صدور حکم جلب چک برگشتی (بلامحل) با وکیل چک+قوانین: 02122690179

صدور حکم جلب چک برگشتی

اگر جزو افرادی هستید که یک چک برگشتی در دست دارید و به دنبال صدور حکم جلب برای آن هستید یا در راهروهای دادگاه ها معطل مانده اید، در این مقاله به طور کامل به بررسی صدور حکم جلب چک برگشتی و قوانین و نکات مهم آن در نوین وکیل میپردازیم.

صدور حکم جلب چک برگشتی
قوانین و شرایط حکم جلب چک برگشتی

در کشور ما چک های بانکی یکی از اصلی ترین ابزارهای معاملات تجاری هستند. اما چک های بانکی در مقابل مزایای فراوان معایبی نیز دارند. پیشنهاد اصلی نوین وکیل این است که قبل از دریافت هر چک از اعتبار فرد صادر کننده مطمئن شوید. براساس قانون صادر نمودن چک بدون موجودی یا همان (چک بلامحل) جرم محسوب می شود.

اگر چک دریافتی شما فاقد موجودی بوده و برگشت خورده است، دو راه برای رسیدگی قانونی پیش رو دارید. چک های برگشتی یا بلامحل از در دو حوزه حقوقی و کیفری قابل رسیدگی اند. حوزه کیفری که منجر به صدور حکم جلب میشود و حوزه حقوقی که جهت مطالبه وجه چک برگشتی است. نکته مهمی که وجود دارد، این است که شکایت کیفری چک های برگشتی تنها به جهت رسیدگی به جنبه عمومی جرم صدور چک بلامحل است و منجر به دریافت وجه نمیشود.

شکایت کیفری چک برگشتی و صدور حکم جلب

ارائه شکواییه کیفری به وسیله وکیل چک برگشتی یکی از روش های رسیدگی به چک های برگشتی است. اما برای شکایت کیفری باید نکته مهمی را به شما یادآور شویم. قانون گذار برای رسیدگی کیفری به چک های برگشتی محدودیت زمانی مشخص کرده است و در صورت سپری شدن محدوده زمانی تنها رسیدگی حقوقی به چک های برگشتی ممکن میباشد.

شکایت کیفری چک برگشتی

محدوده زمانی مجاز برای شکایت کیفری چک های برگشتی

قانون اقدام کیفری برای چک های بلامحل را تنها زمانی مجاز میداند که اولا چک حداکثر ظرف 6 ماه از تاریخ سررسید برگشت شده و گواهی عدم پرداخت دریافت شده باشد. دوم اینکه حداکثر ظرف 6 ماه پس از تاریخ برگشت شدن چک اقدام به تشکیل پرونده جهت رسیدگی کیفری به چک برگشتی انجام شده باشد.

اما پیشنهاد ما این است که در سریع ترین زمان ممکن برای چک موجود، گواهی عدم پرداخت دریافت کنید. همچنین ارائه شکوائیه را به روزهای پایانی زمان 6 ماه موکول نکنید. زیرا ممکن است در این مسیر مشکلاتی پیش بیاید که این مهلت زمانی را از شما بگیرد.

مراحل شکایت کیفری چک برگشتی با وکیل

همانطور که گفتیم، در اولین قدم لازم است که در سریع ترین زمان اقدام به برگشت چک و دریافت گواهی عدم دریافت از بانک نمایید. سپس برای تشکیل پرونده باید به دادسرای محل بانکی که گواهی عدم پرداخت چک را صادر نموده است و یا یکی از دفاتر خدمات قضائی مراجعه کنید.که این موارد را می توانید به وکیل تخصصی چک بسپارید.

همچنین ذکر دوباره این نکته لازم است که شکایت کیفری، منجر به صدور حکم پرداخت مبلغ چک نمیشود. پس اگر به دنبال مطالبه وجه چک هستید همزمان با ارائه شکواییه کیفری، باید دادخواست مطالبه وجه چک را نیز ، متناسب با مبلغ چک به شورای حل اختلاف (برای مبالغ زیر 200 میلیون ریال) یا دادگاه (برای مبالغ بیش از 200 میلیون ریال) تسلیم نمایید.

حکم جلب چک برگشتی در رسیدگی کیفری

صدور حکم جلب چک برگشتی در رسیدگی کیفری

صدور حکم جلب برای چک های بلامحل در هر دو روش رسیدگی کیفری و حقوقی امکان پذیر است، اما شرایط صدور آنها کاملا متفاوت است. در رسیدگی کیفری پس از مراحل بازپرسی و صدور کیفرخواست برای متهم که همان صادر کننده چک است احضاریه جهت حضور در دادرسی صادر میگردد. چنانچه به هر دلیلی متهم در مدت قانونی در دادگاه حاضر نگردد، حکم جلب برایش صادر میگردد. همچنین در صورت عدم اعتنای متهم به احضاریه های صادر شده، حکم غیابی برای او صادر شده و همچنین حکم جلب سیار صادر میگردد.

صدور حکم جلب چک برگشتی در رسیدگی حقوقی

صدور حکم جلب در رسیدگی کیفری کاملا با حقوقی فرق دارد. در رسیدگی حقوقی چنانچه محکوم برای پرداخت چک توانا شناخته شود و از پرداخت امتناع بورزد حکم جلب صادر میگردد. اما چنانچه محکوم درخواست اعسار نماید و توسط دادگاه پذیرش شود پرداخت چک قسطی میشود.

همچنین در رسیدگی حقوقی چنانچه محکوم به صورت نقدی قادر به پرداخت مبلغ نباشد، شما میتوانید اموال ایشان شامل خودرو ، خط تلفن همراه ، ملک و … را جهت توقیف به دادگاه معرفی نمایید. پس از توقیف اگر شخص مبلغ را در مدت معینی پرداخت نکند، دادگاه از طریق مزایده مال توقیف شده را به فروش گذاشته و حقوق شما را پرداخت میکند.

مدارک مورد نیاز جهت تشکیل پرونده چک برگشتی

لازم است که هنگام مراجعه به دادگاه یا دفاتر خدمات قضایی جهت جلوگیری از اتلاف وقت خود مدارک زیر را به همراه داشته باشید.

  • اصل چک به همراه کپی از پشت و روی آن
  • گواهی عدم پرداخت صادر شده توسط بانک به همراه کپی از آن
  • شناسنامه یا کارت ملی و کپی از آنها
  • تکمیل برگه شکوائیه یا دادخواست و تهیه یک کپی از آن
  • برابر با اصل کردن تمام کپی ها در دادگاه ها

دریافت مشاوره در زمینه چک برگشتی با نوین وکیل

یکی از خدماتی که موسسه نوین وکیل ارائه می دهد در حوزه مشاوره در زمینه جرایم بانکی می باشد که یکی از این جرایم در موضوع چک برگشتی می باشد. در صورتیکه شما نیز با موضوع حقوقی چک برگشتی برخورد کرده اید پیشنهاد ما این است که قبل از انجام هر کار حقوقی در زمینه جرایم بانکی از مشاوره حقوقی چک  استفاده نمایید

هزینه وکیل برای حکم جلب چک برگشتی چه قدر است؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که با توجه به مبلغ چک و موردی که چک برای آن کشیده شده است مبلغ نهایی متفاوت می باشد که شما می توانید برای اطلاع از هزینه های وکالت چک برگشتی و برای دریافت حکم جلب چک برگشتی بعد از تماس با موسسه نوین وکیل با یکی از مشاوران حقوقی در زمینه چک مشورت نمایید.

روش های دریافت مشاوره با وکیل حکم جلب چک به چه صورت است؟

برای اینکه بخواهید در مورد حکم جلب چک برگشتی اطلاعات خوبی کسب نمایید از روش های حضوری – تلفنی و آنلاین می توانید از این مشاوره ها استفاده نمایید. برای مراجعه حضوری در دفتر وکالت نوین وکیل می توانید به یکی از شعب ما واقع در توحید و یا قیطریه مراجعه نمایید

وکیل چک برگشتی در تهران

نحوه انتخاب بهترین وکیل برای چک برگشتی

 

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *