تفاوت اجاره نامه رسمی و عادی: مشاوره رایگان با نوین وکیل

یکی از قراردادهای که سالیانه به تعداد زیادی میان افراد منعقد می‌شود قرارداد اجاره است، قرارداد اجاره دارای قواعد زیادی است از جمله فسخ قرارداد اجاره قبل از تحویل، اجاره مال مشاع، اجاره دادن مال اجاره ای، اجاره به شرط تملیک، انعقاد قرارداد اجاره بدون مدت، فسخ قرارداد اجاره قبل از پایان مدت و موارد بسیار دیگر.

جهت تماس با وکیل سر قفلی مغازه کلیک نمایید

 

شاید یکی از سوالاتی که ذهن بسیاری از افراد را به خود مشغول کرده است این می‌باشد که تفاوت اجاره نامه رسمی و عادی چیست یا اینکه قرارداد اجاره رسمی چه مزیتی نسبت به اجاره نامه عادی دارد، در این مقاله می‌خواهیم تفاوت اجاره نامه رسمی و عادی را مورد بررسی قرار دهیم پسبرای کسب اطلاعات بیشتر با نوین وکیل همراه شوید.

اجاره نامه چیست؟

اجاره نامه یک سند نوشتاری است که مابین صاحب ملک یعنی موجر و اجاره کننده یعنی مستاجر تنظیم می‌شود که تمام موارد مربوط به طرفین از جمله مشخصات طرفینقرارداد و محل سکونت آنها، میزان اجاره بها، نحوه پرداخت اجاره بها و مدت اجاره و مشخصات عین مستاجره، و شرایط طرفین در آن ذکر می‌شود.

اجاره نامه عادی چیست؟

اجاره نامه عادی به اجاره نامه‌ای می‌گویند که میان موجر ( صاحب ملک) و مستاجر(اجاره کننده) در بنگاه‌های املاک منعقد می‌شود که حضور دو شاهد برای انعقاد این قرارداد الزامی است.

اجاره نامه رسمی چیست؟

اجاره نامه رسمی به اجاره نامه‌ای گفته می‌شود که میان موجر و مستاجر در محضرخانه ثبت رسمی می‌شود و از اعتبار یک سند رسمی برخوردار می‌باشد.

 

تفاوت اجاره نامه رسمی و عادی

همانطور که در قسمت‌های فوق اشاره کردیم اجاره نامه‌هایی که در دفاتر املاک به امضای موجر و مستاجر می‌رسند یک سند عادی محسوب می‌شود و مانند سایر قرارداد‌هایی که اینگونه منعقد می‌شوند غیر رسمی است، اما سند رسمی سند است که در دفترخانه ثبت تنظیم می‌شود و از اعتبار قانونی بالایی برخوردار است، اما اغلب افراد به علت هزینه‌های دفترخانه اقدام به انعقاد اجاره نامه عادی می‌کنند.

تفاوت اجاره نامه رسمی و عادی عبارتند از:

  • اجاره نامه‌های رسمی از انجا که اعتبار قانونی دارد قابل انکار و تردید نیست، اما قرارداد اجاره عادی قابل تردید است.
  • اجاره نامه‌های رسمی قابل استناد به تاریخ رسمی می‌باشند.
  • اجاره نامه‌های رسمی از آنجا که یک سند رسمی است، لازم الاجراست و حتما مواد اجاره نامه باید اجرا شود، اما اجاره نامه‌های عادی لازم الاجرا نمی باشند.
  • اجاره نامه‌های رسمی در دفاتر اسناد رسمی و زیر نظر افراد متخصص و با رعایت جمیع مقررات قانونی تنظیم می‌شودو منافع طرفین در نظر گرفته و حفظ خواهد شد، اما در اجاره نامه‌های عادیدر بسیاری از موارد در هنگام اجرا و رعایت موازین قانونی و حقوقی با مشکل مواجه می‌شود و ممکن است حق یکی از طرفین تضعیف بشود.
  • از جمله تفاوت‌های دیگر اجاره نامه‌های رسمی و عادی این است که قرارداد اجاره رسمی متاثر از زمان نیست و هر زمان که بخواهند می‌تواند قاطع دعای باشد.

مزایای اجاره نامه رسمی

در قسمت‌های فوق تا حدودی تفاوت‌های اجاره نامه رسمی و عادی را بیان کردیم، در این قسمت از مقاله می‌خواهیم مزایای اجاره نامه رسمی را توضیح دهیم پس همراه شوید.

مزایای اجاره نامه رسمی عبارتند از:

  • اجاره نامه‌های رسمی قابل استناد از منظر تاریخ سند رسمی هستند.
  • این اجاره نامه لازم الاجراست به طور مثال اگر مستاجر در زمان معین اجاره بها را پرداخت نکند موجر می‌تواند با مراجعه به دفترخانه تنظیم کننده سند اجاره تقاضای صدور اجرائیه کند و دفترخانه نیز اجرائیه را صادر و به دایره اجرا ثبت ارسال می‌نماید.
  • اجاره نامه‌های رسمی قاطع و دعوی هستند.
  • اجاره نامه‌های رسمی قابل انکار نیستند و در دادگاه می‌تواند به آنها استناد کرد.
  • بزرگترین مزیت اجاره نامه‌های رسمی این است که حق مالک را در کمترین زمان احقاق می‌کند زیرا در تنظیم این نوع اجاره نامه همه موارد از جمله شرایط طرفین و نوع کسب و کار و واگذاری ان و حق سرقفلی و هر چیز دیگری ذکر می‌شود و جایی برای رد و تکذیب باقی نخواهد ماند.

سخن پایانی

در این نوشتار تفاوت اجاره نامه رسمی و عادی را به صورت جامع و کامل بیان کردیم امید است شما با این مقاله توانسته باشیم به سوالات و ابهامات شما پاسخ دهیم اگر در خصوص تفاوت اجاره نامه رسمی و عادی سوالی دارید می‌توانید با استفاده از شماره‌های موجود در سایت با کارشناسان و مشاورین متخصص و مجرب نوین وکیل تماس بگیرید و سوالات خود را بپرسید.

موسسه نوین آمادگی ارائه انواع خدمات حقوقی را دارد تنها کافیست با شماره 02166901176تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *