شرایط اجاره مال مشاع : اجاره مال مشاع دارای چه شرایطی است؟

هنگامی که شخص نسب به یک مال مالکیت دارد می‌تواند هر گونه تصرفی را در مال داشته باشد و این قاعده از دیرباز وجود داشته است، امروزه نیز افراد به صورت قانونی می‌توانند در املاک خود تصرف داشته باشند.که به این مورد شرایط اجاره مال مشاع گفته می شود

همچنین مطالعه نمایید: وکیل طلاق توافقی در مشهد

البته گاهی یک نفر به تنهایی مالک مال نیست یعنی در اموال مشاع مال دارای دو یا چند مالک است که همه به یک اندازه حق مالکیت دارند حال اگر یکی از شرکا بخواهد که در مال مشاع تصرفی بکند باید اجازه سایر شرکا را داشته باشد.

یکی از انواع تصرف در مال مشاع، اجاره مال مشاع است که در این مقاله نوین وکیل می‌خواهیمشرایط اجاره دادن مال مشاع را مورد بررسی قرار دهیم پس با ما همراه شوید.

شرایط اجاره دادن مال مشاع

به طور کلی تصرف در مال مشاع ممکن می‌باشد، اما این تصرف نباید به ضرر شرکا تمام شود. بنابراین امکان اجاره مال مشاع وجود دارد حتی قانون نیز این امکان را داده است که در ماده ۴۷۵ قانون مدنی بیان شده است: اجاره مال مشاع جایز است لیکن تسلیم عین مستاجره موقوف است به اذن شریک.

مطابق با ماده بیان شره اجاره دادن مال مشاع ممکن است اما تحویل دادن مال مشاع به مستاجر ملزم به اجازه و رضایت همه شرکا است و اگر اجاره دهنده بدون رضایت شرکا مال را به مستاجر تحویل بدهد مسئول خواهد بود.

نحوه اجاره دادن مال مشاع

در قسمت فوق شرایط اجاره دادن مال مشاع را بیان کردیم در این قسمت از مقاله می‌خواهیم نحوه اجاره دادن مال مشاع را توضیح دهیم.

مال مشاع در صورتی می‌توان اجاره داد که افراز صورت گرفته باشد یعنی شرکا مال را میان خود تقسیم کنند و سهم هر کسی مشخص باشد تا هر کس بتواند در مال خود هر گونه که تمایل دارد تصرف کند.

دو نکته مهم درباره مال مشاع

شریک مال مشاع می‌تواند در سهم خود تصرف قانونی داشته باشد یعنی ان را بفروشد اجاره بدهد یا هبه کند، اما تصرف مادی در مال مشاع باید اجازه دیگر شرکا باشد.چنانچه شما مال مشاع داشته باشی به راحتی می‌توانی آن را هبه کنی یا بفروشی، اما برای اجاره دادن آن باید از سایر شرکا اجازه بگیرید به طور کلی تصرف حقوقی و مادی متفاوت هستند، تصرف حقوقی در بنگاه‌ها اتفاق می‌افتد و سهمی خرید و فروش می‌شود و تصرف مادی یعنی تحویل دادن مال یعنی اجاره دادن مال.

همچنین مطالعه نمایید: عدم استرداد ودیعه توسط موجر

نکات کلیدی در اجاره مال مشاع

  • در افراز املاک مالکین حداقل دو نفر باید باشند.
  • افراز متفاوت از تفکیک می‌باشد همه شرکا در تفکیک نسب سهم خویش شریکند، اما افراز سهم هر کس اختصاصی است.
  • افراز به درخواست یک شریک انجام می‌شود اما در تفکیک تمام شرکا باید راضی باشند.
  • در املاکی که دارای سند رسمی هستند کپی سند مالکیت باید در درخواست افراز ضمیمه شود.
  • اگر ملک مشاعی موروثی باشد گواهی انحصار وراثت باید ضمیمه شود.
  • ملکی که قابل افراز نیست بنا بر تقاضای یک مالک به دستور دادگاه از طریق اجرای احکام مدنی فروخته می‌شود.

کلام اخر

در این نوشتار نوین وکیل شرایط اجاره دادن مال مشاع و نکات پیرامونی ان را بیان کردیم امید است شما کاربران عزیز با مطالعه این مقاله به اطلاعات مفیدی دست پیدا کرده باشید.

موسسه نوین وکیل آمادگی ارائه انواع خدمات حقوقی به صورت تلفنی و آنلاین دارد شما می‌توانید با استفاده از شماره02166901176با کارشناسان و مشاوران ما تماس بگیرید و از این خدمات بهره ببرید.

2 دیدگاه دربارهٔ «شرایط اجاره مال مشاع : اجاره مال مشاع دارای چه شرایطی است؟»

  1. باسلام
    آیا مستاجر میتونه مانع از ورود مهندسان ناظر جهت نظارت بر صحت تجهیزات نصب شده بشود چونکه مهندسان هشداریه به سازمان نظام مهندسی فرستادن که سکونت درواحد فوق بدون اخذپایان کار ونظارت درست نبوده و عواقب آن برعهده مالک خواهد بود که مستاجر را یا ملزم به همکاری بکند یا درصورت وقوع حادثه مهندسان مسئولیتی ندارندایا علیع مستاجر طرح دعوا نتیجه داره یا رای مناسب صادر نمیشه؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *