تفکیک ملک مشاع: وکیل تفکیک ملک مشاع-نوین وکیل

تفکیک ملک مشاع در صورت رضایت تمام شرکا ممکن است، امروزه بسیاری از مالکان ملک‌های فرسوده خود را با سرمایه گذاری و مشارکت دیگران ملک خود رو به آپارتمان تبدیل می‌کنند در این صورت مالک و سرمایه گذار با هم در ملک شریک می‌شوند و در این حالت شرکا اقدام به تفکیک سند مشاع می‌کنند.

تفکیک ملک مشاع بیشتر در تقسیم سهم الارث مطرح می‌شود و در این موارد ملک به ارث رسیده دارای چند مالک است و خرید و فروش آن نیز دارای شرایط خاصی است در واقع ملک مشاع دارای یک سند ملکی است و برای سند جدا برای هر مالک باید اقدام به تفکیک سند نمایید.

در این نوشتار نوین وکیل میخواهیم درباره تفکیک ملک مشاع و وکیل فروش ملک مشاع مطالبی را ارائه دهیم با ما همراه شوید.

همچنین مطالعه نمایید: وکیل متخصص خلع ید

تفکیک ملک مشاع

تفکیک ملک مشاع به معنای تقسیم ملک مال غیر منقول مانند زمین و ساختمان است در واقع تفکیک یعنی تبدیل ملک به چند قطعه زمین با مشخصات معین است به گونه‌ای که اگر فرد حدود ۱۰۰۰ قطعه زمین دارد می‌تواند آن را به قطعه‌های ۵۰ متری یا ۵۰۰ متری تقسیم کند.

تفاوت‌های افراز و تفکیک

  • در افراز حالت مشاع ملک از بین خواهد رفت اما بعد از تفکیک در املاک مشاع حالت مشاع آن باقی خواهد ماند.
  • مرجع درخواست تفکیک اداره ثبت است اما مرجع درخواست برای افراز اداره ثبت و دادگاه است.
  • شرط بوجود آمدن افراز عدم تفاهم و اختلاف بین مالکین مشاع است.
  • در تفکیک ملک مشاع هر یک از شرکا می‌توانند نسبت به نحوه تفکیک اعتراض کنند تا عملیات تفکیک توقف شود اما در افراز ملک اعتراض از سوی شرکا پذیرفته نمی شود.

مراحل تفکیک ملک مشاع

  • جریان ثبتی ملک مورد تفکیک پایان یافته باشد به این معنی که دارای سند مالکیت باشد و از لحاظ ثبتی مشکلی وجود نداشته باشد.

چنانچه اگر ملک دارای سند مالکیت نباشد یا در خصوص حدود با مجاورین ملک اختلافی باشد قابل تفکیک نخواهد بود.

  • درخواست هر یک از شرکا با مشخصات و آدرس درست به اداره ثبت ارسال می‌سود سپس اداره ثبت اقدام به بررسی‌های لازم می‌کند.

اگر مشخصات شرکا صحیح نباشد عملیات بررسی تفکیک متوقف می‌شود.

  • در این مرحله پرونده مطرح توسط اداره ثبت محل ار این حیث که ملک سند مالکیت دارد یا نه بررسی می‌سود تا اشکالات قانونی برای تفکیک ملک مشاع وجود نداشته باشد.
  • نماینده ثبت پس از بررسی گزارشی را برای رئیس اداره ثبت ارسال می‌کند تا پس از مشاهده گزارش تصمیم نهایی صادر شود.
  • رئیس اداره ثبت چنانچه ساخت و ساز ملک مشاع قابل تفکیک باشد پرونده را به نقشه بردار برای انجام مراحل نقشه برداری می‌دهد.
  • نقشه بردار از تمام شرکا دعوت می‌کند که در محل حاضر شوند و از آن امضا میگیرد برای معاینه ملک و به واحد ثبتی تسلیم می‌کند.
همچنین مطالعه نمایید: وکیل متخصص مشارکت در ساخت

مسئول واحد ثبتی پس از مشاهده نقشه تفکیک تصمیم خود را مبنا به قبول یا رد درخواست تفکیک اعلام می‌کند.

تصمیم نماینده ثبت به همراه فتوکپی نقشه تفکیک به همه شرکا ابلاغ می‌شود تا اگر اعتراضی داشته باشند به مدت ۱۰ روز از تاریخ ابلاغ در محل دادگاه اعتراض خود را به ثبت برسانند.

  • پس از ثبت اعتراض در دادگاه حقوقی به آن رسیدگی خواهد شد و اگر ملک قابل تفکیک باشد حکم آن صادر خواهد شد.
  • سپس نماینده ثبت در دفتر املاک سند اولیه را باطل می‌کند و سند جدید را صادر می‌کند و به هر یک از شرکا تقدیم کند.

حتما خوانید:ملک مشاع چیست؟

طریقه افراز ملک مشاع

افراز با توافق شرکا امکانپذیر است و اگر شرکا با یکدیگر به توافق نرسند می‌توانند به دادگاه مراجعه کنند، نحوه رسیدگی به درخواست افراز در دادگاه به شرح زیر است:

  • ابتدا دادگاه زمانی را برای افراز ملک تعیین می‌کند و در این مدت زمان از آخرین وضعیت ثبتی ملک استعلام گرفته می‌شود.
  • پس از دریافت استعلام قابل افراز بودن یا نبودن ملک مشخص می‌شود و به کارشناس مربوطه ارجاع داده می‌شود.
  • اگر ملک قابل افراز باشد کارشناس نحوه تقسیم و میزان سهم هر یک از شرکا را اعلام می‌کند.
  • در صورتی که شرکا با نظر کارشناس موافق باشند دادگاه حکم ابراز ملک مشاع را صادر می‌کند.
  • در صورتی که ملک قابل افراز نباشد، دادگاه حکم عدم افراز ملک مشاع را صادر می‌کند.

در صورتیکه نیاز به مشاوره با وکیل ملکی دارید کلیک نمایید.

ساخت و ساز در ملک مشاع

یکی از مسائل مهم ملک مشاع ساخت و ساز آن است‌، قسمت‌های ملک مطاع متعلق به شخص خاصی نیست و همه شرکا در تمام قسمت‌ها با هم شریک هستند و اجازه هیچ گونه دخل و تصرف و ساخت و‌سازی ندارند و تا هنگامی که همه شرکا رضایت نداشته باشند برای ساخت و ساز ملک مشاع نمی توان کاری کرد.

گاهی اوقات برخی شرکا بدون اجازه سایر شرکا اقدام به ساخت و ساز و فروش ملک مشاع می‌کنند که در این صورت میان مالکین و خریدار اختلاف بوجود می‌آید و به زیان دو طرف ختم خواهد شد.

اگر در ملک مشاع یکی از شرکا بدون اجازه از مالکان اقدام به ساخت و ساز کند هر یک از شرکا می‌تواند از دادگاه درخواست تخریب را نماید.

برای ساخت و ساز ملک مشاع بر اساس قانون هر یک از شرکا که بخواهد ساخت و‌سازی در ملک مشاع کند باید ابتدا رضایت سایر شرکا را بگیرید و بعد اقدام به ساخت و ساز نماید یا بعد از افراز ملک به صورت آزادانه در سهم خود اقدام به هرگونه ساخت و‌سازی کند.

هزینه تفکیک ملک مشاعی

هزینه تفکیک ملک مشاع مانند هزینه افراز است و در هنگام اجرای قطعی حکم برای تفکیک به وسیله دادگاه یا واحد ثبتی دریافت می‌شود.

هر گاه مالک یک ملک تقاضای تفکیک کند این تقاضا به اداره ثبت ارسال خواهد شد و در تقاضانامه ارزش ملک مورد تفکیک بر اساس ارزش معاملاتی تعیین شود تا هزینه تفکیک بر اساس مبلغ تعیین شده محاسبه شود.

به طور کلی هزینه تفکیک ملک مشاعی براساس ارزش معاملاتی محاسبه می‌شود.

همچنین مطالعه نمایید: شکایت مشارکت در ساخت

مرجع رسیدگی به تفکیک ملک مشاع

تنها دو مرجع برای درخواست تفکیک ملک مشاع صلاحیت رسیدگی دارند:

  • محاکم دادگستری
  • ادارات ثبت

هنگامی که عملیات ثبتی ملک مشاع پایان یافته باشد ادارات ثبت صلاحیت رسیدگی به درخواست تفکیک ملک مشاع را دارند اما اگر عملیات ثبتی پایان نیافته باشد مرجع صالح برای رسیدگی به درخواست تفکیک ملک مطاع دادگاه‌های عمومی حقوقی محل ملک می‌باشند.

زمانی عملیات ثبتی پایان می‌یابد که ملک سند مالکیت داشته باشد و در دفاتر املاک ثبت شده باشد یا درخواست تقاضای سند ثبت شده باشد.

همچنین مطالعه نمایید: قوانین مالیات بر خانه های خالی

وکیل تفکیک ملک مشاع

در قسمت‌های فوق مراحل تفکیک ملک مشاع را بیان کردیم شما می‌توانید با اتفاق نظر شرکا از یک وکیل متخصص و حرفه‌ای برای تفکیک ملک مشاع کمک بگیرید، وکیل می‌تواند به راحتی تمام مراحل‌های قانونی تفکیک را انجام دهد.

همچنین مطالعه نمایید:فروش ملک مشاع

دریافت مشاوره در زمینه تفکیک ملک مشاع از وکیل ملکی

در صورتیکه شما نیز درگیر پرونده های ملکی و تفکیک ملک مشاع می باشید می توانید از وکلای ملکی نوین وکیل مشاوره دریافت نمایید. برای دریافت مشاوره از وکلای ملکی کافی است با شماره های 02122690179 و 02166901176 تماس برقرار نمایید.

سخن پایانی

در این نوشتار به تفکیک ملک مشاع پرداختیم چنانچه در این خصوص به اطلاعات بیشتری نیاز دارید می‌توانید با شماره 02166901176 تماس بگیرید و از مشاوران ما راهنمایی بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *