اوقافی نسبت به اسناد شش دانگ ارزش کمتری دارند.

خرید و فروش املاک اوقافی

خرید و فروش املاک اوقافی تقریبا شبیه خرید و فروش املاک شخصی است با این تفاوت که تمام مراحل باید با تایید اداره اوقاف انجام شود نکته دیگر این است که در هنگام خرید و فروش خریدار تنها مالک اعیان یعنی ساختمان ملک می‌شود و مالکیت با متولی خواهد بود به طور کلی خرید و فروش املاک وقفی تا حدودی دشواری است و این دشواری به این دلیل است که مردم نسبت به این املاک ناآگاهی‌هایی دارند.

از مزایای ملک وقفی این است که افراد با بودجه کم صاحب خانه نی شوند همچنین اگر ملک اوقافی را با صورت زمین خریداری کنند امکان دریافت وام و ساخت از نیز برای ان‌ها فراهم است.

در صورتیکه نیاز به مشاوره با وکیل ملکی دارید کلیک نمایید.

وکیل املاک وقفی

وکیل املاک وقفی مانند سایر وکلا دارای تحصیلات حقوقی است و پروانه وکالت خود را از کانون وکلای مرکزی دریافت کرده است، یک وکیل متخصص در امور املاک وقفی دارای تجربه‌های زیادی در پرونده‌های مختلف ملکی است و به بهترین نحوه ممکن می‌تواند آن‌ها را به نتیجه برساند.

همانطور که می‌دانید وقف از موضوعاتی است که در جامعه اسلامی نسبت به آن تاکید بسیار شده است اما آنچه که دارای اهمیت است این می‌باشد که هدف از وقف حفظ تعادل و عدالت در جامعه اسلامی می‌باشد، اما افرادی مخالف انجام این امر خداپسندانه هستند و مانع تحقق آن می‌شوند وکیل املاک وقفی کسی است که با استفاده از آگاهی حقوقی که دارد می‌تواند از این عمل غیر اخلاقی در جامعه جلوگیری کند.

چرا از وکیل املاک وقفی کمک بگیریم؟

وکیل املاک وقفی به دلیل فعالیت‌های زیاد در امور وقف به خوبی از جریان روند پرونده‌های در این جهت آگاه است و می‌توانند چگونه قدم بردارد تا حقوق موکل خود را استحقاق کند. وکیل املاک وقفی از تمام جریان‌های دارسی و راه‌های به نتیجه رسیدن پروندهای وقف آگاهی دارد به همین دلیل به راحتی می‌توانند راه حلی را به موکل خود پیشنهاد بدهد که زودتر به نتیجه دلخواه برسد.

وکیل املاک وقفی دارای اطلاعات به روزی در خصوص امور وقف است و از تمام قوانین مربوط به وقف آگاهی دارد به همین دلیل دادخواست‌های قانونی را به بهترین نحوه ممکن می‌تواند تنظیم کند.

شکست در جریان پرونده‌های وقفی آسیب و خسارات مادی و معنوی زیادی به دنبال می‌آورد به همین توصیه می‌کنیم حتما از یک وکیل املاک وقفی کمک بگیرید.

همچنین مطالعه نمایید: وکیل متخصص مشارکت در ساخت

مشاوره با وکیل املاک وقفی

همانطور که در قسمت‌های فوق نیز اشاره کردیم مشاوره و کمک گرفتن از یک وکیل املاک وقفی متخصص در جریان یک پرونده موقوفی بسیار در روند پرونده و حصول نتیجه تاثیر گذار است.

مشاوره با وکیل املاک وقفی نیز بسیار مهم می‌باشد، وکلا از طریق راه‌های گوناگون خدمات مشاوره را ارائه می‌دهند قبل از اینکه اقدام به مشاوره با وکیل کنید باید یک وکیل املاک وقفی را انتخاب کنید، برای این کار لازم است شما سوابق و رزومه کاری وکیل را بررسی کنید و با این بررسی از میزان تسلط آن ابر قوانین و مسائل حقوقی آگاهی پیدا کنید سپس اقدام به مشاوره گرفتن از او کنید.

یکی از رایج‌ترین راه‌ها برای مشاوره با وکیل املاک وقفی در گذشته این بود که به دفتر وکالت او مراجعه کنید و به صورت مستقیم با وکیل ارتباط برقرار کنید و از پرونده او را اگاه کنید.

اما امروزه یکی از راه‌های سریع برای مشاوره با وکیل املاک موقوفی مشاوره گرفتن غیر حضوری می‌باشد، در حقیقت شما می‌توانید به‌صورت اینترنت و تلفنی از وکیل املاک موقوفی مشاوره دریافت کنید.

همچنین مطالعه نمایید: ملک مشاع چیست؟+وکیل ملک مشاع

بهترین وکیل املاک وقفی

حال شاید برای شما این سوال مطرح شود که بهترین وکیل املاک وقفی چه کسی است؟ یا یک وکیل املاک موقوفی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟ با ما همراه شوید تا پاسخ این سوال را بیان کنیم.

بهترین وکیل املاک وقفی کسی است که بتواند با دانش حقوقی خود وکالت خوبی نیز داشته باشند، در برخی از موارد وکلا اطلاعات حقوقی خوبی دارند اما قادر نیستند که پرونده وکالت را به توبی انجام بدهند.

بهترین وکیل املاک وقفی دارای تجربه زیادی در پرونده‌های مربوط به اموال موقوفه است و از راه‌های به نتیجه رساندن این پرونده به خوبی آگاهی دارد.

اگر می‌خواهید بهترین وکیل املاک موقوفی را پیدا کنید ما گروه وکلای نوین وکیل با پیشنهاد می‌کنیم وکلای نوین وکیل بسیار با حوصله و صبور هستند و می‌توانند به بهترین نحو به شما در این زمینه کمک کنند.

مطالعه نمایید:وکیل مشارکت در ساخت

کلام اخر

امید است این مطلب برای شما مفید باشد چنانچه در خصوص املاک وقفی و وکیل املاک وقفی سوالی دارید می‌توانید با استفاده از شماره 02166901176 با کارشناسان متخصص و مجرب ما تماس بگیرید و سوالات خود را بپرسید.

 

2 دیدگاه دربارهٔ «املاک موقوفی چیست؟ وکیل املاک‌های موقوفی»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *