حقوق و تکالیف موجر: موجر چه تکلیفی دارد؟

اجاره نشینی امروزه به دلایل مختلفی گسترش پیدا کرده است بسیاری افراد نمی توانند خانه‌ای را خریداری کنندو تمایز به اجاره نشینی پیدا می‌کنند.

اجاره عقدی است که مطابق با آن مستاجر می‌تواند از منافع عین مستاجره استفاده کند یعنی یک شخصی ملک خود را در برابر اجاره بهایی که دریافت می‌کند به دیگری می‌دهد، اما این نکته نیز بسیار مهم می‌باشد. که باید حقوق و تکالیف موجر و مستاجر مشخص باشد تا از مسائل و مشکلات احتمالی جلوگیری شود.

در این نوشتار نوین وکیل می‌خواهیم حقوق و تکالیف موجر را بیان کنیم پس با ما همراه شوید.

تکالیف موجر

  • اولین تکلیف موجر مطابق با ماده ۴۷۶ قوانین روابط موجر و مستاجر عبارتند از: موجر باید عین مستاجره را تسلیم مستاجر کند و در صورت امتناع موجر اجبار میشود و در صورت تعذر اجبار مستاجر خیار فسخ ‌دارد.
  • از دیگر تکالیف موجر مطابق با ماده ۴۸۶ این می‌باشد که تعمیرات و کلیه مخارجی که در عین مستاجره برای امکان انتفاع از آن لازم است به عهده مالک است مگر آنکه شرط خلاف شده یا‌ عرف بلد بر خلاف آن جاری باشد و همچنین است آلات و ادواتی که برای امکان انتفاع از عین مستاجره لازم میباشدبه طور مثال اگردرب منزل نیاز به تعویض داشته باشد موجر موظف به انجام ان است.
  • اگر مستاجر مبلغی به عنوان ودیعه یا پول پیش به موجر داده باشد، موجرموظف است کهدر هنگام تخلیه آن مبلغ را به مستاجر بپردازد.
  • مطابق با ماده ۴۷۷ قانون مدنی موجر باید عین مستاجره را در حالتی تسلیم نماید که مستاجر بتواند استفاده مطلوبه از آن را بکند.

 

حقوق موجر

در قسمت فوق تکالیف موجر به صورت کامل بیان کردیم در این قسمت از مقاله می‌خواهیم حقوق موجررا توضیح دهیم پس با ما همراه شوید.

ار جمله حقوق موجر مطابق با ماده ۴۹۰ قانون مدنی این می‌باشد که مستاجر باید در زمان مقرر اجاره بها را بپردازد در حقیقیت دریافت اجاره بها در زمان مقرر از حقوق موجر می‌باشد، اگر در قرارداد اجاره موعد مشخص نشود مستاجر موظف است که اجاره بها را نقدا بپردازد، همچنین اگر مستاجر اجور معوقه داشته باشد و اقدام به پرداخت آن نکند موجر می‌تواند الزام او را دز محاکم دادگستری بخواهد.

یکی دیگر از تکالیف موجر این است که تعمیرات عین مستاجره را انجام بدهد به همین دلیل او حق دارد که برای انجام این تکلیف به عین مستاجره وارد شود.

از دیگر حقوق موجر این است که پس از اینکه مهلت عقد اجاره به پایان رسید، مستاجر موظف است که عین مستاجره را به موجر بازگرداند، در غیر این صورت موجر می‌تواند با مراجعه به مراجع قضلیی دستور تخلیه ملک را بگیرد.

کلام آخر

در این نوشتار نوین وکیل تکالیف و حقوق موجر را به صورت کامل بیان کردیم چنانچه در این خصوص سوالی دارید می‌توانید با استفاده ازشماره‌های موجود در سایت با کارشناسان و مساوران نوین وکیل تماس بگیرید و سوالات خود را بپرسید.

موسسه نوین وکیل آمادگی ارائه انواع خدمات حقوقیرا به صورت آنلاین و تلفنی دارد تنها کافیست با شماره 02166901176تماس بگیرید.

2 دیدگاه دربارهٔ «حقوق و تکالیف موجر: موجر چه تکلیفی دارد؟»

  1. ناصر نیک روش

    با درود
    آیا موجر در پایان موعد اجاره و بدون قرار قبلی می‌تواند مستاجر را ملزم به نقاشی ساختمان مسکونی مورد اجاره نماید؟
    اصولا در قانون چنین موردی بر عهده موجر است یا مستاجر؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *