توقیف اموال در امور کیفری

نوین وکیل

توقیف اموال چیست؟ توقیف اموال در امور کیفری چیست؟

برخی افراد جامعه تاحدودی نسبت ‌به توقیف یا بازداشت اموال، شناخت دارند اما نحوه عملکرد آن و یا نوع آن را  نمی‌دانند. نوین وکیل تصمیم دارد تا در این بخش به موضوع توقیف اموال در پرونده‌های کیفری و همچنین چگونگی توقیف اموال کیفری را به شما ارائه نماید. چنانچه در این بخش برایتان سوالی مطرح شد که پاسخ آن در متن نبود مشاورین مجرب نوین وکیل آماده پاسخ‌گویی به شما می‌باشند.

در مراحل دادرسی اعم از حقوقی و کیفری می‌شود قبل‌ از صدور حکم قطعی اموال طرف مقابل در دعوا را بنا به شرایطی توقیف نمود. می‌توان در موارد حقوقی از طریق تامین خواسته و همچنین دستور موقت اموالی که در مالکیت خوانده می‌باشد را توقیف نمود و به این روش از ضایع شدن خواسته ممانعت به عمل آید. درواقع خواهان براساس قانون می‌تواند علاوه‌ بر اقامه دعوای حقوقی به وسیله تامین خواسته یا دستور موقت مال متعلق به خوانده را توقیف نماید تا بعد از صادر شدن حکم قطعی، اجرا نمودن حکم با مسئله ای روبرو نشود و بدون دردسر انجام شود. البته توقیف اموال در امور حقوقی مورد بحث ما نیست اما جهت شروع توضیحات و وجود تفاوت میان توقیف اموال در امور کیفری و امور حقوقی نیاز به این توضیحات بود.

منظور و مقصود نوین وکیل در این بخش ارائه اطلاعات درخصوص توقیف اموال و همچنین رفع آن در دادسراهای کیفری می‌باشد. در مراحل انجام تحقیقات مقدماتی و دادرسی کیفری می‌توان اموال متعلق به متهم را براساس دستور مقام قضایی توقیف نمود. در ادامه همراه ما باشید تا براساس تجارب و سوابق گروه وکلای نوین وکیل از نحوه توقیف اموال در پرونده‌های کیفری مطلع شوید.

 

توقیف اموال در پرونده‌های کیفری چگونه است؟

توقیف اموال در امور کیفری چنانچه مالی نسبت‌ به آن ادعای خیانت در امانت، سرقت و غیره گردیده‌است موجود باشد آن مال قابل توقیف است. به‌طور مثال در پرونده کیفری سرقت یک دستگاه خودرو سواری تا هنگام ختم رسیدگی خودرو در توقیف باقی می‌ماند.

چنانچه مال مورد ادعا در پرونده کیفری پول باشد یا مالی باشد که در حال‌ حاضر موجودیت ندارد براساس ماده ۱۰۸ قانون آئین دادرسی کیفری معادل مبلغ آن از دارایی‌های متهم توقیف می‌شود. به‌طور مثال در پرونده اختلاس، متهم یک میلیارد تومان اختلاس نموده و همین مبلغ از ایشان توقیف می‌شود.

 

قرار تأمین خواسته کیفری (جهت توقیف اموال در پرونده‌های کیفری)

قرار تأمین خواسته یکی از قرارهای اشتراکی در پرونده‌های حقوقی و کیفری می‌باشد که هم در قانون آیین دادرسی مدنی و هم در قانون آیین دادرسی کیفری بیان شده است.

در قانون آیین دادرسی کیفری مواد 107 الی 114 قرار تامین خواسته را شامل می شود که توضیحات مختصری در این خصوص توسط نوین وکیل ارائه می گردد.

براساس ماده 107 قانون آیین دادرسی کیفری، شاکی یا فرد زیان دیده از ارتکاب جرم می تواند تامین خسارات خود را در دادسرا و از طریق بازپرس تقاضا نماید. در این رابطه چنانچه بازپرس با تقاضای مذکور موافقت نماید اقدام به صدور قرار تامین خواسته می نماید. این قرار براساس ماده 691 قانون آیین دادرسی کیفری می تواند نسبت به اشخاص حقوقی مثل شرکت های تجاری و غیرتجاری صادر شود.

قرار تامین خواسته در پرونده های کیفری

درخواست صدور قرار تامین خواسته در امور حقوقی از طریق تقدیم دادخواست که در فرم چاپی متحدالشکلی تنظیم می گردد صورت می پذیرد ولی در امور کیفری شاکی جهت تامین خواسته احتیاجی به تقدیم دادخواست نیست بلکه می تواند ضمن شکوائیه که به دادسرا تقدیم می نماید درخواست تامین خواسته را در همان قید نماید.

 قوانین مرتبط با قرار تامین خواسته (توقیف اموال در پرونده های کیفری)

ماده 107 قانون آیین دادرسی کیفری – شاکی می تواند تامین ضرر و زیان خود را از بازپرس بخواهد. هرگاه این تقاضا مبتنی بر ادله قابل قبول باشد، بازپرس قرار تامین خواسته صادر می کند.

تبصره – چنانچه با صدور قرار تامین خواسته، اموال متهم توقیف شود، بازپرس مکلف است هنگام صدور قرار تامین کیفری این موضوع را مدنظر قرار دهد.

ماده 108 قانون آیین دادرسی کیفری – درصورتی که خواسته شاکی، عین معین نبوده یا عین معین بوده، اما توقیف آن ممکن نباشد، بازپرس معادل مبلغ ضرر و زیان شاکی از سایر اموال و دارایی های متهم توقیف می‏ کند.

ماده 109 قانون آیین دادرسی کیفری – قرار تامین خواسته به محض ابلاغ، اجراء می شود. در مواردی که ابلاغ فوری ممکن نیست و تاخیر در اجراء موجب تضییع خواسته می شود، ابتداء قرار تامین، اجراء و سپس ابلاغ می‏ شود. این موارد، فوراً به اطلاع دادستان می‏ رسد. قرار تامین خواسته مطابق مقررات اجرای احکام مدنی در اجرای احکام کیفری دادسرای مربوط اجراء می شود.

ماده 110 قانون آیین دادرسی کیفری – رفع ابهام و اجمال از قرار تامین خواسته به عهده بازپرس است و رفع اشکالات ناشی از اجرای آن توسط دادستان یا قاضی اجرای احکام به عمل می آید.

ماده 111 قانون آیین دادرسی کیفری – دادگاه حقوقی به اعتراض اشخاص ثالث نسبت به توقیف اموال ناشی از اجرای قرار تامین خواسته، مطابق مقررات اجرای احکام مدنی رسیدگی می‏ کند.

ماده 112 قانون آیین دادرسی کیفری – در مواردی که مطالبه خواسته به تقدیم دادخواست نیاز دارد، چنانچه شاکی تا قبل از ختم دادرسی، دادخواست ضرر و زیان خود را به دادگاه کیفری تقدیم نکند، به درخواست متهم، از قرار تامین خواسته رفع اثر می شود.

ماده 113 قانون آیین دادرسی کیفری – در صورتی که به جهتی از جهات قانونی، تعقیب متهم موقوف یا قرار منع تعقیب صادر و یا پرونده به هر کیفیت مختومه شود، پس از قطعیت رای و اجرای آن، از قرار تامین خواسته رفع اثر می شود.

موسسه حقوقی نوین وکیل آماده قبول پرونده های حقوقی در زمینه توقیف اموال در امور کیفری می باشد.

 

 

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *