شروط ضمن عقد رهن +مشاوره رایگان با نوین وکیل: 02122690179

شروط ضمن عقد رهن

شروط ضمن عقد رهن شامل شروطی میشود که طرفین قرارداد موظف هستند آن را رعایت کنند. همچنین عقد رهن قراردادی است که به واسطه آن شخص بدهکار مال یا وثیقه‌ای را به شخص طلبکار برای زمان مشخصی رهن می‌دهد.

در واقع در عقد رهن کسی که بدهکار است مالی مانند خانه یا ماشین را به عنوان وثیقه به شخص طلبکار می‌دهد و علت وثیقه دادن این است که اگر بدهکار نتوانست در زمان مقرر بدهی خود را به طلبکار بپردازد، طلبکار بتواند طلب خود را از مال وثیقه وصول کند.

به این قرارداد میان طلبکار و بدهکار عقد رهن می‌گویند که به شخص بدهکار که مال را رهن می‌دهد راهن و به طلبکار که مال را رهن می‌گیرد مرتهن می‌گویند و به مالی که مورد رهن قرار می‌گیرد رهینه یا مال مرهونه می‌گویند.

راهن و مرتهن با یکدیگر قرارداد می‌بندد و متعهد می‌شوند که شروط ضمن قرارداد را رعایت کنند که به آن شرایط عقد رهن می‌گویند.

در این نوشتار نوین وکیل می‌خواهیم شروط ضمن عقد رهن را که شامل شرط وکالت برای فروش مال مرهونه، شرط سلب حق فروش از مرتهن و شرط تعلق منافع رهن به مرتهن می‌شود بپردازیم برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه شوید.

شروط ضمن عقد قرارداد چیست؟

هنگامی که دو طرف با یک دیگر قراردادی را عقد می‌کنند می‌توانند علاوه بر تعهداتی که مطابق با قانون برعهده آن‌ها است شرایطی را نیز به عقد اضافه کنند و دو طرف موظف هستند که به این شروط عمل کنند به این شروط، شروط ضمن عقد می‌گویند و در صورتی این شروط صحیح است و قانون از ان حمایت می‌کند که مخالفتی با اصل قرارداد و قوانین آمره نداشته باشند. همچنین ما توصیه میکنیم مقاله اقسام رهن را مطالعه کنید.

 

شروط قرارداد رهن

شروط ضمن عقد رهن

در این قسمت از مقاله می‌خواهیم سه شرط عقد رهن که شامل شرط وکالت برای فروش مال مرهونه، شرط سلب حق فروش از مرتهن و شرط تعلق منافع رهن به مرتهن می‌شود را به طور کامل توضیح دهیم با ما همراه باشید.

 

همچنین مطالعه نمایید: ویژگی های مال موضوع عقد رهن

 

شرط وکالت برای فروش مال مرهونه

 

شرط وکالت برای فروش مال مرهونه یکی از شروط ضمن عقد رهن می‌باشد به گونه‌ای که راهن و مرتهن می‌توانند با یک دیگر شرط کنند در صورتی که راهن در مدت زمان معین موفق به پرداخت بدهی خود نشود مرتهن مال مرهونه را بفروشد و طلب خود را وصول کند در صورتی که در عقد قرارداد رهن این شرط نیاید، مرتهن برای اینکه بتواند از مال مرهونه بدهی خود را وصول کند باید به دادگاه مراجعه و دادخواست اجبار به پرداخت دین یا فروش مال مرهونه را بدهد که دارای مراحل پیچیده و سختی می‌باشد.

این موضوع در ماده ۷۷۷‌ قانون مدنی بیان شده است: در ضمن عقد رهن یا به موجب عقد علیحده ممکن است راهن مرتهن را وکیل کند که اگر در موعد مقرر راهن قرض خود را اداء ننموده‌ مرتهن از عین مرهونه یا قیمت آن طلب خود را استیفاء کند و نیز ممکن است قرار دهد وکالت مزبور بعد از فوت مرتهن با ورثه او باشد و بالاخره ممکن ‌است که وکالت به شخص ثالث داده شود.

شرط سلب حق فروش از مرتهن

شرط سلب حق فروش از مرتهن یکی از شروط ضمن عقد رهن می‌باشد مطابق قانون مدنی اگر شرط نشده باشد که مرتهن حق فروش عین مرهونه را ندارد عقد رهن باطل است، این شرط برای این است که از سو استفاده کردن افراد و ضرر زدن به راهن جلوگیری شود.

شرط تعلق منافع رهن به مرتهن

مطابق با ماده ۷۸۶ قانون مدنی ثمره رهن و زیادتی که ممکن است در آن حاصل شود در صورتی که متصل باشد جزء رهن خواهد بود و در صورتی که منفصل باشد‌ متعلق به راهن است مگر اینکه ضمن عقد بین طرفین ترتیب دیگری مقرر شده باشد.

بر اساس این ماده یکی از شروط صحیح عقد رهن این است که منافع رهن به مرتهن انتقال داده شود البته در صورتی که این منافع از مال مورد وثیقه جدا نباشد مگر اینکه راهن و مرتهن به شکل دیگری توافق کنند.

کلام آخر

حتما بخوانید:لازم یا جایز بودن عقد رهن

در این نوشتار نوین وکیل شروط ضمن عقد رهن را بررسی کردیم و مطالبی را در اختیار شما کاربران عزیز قرار دادیم امید است این مطلب برای شما مفید و کاربردی باشد چنانچه در این خصوص سوالی دارید یا نیاز به اطلاعات بیشتری دارید می‌توانید با استفاده از شماره‌های موجود در سایت با کارشناسان متخصص و مجرب ما تماس بگیرید و سوالات خود را بپرسید.

موسسه نوین وکیل مفتخر است که می‌تواند به شما هموطنان عزیز انواع خدمات در زمینه حقوقی را ارائه بدهد تنها کافیست با شماره

02166901176 تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *