سرانجام پرونده بابک زنجانی و مجازات آن

بابک زنجانی

یکی از اشخاصی که در سالهای اخیر نام اورا همه جا شنیده اید و بسیار جنجالی شده است بابک زنجانی است. وی که به دلیل جرائم اقتصادی فراوان دستگیر و روانه زندان شده است زندگی و کار بسیار سوال برانگیزی داشته است. در این مقاله قصد داریم پرونده بابک زنجانی ، زندگی شخصی، اتهام های او و در نهایت محکومیت او را مورد بررسی قرار دهیم پس با وکیل نوین همراه باشید.

بابک زنجانی کیست؟

نام کامل او بابک مرتضی زنجانی است که متولد ۱فروردین ۱۳۵۳می باشد، زنجانی بازرگانی و میلیاردر ایرانی است. او صاحب بزرگترین شرکت خوشه ای ایران و مدیر عمل هلدینگ سورینت است .
بابک زنجانی در جریان های مالی کلان مرتبط با دور زدن تحریم های بین المللی و فساد و اخلال اقتصادی فعالیت داشته است.
بابک زنجانی در حال حاضر محکوم به اعدام است به دلیل اتهام اختلاس و فساد مالی ، هر چند برخی از مسئولان گفته اند که اگر زنجانی بدهی های خود را پرداخت کند، امکان عفو او وجود دارد.

اتهامات بابک زنجانی

بابک زنجانی در تاریخ ۹دی سال ۱۳۹۲توسط دادستانی کل کشور به اتهام های زیر محکوم شد که عبارتند از :

  • • بدهی بیش از دو و نیم میلیارد تومن یورو به وزرات نفت و بانک مرکزی
  • • جعل اسناد بانکی با پرداخت رشوه به بانک ملی تاجیکستان
  • • قاچاق طلا

 

اظهار نظر در مورد اتهام های بابک زنجانی

امیرعباس سلطانی عضو کمیته پیگیری پرونده بابک زنجانی وی پس از چند ماه بازداشت در مهر سال۹۳ در رسانه ها اعلام کرد که بسیاری از مقامات بلند پایه حکومتی از جمله رئیس جمهور و وزرای نفت، بانک مرکزی، داراییدر تخلفات او سهیم بوده است.
روایت است که بابک زنجانی ۱۳میلیارد تومنبالا کشیده است ، وی ۱۳پرونده تخلف مالی داشته است ؛ او این مبالغ را به کمک آقای سینا رئیسی که ساکن کرج ، اختلاس کرده است و از شناسنامه ی جعلی استفاده می کرده است.
اموال بابک زنجانی حدود ۹۰‌درصد در خارج از کشور و ۱۰درصد که در ایران وجود دارد نیز صاحبان دیگری دارد. او با زیرکی تمام شرکت های بزرگ خود را به نام افراد دیگر کرده است و مدیر عاملان آن ها اشخاص دیگری هستند او با این ترفند کوری کرده است که دولت نتواند شرکت های او را مصادره کند.
آقای صادق زیبا کلام باور دارد که هنگامی که استفاده یقه سفید ها از بابک زنجانی تمام شد او را مانند کاغذ مچاله کرده اند و دور انداختند.
علیرضا زیبا حالت منفرد یکی از همدستان بابک زنجانی در سال ۱۳۹۵به دلیل تخلفات مالی توسط جمهوری دومنیکن دستگیر شده و توسط پلیس بین المللبه ایران تحویل داده شد اما در راه برگشت به مالزی فرار کرد.

اعدام بابک زنجانی

اتهام اصلی بابک زنجانی

هنگامی که عده ای نمایندگان مجلس به سران سه قوه نامه نوشتند، دستور به بازداشت بابک زنجانی صادر شد. دستگیری او یک روز پس از دستور حسن روحانی که گفته بود با فساد اقتصادی افرادی که از تحریم ها استفاده کردند تا سود ببرند مبارزه خواهد کرد، بلافاصله پس از این سخن میلیارد معروف ایرانی دستگیر شد. اتهام اصلی او ۵/۲میلیارد تومن به شرکت نفت و بانک مرکزی است .

حکم اعدام بابک زنجانی

حجت الاسلام و مسلمین محسنی اژه ای در ۱۶اسفند سال ۱۳۹۴ اعلام کرد که دادگاه بدوی بابک زنجانی به همراه دو متهم دیگر محکوم شد و در سال ۹۵این حکم ابلاغ شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *