بررسی حق حضانت فرزند و شرایط سلب حق حضانت

حق حضانت فرزند

حق حضانت فرزند به یکی از دغدغه های امروزه والدین پس از جدایی تبدیل شده است. بنابراین ذهن بسیاری از زوج هایی که قصد جدایی دارند، را به خود مشغول کرده است که حق حضانت فرزند با چه کسی است؟ در ادامه مطالب با ما همراه باشید که در این رابطه توضیحات کاملی را برای شما عزیزان شرح دهیم:

حق حضانت چیست؟

حضانت به معنای نگهداری و سرپرستی از فرزند توسط پدر و مادر است. والدین این حق را دارند که سرپرستی و نگهداری از فرزند خود را بر عهده بگیرند. بنابراین قانون جزء در موارد استثنایی نمی تواند آن ها را از این حق محروم کند. علاوه براین والدین موظف اند تا زمانی که زنده هستند و توانایی دارند، سرپرستی و نگهداری از فرزند خود را بر عهده بگیرند. مهم ترین نکته در رابطه با حق حضانت فرزندان مصلحت آن ها است. در نتیجه قانون اول مصالح او را در نظر می گیرند سپس حق پدر و مادر برای نگهداری و سرپرستی از فرزند را. چنان چه مصلحت فرزند ایجاب کند که پیش هیچ کدام از والدین نباشد، دادگاه رای می دهد که کودک به شخص دیگری سپرده شود.

حق حضانت فرزند دختر

براساس قانون سرپرستی و نگهداری از فرزندی که والدین او از یکدیگر جدا شدند، مادر تا سن 7 سالگی حق نگهداری از فرزند خود را دارد. طبق ماده قانونی مدنی، چنان چه والدین از یکدیگر طلاق گرفته باشند، و یا جدا از هم زندگی می کنند، حق حضانت فرزند دختر تا رسیدن به سن 7 سالگی با مادر است. بنابراین پدر در این رابطه هیچ گونه حقی ندارد. در حقیقت، قانون گذار حق حضانت فرزند دختر  را تا 7 سالگی بر عهده مادر قرار داده است که عواطف مادری اقتضا کند که فرزند نزد خودش باشد. همچنین این که مادر در این سن توانایی برطرف کردن نیازهای فرزند خود را به نحو احسن دارد.

طبق قانون مدنی، سرپرستی فرزند دختر تا 7 سالگی با مادر است و پس از آن اولویت با پدر است. بنابراین حضانت فرزند دختر پس از 7 سالگی به عهده پدر می باشد. قابل ذکر است که فرزندان پس از این که به سن بلوغ رسیدند، از حضانت خارج می شوند. بنابراین دختر تا سن بلوغ یعنی 9 سالگی تحت حضانت پدر قرار دارد. البته در این سن مادر حق ملاقات با فرزند خود را دارا می باشد و پدر حق سلب ملاقات مادر با فرزند را ندارد.

حق حضانت فرزند

حق حضانت فرزند پسر

حضانت فرزندان به سبب مهر و محبت فراوان پدر و مادر به آن ها مسئله بسیار مهمی است که قانون گذار در رابطه با آن تعییت تکلیفی کرده است تا در این رابطه هم عواطف والدین خدشه دار نشود و همه نیازهای فرزندان به ویژه در سن و سال کم تامین شود. بنابراین به همین دلیل در اصلاحیه جدید حضانت فرزند پسر نیز مانند حضانت دختر تا 7 سالگی به عهده مادر قرار داد. سپس بعد از آن تا سن 15 سالگی بر عهده پدر می باشد.

همچنین مطالعه نمایید: سوالات اشتغال زوجه

در قانون سابق حضانت فرزند پسر تا 2 سالگی با مادر بود. سپس بعد از آن فرزند باید نزد پدر فرستاده می شد. براساس طبق قانون مدنی پس از این که پسر به سن 7 ساگلی رسید حضانت از مادر گرفته می شود و به پدر واگذار می شود. پسر تا سن 15 سالگی حضانت آن بر عهده پدر می باشد. البته مادر حق ملاقات فرزند خود را دارد و کسی حق محروم کردن دیار مادر با فرزند خود را نخواهد داشت. پسر پس از 15 سالگی از حضانت خارج می شود و به انتخاب خود می تواند در کنار پدر یا مادر زندگی کند.

حق حضانت فرزند بعد از طلاق

در صورت طلاق زوجین، شرایط حضانت فرزند به نوع طلاق آن ها بستگی دارد. به صورت کلی طبق قانون در مورد حق حضانت فرزندان بدون طلاق این است که حضانت دختر تا نه سالگی و برای فرزند پسر تا سن پانزده سالگی معنا پیدا می کند. پس از آن دیگر حضانت برای فرزندان ذکر نشده و معنا ندارد. بنابراین پس از رسیدن به سن بلوغ فرزندان از حضانت پدر و مادر خارج می شوند. در نتیجه خود فرزندان باید تصمیم بگیرند در ادامه زندگی با کدام یک از والدین خود زندگی کنند.

حضانت دختر بعد از طلاق

حضانت دختر پس از جدایی والدین و پیش از 7 سالگی، حق حضانت فرزند را قانون تعیین می کند. براساس قانون مدنی حق حضانت فرزند دختر تا سن هفت سالگی با مادر است. البته استثنائاتی در این رابطه نیز وجود دارد. چنان چه مشکلی وجود نداشته باشد، دادگاه خانواده فرزند دختر را برای نگهداری به مادر می دهد. بنابراین بعد از آن پدر مسئولین نگهداری از دختر را دارا می باشد. البته این موضوع مطلق نیست و شرط استثنای آن مصلحت فرزند است. وقتی دختر به سن بلوغ برسد، حضانت او از طریق دادگاه تعیین نمی شود و این خود دختر است باید انتخاب کند با کدام یک از والدین زندگی کند.

حضانت پسر بعد از طلاق

براساس قانون فرزند پسر در سن 15 سالگی به بلوغ می رسد. بنابراین حق حضانت پیش از سن 15 سالگی را قانون تعیین می کند. همچنین فرزند پسر تا سن هفت سالگی حضانت آن پس از جدایی و طلاق به عهده مادر است. البته استثنائاتی در این رابطه وجود دارد. پس از 7 سالگی مسئولیت نگهداری از فرزند پسر با پدر است. زمانی که فرزند پسر به سن 15 سالگی برسد، حضانت او از طریق قانون و دادگاه تعیین نمی شود. این خود پسر است که انتخاب کند با کدام یک از والدین زندگی می کند.

همچنین مطالعه نمایید: تمکین چیست و قوانین آن

حق حضانت فرزند قبل از طلاق

حق حضانت در زمان جدایی پیش از رسیدن به سن بلوغ قانون و دادگاه خانواده تعیین می کند. در قانون احکام به خصوصی در رابطه با حضانت فرزندان مطرح شده است. ولی ممکن است پیش از این که والدین از یکدیگر جدا شوند، به دلایل مختلفی از هم جدا زندگی کنند. بنابراین موضوع حضانت فرزند قبل از طلاق بسیار مهم است. طبق قانون، حضانت فرزندان اعم از فرزند پسر و فرزند دختر تا سن 7 سالگی به عهده مادر قرار دارد و پس از آن بر عهده پدر قرار می گیرد. نکته قابل توجه این است که حق حضانت فرزند توسط یکی از والدین سلب نمی شود که دیگری از دیار با فرزند خود محروم گردد. بنابراین، حق دیدار قبل از طلاق برای والدین محفوظ است و نمی توان کسی را از این حق محروم کرد.

حق حضانت پسر برای مادر

از آنجایی که فرزندان در سنین کودکی نیاز به مهر و محبت مادر دارند، و بسیاری از نیازهای آن ها توسط مادر تامین می شود، بهتر است فرزند پسر نیز مانند فرزند دختر تا سن هفت سالگی خود نزد مادر نگهداری شود. به همین دلیل براساس قانون حق حضانت پسر برای مادر تا سن 7 سالگی می باشد. بنابراین طبق قانون مدنی، پس از 7 سالگی فرزند پسر حضانت وی از مادر پس گرفته شده و تا 15 سالگی به پدر واگذار می شود.

حق حضانت شرط ضمن عقد

سند ازدواج یا همان عقد نامه، تکلیف بسیاری از مسائل را برای زوجین تعیین می کند. چنان چه زوجین در سند ازدواج وضعیت خاصی در مورد حق حضانت فرزند پس از طبلق به عنوان شرط ضمن عقد مطرح کرده باشند، نیازی به پیروی از قانون نمی باشد و وضعیت نگهداری و سرپرستی بر مبنای شرط ضمن عقد مشخص می گردد. در صورتی که توافق کنند حق حضانت با مادر باشد، در صورت ازدواج مجدد نیز حق حضانت فرزند یا فرزندان بر عهده مادر می باشد.

حق حضانت در عقد نامه

چنان چه زن در عقد نامه حضانت فرزندان خود را شرط کند و در سند ازدواج ثبت شود، در صورت جدایی و طلاق والدین حق حضانت و اولویت با مادر است. ولی اگر در عقد نامه زن چنین درخواستی نداشته باشد، دادگاه خانواده تا زمان رسیدن سن بلوغ فرزندان تعیین می کند حضانت فرزند با چه کسی است.

حق حضانت فرزند برای مادر

برای سرپرستی فرزند (دختر یا پسر) مادر تا 7 سالگی اولویت دارد. بنابراین پس از 7 سالگی برای حضانت فرزند بین پدر و مادر که از هم جدا شده اند، اختلافی وجود داشته باشد، دادگاه تعیین می کند حق حضانت فرزندان با کدام یک از والدین می باشد. چنان چه یکی از والدین فوت شده باشد، حضانت فرزند با آن که زنده است، خواهد بود. بنابراین دیگر اعضای فامیل هیچ گونه حقی در این زمینه ندارند. چنان چه در اثر عدم مراقبت یا انحطاط اخلاقی پدر یا مادری که طفل تحت حضانت او است صحت جسمانی و یا تربیت اخلاقی فرزند در معرض خطر باشد، محکمه می تواند به درخواست بستگان فرزند یا به درخواست قیم او یا به تقاضای دادستان هر تصمیمی را که برای حضانت فرزند لازم باشد، اتخاذ کند.

مطالعه کنید: حضانت – حق حضانت فرزندان

حضانت دائم فرزند

حضانت فرزند یا فرزندان تا زمان رسیدن به سن بلوغ در قانون تعیین تکلیف شده است پس از آن خود فرزند حق انتخاب دارد. چرا که از سن حضانت خارج شده است و خود می تواند برای زندگی یکی از وادلین خود را انتخاب کند. حال این سوال وجود دارد آیا حضانت دائمی فرزند امکان پذیر است؟ در این مورد توجه به این نکته لازم و ضروری است که ملاک دادگاه خانواده برای سپردن حضانت به والدین مصلحت کودک را در نظر می گیرند. بنابراین والدین به ویژه در طلاق توافقی می توانند بر سر این مسئله به تفاهم برسند که حضانت دائمی با یکی از آنان باشد.

به عنوان مثال زن می تواند با بخشیدن مهریه اقدام به این امر کند. ولی چون مصلحت فرزند مهم ترین جنبه از حضانت فرزند است، چنان چه که فردی حضانت دائم فرزند را با توافق دیگری گرفته باشد و مصلحت فرزند به هر دلیلی تامین نشود، طرف دیگر می تواند به دادگاه خانواده مراجعه کند و با ارائه دلایل قانونی، حضانت را از او سلب کند.

حق حضانت فرزند

همچنین مطالعه نمایید: تدلیس در ازدواج چیست

اثبات عدم صلاحیت پدر

یکی از روش هایی که مادر می تواند حضانت دائم فرزند را به عهده بگیرید، شرایطی است که مادر بتواند اثبات کند که پدر صلاحیت نگهداری و سرپرستی فرزند را ندارد. در این صورت مادر می تواند حضانت فرزند را بدون بخشیدن مهریه داشته باشد. از جمله این موارد وقتی است که انحطاط و فساد اخلاقی پدر، در تربیت فرزند تاثیر منفی داشته باشد و سبب سختی و ناراحتی فرزند گردد.

شرایط سلب حضانت فرزند از پدر:

اعتیاد به مواد مخدر، الکل و قمار

شهرت در  فساد اخلاق و فحشا

مبتلا به بیماری های روانی با تشخیص پزشکی قانونی

سوء استفاده از فرند یا اجبار او به ورود به مشاغل غیر اخلاقی مانند فساد و فحشا، تکدی گری و قاچاق، تکرار ضرب و جرح خارج از حد متعارف.

بنابراین مادر می تواند با اثبات هر یک از موارد بالا، بدون این که در برابر حضانت فرزند، مهریه خود را ببخشد، حضانت را دریافت کند. باید این نکته را در نظر گرفت که یکی از روش هایی که با متوسل شدن به آن ها مادر می تواند حضانت فرزند خود را به عهده بگیرد. شرایطی که مادر بتواند عدم صلاحیت پدر را در قانون اثبات کند. در این صورت می تواند حضانت فرزند را به صورت دائم داشته باشد.

مطالعه کنید: شرایط دریافت اجرت المثل ایام زوجیت

حق حضانت فرزند نامشروع

حق حضانت فرزند رابطه نامشروع نیز مانند دیگر فرزندان است. در صورتی که حضانت فرزند نامشروع از مادر گرفته می شود که مادر اشتهار به فساد باشد. بنابراین در این صورت قطعا از مادر سلب حضانت می شود. چرا که صلاحیت نگهداری چنین فرزندی را ندارد. نفقه و حضانت فرزند نامشروع بر عهده اجداد وی نبوده و در رابطه با پرداخت نفقه و قبول حضانت چنین فرزندی هیچ گونه اجبار و الزامی وجود ندارد.

حضانت فرزند پس از طلاق توافقی

چنان چه والدین از یکدیگر به صورت توافقی جدا شوند، در این صورت تنها مصلحت والدین مطح نیست. چرا که پای فرزند یا فرزندان در میان است. در این رابطه دادگاه خانواده قانونی و مقرراتی را برای فرزند یا فرزندان در نظر گرفته که کمتر پس از طلاق والدین دچار چالش شوند. دادگاه خانواده حضانت فرزند پس از طلاق توافقی را بر عهده والدین واگذار می کند. بنابراین دادگاه  در این موضوع دخالتی نمی کند. چرا که ممکن است والدین با توافق یکدیگر حضانت فرزند سه ساله خود را به پدر واگذار کنند. در صورتی که از نظر قانونی تا سن 7 سالگی حضانت فرزند با مادر می باشد. همچنین در رابطه با زمان و مکان دیدار با فرزند نیز باید تعیین تکلیف شود.

حق حضانت فرزند

حضانت فرزند با پدر بزرگ

طبق ماده 1171 قانون مدنی، در رابطه با حضانت فرزند با پدر بزرگ. چنان چه یکی از والدین فوت شوند، حضانت فرزند با والدی می باشد که زنده است. در صورتی که پدر فرزند فوت کند و قیمی برای فرند خود مشخص کند، باز حق حضانت با مادر می باشد. چرا که در رابطه با حضانت فرزند اولویت با مادر خواهد بود. حضانت فرزند باید با شخص باشد که علاوه بر صلاحیت نگهداری، فرزند را نیز درست تربیت کند. در رابطه با حضانت تنها نگهداری فرزند در نظر گرفته نمی شود و تربیت فرزند نیز بسیار مهم خواهد بود. زمانی حضانت فرزند به پدر بزرگ می رسد که پدر و مادر فرزند هر دو فوت شده باشد. بنابراین با فوت والدین فرزند، حضانت با پدر بزرگ فرزند است.

در صورت نیاز به مشاوره حقوقی در رابطه با حق حضانت فرزند می توانید با کارشناسان ما در موسسه حقوقی نوین وکیل تماس بگیرید.

مشاوره تلفنی حق حضانت فرزند

یکی از روشهایی که به وسیله آن می توانید در مورد حق حضانت فرزند مشاوره دریافت نمایید استفاده از مشاوره تلفنی حق حضانت فرزند می باشد، شما با استفاده از مشاوره تلفنی می توانید کلیه سوالات و ابهامات خود در زمینه حق حضانت فرزند را مطرح نمایید. وکلای ما اطلاعات کامل و جامعی را در مورد حق حضانت فرزند در اختیار شما قرار خواهند داد و اگر نیاز به مشاوره حضوری داشته باشید نیز می توانید به صورت حضوری به محل موسسه واقع در میدان توحید آمده و سوالات خود را مطرح نمایید. شماره های تماس برای دریافت مشاوره در زمینه حق حضانت فرزند به ترتیب زیر می باشد: 02122690179 – 02166902176.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *