حضانت فرزند دختر بعد از طلاق-مشاوره قوانین حضانت فرزند 02166902176

حضانت دختر بعد از طلاق

اگر در مورد حضانت فرزند دختر پس از طلاق پرسشی دارید در این مقاله نوین وکیل قصد داریم مباحث حضانت فرزند دختر بعد از طلاق پدر و مادر را مورد بررسی قرار دهیم پس با ما همراه باشید.

با توجه به اینکه موضوع حضانت فرزند بسیار مهم می باشد و در آینده فرزند شما بسیار تاثیر گذار می باشد پیشنهاد می شود این مقاله را تا انتها بخوانید و اگر نیاز به دریافت مشاوره در این زمینه دارید از وکلای نوین وکیل در موضوع حضانت کمک بگیرید. امروزه با توجه به مشکلات فرهنگی به وجود آمده پدر و مادر ها مخصوصا برای حضانت فرزند دختر بسیار حساس بوده و داشتن اطلاعات حقوقی دقیق می تواند کمک زیادی به شما در به سرانجام رساندن و نتیجه بخش بودن اقدامات حقوقی نماید.

حضانت چیست؟

حضانت در لغت به معنای نگهداری و تربیت فرزند یا فرزندان است. هنگامی که بحث حضانت فرزند مشترک بوجود می آید که زوجین از یک دیگر جدا شده باشند یا به صورت جداگانه زندگی  کنند.

بر اساس قانون مدنی حضانت فرزند در صورت جدایی زن و شوهر تا هفت سالگی برعهده مادر می باشد تفاوتی نیز در جنسیت فرزند ندارد، چه دختر باشد چه پسر اصل حضانت بر عهده مادر می باشد.

پس از هفت سالگی دختر، حضانت و نگهداری او تا سن ۹سالگی برعهده پدر او می باشد بعد از آن حضانت او بر اساس مصلحت و خواست فرزند مشخص خواهد شد.

حضانت فرزند دختر چگونه است؟

براساس ماده ۱۱۶۸ قانون مدنی نگهداری فرزندان تکلیفی بر پدر و مادر می باشد و هیچ کدام از زوجین نمی توانند از این تکلیف خودداری کنند. مگر اینکه نسبت به نگهداری فرزند خود با یک دیگر توافق کرده باشند.

ملاقات فرزند هنگام حضانت پدر یا مادر

هنگامی که براساس قانون حضانت برعهده یکی از زوجین، پدر یا مادر باشد نمی تواند از ملاقات فرزند با طرفی که حضانت بر عهده ی او نیست جلوگیری کند. همچنین اگر قانون حضانت فرزند را تا سن معین بر عهده پدر یا مادر قرار دهد آنها نمی توانند از نگهداری طفل خودداری کنند زیرا این تکلیف به نگهداری را قانون بر عهده آنها گذاشته است.

حضانت فرزند دختر بعد از طلاق چگونه است؟ مشاوره رایگان با نوین وکیل
حضانت دختر بعد از طلاق چگونه است؟ اگر دادگاه توافق زوجین برای نگهداری فرزند دختر را برخلاف مصلحت او ببیند می تواند در مورد واگذاری حضانت فرزند دختر برخلاف توافق زوجین عمل کند.

توافق زوجین در حضانت فرزند دختر پس از طلاق

اگر زوجین در مورد حضانت فرزند دختر خود با یک دیگر توافق کرده باشند که به طور همیشگی یا یک مدت معین حضانت دختر بر عهده ی یکی از آنها باشد، اما اگر دادگاه توافق زوجین برای نگهداری فرزند دختر را برخلاف مصلحت او ببیند می تواند در مورد واگذاری حضانت فرزند دختر برخلاف توافق زوجین عمل کند.

امتناع از حضانت فرزند دختر

اگر پدر یا مادر از حضانت فرزند خود امتناع کنند، براساس ماده ۱۱۷۲ قانون مدنی یکی ابوین زوجین باید مسئولیت نگهداری را برعهده بگیرید یعنی حاکم باید به تقاضای دیگری یا تقاضای قیم نگهداری طفل را برای یکی ابوین حضانت الزامی کند و در صورتی این الزام ممکن نباشد حضانت باید به خرج پدر و پس از فوت او به خرج مادر تامین شود.

حضانت فرزند در صورت فوت پدر و مادر

براساس ماده ۱۱۷۱ قانون مدنی اگر ابوین که حضانت فرزند را برعهده دارد فوت شود هر چند متوفی پدر طفل باشد و او را قیم معرفی کرده باشدحضانت او بر عهده ابوین که زنده است خواهد بود. اما این نکته نیز حائز اهمیت است که ابوین یا قیم فرزند نمی تواند بدون دلیل حضانت فرزند را از مادرش را بگیرد.

اگر حضانت طفل بر عهده پدر یا مادر بر صلاح او نباشد؟

در صورتجدایی پدر و مادر حضانت فرزند دختر برعهده پدر یا مادر می باشد اما این موضوع به مصلحت او نباشد دادگاه به دلیل عدم صلاحیت اخلاقی می تواند حضانت فرزند را به یکی اقربای طفل یا شخصی به عنوان قیم واگذار کند.

حضانت فرزند دختر بعد از طلاق با چه کسی است؟

همانطور که در متن بالا اشاره کردیم حضانت فرزند دختر پس از جدایی پدر و مادر براساس ماده ۱۱۶۹قانون مدنی توسط مجلس شورای اسلامی و تایید نهایی از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام حضانت فرزندان چه پسر چه دختر تا سن ۷سالگی برعهده مادر می باشد.

حضانت فرزند دختر پس از ۷ سالگی برعهده چه کسی است؟

هنگامی که ۷سالگی دختر تمام می شود حضانت او تا سن ۹سالگی به پدر او واگذار می شود اما با اصلاح قانون مدنی بیان شده است که بعد ۷سالگی حضانت دختر با صلاح دید دادگاه و رعایت مصلحت به پدر واگذار می شود ممکن است دادگاه حضانت فرزند را به پدر ندهد.

عدم صلاحیت پدر برای حضانت فرزند دختر بعد از طلاق

اگر دادگاه صلاحیت پدر را برای حضانت دختر پس از ۷سالگی تایید نکند در این صورت حضانت فرزند دختر بعد از ۷سالگی همچنان با مادر خواهد بود یا این که دادگاه با توجه به مصلحت فرزند تکلیف حضانت را روشن خواهد کرد.

حضانت فرزند توسط شخص دیگر

هنگامی که دختر تحت حضانت پدر باشد و به پایان نه سالگی خود برسر بعد از آن حضانت و نگهداری با توجه به مصلحت  و انتخاب او به مادر یا شخص دیگری که دادگاه صلاح بداند با خرج پدر واگذار خواهد شد.

مخالفت مادر برای حضانت فرزند دختر توسط پدر

پس از جدایی زوجین سن دختر آنها ۸ساله باشدقانوناً نگهداری و حضانت فرزند برعهده ی پدر می باشد اما اگر مادر بنا بر انحطاط اخلاقی پدر نخواهد او از فرزند دختر مراقبت کند باید این موضوع را در دادگاه به اثبات برساند .

البته همچین شرایطی برای مادر نیز صدق می کند که به دلیل وجود انحطاط اخلاقی پدر خواستار حضانت فرزند با مادر نمی باشد.

موارد انحطاط عبارتند از:‌

  • فساد اخلاقی و فحش
  • ابتلا به بیماری های روانی با تشخیص پزشکی قانونی
  • اعتیاد زیان آور به الکل، مواد مخدر و قمار
  • تکرار ضرب و جرح خارج از حد متعارف
  • سو استفاده از طفل یا اجبار او برای ورود به مشاغل فساد و فحشا، قاچاق

اثر جنون پدر یا مادر پس از طلاق در حضانت فرزند دختر

اگر پدر یا مادر دارای جنون باشند، حضانت فرزند چه دختر چه پسر از آنها سلب می شود. ماده ۱۱۷۰قانون مدنی در این مورد بیان می کند:

اگر مادر یا پدر که حضانت فرزند با او است مبتلا به جنون شود حق حضانت با توجه به صلاحیت به دیگری واگذار خواهد شد.

شخصی که حضانت را برعهده میگیرد چه شرایط کلی ای باید داشته باشد؟

  • شایستگی اخلاقی
  • توانایی عملی
  • بلوغ
  • عقل
  • عدم تحدید فراش (فقط در رابطه با مادر)
  • اسلام
  • آزاده بودن و برده نبودن

اثر شوهر کردن مادر در حضانت فرزند

بر اساس قانون مدنی کشور هنگامی که مادری که حضانت طفل برعهده او می باشد ازدواج کند، نگهداری طفل به پدر واگذار خواهد شد. زیرا مادر نمیتواند وظایف خود را مانند گذشته انجام بدهد و جمع بین وظایف حضانت و ازدواج  دشوار است. اما اگر شوهر اول او فوت کند و بعد مادر با کس دیگری ازدواج  کند حضانت با مادر خواهد بود.

چگونه در مورد حضانت فرزند دختر بعد از طلاق مشاوره دریافت نماییم؟

اگر شما هم در پرونده طلاق درگیر موضوع حضانت فرزند خود می باشید قطعا نیاز به دریافت مشاوره از وکیل حضانت را خواهید داشت و خوشبختانه در این موسسه 3 راه برای دریافت مشاوره در مورد پرونده حضانت وجود دارد که در این قسمت از مقاله می خواهیم به آنها بپردازیم:

اولین روش ارتباط با وکیل حضانت و دریافت مشاوره از او مشاوره تلفنی حضانت می باشد و در صورتیکه شما قصد طلاق از همسر خود را دارید و دارای یک فرزند دختر می باشید می توانید از طریق تماس تلفنی با شماره وکیل حضانت از راهکارهای قانونی برای دریافت حضانت فرزند خود مطلع شوید.

شما بعد از تماس با مجموعه نوین وکیل به منشی مجموعه متصل خواهید شد و بعد از اتصال به منشی از او درخواست نمایید که شما را به یکی از وکلای طلاق و حضانت فرزند متصل نماید

روش دومی که برای استفاده از مشاوره وکلای حضانت فرزند دختر وجود دارد استفاده از مشاوره حضوری می باشد که در مشاوره حضوری شما می توانید به یکی از شعب نوین وکیل واقع در میدان توحید و یا قیطریه به صورت حضوری آمده و از یکی از وکلای خانواده مشاوره دریافت نمایید.

هزینه های وکیل حضانت فرزند دختر برای زوجه چه قدر است

یکی از پرونده هایی که معمولا دچار پیچیدگی می شود و با توجه به شرایط مرد پیشبرد این پرونده بسیار متفاوت می باشد موضوع حضانت فرزند دختر می باشد که با توجه به این موارد هزینه ها بسیار متفاوت می تواند باشد و در نتیجه برای دریافت هزینه دقیق تر برای پرونده های حقوقی حضانت فرزند دختر بهترین روش این می باشد که شما ابتدا یک مشاوره با یکی از وکلای متخصص حضانت دریافت نمایید و در مرحله بعدی وکیل به شما هزینه ای را برای انجام صفر تا صد پرونده حضانت فرزند دختر اعلام خواهد کرد که در صورت توافق با شما کار پیشبرد پرونده انجام خواهد شد.

 

حضانت دختر بعد از طلاق با چه کسی است؟اگر دختر 7 سال بیشتر داشته باشد میتواند تصمیم بگیرد؟
در اینجا توضیح دادیم حضانت فرزند دختر بعد از طلاق با پدر است یا مادر؟ و دادگاه چه تصمیمی میگیرد و در صورتیکه همچنان سوالاتی را در مورد حضانت فرزند دارید میتوانید با مشاوره وکلای نوین وکیل از جدیدترین قوانین در این حوزه مطلع شوید.و این موضوع را به یاد داشته باشید که در موضوع حضانت فرزند بعد از طلاق تا زمانیکه از جزئیات قوانین مطلع نمی باشید هیچکونه اقدام حقوقی را انجام ندهید و علت این موضوع این می باشد که با توجه به تغییرات قوانین در کشور ممکن است به علت عدم اطلاع کافی شما از قوانین نتوانید حضانت فرزند خود را گرفته و حتی آینده فرزند شما با مخاطره مواجه شود

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *