اگر زن درخواست طلاق دهد و اگر مرد راضی به طلاق نباشد

اگر زن درخواست طلاق دهد و اگر مرد راضی به طلاق نباشد چه اتفاقی می افتد؟

اگر زن درخواست طلاق دهد و اگر مرد راضی به طلاق نباشد، زن در فرایند طلاق با مشکلاتی مواجه خواهد شد.

مطابق با ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی مرد حق طلاق دادن زن را دارد، اما باید تشریفاتی خاص طلاق مانند ثبت نام در سامانه طلاق و رفتن به جلسات مشاوره و تنظیم دادخواست طلاق و ثبت آن در دفتر خدمات الکترونیک قضایی رعایت کند.

علاوه بر تشریفات خاص طلاق مرد باید دلایل منطقی برای طلاق دادن زن مانند سوء رفتار زن یا عدم تمکین از سوی زن را به دادگاه ارائه بدهد، همچنین در حین طلاق باید تمام حقوق مالی زن ازجمله نفقه، اجرت المثل و مهریه را به طور کامل بپردازد.

در ماده های ۱۱۱۱۹،۱۱۲۹،۱۱۳۰‌قانون مدنی به مواردی که زن حق طلاق دارد اشاره شده است ،که زن میتواند در صورت دارا بودن شرایط، درخواست طلاق بدهد. البته زن باید یک دلیل محکمه پسند برای جدایی از شوهر خود به دادگاه ارائه بدهد، در غیر اینصورت زن نمیتواند طلاق بگیرید.که می توانید در مقاله نحوه درخواست توافقی مشاهده نمایید.

در این نوشتار میخواهیم این موضوع را که اگر زن درخواست طلاق دهد و اگر مرد راضی نباشد، را به طور کامل بررسی کنیم،  برای کسب آگاهی در این زمینه با نوین وکیل همراه شوید.

حتما بخوانید: مقاله ای در رابطه با نفقه زن در سال 1400 نوشتیم شاید برای شما مفید باشد

درخواست طلاق از طرف زن چگونه است؟

مطابق با قانون مرد هر گاه که بخواهد با شرایطی خاصی میتواند همسر خود را طلاق دهد، اما گاهی در زندگی با بروز مشکلاتی تحمل و ادامه زندگی مشترک برای زن بسیار سخت میشود، که در این صورت قانونگذار برای حمایت از زن بیان کرده است، که زن مطابق با دلایل محکمه پسند میتواند درخواست طلاق بدهد.

در چه شرایطی زن میتواند درخواست طلاق بدهد؟

  • داشتن حق طلاق: هنگامی که زن از سوی مرد وکالتنامه طلاق داشته باشد و از حق طلاق برخوردار باشد، میتواند از این طرق اقدام با طلاق کند که باید فرایندی را نیز برای طلاق طی کند.
  • شروط دوازدهگانه طلاق: در صورتی وجود یکی از شروط دوازدهگانه حق طلاق برای زن ایجاد میشود و در صورت اثبات آن و عدم رضایت مرد برای طلاق دادگاه حکم طلاق را صادر خواهد کرد.

۱-‌عمل نکردن مرد به شروط ضمن عقد در صورتی که این شروط را امضا کرده باشد.

۲-سوءرفتار مرد و یا جنون وی و اثبات آن در دادگاه

۳-اثبات عدم دریافت نفقه زن به مدت شش ماه

۴-اگر زندگی زن با سختی و مشقت فراوان همراه باشد.

۵-در صورت ابتلای مرد به بیماری­های لاعلاج

۶-اشتغال مرد به کارهای غیرمشروعی که شایسته زن نباشد و به حیثیت وی لطمه وارد کند.

۷-اعتیاد شدید مرد به مواد مخدر یا مشروبات الکلی که ادامه زندگی را دشوار کند.

۸-محکومیت مرد به زندان بیش از پنج سال

۹-ترک زندگی و منزل توسط مرد بیش از شش ماه یا غیبت بیش از چهارسال وی

۱۰-بچه دار نشدن مرد بعد از پنج سال

۱۱-ناپدید شدن مرد پس از شش ماه از مراجعه زن به دادگاه

۱۲-ازدواج مجدد مرد بدون رضایت زن

حتما بخوانید: مقاله ای در رابطه با درخواست طلاق از طرف زن چقدر طول میکشد نوشتیم شاید برای شما مفید باشد
اگر زن درخواست طلاق دهد و اگر مرد راضی به طلاق نباشد باید به دادگاه دلیل طلاق را ثابت کند.
اگر زن درخواست طلاق دهد و اگر مرد راضی به طلاق نباشد، باید ادله محکمه پسند برای دادگاه بیاورد.
  • اثبات عسر و حرج زن

هنگامی که زن بتواند یکی از موارد عسر و حرج را در دادگاه اثبات کند، درخواست طلاق از سوی زن در دادگاه مورد بررسی قرار میگیرد و رای طلاق صادر خواهد شد. موارد عسر و حرج عبارتند از:

  • عدم برقراری رابطه جنسی با زن برای مدت زیاد
  • اثبات خیانت مرد در مراجع قانونی
  • دوری زوجین از یکدیگر برای مدت طولانی
  • روابط جنسی نامتعارف
  • بلاتکلیف رها کردن زوجه
  • عدم تهیه مسکن مناسب به مدت طولانی و نامتعارف

همچنین شما میتوانید برای آگاهی بیشتر در این زمینه مقاله شرایط طلاق از طرف زن را مطالعه کنید.

حتما بخوانید: مقاله ای در رابطه با سریع ترین راه طلاق از طرف زن نوشتیم شاید برای شما مفید باشد

نارضایتی مرد در طلاق از طرف زن

در قسمت فوق گفتیم که زن مانند مرد میتواند درخواست طلاق بدهد، همچنین زن میتواند با ارائه دلایلی مانند شروط دوازدهگانه طلاق، عدم پرداخت نفقه، غیبت شوهر و عسر و حرج و اثبات آن در دادگاه خانواده از مرد طلاق بگیرد.

زن خواهان طلاق باید تشریفاتی مانند رفتن به جلسات مشاوره ، ثبت نام در سامانه طلاق و تنظیم دادخواست و ثبت آن در دفتر خدمات الکترونیکی را رعایت کند.

زن برای تنظیم درخواست طلاق و ثبت آن در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی نیازی به اجازه شوهر ندارد، اما اگر زن برای جدایی از شوهر خود دلیل محکمه پسند نداشته باشد و مرد نیز مخالف طلاق باشد، زن موفق به جدایی از شوهر خود نخواهد شد.

حال اگر زن درخواست طلاق نماید و دلایلی را نیز به دادگاه ارائه بدهد، دادگاه خانواده به درخواست او رسیدگی میکند. سپس رای نهایی را صادر خواهد کرد، همچنین مخالف مرد باعث رد دادخواست طلاق زن نخواهد شد.

حتما بخوانید: مقاله ای در رابطه با راه های طلاق از طرف زن نوشتیم شاید برای شما مفید باشد

مراحل رسیدگی با دادخواست زن

مراحل رسیدگی به دادخواست زن شامل سه مرحله میشود:

مرحله اول بدوی میباشد که به پرونده طلاق رسیدگی میشود و سپس حکم صادر خواهد شد و در مرحله دوم هر یک از طرفین میتوانند نسبت به حکم اعتراض کنند، که پس از اعتراض دوباره پرونده در دادگاه تجدید نظر خواهی رسیدگی میشود و اگر به صورت مجدد نسبت به رای دادگاه اعتراض شود پرونده را به دیوان عالی کشور ارجاع خواهند داد.

 

مدت زمان طلاق از طرف زن

پروسه درخواست طلاق از طرف زن مانند طلاق های دیگر دارای تشریفات خاصی میباشد که رعایت آنها الزامی است، این تشریفات شمال تنظیم و ثبت درخواست طلاق از طرف زن در دفاتر خدمات قضایی و ارسال آن به دادگاه خانواده و گذراندن جلسات مشاوره قبل از طلاق و دریافت گواهی عدم سازش میباشد.

 

همچنین در صورت اعتراض مرد به رای دادگاه پرونده طلاق باید در سه دادگاه بدوی و تجدید نظر و دیوان عالی کشور مورد بررسی قرار بگیرد که مدت زمان آن تقریبا یک سالی طول خواهد کشید.

در هر کدام از این مراحل مرد میتواند به حکم دادگاه اعتراض نماید، همچنین اگر زن دلیل برای جدایی داشته باشد و آن را در دادگاه خانواده اثبات کند، اعتراض مرد باعث میشود روند رسیدگی به پرونده طولانی تر شود.

حتما بخوانید: مقاله ای در رابطه با درخواست طلاق از طرف زن چقدر طول میکشد نوشتیم شاید برای شما مفید باشد

 

آیا در صورت درخواست طلاق از طرف زن مهریه به او تعلق خواهد گرفت؟

مهریه از جمله حقوق مالی زن میباشد، که هر گاه طلب کند مرد موظف به پرداخت آن است. شرایط پرداخت مهریه زمانی که طلاق از طرف زن باشد مشخص شده است.

حتما بخوانید: مقاله ای در رابطه با طلاق از طرف زن و مهریه نوشتیم شاید برای شما مفید باشد

✅ درصورتی که زن وکالتنامه طلاق داشته باشد، به همان میزانی که مهریه در وکالتنامه درج شده است مرد موظف به پرداخت مهریه میباشد.

✅ در صورتی که زن با استفاده از اثبات عسر و حرج درخواست طلاق بدهد، دادگاه مقدار مهریه را تعیین میکند. البته زن نیز میتواند نظر بدهد، اما در خصوص تعیین مهریه دادگاه تصمیم نهایی را میگیرد.

✅ هنگامی که زن با استفاده از شروط دوازدهگانه اقدام به طلاق نماید، زن خود در مورد مهریه و بذل آن تصمیم میگیرد، همچنین در شروط دوازدهگانه زن میتواند مقدار بیشتری از مهریه خود را طلب کند.

✅ در دوران عقد هم اگر زن باکره باشد، به او نصف مهریه تعلق خواهد گرفت و در صورتی که زن باکره نباشد، مرد موظف است کل مهریه را به او بپردازد.

اگر زن درخواست طلاق دهد و اگر مرد راضی به طلاق نباشد مهریه تعلق میگیرد؟
اگر زن درخواست طلاق دهد و اگر مرد راضی به طلاق نباشد، به او مهریه تعلق میگیرد.

تاثیر بخشش مهریه در نارضایتی مرد از طلاق زن

گفتیم که هنگامی که زن درخواست طلاق بدهد و دلیل محکمه پسند نداشته باشد، درخواست طلاق زن با اعتراض مرد به طور کلی رد خواهد شد.

✅ زن پس از اثبات دلیل در دادگاه خانواده میتواند مهریه خود را بگیرید و سپس از مرد جدا شود و مخالف مرد در رای دادگاه تاثیری ندارد.

✅ حال اگر زن برای جدایی خود دلیل نداشته باشد یا نتواند آن را اثبات کند نمیتواند بگویید مهریه ام را میبخشم و طلاقم را میگیرم، در حقیقیت میتوان گفت ضرب المثل قدیمی که مهرم حلال جانم آزاد هنگامی که مرد راضی به جدایی نیست و زن نیز دلیل برای جدایی ندارد کاربردی نخواهد داشت. طلاق حق مرد میباشد و زن بدون دلیل و تنها با بذل مهریه نمیتواند طلاق بگیرد.

✅ تنها در هنگامی زن با بذل مهریه موفق به طلاق خواهد شد که مرد با بخشش مهریه راضی به طلاق شود، که در این صورت طلاق از نوع خلع و غیر قابل رجوع است.

همچنین مطالعه نمایید: مشاور تلفنی طلاق

مهریه در چه مواردی به زن تعلق نمیگیرد؟

در صورت وجود دو حالت مهریه به زن تعلق نمیگیرد، هنگامی که عقد باطل باشد و رابطه جنسی صورت نگرفته باشد و همچنین عقد فسخ شود و نزدیکی در زمان عقد انجام نگرفته باشد و هنگامی گه مرد به بیماری ناتوانی جسمی مبتلا باشد، در صورت وجود این دو حالت با زن مهریه ای تعلق نمیگیرد.

جلب رضایت شوهر برای طلاق

در برخی از موارد زن دلیل قانونی و محکمه پسند برای طلاق از شوهر خود ندارد، همچنین از ادامه زندگی با او کراهت دارد.

بدین ترتیب زن میتواند با بذل مهریه خود یا بخشیدن مال یا حقوق مالی خود مرد را راضی به طلاق کند، به این نوع طلاق،  طلاق خلع میگویند. که پس از جاری شدن طلاق مرد حق رجوع به زن را ندارد.

نقش وکیل برای طلاق از طرف زن

از جمله سخت ترین پرونده هایی که در دادگاه خانواده بررسی میشود پرونده  درخواست طلاق از طرف زن میباشد، توصیه میشود در فرایند طلاق از طرف زن از یک وکیل مجرب و متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

زیرا انجام طلاق و ارائه دلایل و اثبات ان از طرف زن کار دشواری میباشد، که وجود یک وکیل میتواند تاثیر مثبتی در مراحل و کسب پیروزی در دادگاه داشته باشد.

حتما بخوانید: مقاله ای در رابطه با وکیل برای طلاق از طرف زن نوشتیم شاید برای شما مفید باشد

در پرونده طلاق از طرف زن آنچه که بسیار مهم میباشد، ارائه دلایل محکمه پسند است، که توصیه اکید ما به شما این میباشد که از یک وکیل متخصص در زمینه طلاق از طرف زن کمک بگیرید.

 

اگر زن درخواست طلاق دهد و اگر مرد راضی به طلاق نباشد

می خواهیم به پاسخ این سوال بپردازیم که اگر زن درخواست طلاق دهد و اگر مرد راضی نباشد، زن چه کاری باید انجام دهد؟

✅ هنگامی که مرد راضی به طلاق نیست، زن ابتدا باید به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کند و درخواست طلاق را تنظیم کند تا به دادگاه ارسال شود.

✅ سپس زن باید دلایل محکمه پسند و مهم را در جلسه اولیه دادگاه برای طلاق از مرد ارائه بدهد، که این دلایل می تواند جزء شروط دوازدهگانه طلاق باشد و در صورتی که دلایل خود را در دادگاه اثبات کند، دادگاه حکم طلاق را صادر خواهد کرد، حتی اگر مرد راضی به طلاق نباشد دادگاه او را مجبور به طلاق خواهد کرد.

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم مطالبی را پیرامون اینکه اگر زن درخواست طلاق دهد و اگر مرد راضی به طلاق نباشد را ارائه بدهیم امید است که با این مقاله توانسته باشیم سوالات شما را در زمینه پاسخ بدهیم.

نوین وکیل با جمعی از وکلای مجرب ک متخصص و داشتن سابقه درخشان آمادگی ارائه خدمات حقوقی به شما کاربران عزیز را دارند، تنها کافیست با این شماره 02166901176 تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول کاربران

اگر زن درخواست طلاق دهد و اگر مرد راضی به طلاق نباشد چه میشود؟

زن ابتدا باید درخواست طلاق دهد و دلایل محکمه پسند به دادگاه ارائه دهد این دلایل میتواند یکی از شروط دوازدهگانه طلاق( در مقاله توضیح داده شده است )باشد، بعد از آن، حتی اگر مرد راضی به طلاق نباشد، دادگاه حکم طلاق را صادر میکند.

اگر مرد راضی به طلاق نباشد آیا زن میتواند درخواست طلاق دهد؟

بله زن میتواند درخواست طلاق دهد و دلایل محکمه پسند به دادگاه ارائه دهد.

آیا در صورت درخواست طلاق از طرف زن مهریه به او تعلق خواهد گرفت؟

بله مهریه از جمله حقوق مالی زن میباشد، که هر گاه طلب کند مرد موظف به پرداخت آن است. شرایط پرداخت مهریه زمانی که طلاق از طرف زن باشد در مقاله توضیح داده شده است.

13 دیدگاه دربارهٔ «اگر زن درخواست طلاق دهد و اگر مرد راضی به طلاق نباشد»

  1. سلام 2 ساله ک ازدواج کردم خانمم اول مشکل داشت نمیتونستیم رابطه داشته باشیم بردیمش دکتر بازم مشکلش حل نشد و یا بهونه آورد ولی رابطه مقعدی داشتیم الان درخواست طلاق کرده ولی من نمیخوام طلاقش بدم آیا مهریه تعلق میگیره اگه میگیره چقدر و یا من میتونم ب خاطر مشکل همسرم کاری بکنم ممنون میشم راهنمایی کنید

  2. فقط خدا به دادمان برسد با این شرایط زندگی ومهریه های سربه فلک کشیده هرزنی را مجذوب خود میکند که شوهرش را در هر صورتی که بخواهد وادار به دادن مهریه میکند تا از طریق آن روزگار خوشی را سپری کند

  3. با دو تا بچه ۱۴ و ۸ ساله بعد از ۱۶ سال زندگی خانم درخواست طلاق داده بخاطر مشکلات جنسی و انزال زود هنگام
    کاش یه راهی بود خلاص میشدیم از این دردی که خیلی ها هم بهش مبتلائن.خدایا خودت به این مردها بیچاره کمک کن.بی تقصیرن.

  4. بعد از ۱۶ سال زندگی و دو تابچه ۱۴ و ۸ ساله خانم بخاطر مشکل انزال زودرس داخواست طلاق داده.خدایا خودت کمک کن به مردهایی که این مشکل رو دارن تقصیری هم ندارن.خیلی ها هم به این درد کوفتی مبتلائن.اگه کسی راهکار واقعا اثر گذاری داره لطفا کمک کنین.

  5. بعد از ۱۶ سال زندگی و دو تابچه ۱۴ و ۸ ساله خانم بخاطر مشکل انزال زودرس داخواست طلاق داده.خدایا خودت کمک کن به مردهایی که این مشکل رو دارن تقصیری هم ندارن.خیلی ها هم به این درد کوفتی مبتلائن.اگه کسی راهکار واقعا اثر گذاری داره لطفا کمک کنین

  6. سلام من را پدرم مجبور کرد ازدواج اجباری کردم من ۱۶سالم بود با مرد ۳۰ ساله ازدواج کردم دو بچه دارم ۵سال میشه باهش زندگی کردم همیش کتکم میزد مثلی زندانی زندگی کردم قطع رابطه باپدر مادر همه فامیل داشتم بد بین بود بداخلاق بود اعصاب شدید داشت همیش به سرم چاقو می‌گرفت اصلحه می‌گرفت بچه را میزد فوش پدر فوش مادر میداد حالا شکایت کردم مخام جدا شم یک ماه زیاد میشه هنوزه از دادگستری خبری نیست نه زنگ نه اس مس مخام رهنمایی کند لطفا

  7. سلام من سه ماه میشه عروسی کدم اصلا از اول اجباری بود حالا سه ماه سرم سه سال شده زندگی کردن با کسی که دوستش نداری زیری یک سقف زندگی کردن واقعا بلاد می که نمیخواهی مثلی جهنم اس درخواست طلاق کردم اصلا طلاق را قبول نداره چکار کنم آدمی اس که توی اخلاقمون سر نمیخوره ….

  8. سلام زن منو مجبور به در خواست طلاق کردند خانواداش الان باید چیکار کرد خوب می‌دونم طلاق حرف خودش نیست میشه راهنمایی کنید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *