دعوای درخواست مطالبه سرقفلی

در این مقاله تصمیم داریم تا شما را با سرقفلی و حق  کسب و پیشه و تفاوت آنها و همچنین دعوای درخواست مطالبه سرقفلی و حق و حقوق موجر و مستاجر آشنا نماییم. چنانچه در هر بخش از این مقاله چه درخصوص سرقفلی و چه نحوه دعوای آن برایتان سوالی مطرح شد می توانید از طریق راه های ارتباطی با مشاورین

جهت تماس با وکیل سر قفلی مغازه کلیک نمایید

 

حقوقی مجرب ما تماس حاصل فرمایید تا پاسخ مطلوب را از ایشان در اسرع وقت دریافت نمایید.

 

سرقفلی چیست

سرقفلی وجهی می باشد که مالک ملک تجاری از مستاجر در آغاز اجاره ملک مذکور دریافت می نماید تا به این واسطه ملک را در اختیار مستاجر قرار دهد. لازم به ذکر است که مبلغ سرقفلی با مبلغی که بابت اجاره ماهیانه به مالک پرداخت می شود متفاوت است.

سرقفلی حقی است که به مالک ملک تعلق دارد که این می تواند حق هر تصرفی را برای مالک به وجود آورد. هرزمان مالک عین قصد داشته باشد که سرقفلی را به دیگری واگذار نماید می تواند در ضمن منتقل نمودن ملک موردنظر چه به صورت عین و چه به صورت منفعت وجهی را از انتقال گیرنده به عنوان سرقفلی دریافت نماید که شخص با پرداخت این مبلغ مالک سرقفلی می شود که مالک به ایشان منتقل نموده است.

تعریف سرقفلی در قانون سال 1376 : مبلغی می باشد که مالک ملک تجاری در ابتدای اجاره به غیر از اجور از مستاجر دریافت می نماید تا ملک مذکور را به ایشان اجاره دهد یا مستاجری که این حق را دارد تا ملک را به دیگری منتقل نماید در مقابل منتقل نمودن منافع به مستاجر بعدی از ایشان دریافت می نماید و یا مستاجری که براساس شرایط ضمن عقد امتیازاتی داده شده است که به واسطه آن مانع از تخلیه عین مستاجره توسط موجر است، درمقابل ساقط شدن این امتیازات و مسترد نمودن مورد اجاره به مالک از ایشان می گیرد.

 

تفاوت سرقفلی با حق کسب و پیشه

سرقفلی و حق کسب و پیشه درخصوص اجاره ملک تجاری می باشد بنابراین مربوط به مفاهیم تجارت و اجاره است. لذا به ملک مسکونی حق کسب و پیشه و همچنین سرقفلی تعلق نمی گیرد و این دو موضوع فقط مختص به ملک تجاری مانند مغازه می باشد.

حق کسب و  پیشه حقی می باشد که برای مستاجر ملک تجاری از طریق تلاش هایی که نموده و از طریق آن مشتری و ارباب رجوع جذب کرده و یا در آن تجارت به شهرت رسیده است ایجاد می شود.

مثلاً شخصی یک مکان تجاری مانند مغازه را اجاره می نماید و بعد از چندین سال کار و تلاش در آن ملک تجاری، آنجا را به محلی شناخته شده و معروف مثل فروش پوشاک مبدل می سازد و برای افراد جامعه آن مغازه شناخته شده به حساب می آید و دارای مشتریان بسیاری می باشد.

حال چنانچه قرار بر این باشد که مستاجر آنجا را تخلیه نماید، مالک ملک مذکور ملکی را به دست آورده که مانند سابق نیست و در حال حاضر مشهور و میان مردم به خوبی جا افتاده است و دارای شرایط بسیار عالی جهت کسب درآمد می باشد برهمین اساس قانونگذار به جهت این که زحمات و تلاش های مستاجر از بین نرود برای ایشان حقی را به رسمیت می شناسد به نام حق کسب و پیشه و موجر به دلیل وجود این حق برای مستاجر می بایست وجهی را که کارشناس رسمی دادگستری معین می نماید به ایشان پرداخت نماید.

ولی سرقفلی وجهی می باشد که مستاجر به موجر پرداخت می نماید که بعد از اتمام زمان اجاره آن را استرداد نماید. البته دلیل پرداخت این وجه این است که برای مستاجر در سال های بعد این حق وجود داشته باشد تا اجاره را تمدید نماید. به زبان ساده تر یعنی موجر ملک مذکور را فقط به همین مستاجر مجدداً اجاره دهد.

حق کسب و پیشه مرتبط با رونق تجاری ملک مورد اجاره که توسط مستاجر ایجاد شده است می باشد ولی حق سرقفلی ارتباطی به این موضوع ندارد.

حق کسب و پیشه ازجمله حقوقی می باشد که به صورت تدریجی و به دلیل فعالیت های مستاجر ایجاد می شود ولی سرقفلی به این صورت نیست و به محض این که مستاجر آن وجه را به مالک بپردازد به وجود می آید.

میزان حق کسب و پیشه نامعلوم است و توسط کارشناس رسمی دادگستری مشخص می شود ولی مقدار و مبلغ سرقفلی مشخص بوده و در آغاز اجاره به صاحب ملک پرداخت می شود.

 

دعوای مطالبه سرقفلی

مطرح نمودن دعوای مطالبه سرقفلی هنگامی امکانپذیر است که مالک ملک (موجر) یا پیش از زمان قرارداد اجاره خود با مستاجر دستور تخلیه ملک را گرفته باشد و یا آن که براساس دلایل قانونی ملک می بایست تخلیه شود.

این حق طبق قانون موجر و مستاجر مصوب سال 1376 برای مستاجر به وجود آمده است و ایشان می تواند هنگام تخلیه (چنانچه مستحق دریافت سرقفلی باشد) اقدام به مطرح نمودن دعوای مطالبه سرقفلی نماید.

این حق در پایان مدت اجاره، حتی زمانی که موجر اقدام به دادخواست تخلیه نکند، هم قابل اجرا می باشد و می تواند دادخواست را مطرح نمود، ولی در این خصوص، ابتدا مستاجر می بایست ملک را تخلیه نموده و آن را به موجر تحویل یا چنانچه موجر از تحویل امتناع ورزد، تحویل دادگاه می نماید تا به دعوای مطالبه سرقفلی ایشان رسیدگی شود.

 

اصحاب دعوای مطالبه سرقفلی و دادگاه صلاحیت دار

مستاجر به عنوان خواهان و موجر به عنوان خوانده این دعوا می باشند. دادگاه صالح به رسیدگی به دعوای مطالبه سرقفلی، دادگاه محل اقامت موجر می باشد. دادگاه برای تعیین قیمت روز سرقفلی موضوع را به کارشناس دادگستری ارجاع داده و موجر را به پرداخت مبلغ تعیین شده توسط کارشناس دادگستری محکوم می نماید.

 

2 دیدگاه دربارهٔ «دعوای درخواست مطالبه سرقفلی»

  1. سلام خسته نباشید یه مغازه سرقفلی داریم میخام واگذار کنیم به مبلع شش ملیارد با توجه به‌اینکه مورد معامله بالای چهار ملیارده حق مالک دو درصده یا بیشتر ممنون از راهنمای شما

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *