جعل اسکناس و اسناد بانکی: مشاوره رایگان با نوین وکیل

جرم جعل اسکناس

جعل اسکناس و اسناد بانکی یکی از مصادیق جرم جعل است که قانونگذار آن را جرم شناخته و برای آن مجازاتی تعیین کرده است.

با وجود جرم بودن جعل افرادی وجود دارند که با زیاد خواهی اقدام به جعل اسکناس و اسناد بانکی می‌کنند و علاوه بر اینکه افراد را فریب می‌دهند موجب برهم خوردن نظم اجتماعی می‌شوند که در نهایت مشکلات تورم و اقتصادی بوجود می‌آید.

قانونگذار برای جعل اسکناس و اسناد بانکی مجازاتی درنظر گرفته است و در صورتی این مجازات اعمال می‌شود که ارکان جرم جعل اسکناس و اسناد بانکی وجود داشته باشد.

مجازات جعل اسکناس و اسناد بانکی با توجه به ماده ۵۲۶ قانون مجازات اسلامی مجرم به حبس ۵ تا ۲۰ سال محکوم می‌شود و اگر جعل کننده مفسد شناخته شود به مجازات محاربه نیز محکوم خواهد شد، همچنین جعل اسناد بانکی جرم محسوب می‌شود و فرد مجرم با مجازات روبه رو می‌شود.

در این مقاله می‌خواهیم به بررسی جرم جعل اسکناس و اسناد بانکی و مجازات آن بپردازیم و نحوه شکایت و رسیدگی به آن را بررسی کنیم، شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با نوین وکیل همراه شوید.

جرم جعل اسکناس و اسناد بانکی چیست؟

برای اینکه با مفهوم جرم جعل اسکناس و اسناد بانکی آشنا شوید ابتدا بهتر است مفهوم جعل را بدانید، جعل با توجه به ماده ۵۲۳ قانون مجازات اسلامی عبارتند از: ساختن نوشته یا سند یا ساختن مهر یا امضای اشخاص رسمی یا غیر رسمی خراشیدن یا تراشیدن یا قلم بردن یا الحاق یا محو یا اثبات یا سیاه کردن یا تقدیم یا تاخیر تاریخ سند نسبت به تاریخ حقیقی یا الصاق نوشته‌ای به نوشته دیگر یا بکار بردن مهر دیگری ‌بدون اجازه صاحب آن و نظایر اینها به قصد تقلب.

با توجه با ماده بیان شده هر گونه ساخت سند و تغییر در آن با استفاده از خراشیدن، تراشیدن، محو کردن، قلم بردن و به کار بردن مهر دیگری بدون اجازه با قصد تقلب و فریب دادن دیگران جعل محسوب می‌شود و مجازاتی در پی دارد.

همچنین براساس مصوبه جدید مجلس شورای اسلامی در ماده ۵۸ طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران: انجام هرگونه تبلیغ، بر روی اسکناس و مسکوک یا استفاده از طرح و مشخصات ویژه انواع پول‌های رسمی جمهوری اسلامی ایران، ممنوع و در حکم جعل، محسوب می‌شود.

با توجه به توضیحات فوق در پاسخ به این که جرم جعل اسکناس و اسناد بانکی چیست باید بگوییم که ساختن اسکناس داخلی و خارجی و ساختن اسناد بانکی و تغییر در آن با خراشیدن، تراشیدن، محو کردن با هدف تقلب و اخلال در وضع پولی و بانوی و برهم زدن نظم سپاسی و اقتصادی‌ جرم جعل اسکناس و اسناد بانکی محسوب می‌شود.

مجازات جعل اسکناس و اسناد بانکی

در قسمت فوق مفهوم جرم جعل اسکناس و اسناد بانکی را بیان کردیم به طور کلی هر جرمی مجازاتی دارد در این بخش از مقاله می‌خواهیم مجازات جرم جعل اسکناس و اسناد بانکی را با توجه به ماده ۵۲۶ قانون مجازات اسلامی بیان کنیم که با شرح زیر می‌باشد:

هر کس اسکناس رایج داخلی یا خارجی یا اسناد بانکی نظیر برات‌های قبول شده از طرف بانکها یا چکهای صادره از طرف بانک‌ها و‌ سایر اسناد تعهدآور بانکی و نیز اسناد یا اوراق بهادار یا حواله‌های صادره از خزانه را به قصد اخلال در وضع پولی یا بانکی یا اقتصادی یا بر هم‌زدن نظام‌ و امنیت سیاسی و اجتماعی جعل یا وارد کشور نماید یا با علم به مجعول بودن استفاده کند چنانچه مفسد و محارب شناخته نشود به حبس از پنج تا بیست سال محکوم می‌شود.

بدین ترتیب مجازات جعل اسکناس و اسناد بانکی حبس از ۵ تا ۲۰ سال است و چنانچه مجرم محارب و مفسد فی الارض شناخته شود در این صورت مجازات محاربه نیز شامل او می‌شود.

پیشنهاد مطالعه:جعل گواهی ولادت و مجازات آن

جرم جعل رسید بانکی و مجازات آن

حال شاید این سوال برای شما مطرح شود که آیا جعل رسید بانکی جرم محسوب می‌شود و برای مرتکب مجازاتی به دنبال خواهد داشت؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که با استناد به ماده ۵۲۶ قانون مجازات اسلامی جعل هر گونه سند بانوی جرم محسوب می‌شود و برای مرتکب مجازات را به دنبال خواهد داشت و با توجه به اینکه رسید بانکی یک نوع سند بانکی است ساختن یا تغییر آن با اعمالی مانند تراشیدن، محو کردن، قلم بردن با هدف تقلب و فریب دادن دیگران جرم محسوب می‌شود و مجرم با مجازات روبه رو خواهد شد زیرا موجب اخلال در نظام اقتصادی کشور می‌شود.

مجازات جعل رسید بانکی در ماده ۵۲۶ قانون مجازات اسلامی پیش بینی شده که شامل ۵ تا ۲۰ سال حبس می‌باشد مگر اینکه مجرم مفسد یا محارب شناخته شود.

نحوه شکایت و رسیدگی به جرم جعل اسکناس و اسناد بانکی

در قسمت‌های فوق به بیان مفهوم و مجازات جرم جعل اسکناس و اسناد بانکی پرداختیم در این قسمت می‌خواهیم نحوه شکایت و رسیدگی به این جرم را توضیح دهیم که به شرح زیر می‌باشد:

  • در اولین مرحله شاکی باید به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کند و در سامانه ثنا برای خود حساب کاربری تشکیل دهد.
  • در مرحله دوم شاکی باید به کمک یک وکیل شکایت خود را تنظیم کند و با مراجعه به دفاتر خدمات قضایی آن را به دادگاه صالح ارسال کند.
  • پس از ارسال شکایت نامه به دادسرا پرونده جرم جعل اسکناس تشکیل می‌شود و تحقیقات مقدماتی آغاز می‌شود.
  • سپس دادگاه وقت رسیدگی را از طریق پیامک ابلاغیه سامانه ثنا به طرفین اطلاع رسانی می‌کند.
  • دادسرا پس از بررسی ادله و دفاعیات طرفین در صورت اثبات جرم قرار جلب به دادرسی را صادر می‌نماید و پس از صدور کیفر خواست پرونده به دادگاه ویژه جرایم اقتصادی ارسال می‌شود.

دادگاه صالح برای رسیدگی به جرم جعل

هنگامی که فرد مرتکب جرم جعل می‌شود فرد شاکی باید دعوای کیفری مطرح کند و برای طرح دعوای کیفری فرد باید شکواییه خود را به مراجع کیفری ارائه نماید، مرجع صالح برای رسیدگی به انواع جرم جعل از جمله جرم جعل اسکناس و اسناد بانکی دادسرا می‌باشد فرد شاکی ابتدا باید به کلانتری یا دادسرا مراجعه کند و شکایت خود را به صورت کتبی ارائه نماید.

حتما بخوانید:جعل مادی و معنوی چیست؟ 

سخن پایانی

به پایان این نوشتار رسیدیم امید است این مطلب برای شما مفید باشد، به طور کلی جرم جعل اسکناس و اسناد بانکی از مهم‌ترین مصادیق جرم جعل محسوب می‌شود و قانونگذار به‌طور جدی با مرتکب برخورد خواهد کرد.

کارشناسان موسسه نوین وکیل آمادگی ارائه انواع خدمات حقوقی را به‌صورت تلفنی و آنلاین دارند شما می‌توانید با استفاده از شماره02166901176 با آن‌ها ارتباط برقرار کنید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *