طلاق توافقی چیست؟ شرایط و مدارک و مراحل به طور کامل

طلاق توافقی چیست؟

طلاق توافقی چیست؟ قانون ازدواج را محترم می‌شمرد و قانونگذار برای نظم بخشیدن به آن قوانینی را وضع کرده است و طلاق را یک راه حل برای حل مشکلات جدید در ازدواج در نظر گرفته است.

به همین دلیل در قانون روش‌های مختلفی برای طلاق تعیین شده است که براساس آن طلاق به سه دسته طلاق توافقی، طلاق از طرف زن، طلاق از طرف مرد تقسیم بندی می‌شود.

 

در طلاق توافقی زوجین باید درباره تکالیف و حقوق مالی و غیر مالی با یک دیگر توافق کنند، سپس اقدام به درخواست طلاق توافقی نمایند.

در این مقاله قصد داریم اینکه طلاق توافقی چیست و مراحل و شرایط طلاق توافقی را بیان کنیم پس برای کسب اطلاعات بیشتر با تیم نوین وکیل همراه شوید.

طلاق توافقی چیست؟

طلاق توافقی یکی از انواع طلاق است که زن و مرد با یک دیگر توافق می‌کنند تا جدا شوند، همانطور که از نامش پیداست طلاق توافقی، طلاقی می‌باشد که زن و شوهر برای اینکه از یک دیگر جدا شوند باید بر سر مسائلی مانند مهریه، نفقه، اجرت المثل، حضانت فرزند توافقاتی را انجام دهند و آن را به صورت مکتوب بنویسند.

طلاق توافقی از طرف مرد

مطابق با قوانین زن برای طلاق از همسر خود باید دلیل قانع کننده‌ای به دادگاه ارائه بدهد یا از حق طلاق خود استفاده کند، اما مردان هر زمان که بخواهند میتوانند همسر خود را طلاق بدهند و نیازی به ارائه دلیل به دادگاه نیست. اما مرد اجازه ندارد از این حق سواستفاده کند.

 

حتما بخوانید: مقاله ای در رابطه با مشاوره تلفنی رایگان برای طلاق نوشتیم شاید برای شما مفید باشد

مطابق با ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی: مرد می‌تواند با رعایت شرایط مقرر در این قانون با مراجعه به دادگاه تقاضای طلاق همسرش را بنمایدـ

طلاق توافقی از طرف زن

طلاق توافقی از طرف زن نیازمند داشتن برگه توافقنامه می‌باشد که طرفین امضا کرده باشند. گاهی در زندگی با بروز مشکلاتی تحمل و ادامه زندگی مشترک برای زن بسیار سخت میشود، که در این صورت قانونگذار برای حمایت از زن بیان کرده است، که زن مطابق با دلایل محکمه پسند میتواند درخواست طلاق بدهد.

 

در طلاق توافقی، ملاک دادگاه توافق زوجین است.
شرایط طلاق توافقی چیست؟

شرایط طلاق توافقی

مهم‌ترین شرایط طلاق توافقی این می‌باشد که زوجین باید نسب به مسائل مادی و غیر مادی از جمله حضانت فرزندان، نفقه، مهریه، اجرت‌المثل ایام گذشته، نحله، جهیزیه با یک دیگر توافق کنند و آن را به صورت مکتوب نویسند و امضا کنند.

شرایط طلاق توافقی از طرف زن

  • داشتن حق طلاق: هنگامی که زن از سوی مرد وکالتنامه طلاق داشته باشد و از حق طلاق برخوردار باشد، میتواند از این طریق اقدام به طلاق کند که باید فرایندی را نیز برای طلاق طی کنند.
  • شروط دوازدهگانه طلاق: در صورتی وجود یکی از شروط دوازدهگانه حق طلاق برای زن ایجاد میشود و در صورت اثبات آن و عدم رضایت مرد برای طلاق دادگاه حکم طلاق را صادر خواهد کرد.

 

حتما بخوانید: مقاله ای در رابطه با اگر زن درخواست طلاق دهد و مرد راضی نباشد نوشتیم شاید برای شما مفید باشد

 

این شروط عبارتند از:

۱-عمل نکردن مرد به شروط ضمن عقد در صورتی که این شروط را امضا کرده باشد.

۲-سوءرفتار مرد و یا جنون وی و اثبات آن در دادگاه

۳-اثبات عدم دریافت نفقه زن به مدت شش ماه

۴-اگر زندگی زن با سختی و مشقت فراوان همراه باشد.

۵-در صورت ابتلای مرد به بیماریهای العالج

۶-اشتغال مرد به کارهای غیرمشروعی که شایسته زن نباشد و به حیثیت وی لطمه وارد کند.

۷-اعتیاد شدید مرد به مواد مخدر یا مشروبات الکلی که ادامه زندگی را دشوار کند.

۸-محکومیت مرد به زندان بیش از پنج سال

۹-ترک زندگی و منزل توسط مرد بیش از شش ماه یا غیبت بیش از چهارسال وی

همچنین مطالعه نمایید: مشاوره تلفنی با وکیل خانواده

۱۰-بچه دار نشدن مرد بعد از پنج سال

۱۱-ناپدید شدن مرد پس از شش ماه از مراجعه زن به دادگاه

۱۲-ازدواج مجدد مرد بدون رضایت زن

اثبات عسر و حرج زن

هنگامی که زن بتواند یکی از موارد عسر و حرج را در دادگاه اثبات کند، درخواست طلاق از سوی زن در دادگاه مورد بررسی قرار میگیرد و رای طلاق صادر خواهد شد.

 

شرایط طلاق توافقی از طرف مرد

شرایط طلاق توافقی از طرف مرد، شامل شرایط خاصی نمی باشد، زیرا حق طلاق از جمله حقوقی قانونی مرد است، تنها کافیست که مرد با زن نسبت به حقوق مالی و غیر مالی به توافق برسند سپس مرد از طریق سامانه ثبت طلاق درخواست طلاق توافقی نماید.

همچنین بخوانید: راه های طلاق از طرف زن

مراحل طلاق توافقی

  • زوجین باید در سامانه ثبت طلاق ثبت نام کنند و برای آنها زمان و مکان مشاوره برای صدور گواهی عدم انصراف از طلاق تعیین خواهد و رجوع در طلاق زوجین میتوانند نزد یک وکیل بروند و توافقات خود را به او بیان کنند تا به صورت مکتوب توافقات انها را که در خصوص مهریه، نفقه، اجرت المثل ایام گذشته، نحله، حضانت فرزندان می‌باشد را تنظیم کند.
  • سپس دادخواست طلاق زوجین توسط دفتر خدمات الکترونیک قضایی به دادگاه ارجاع می‌شود.
  • شعبه رسیدگی به پرونده مشخص خواهد شد و وقت دادرسی توسط شعبه تعیین می‌شود.
  • زوجین یا وکیل باید در وقت مقرر در جلسه رسیدگی حاضر شوند.
  • پس از بررسی‌های لازم توسط قاضی گواهی عدم امکان سازش توسط وکیل صادر می‌شود.
  • حداکثر تا سه ماه از تاریخ قطعی شدت گواهی عدم امکان سازش به دفترخانه ثبت ازدواج و طلاق مراجعه شود.
  • و مرحله آخر اجرای صیغه طلاق و ثبت صدور طلاق در دفترخانه ازدواج و طلاق است

مراحل طلاق توافقی در دوران عقد

اگر زوجین بخواهند به صورت توافقی در دوران عقد از یک دیگر جدا شوند و هیچ گونه رابطه جنسی در این دوران نیز صورت نگرفته باشد باید با مراجعه به دفاتر خدمات قضایی الکترونیک درخواست طلاق توافقی خود را ثبت کنند‌.

اما قبل از آن باید در خصوص مسائل مالی با یک دیگر توافق کنند که مهم‌ترین مسئله مالی در دوران عقد مهریه می‌باشد، هنگامی که زوجه باکره باشد، تنها نصف مهریه به او تعلق خواهد گرفت.

البته از آنجا که طلاق به صورت توافقی است، اگر زن تصمیم بگیرد تمام مهریه خود را ببخشد دادگاه نیز بر همین اساس تصمیم میگیرد، سپس مابقی مراحل طلاق را ازجمله جلسات مشاوره، دریافت گواهی عدم انصراف از طلاق و حضور در جلسات دادگاه و دریافت گواهی عدم امکان سازش و ثبت طلاق در دفترخانه را باید طی کنند.

مراحل طلاق بدون وکیل

اگر در زمینه طلاق توافقی از یک وکیل کمک بگیرید روند رسیدگی به پرونده طلاق توافقی سریع‌تر انجام میگیرد، به طور مثال شما برای درخواست طلاق توافقی باید تمام مراحل فوق را بگذراند که حدود ۴۵ روز طول خواهد کشید اما اگر مراحل فوق توسط یک وکیل مجرب انجام بگیرد حدود یک هفته زمان خواهد بود.

به طور کلی می‌توانیم بگوییم شاید به دلیل عدم آگاهی شما از روند و پیچ و خم‌های رسیدگی به پرونده طلاق توافقی این مراحل در مدت زمان طولانی تری انجام شود.

مهریه در طلاق توافقی

بسیاری از مردم گمان کنند که در طلاق توافقی بذل مهریه الزامی است، در صورتی که این گمان اشتباه است، زیرا بر این اساس که طلاق به صورت توافقی است نمی توان گفت که مهریه باید بخشیده شود.

بلکه زوجین در خصوص مهریه هر گونه تصمیمی را می‌توانند بگیرند و با انجام طلاق توافقی منافاتی نخواهد داشت، مهم این می‌باشد که زوجین در خصوص مهریه چه تصمیمی گرفته باشند که ممکن است زن تمام یا بخشی از مهریه خود را ببخشد یا تمام یا بخشی از مهریه خود را از مرد طلب کند.

حتما بخوانید: مقاله ای در رابطه با مهریه در طلاق توافقی  نوشتیم شاید برای شما مفید باشد

حضانت در طلاق توافقی

حضانت یعنی حمایت جسمی و عاطفی کودک . به همین دلیل قانونگذار برای دختران تا سن نه سال و برای پسران تا سن پانزده سال حضانت را در نظر گرفته است، در حالت عادی حضانت فرزند بعد از طلاق تا سن هفت سالگی برعهده مادر است و پس از پایان هفت سالگی حضانت فرزندان برعهده پدر می‌باشد.

که تا سن نه سالگی دختر و پانزده سالگی پسر ادامه خواهد داشت. پس از رسیدن فرزندان به سن بلوغ فرزندان از حضانت خارج می‌شوند، اما تا سن ۱۸سالگی تحت ولایت پدر و جد پدری قرار دارند. اما هنگامی که زن و شوهر به صورت توافقی از یک دیگر جدا می‌شوند، حضانت فرزندان مطابق با توافق میان زن و شوهر انجام می‌شود.

حتما بخوانید: مقاله ای در رابطه با حضانت فرزند در طلاق توافقی نوشتیم شاید برای شما مفید باشد

حضانت فرزندان در طلاق توافقی با چه کسی است؟

حضانت فرزندان در طلاق توافقی بر اساس توافق زوجین است.

مدت زمان طلاق توافقی

زوجینی که خواهان جدایی از یک دیگر هستند، برای اینکه زودتر از یک دیگر جدا شوند طلاق توافقی را انتخاب می‌کنند و گمان می‌کنند با درخواست طلاق توافقی می‌توانند همان روز از یک دیگر جدا شوند یا نهایتا پروسه طلاق آنها یک هفته خواهد بود.

اما باید بگوییم گمان آنها بطلان است، زیرا بر اساس قوانین جدید و تبت نام در سامانه طلاق و الزامی بودن حضور زوجین در جلسات مشاوره حداقل زمانی را که می‌توان برای طلاق توافقی پیش بینی کرد ۴۵ روز می‌باشد.

 

مدارک لازم برای طلاق توافقی

برای اینکه زوجین بتوانند به صورت توافقی از یک دیگر جدا شوند باید مدارک لازم برای طلاق توافقی را به دادگاه ارائه بدهند، این مدارک عبارتند از:

  • اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی زوج
  • اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی زوجه
  • وکالت نامه محضری طلاق، هنگامی که زن دارای حق وکالت طلاق از سوی مرد است
  • برگه توافقنامه زوجین در خصوص مسائل نفقه، مهریه، حضانت فرزندان و…
  • گواهی عدم بارداری زن
  • گواهی بکارت از پزشک قانونی، هنگامی که طلاق توافقی در دوران
  • عقد باشد.
  • برگه نظر مشاور در دادگاه خانواده

وکیل برای طلاق توافقی

از آنجاکه طلاق توافقی دارای پیچیدگی و دشواری‌های خاصی می‌باشد، بهتر است شما در این فرایند از یک وکیل مجرب و متخصص در زمینه طلاق توافقی کمک بگیرید.

وکیل طلاق توافقی به شما کمک می‌کند که فرایند طلاق توافقی را سریعتر طی کنید و از جزئیات پرونده شما را اگاه می‌سازد و مانع پایمال شدن حق شما می‌شود.

در صورتیکه نیاز به مشاوره رایگان حقوقی با وکیل طلاق را دارید با ما تماس بگیرید

هزینه وکیل برای طلاق توافقی

هزینه وکیل طلاق توافقی به دو قسمت تقسیم می‌شود یکی هزینه‌های ثابت پرونده و دیگر هزینه‌های حق الوکاله می‌باشد. شما باید هزینه‌های ثابت که مربوط به روند اداری پرونده می‌باشد را بپردازید.

اما هزینه وکیل طلاق توافقی با توجه به سابقه و مدت زمان انجام کار توسط وکیل متفاوت است. ممکن است یک وکیل، طلاق توافقی را در یک ماه و وکیل دیگر در ۴ماه انجام دهد، بدین ترتیب هزینه پرداختی متفاوت است.

 

حتما بخوانید: مقاله ای در رابطه با توافقنامه طلاق توافقی چیست نوشتیم شاید برای شما مفید باشد

مشاوره حضوری طلاق توافقی؟

اگر نیاز به دریافت اطلاعات تکمیلی در مورد طلاق توافقی را دارید می توانید از مشاوره حضوری نوین وکیل در حوزه طلاق استفاده نمایید. دقت نمایید که مشاوره حضوری در دو دفتر این موسسه وکالت انجام می شود که یکی از این دفاتر در میدان توحید و دفتر دیگر موسسه حقوقی نوین وکیل واقع در خیابان اندرزگو در محدوده قیطریه می باشد.

مشاوره تلفنی طلاق توافقی چگونه است؟

برای داشتن اطلاعات تکمیلی در مورد اینکه وکیل طلاق تواتفی چیست این امکان وجود دارد که شما به صورت تلفنی با وکلای نوین وکیل در ارتباط باشید. مشاوران حقوقی طلاق توافقی در تمام زمینه های این موضوع از جمله کلیه توافقاتی که باید انجام شود و همچنین وضعیت حضانت فرزندان می توانند به شما کمک هایی کافی را انجام دهند.

کلام آخر

در این مقاله مسائل پیرامونی طلاق توافقی را مورد بررسی قرار دادیم امید است که توانسته باشیم در این زمینه اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهیم.برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص طلاق توافقی می‌توانید با شماره‌های موجود در سایت با نوین وکیل تماس حاصل نمایید.

در انتهای این مقاله این موضوع را بار دیگر مطرح مینماییم که طلاق مکروه ترین حلال خداوند می باشد و همواره باید به عنوان آخرین راهکار برای حل و فصل مشکلات زن و شوهر  باشد و حتما قبل از اینکه بخواهید اقدامی برای طلاق گرفتن انجام دهید از مشاوره خانواده روانشناسان استفاده نمایید.

اما اگر به هر علتی تصمیم قطعی برای اقدام حقوقی برای طلاق توافقی را داشته باشید لازم است که حتما از وکیل طلاق توافقی مشاوره دریافت نمایید که این مشاوره می تواند به صورت حضوری یا تلفنی باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *