سرقفلی بعد از فوت مالک:بررسی کامل و جامع سرقفلی بعد از فوت

در این مقاله در مورد تمام قوانین سرقفلی بعد از فوت مالک توضیح میدهیم، ایا به ارث میرسد؟

سرقفلی مانند سایر اموال شخص ارزش مالی دارد و پس از فوت مالک آن، میان وارثان تقسیم می‌شود.

به طور کلی می‌توان گفت که سرقفلی وجهی است که در ابتدای اجاره مستاجر به موجر می‌پردازد تا در قبال این پرداخت امتیازاتی را بدست آورد. اگر مستاجر بخواهد این امتیازات را از دست بدهد موجر باید مبلغ سرقفلی را به شخص مستاجر بپردازد.

جهت تماس با وکیل سر قفلی مغازه کلیک نمایید

 

در این مقاله قصد داریم به بررسی تکلیف سرقفلی بعد از فوت مالک بپردازیم و اطلاعاتی را در اختیار شما کاربران قرار دهیم.

تکلیف سرقفلی بعد از فوت مالک چیست؟

تکلیف سرقفلی بعد از فوت: در اینجا توضیح دادیم سرقفلی بعد از فوت مالک چه میشود و ایا به ارث میرسد؟
سرقفلی بعد از فوت مالک چگونه است؟ ایا به ارث میرسد؟ مشاوره رایگان سرقفلی با نوین وکیل

همانطور که در قسمت فوق نیز اشاره کردیم سرقفلی مانند ارث می‌باشد و سرقفلی می‌تواند منافع مغازه یا مبلغی باشد که توسط موجر به مستاجر باید پرداخت شود، وراث متوفی، این منافع سرقفلی و مبلغ سرقفلی را به ارث می‌برند و می‌توانند از این حقوق خود استفاده نمایند.

تکلیف سرقفلی مشاع چیست؟

اگر متوفی چندین وراث داشته باشد، سرقفلی به صورت مشاع و مشترک به آن‌ها ارث می‌رسد. حال اگر آن‌ها نسب به اداره کردن آن به توافق نرسند می‌توانند درخواست انتقال سرقفلی را از دادگاه نمایند، البته ناگفته نماند که انتقال سرقفلی مشاع پیچیدگی و دشواری‌های خاص خود را دارد که ما به شما پیشنهاد می‌کنیم در این زمینه از یک وکیل متخصص و حرفه‌ای که در این زمینه تجربه دارد، کمک بگیرید.

برای ارتباط با یک وکیل خوب و متخصص در زمینه سرقفلی می‌توانید از شماره‌های موجود در سایت استفاده نمایید.

تفاوت ارث سرقفلی پس از فوت مالک با حق کسب و پیشه چیست؟

ابتدا بهتر است بگوییم که حق سرقفلی و حق کسب و پیشه از لحاظ ماهیت با یک دیگر تفاوت‌هایی دارند، در حق کسب و پیشه نوعی تحمیل وجود دارد یعنی با توجه به قانون تصویب شده سال ۵۶موجر باید پس از پایان مدت اجاره، قرارداد اجاره را تمدید کند. ولی سرقفلی تابع قانون تصویب شده سال ۷۶است و تحمیلی وجود ندارد و تمدید اجاره دارای شرایط متفاوت‌تری است، به گونه‌ای که مطابق با شرایط خاصی می‌تواند قرارداد را تمدید نکند، در حقیقت قانونگذار هم برای موجر هم مستاجر در قانون تصویب شده ۷۶ حقوقی قائل شده است.

در صورت فوت مالک سرقفلی، وراث او مالک منافع خواهند شد و در صورت پرداخت مبلغ سرقفلی توسط موجر باید آن را مجدد برگردانند.

انحصار وراثت سرقفلی بعد از فوت مالک چگونه است؟

انحصار وراثت به معنای این است که وراث از دادگاه تقاضا می‌کنند که اموال شخص متوفی را با توجه به تعداد وراث تقسیم نماید که در این صورت اموال منقول یا غیر منقول شخص متوفی ثبت می‌شود، که سرقفلی نیز در لیست این اموال باید درج شود، سپس دادگاه اموال را با توجه به تعداد وراث میان آن‌ها تقسیم می‌کند.

شما می‌توانید نحوه انحصار وراثت را به صورت دقیق و جامع در سایت نوین وکیل مطالعه کنید، همچنین شما می‌توانید از مشاوران حقوقی نوین وکیل در این زمینه راهنمایی‌های لازم را اخذ کنید، شما می‌توانید با استفاده از شماره مندرج در سایت نوین وکیل با مشاوران ما تماس حاصل نمایید.

انتقال حق سرقفلی به دیگر وراث چگونه است؟

وراث می‌توانند حق سرقفلی خود را به دیگر وراث انتقال دهند و چنانچه که در قرارداد سرقفلی قید شده باشد که مستاجر حق انتقال ندارد، اما این انتقال، انتقال به غیر محسوب نمی‌شود و وراث می‌توانند سهم خود را به دیگر وراث انتقال دهند.

مشاوره برای سرقفلی بعد از فوت مالک

مسائل مربوط به سرقفلی دارای پیچیدگی خاصی هستند که تنها وکلای متخصص می‌توانند این مسائل را حل نمایند.

افتخار نوین وکیل است که جمعی از وکلای متخصص در زمینه سرقفلی را دور هم جمع کرده تا بتوانند به راحتی به شما خدماتی را ارائه بدهند، شما می‌توانید از سراسر کشور به صورت آنلاین و تلفنی با وکلای مجرب سرقفلی از طریق شماره‌های موجود در سایت تماس حاصل نمایید و از آن‌ها مشورت بگیرد.

آیا قوانین سرقفلی بعد از فوت مالک پایدار خواهد بود؟

قوانین سرقفلی پس از مرگ مالک ثابت میماند؟
تمام وراث در استفاده از حق سرقفلی از حقوق مساوی برخوردار هستند، یعنی هر کدام از ورثه می‌توانند حق خود را به دیگری انتقال دهند؛ زیرا ورثه نسب به یک دیگر، غیر محسوب نمی‌شوند

بله، تمام وراث در استفاده از حق سرقفلی از حقوق مساوی برخوردار هستند، یعنی هر کدام از ورثه می‌توانند حق خود را به دیگری انتقال دهند؛ زیرا ورثه نسب به یک دیگر، غیر محسوب نمی‌شوند. حتی اگر در قرارداد قید شده باشد که مستاجر حق انتقال ندارد یا مالک اجازه انتقال را نداده باشد. حال اگر یکی از ورثه حق سرقفلی خود را به شخص دیگر بدون اطلاع مالک انتقال دهد، مالک قادر است از دادگاه درخواست بطلان سرقفلی را بخواهد.

مطابق با قوانین سال ۵۶‌ در صورت تخلف، سرقفلی به صورت کامل از شخص ساقط می‌شود، اما اگر مستاجر بدون رعایت مقررات ماده ۱۹قانون روابط موجر و مستاجر که عبارتند از: در صورتی که مستاجر محل کسب یا پیشه یا تجارت به موجب اجاره‌نامه، حق انتقال به غیر داشته باشد می‌تواند برای‌‌ همان شغل یا‌ مشابه آن منافع مورد اجاره را با سند رسمی به دیگری انتقال دهد. ‌هر‌گاه در اجاره‌نامه حق انتقال به غیر سلب شده یا اجاره‌نامه‌ای در بین نبوده و مالک راضی به انتقال به غیر نباشد باید در مقابل تخلیه مورد اجاره، حق ‌کسب یا پیشه یا تجارت مستاجر را بپردازد والا مستاجر می‌تواند برای تنظیم سند انتقال به دادگاه مراجعه کند،

در این صورت دادگاه حکم به تجویز انتقال منافع مورد اجاره به غیر و تنظیم سند انتقال در دفترخانه تنظیم‌کننده سند اجاره‌نامه سابق یا دفترخانه نزدیک ملک (‌اگر اجاره‌نامه رسمی در بین نباشد) صادر و رونوشت آن را به دفترخانه مربوط ارسال می‌نماید و مراتب را به موجر نیز اعلام خواهد نمود، مستاجر جدید از هر حیث نسبت به تمام‌ شرایط اجاره قائم‌مقام مستاجر سابق خواهد بود. ‌هر‌گاه ظرف شش ماه از تاریخ ابلاغ حکم قطعی منافع مورد اجاره با سند رسمی به مستاجر جدید انتقال داده نشود حکم مزبور ملغی‌الاثر خواهد بود.

مطابق با ماده بیان شده درصورتی که مستاجر بدون رعایت این مقررات اقدام به انتقال کند نصف سرقفلی به او تعلق میگیرد.

قوانین مربوط به انحصار وراثت سرقفلی بعد از فوت مالک

ماده ۱۱‌قانون روابط موجر و مستاجر تصویب شده سال ۱۳۵۶:

دفا‌تر اسناد رسمی مکلفند علاوه بر نکاتی که به موجب قوانین و مقررات باید رعایت شود نکات زیر را در اجاره‌نامه تصریح بنمایند:

۱- شغل موجر و مستاجر و اقامتگاه موجر به طور کامل و مشخص.

۲- نشانی کامل مورد اجاره و قید اینکه از لحاظ رابطه اجاره این محل اقامتگاه قانونی مستاجر می‌باشد مگر اینکه طرفین به ترتیب دیگری ‌تراضی نموده باشند.

۳- عین مستاجره در تصرف کدام یک از طرفین می‌باشد و در صورتی که در تصرف مستاجر نیست تحویل آن در چه مدت و با چه شرایطی صورت خواهد گرفت.

۴- مهلت مستاجر برای پرداخت اجاره بها منتهی ده روز از تاریخ سررسید هر قسط خواهد بود، مگر اینکه طرفین به ترتیب دیگری زاید برین ‌مدت توافق کرده باشند که در این صورت ترتیب مذکور باید در سند قید گردد.

۵- اجاره به منظور سکنی یا کسب یا پیشه یا تجارت با تعیین نوع کسب و پیشه و تجارت و هر‌گاه به منظور دیگری باشد قید آن به طور صریح.

۶- مستاجر حق انتقال به غیر را کلاً یا جزئاً یا به نحو اشاعه دارد یا خیر.

۷- تعهد مستاجر به پرداخت اجرت‌المثل پس از انقضاء مدت و یا فسخ اجاره تا موقع تجدید اجاره یا تخلیه ملک به میزان اجرت‌المسمی.

ماده ۱۱‌قانون روابط موجر و مستاجر تصویب شده سال ۱۳۷۶:

اماکنی که قبل از تصویب این قانون به اجاره داده شده از شمول این قانون مستثنی و حسب مورد مشمول مقررات حاکم بر آن خواهند‌ بود.

در صورتیکه نیاز به مشاوره حقوقی رایگان با وکیل سرقفلی مغازه را دارید میتوانید با شماره ها موسسه حقوقی نوین وکیل تماس بگیرید و یا به صورت حضوری به محل دفتر مراجعه نمایید.

سخن آخر

در این مقاله به بررسی سرقفلی بعد از فوت مالک پرداختیم، شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره قوانین سرقفلی پس از فوت مالک با مشاوران متخصص نوین وکیل مشورت کنید. شما میتوانید با استفاده از شماره‌های مندرج در سایت ما با مشاوران نوین وکیل تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول سرقفلی بعد از فوت مالک

تکلیف سرقفلی مغازه بعد از فوت مالک چه میشود؟

سرقفلی مانند سایر اموال شخص ارزش مالی دارد و پس از فوت مالک آن، میان وارثان تقسیم می‌شود.

مشاوره حقوقی با نوین وکیل در رابطه با سرقفلی بعد از فوت چگونه است؟

شما میتوانید از طریق شماره تماس هایی که در سایت موجود است با نوین وکیل تماس بگیرید و از مشاوره حقوقی رایگان در رابطه با سرقفلی بعد از فوت بهره مند بشید

چگونه یک وکیل متخصص سرقفلی در تهران پیدا کنم؟

نوین وکیل با وکلای مجرب، آماده‌ی خدمت رسانی به شما در تمام زمینه های حقوقی از جمله سرقفلی است. برای ارتباط با وکیل متخصص سرقفلی در تهران با نوین وکیل تماس بگیرید

30 دیدگاه دربارهٔ «سرقفلی بعد از فوت مالک:بررسی کامل و جامع سرقفلی بعد از فوت»

  1. سلام جعفر شیاسی هستم مدیر اجرایی اتحادیه نانوایان شهرری در روند یکی از پرونده ها با مسئله ای مواجه شدم آیا در صورت فوت صاحبان سرقفلی و عوض شدن مالک ملک که کلیه حقوق متعارف ناشی از سرقفلی به وارثین می‌رسد آیا نیازی به انعقاد قرارداد مجدد وارثین با مالک هست یا خیر ممنون میشم اگه پاسخ بدهند

      1. سلام مالک ۶ دنگ ملکیت وسه دنگ سرقفلی مغازه نانوایی هستم شریک سه دنگ سرقفلی فوت شده حالا وراث باهم اختلاف دارن چند نفر ازاونها سهمشان رو به ما میفروشن وچند نفر خیر ایا راهی هست که ماسه همه اونها رو بتونیم بخریم

        1. سلام
          اگر یکی از وراث تقاضای تقسیم ترکه کند مال به مزایده می رود شما می توانید جلسه مزایده را شرکت کنید و مبلغ را پرداخت کنید و یا به صورت توافقی با وراث در دفترخانه تشریف ببرید.

  2. سلام مغازه ای به صورت سرقفلی درسال۱۳۴۳به مستاجر داگذارشده که درقرارداددستی قیدشده که این مغازه به قیمت ۱۰۰۰تومان به صورت سرقفلی به مستاجر درقبال اجاره ماهیانه ۱۰تومان درسال ۱۳۸۵ مستاجر به رحمت خدارفته وازان پس هیچ گونه اجارهای بهموجر پرداخت نگردیده است ایاموجر میتواند معازه راپس بگیرد

    1. باسلام و ادب و احترام
      سوال: آیا در اجاره نامه انتقال سرقفلی شرط یا قیدی مبنی بر اینکه اگر چنانچه مستاجر اقدام به پرداخت اجاره نامه ننمایند و آثار آن عدم پرداخت مطلبی قید شده است یا خیر؟
      سوال: آیا وراث مرحوم در حال تصرفات مالکانه در ملک می باشند؟

    2. با سلام
      مستاجر سرقفلی (مغازه ۱۸ متری) در کاربری مغازه تغیر داده است و به صورت ضمنی حدود ۹ سال اعلام کرده که نیمه تعطیل است. یعنی بعنوان تعمیرکار گرمایشی در منازل کار می کند. و از مغازه به عنوان انباری و دکور مشتری یابی استفاده می کند.
      مالک اصلی فوت کرده است. آیا ورثه می توانند مغازه را پس بگیرند؟ انتقال سرقفلی به اولین مستاجر قبل از سال ۱۳۵۴ بوده است و بارها بی اجازه تغییر کاربری دادند و در آخرین حالت که بعلت تعیین اجاره کار به دادگاه کشید مستاجر رسما اعلام کرد نیمه تعطیل است.
      لازم به ذکر است مستاجر اصلی و مالک هر دو فوت کرده اند و ورثه از دو طرف باقی مانده اند. ورثه مالک می‌خواهند مغازه را پس بگیرند و ورثه مستاجر می‌خواهند به غیر بفروشند و حاضر نیستند سهمی از فروش به مالک بدهند. فقط اجازه و رضایت طلب کرده اند

  3. بهرام نورمحمدان

    سلام بهرام نورمحمدان هستم از کرج.
    پدر ما مدتی است ک فوت کرده ومغازه ای که سر قفلی می‌باشد از ایشان به ما ارث رسیده.ما پنج فرزند هستیم من وبرادرم در این مغازه مشغول کاریم سه وارث دیگر تصمیم گرفته اند سهم خود از این مغازه را به ما واگذار کنند.آیا این انتقال از طریق صلح نامه در دفتر خانه انجام می‌شود ،یا راه بهتری پیشنهاد میفرمایید و آیا در این واگذاری حضور مالک لازم است .و آیا برای این واگذاری باید سهم دارایی هم پرداخت شود.
    با تشکر از شما

  4. سلام من سرقفلی مغازه ای در باب همایون در صنف کت و شلوار فروشی را میخواهم خریداری کنم که حق سرقفلی ورثه ای شده است چطوری باید از صحت معامله اطلاعات کسب کنم و در ضمن مالکیت آن مسجد می‌باشد ممنون میشم راهنمایی کنید در قرارداد چه بندهای باید ذکر کنم و حق مالکیت چه مبلغی باید پرداخت کنم و چه مدارکی را باید از فروشنده که وراث هستند را بخواهم که بعد به مشکل نخوردم

  5. سلام
    همسرم دوسال فوت شده و مغازه ای در داخل پاساژ داریم ک سرقفلی و همسرم از فرد دیگری خریداری کرده در سال۸۳و سند نخورده و مالک اصلی ک صاحب پاساژ است چند بار ب ایشون همسرم در قید حیات بود گفتن ک واسه سند اقدام کنن ولی نیامدن و ۱۰ سال از سر قفلی ما عقب افتاده و پولی ندادیم ایا صاحب پاساژ میتواند ب تورم الان حساب کند از ما وجه دریافت کند در قولنامه قید شد ک مبلغ ۱۰هزار تومن هر ۳ سال ب ۳ سال تغییر میکند و در ۱۰ سال اول سالی ۶۰هزار تومن اضافه کرده آیا الان میتواند بیشتر از این ک میگرفته با وراث قرار داد ببندد ودر
    ضمن بدهی ما نزدیک ب ۵میلیون است ایشان ادعای ۴۰ میلیون از ما کرده لطفا منو راهنمایی کنید ک چیکار کنم ک مغازه رو خودش تصرف نکند با تشکر

    1. سلام و ادب و احترام
      خدا قوت و آرزوی سلامتی
      توافقات مورث شما یعنی همسر شما برای مالک ملک معتبر هست و بیش از اون مبلغ قابل مطالبه نیست از طرف مالک؛ با این وصف جهت تکمیل اطلاعات در خصوص سرقفلی با شماره دفتر تماس بگیرید.
      بفرمایید در خصوص سرقفلی با راد قصد صحبت دارید.
      همیشه موفق باشید

      1. سلام وقت بخیر پدر بنده یه مغازه داشته که سرقفلی اون مغازه ماله کسی دیگه بوده حالا پدر ما فوت کردن و طبق قسمت اون مغازه ۱میلیارد باید به طرف که سرقفلی داشته باید پرداخت بشه حال میخواستم ببینم ایا اون ۱میلیارد بین تمام ورثه به اندازه مساوی تقسیم میشه یا نه پسر دوتا ودختر یکی ،چون سرقفلیم یه نوع بدهی پدر محسوب میشده دیگه

        1. سلام و ادب و احترام
          خدا قوت و آرزوی سلامتی و توفیقات روزافزون
          اولا؛ سرقفلی بدهی نیست و حقی هست که بر روی اموال غیر منقول با وصف املاک تجاری برقرار میشه و اساسا باید ببینید مستاجر شما بر روی ملک پدر مرحوم سرقفلی دارد یا حق کسب و پیشه و تجارت.
          ثانیا؛ در پرداخت حق سرقفلی یا حق کسب و پیشه و تجارت حسب مورد و تسویه ید مستاجر، هر وارث می بایست به اندازه سهم الارث خودش پرداختی داشته باشه یعنی ذکور ۲ برابر اناث.
          محضر شما هستم.
          موفق و پیروز باشید

  6. سلام وعرض ادب واحترام ما5خواهر وبرادریم که 2تا از برادرهایم در مغازه نزد پدر کار می‌کردند الان 20 سال هست که پدر فوت کردن و2 برادرم می‌گویند سر قفلی مال ما دو نفر هست وبقیه حقی در این مورد ندارند آیا ادعاشون صحيح هست؟

  7. باسلام مغازه ای را پدرم در سال 1362 رهن و اجاره داده و مستاجر سال 1368 تعهد مکتوب بر تخلیه داد ولی تخلیه نکرده و بیش از 30سال است مستاجر مغازه را نیز بسته و اجاره را به حساب دادگستری واریز می کند و از تخلیه امتناع ورزیده است. مالک فوت و وراث خود نیازمند مغازه هستند بهترین روش تخلیه کدام است ممنون از راهنمایی شما

    1. سلام. طبق قانون موجر و مستاجر سال ۱۳۵۶ می توانید دادخواست تخلیه به علت نیاز شخصی مطرح کنید. ضمن اینکه مستاجر با بستن مغازه و راه ننداختن کسب و کار مندرج در سند اجاره مشمول تفریط هم می شود و میتوانید از آن طریق هم اقدام کنید. البته برای پاسخ دقیق تر باید قرارداد اجاره توسط وکیل بررسی گردد.

  8. با سلام پدر من پدرش تعمیرگاه براش ساخت سندش به اسم پدرش بوده پدرش دفترخانه دار بوده وصیت نامه نوشته تو دفترخانه خودش رو برگ دولتی سال ۶۱ فوت میکنه در زمان سال۵۳ پسر کارگاه مکانیکی از پدرش میگیره پدرم میگه سند بزنم پسر باختران پدر نمیخواد بین وراث دعوا بشه نرفت پدرم ۴۲ سال کارکرد بعد پدر اجاره به وراث سالی میداد از یکی از وراث تو حساب خواهرش می ریخت از ش امضا انگشت میگرفتچنتا اجاره اول وراث امضا کردن ولی بعضی از امضا جعلی بود نمیدونم پدرم سه ماه فوت شده بعد چند سال وراث ها شکایت اجاره کنه بیشتر پرداخت کن ملک تجاری بوده پدرشان ۶۱ فوت کرده چرا همون موقع تقسیم ارث نکردن مردم اونجا از دست پدرش گرفت مکانیک کی بود ثلث پدرش میداد یه مغازه جلو اون ملک مال عمو یکی مال پدرم هدیه دادا شد بقیه وراث حقی در اونا ندارن داخل کارگاه با مغازه یک سند داشت بعد چند سال اونا از طریق ثبت داده دعوایی داشتن دادگاه مزایده گذاشت فروخت پدرم بقیه جاها حق داشت نرفت فروخته شد پسر ها دوتا دخترا یک سهم فروخته شد پدرم خلافی عقب نشینی داده بود ته کارگاه ۴۰ متر سهمش بود ۵۶متر دادن دوتا دور دیوار به کوچه راه ندارهسندش تو ثبت دادگاه عشر برید خود میلیون اومدیم صلح کنیم متوجه شدم عمو سال ۸۴زمینا سند دار به دارایی معرفی کرد ولی سند دار نه دارایی بهش نوشت کارگاه با احتساب سرقفلی یعنی مبدا بهم تو چند سال سرقفلی داشته ملک چرا فروخته شده میشه پس گرفت

    1. سلام و ادب و احترام
      با توضیحات شما که مرقوم فرموده اید اساسا مفهوم نامشخص می باشد امکان پاسخ دهی وجود ندارد. به یکی از دو طریق ذیل اقدام کنید:
      1.تماس تلفنی با موسسه (02166901176 – 02166902176)
      2. مراجعه حضوری و اخذ مشاوره حضوری

  9. سلام پدرم یک سال پیش فوت کرده ایشان دارای ۶دانگ سر قفلی بوده حالا که مالک باید این حق را به یکی از وارث انتقال دهدطب وجه نموده ای از نظر قانونی این درست است یا نه

    1. سلام و ادب و احترام
      خدا قوت و آرزوی توفیقات روزافزون؛
      اولا؛ انتقال سرقفلی به وراث پس از فوت صاحب سرقفلی انتقال قهری می باشد و نیاز به اذن مالک اعیانی نمی باشد.
      ثانیا؛ اگر ورثه قصد انتقال تمام سرقفلی به اسم و نام احد از ورثه داشته باشند این امیر می بایست یا با اذن مالک صورت بگیرد یا از طریق تجویز انتقال منافع به غیر توسط دادگاه صالحه.
      سوال بیشتر تماس لطفا.
      همیشه موفق باشید

  10. با سلام پدر من فوت شده و دارای سرقفلی که به قانون سال ۵۶ میخورد برای ما وراث به ارث گذاشته است ایا ما میتوانیم کاربری مغازه را از طریق دادگاه عوض کنیم چون حرفه پدر را که خشکشویی است بلد نیستیم اگر راهی دارد که می شود بدون اجازه صاحب ملک کاربری مغازه را عوض کرد ممنون میشوم راهنمایی کنید

    1. سلام و ادب و احترام
      اولا؛ شما دارای حق کسب و پیشه و تجارت می باشید و حق سرقفلی مشمول قانون موجر و مستاجر سال ۱۳۷۶ هست.
      ثانیاً؛ تغییر شغل مستلزم اراده و اخذ اجازه از مالک ملک می باشد و اگر چنانچه مالک نیز مساعدت ننماید شما تغییر شغل عرفی می توانید داشته باشید در هرحال موضوع حمل بر رویه قضایی است و راهکار قانونی نیز به نظر دارا می باشد.
      در هر حال نیاز به وکیل دارید برادر معزز

      1. سلام عرض ادب و احترام
        پدر بنده سال ۵۷ سرقفلی مغازه ب مبلغ ۹۶هزار تومن پرداخت میکند و تا حال دوهزار تومن بدهکار میشه بابت مالکیت والان پدر بنده فوت کرده یکسال و صاحب ملک هم ۲۰سال فوت کرده و الان وارثان مالک ادعا میکنند ک پدر شما دو هزار تومان بدهکار بود و تا الان میزاشتیم بانک کلی سودش میشد و پدر من گفته ک من در ازای دو هزار تومان موتوری برای پدر شما خریدم ک وارثان میگن ما نه موتوری دیدیم و نه مرحوم ب ما حرفی نزده ک پرداخت شده،
        الان ما دو تا مشکل داریم برای فروش یکی اینکه وارث ملک میگن مغازه رو قیمت مفت می‌خوان بخرن و دوم اینکه برادر بزرگترم حق مارو نمیده مغازه دست اون الان ،من و دوتا از برادران وخواهر و مادرم می‌خوایم ارثمون بگیریم با این دوتا مشکل مواجه شدیم نمی‌دونیم چ کنیم ممنون میشم پاسخ بدهید؟

  11. سلام وقتتون بخیر ملک تجاری که مالکش پدر مرحومم بودن قرار است بین ما وراث در دادگاه تقسیم شود ، این ملک تجاری بدلیل پیشه ای که پدرم داشتن به مدت ۴۰ سال دارای سرقفلی بنام خودش میباشد ، علی ایحال چون مالک و صاحب سرقفلی هر دو پدرم بودند ، دیگر ارزش ریالی سرقفلی برای تقسیم این ملک تجاری محاسبه و لحاظ نمیشود ؟ و فقط قیمت تجاری به عنوان ارث تقسیم میشود

  12. با سلام مغازه سرقفلی که موروثی هست از پدر همسر سابقم برای وراث
    بنده توقیف زدم مالک راضی به فروش نمیشه که من سهم الارث همسر سابقم رو بگیرم..چکار باید کرد..راه حلی داره که اگه مالک راضی نشه انجام داد و اینکه مالک ورثه هستن من فقط یک ورثه رو دیدم بقیه شهر دیگه هستن ایشون هیچ ادرس و نشانی از بقیه ورثه نمیده میگه ما راضی نیستیم .من چکار کنم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *