جعل کارت پایان خدمت و مجازات آن: مشاوره رایگان با نوین وکیل

جعل کارت پایان خدمت یکی از مصادیق جرم جعل اسناد است در واقع جرم جعل هنگامی محقق می‌شود که فرد اقدام به ساختن نوشته یا سند یا ساختن مهر یا امضای اشخاص رسمی یا غیر رسمی خراشیدن یا تراشیدن یا قلم بردن یا الحاق یا محو یا اثبات یا سیاه کردن یا تقدیم یا تاخیر تاریخ سند نسبت به تاریخ حقیقی یا الصاق نوشته‌ای به نوشته دیگر یا بکار بردن مهر دیگری ‌بدون اجازه صاحب آن و نظایر اینها به قصد تقلب بکند فرد مرتکب شده مجرم محسوب می‌شود و شاکی می‌تواند در مراجع قضایی از او شکایت کند.

جرم جعل کارت نظام وظیفه یکی از جعل‌هایی است که امروزه بسیار محقق می‌شود و به دلیل اهمیتی که دارد قانونگذار مواردی را در قانون مجازات اسلامی به ان اختصاص داده است و برای جاعل مجازاتی تعیین کرده است.

جرم جعل کارت پایان خدمت در زمره آسایش عمومی طبقه بندی نشده است که این موضوع نشان دهنده توجه به جنبه‌های غیر مالی مانند سلب اعتماد عمومی می‌باشد.

در این مقاله می‌خواهیم به بررسی جرم جعل کارت پایان خدمت و مجازات آن بپردازیم برای کسب اطلاعات بیشتر با نوین وکیل همراه شوید.

جرم جعل کارت پایان خدمت چیست؟

هنگامی که فرد جاعل می‌خواهد با قصد فریب دادن دیگران دروغ را به جای حقیقت بیان کند عنصر معنوی جرم محقق می‌شود و با اقدام با ساختن گواهی پزشکی جعلی یا تصدیق نامه‌ای جعلی را پزشک به فرد بدهد فرد می‌تواند با استفاده از آن از خدمت در نظام وظیفه معاف شود که در این صورت جرم جعل محقق شده است.

 

همچنین مطالعه نمایید: جعل مادی و معنوی چیست؟ مصادیق جعل مادی و معنوی

مجازات جعل کارت پایان خدمت

مجازات جرم جعل کارت پایان خدمت بستگی به این دارد که فرد شخصا مرتکب جرم شده یا جاعل این عمل را مرتکب شده است و در مواقعی پزشک تصدیق نامه‌ای را بر خلاف واقعیت برای معافیت از نظام وظیفه بدهد و مجازات آن‌ها متفاوت است که در ادامه بیان خواهیم کرد.

  • اگر جعل کننده خود فرد یا جاعل باشد مجازات آن براساس ماده ۵۳۸ قانون مجازات اسلامی: هر کس شخصاً یا توسط دیگری برای معافیت خود یا شخص دیگری از خدمت دولت یا نظام وظیفه یا برای تقدیم به دادگاه گواهی ‌پزشکی به اسم طبیب جعل کند به حبس از شش ماه تا یکسال یا به سه تا شش میلیون تومان جزای نقدی محکوم خواهد شد.
  • اگر پزشک مدرک خلاف واقع به دیگری بدهد مجازات آن مطابق با ماده ۵۳۹ قانون مجازات اسلامی: هرگاه طبیب تصدیق‌نامه برخلاف واقع درباره شخصی برای معافیت از خدمت در ادارات رسمی یا نظام وظیفه یا برای تقدیم به مراجع قضائی بدهد به حبس از شش ماه تا دو سال یا به سه تا دوازده میلیون تومان جزای نقدی محکوم خواهد شد.
  • و هرگاه تصدیق‌نامه مزبور به واسطه اخذ مال یا وجهی انجام گرفته علاوه بر استرداد و ضبط آن به عنوان جریمه، به مجازات مقرر برای رشوه گیرنده محکوم میگردد.

البته اگر پزشک برای دادن مدرک برخلاف واقعیت وجهی نیز دریافت کرده باشد باید آن مال را به عنوان جریمه پرداخت همچنین به مجازات رشوه گیرنده نیز محکوم خواهد شد.

همچنین بخوانید:جعل اسکناس و اسناد بانکی

آیا جعل کارت پایان خدمت برای فرار از خدمت سربازی جرم است؟

حال شاید این سوال در ذهن شما مطرح شود که آیا جعل کارت پایان خدمت با هدف فرار از سربازی جرم محسوب می‌شود؟

در پاسخ به سوال فوق باید بگوییم بله، هنگامی که برای بحث سربازی رفتن پیش می‌اید اولین چیزی که به ذهن فرد خطور می‌کند دو سال دوری از خانواده و دلتنگی و سختی‌های دوران سربازی می‌باشد.

دوران سربازی با تمام سختی‌ها و دشواری‌هایی که دارد شیرینی‌هایی نیز دارد و این موضوع از مهم‌ترین دلایل برای فرار از سربازی و اقدام به جعل کارت پایان خدمت می‌باشد.

به طور کلی جعل کارت پایان خدمت با هدف فرار از سربازی جرم است و مجازاتی را در پی دارد که فرد موظف است آن را متحمل شود.

مجازات جعل مدرک برای فرار از خدمت سربازی در نظام وظیفه چیست؟

جعل مدرک و اسناد با هدف فرار از سربازی جرم محسوب می‌شود و مجازاتی را در پی دارد که مطابق با ماده ۶۰قانون نظام وظیفه عبارتند از:

کسانی که با ارتکاب اعمالی چون جعل شناسنامه مهر امضاء کارت پایان خدمت کارت معافیت استفاده از شناسنامه دیگران اعمال نفوذ شهادت کذب گواهی خلاف واقع مکتوم داشتن حقیقت اخذ رشوه یا فریب دادن مشمول موجبات معافیت خود یا دیگران را از خدمت وظیفه عمومی فراهم سازند به اتهام آنان در دادگاه صالحه رسیدگی شده و با رعایت شرایط و امکانات خاطی و دفعات و مراتب جرم و مراتب تادیب از وعظ و توبیخ و تهدید به حبس تعزیری از یک سال تا پنج سال محکوم می‌شوند.

مجازات جرم جعل کارت پایان خدمت توسط کارمندان دولت یا افراد نظامی چیست؟

اگر کارمندان دولت به معافیت افراد از نظام وظیفه کمک کنند قانون برای آن‌ها مجازاتی در نظر گرفته است، ماده ۷۹ قانون مجازات جرایم نیروهای مسلح در خصوص مجازات جعل کارت پایان خدمت بیان می‌دارد:

هر نظامی که موجبات معافیت یا اعزام مشمولی را به خدمت وظیفه عمومی بر خلاف مقررات فراهم سازد و یا سبب شود نام کسی که مشمول قانون خدمت وظیفه عمومی است در فهرست مشمولان ذکر نگردد و یا شخصاً یا به واسطه دیگری اقدام به صدور گواهی یا تصدیق نامه خلاف واقع در امور نظام وظیفه یا غیر آن نماید چنانچه اعمال مذکور به موجب قوانین دیگر مستلزم مجازات شدیدتری نباشد به حبس از یک تا پنج سال و یا شش میلیون ریال تا ۳۰ میلیون ریال جزای نقدی محکوم می‌شود.

در ماده ۶۱ قانون خدمت وظیفه عمومی برای افراد دولتی که به معافیت غیر قانونی کمک کنند مجازات جداگانه‌ای در نظر گرفته است که به شرح زیر است:

اگر پرسنل اداره وظیفه عمومی و نیروهای نظامی و انتظامی و نهادها و ارگان‌ها و مؤسسات دولتی وابسته به دولت و نمایندگان شوراها و ‌انجمن‌های اسلامی اقدام به ارتکاب جرایمی چون جعل شناسنامه، مهر، امضاء، کارت پایان خدمت، کارت معافیت، استفاده از شناسنامه دیگران، اعمال نفوذ، شهادت کذب، گواهی خلاف واقع، مکتوم داشتن حقیقت، اخذ رشوه یا فریب دادن مشمول نمایند، علاوه بر انفصال دائم از خدمات دولتی به حبس تعزیری از ۳ سال تا ۷ سال محکوم خواهند شد.

همچنین مطالعه نمایید:جعل گواهی فوت و مجازات آن

سخن پایانی

به پایان این نوشتار رسیدیم امید است این مطلب برای شما مفید باشد چنانچه در این خصوص سوالی دارید می‌توانید با استفاده از شماره‌های موجود با کارشناسان ما تماس بگیرید و سوالات خود را بپرسید.

موسسه ما بسیار خرسند است که امکان برقراری ارتباط آنلاین و تلفنی را برای شما کاربران عزیز فراهم کرده ایم شما می‌توانید با شماره 02166901176 تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *