شرایط طلاق توافقی چیست؟ + توضیح کامل

در این مقاله در مورد موضوع شرایط طلاق توافقی مطالبی را ارائه خواهیم داد. از آنجایی که شرایط زندگی و گسترش روابط اجتماعی پیچیده شده است و با بالا رفتن مشکلات و ناسازگاری ها در میان زوجین، نرخ طلاق در کشور افزایش یافته است، بنابراین انجام تشریفات قانونی طلاق و شرایط طلاق توافقی با توجه به قانون مدنی ممکن است زمان بر باشد و مشکلات بسیاری از جمله روحی و روانی برای زوجین به ویژه فرزندان آن ها فراهم کند.

همچنین مطالعه نمایید: مشاوره تلفنی با وکیل خانواده

در نتیجه اغلب زوجین، طلاق توافقی را به عنوان راهی آسان و کم هزینه برای انجام کارهایی جدایی انتخاب می کنند.

در طلاق توافقی زن و مرد بایستی در رابطه با تمام مسائل مرتبط از جمله مهریه، نفقه، حضانت فرزندان و زمان و نحوه ملاقات فرزندان پس از طلاق، جهیزیه و اجرت المثل ایام زوجیت توافق کنند تا زودتر از یکدیگر جدا شوند.

همچنین مطالعه نمایید: مشاوره حقوقی طلاق

دادگاه هر توافقی در این مورد را در حکمی که صادر می کند در نظر می گیرد و آن را در گواهی عدم امکان سازش که یکی از مهم ترین مدارک برای طلاق توافقی است، قید می کند.

شرایط طلاق توافقی چگونه است؟

در طلاق توافقی زن و شوهر به صورت رضایت و توافق از یکدیگر از یکدیگر جدا می شوند. در این رابطه مسائل فرعی و اصلی در مورد ازدواج آن وجود دارد که پیش از صدور حکم طلاق توافقی، بایستی با یکدیگر به هر روشی سازش و مصالحه کنند.

موضوعات مختلفی که در مدت روابط زناشویی و عقد ازدواج میان زوجین وجود دارد که شامل:

مطالبه مهریه توسط زن

نفقه ایام عده

اجرت المثل ایام زوجیت

حضانت فرزندان و نفقه نگهداری فرزندان

در شرایط طلاق توافقی، زن و شوهر بایستی در رابطه با این موارد با یکدیگر به توافق برسند و شرایط طلاق توافقی را قبول کنند.

 

مثلا زوجه مهریه را به همسر خود می بخشد یا به مقدار کمی راضی می شود و یا در رابطه با نفقه به چه مقدار با هم توافق کنند.

همچنین در رابطه با اجرت المثل ایام زوجیت و مقدار آن، و نحوه گرفتن آن از شوهر با یکدیگر توافق می کنند. در رابطه با نگهداری و حضانت فرزند نیز بایستی توافق کنند. این که فرزندان (زیر 18 سال) توسط مادر نگهداری شود یا نزد پدر بمانند.

مقاله پیشنهادی: نفقه چیست و نحوه وصول آن

شرایط طلاق توافقی از طرف مرد

شرایط طلاق توافقی در رابطه با دیگر انواع طلاق بدین گونه نیست. به عنوان مثال در طلاق به درخواست زوج، رسیدگی آن در دادگاه خانواده از تشریفات گوناگون و زمان بری برخوردار است.

زمانی که طلاق صرفا به درخواست زوج باشد، مسئله پرداخت دقیق مهریه، نفقه، اجرت المثل و پرداخت نفقه ایام عده و علاوه براین نصف دارایی ایام ازدواج براساس بند 1 عقد نامه و حضانت فرزندان در صورت وجود فرزند مورد رسیدگی قضایی قرار می گیرد.

در این صورت دادگاه در مقام رسیدگی، چرا که طرفین در موضوعات قید شده تراضی ندارند، موضوع را به کارشناسی و تحقیقات محلی و عندالزوم به گواهی گواهان معطوف می دارد، که عملا انجام تشریفات بالا گذشت زمان طولانی و هزینه های دادرسی و صدور رای در مسائل مذکور است.

 

بنابراین از این حیث شرایط طلاق توافقی بر طلاق یک جنبه زوج مزیت دارد. همچنین از لحاظ روانی و عاطفی نیز در طلاق یکطرفه، طرفین با نارضایتی و کدورت با یکدیگر برخورد می کنند که می تواند اثرات نامطلوبی بر روح و روان آن ها و مهم تر از همه بر فرزندان آن ها داشته باشد.

شرایط طلاق توافقی از طرف زن

در رابطه با درخواست طلاق توافقی از سمت زن و طلاق یک جانبه توسط زوجه که در موارد خاصی صورت می گیرد نیز نیازمند انجام تشریفات خاصی است. مثلا براساس قانون چنان چه شوهر معتاد باشد یا بالای 5 سال حبس داشته باشد و یا مجهوال المکان باشد و یا این که موضوع عسر و حرج در ادامه زندگی برای زن به وجود آید، زوجه بایستی آن ها را در دادگاه ثابت کند. بنابراین انجام و اثبات این شرایط نیازمند رسیدگی های مفصل قضایی است و صرفه به ادعای زوجه توجه نمی شود. چه بسا شرایط های مورد ادعای زوجه برای طلاق یک جانبه خود، تمام و کمال انجام نگیرد. در نتیجه درخواست طلاق از طرف زن امکان پذیر نیست و حکم طلاق نیز صادر نمی شود.

 

همچنین مطالعه نمایید: راه های طلاق از طرف زن

پس بررسی می شود که از لحاظ سپری شدن وقت و زمان طولانی و علاوه براین چرا که زوجه به عنوان درخواست کننده طلاق به صورت یک جانبه و شخصی وارد عمل شده است، باعث ایجاد کدورت دائمی میان ایشان و فرزندان آن ها می شود ناخوشایند است. ولی شرایط طلاق توافقی این گونه مشکلات را ندارد.

 

طلاق توافقی

مراحل طلاق توافقی

در صورتی که زوجین در رابطه با مسائل مالی و غیرمالی حاکم بر روابط خود که به عقد ازدواج بین آن ها صورت گرفته، همچون مقدار نفقه و مهریه و نحوه پرداخت آن و علاوه براین در رابطه با پرداخت مخارج فرزندان تا سن 18 سالگی و حضانت آن ها، نفقه ایام عده (3 ماه و ده روز) و نحوه پرداخت آن به زوجه و اجرت المثل زوجه، در خارج از دادگاه توافق کرده باشند می توانند درخواست طلاق توافقی را به دادگاه ارائه دهند.

در این نوع طلاق، زن و شوهر بایستی به یکی از دفاتر خدمات قضایی قوه قضاییه مراجعه کنند و درخواست طلاق توافقی را در آن جا ثبت کنند. بنابراین بعد از دریافت پیامک بایستی به شعبه مربوط به دادگاه خانواده مراجعه کنند.  

مقاله پیشنهادی: خسارت برهم زدن نامزدی

مشاوره جهت صلح و سازش

در زمان طلاق توافقی، پس از تشکیل پرونده دادگاه حقوقی بدوی، ابتدا طرفین را دعوت به صلح و سازمان می کند. در مقابل با این اقدام، دادگاه خانواده آن ها را به سازمان بهزیستی معرفی می کند تا در رابطه با مشاوره و راهنمایی جهت صلح و سازی برای ادامه زندگی قرار گیرند.

معرفی زن به پزشکی قانونی

از دیگر مراحل درخواست طلاق توافقی مراجعه زن به پزشک قانونی است. زمان دادگاه زوجه را به پزشکی قانون معرفی می کند تا در صورت وجود حمل در زوجه، مراتب از طریق پزشکی قانونی به دادگاه گزارش داده شود.

توافقات مالی و غیر مالی (مهریه، حضانت و غیره)

در شرایط طلاق توافقی چنان چه زوجین در صورت عدم موفقیت در برقراری صلح و سازش میان زوجین از طریق دادگاه، توافقات مالی و غیرمالی میان زوجین از جمله میزان مهریه و نحوه پرداخت آن، تعیین تکلیف حضانت فرزندان، مقدار نفقه زوجه و فرزندان و نیز نحوه پرداخت آن و علاوه براین مقدار اجرت المثل و این که به چه روشی بایستی به زوجه پرداخت شود توسط دادگاه صورت جلسه می شود و به امضای زوجین می رسد.

اعلام کتبی عدم سازش

با معرفی داوران توسط زوجین به دادگاه و در صورت عدم موفقیت آن ها در برقراری صلح و سازی میان زوجین، داوران بایستی مراتب کتبی عدم برقراری صلح و سازش میان ایشان را به دادگاه اعلام کنند.

طلاق توافقی

صدور رای دادگاه

دادگاه خانواد بایستی برای صدور حکم طلاق توافقی با در نظر گرفتن موارد فوق، اقدام به حکم طلاق کند و در مدت زمان زمان یک هفته تا 10 روز رای طلاق به زوجین ابلاغ می شود. در این صورت با عدم اعتراض زوجین به رای صادر شده در قالب تجدید نظر خواهی، مراحل طلاق توافقی به پایان می رسد و حکم صادر شده از طرف دادگاه خانواده قطعی می شود.

 

طلاق توافقی در دوران نامزدی

در دوران عقد ممکن است بین زوجین موضوعات و مشکلاتی پیش آید که طرفین تصمیم به جدایی بگیرند. وقتی که هنوز هیچ گونه نزدیکی میان زن و شوهر رخ نداده و زوجه باکره است، شرایط طلاق توافقی در دروان نامزدی امکان پذیر است و شرایط طلاق و مهریه ای که به زن تعلق می گیرد کمی متفاوت است.

طلاق توافقی یک نوع طلاق است که در آن زوجین به علت غیرقابل تحمل شدن ادامه زندگی مشترک، خواستار جدایی هستند و پس از طلاق بر سر موضوعات مختلف پیرامون ازدواج مانند مهریه، نفقه و یا حضانت فرزندان به توافق می رسند.

در طلاق توافقی در دوران عقد، زن و مرد هنوز زیر یک سقف زندگی نمی کنند و فرزندی نیز ندارند که در مورد وی تصمیم گیری کنند. یکی از شرایط طلاق توافقی در دوران نامزدی این است که طرفین بایستی در رابطه با آن به توافق برسند مهریه است.

همچنین مطالعه نمایید: مشاوره حقوقی طلاق توافقی

چنان چه در زمان طلاق زوجه باکره باشد فقط نیمی از مهریه به وی تعلق می گیرد. در برخی از موارد به دلیل توافق طرفین برای طلاق، زوجه از بخشی از نصف مهریه یا از تمام مهریه خود گذشت می کند.

اگر درخواست طلاق توافقی از سمت زوجه باشد فقط زمانی که از همسر خود جدا شود که یکی از شروط 12 گانه ضمن عقد وجود داشته باشد. همچنین مرد بایستی حتما در زمان جاری شدن عقد این شروط را امضا کرده باشد.

یکی از موضوعات مهم که در شرایط طلاق توافقی در زمان عقد مطرح است که در این نوع طلاق زوج  بعد از طلاق حق رجوع به زوجه را ندارد چرا که طلاق بائن است. بنابراین چنان چه طرفین مجددا تصمیم به زندگی مشترک داشته باشد بایستی دوباره عقد میان آن ها جاری شود.

طلاق توافقی

طلاق توافقی حداقل چه مدت زمان می برد؟

مدت زمان طلاق توافقی؛ از زمان ثبت درخواست طلاق حداکثر زمان برای مشاوره 45 روز است و پس از وصول نظر کارشناسی مرکز مشاوره خانواده به دادگاه، در صورت عدم نیاز به پزشکی قانونی و یا آزمایشگاه برداری ظرف یک هفته دادگاه اقدام به صدور گواهی عدم سازش می کنند.

نحوه دریافت مشاوره در مورد شرایط طلاق توافقی

برای دریافت مشاوره در مورد شرایط طلاق توافقی شما می توانید از بستر های مختلف با وکیل طلاق توافقی ارتباط بگیرید که یکی از این روش ها استفاده از تماس تلفنی با مرکز مشاوره حقوقی نوین وکیل می باشد.

شما بعد از شماره گیری شماره های داده شده در بخش تماس با ما می توانیدبا منشی این مجموعه ارتباط گرفته و درخواست نمایید به تماس شما را به داخلی یکی از وکلای طلاق توافقی وصل نماید.

همچنین شما می توانید از منشی درخواست قراردادن زمان مشاوره را درخواست نمایید تا با داشتن زمان اختصاصی مشاوره در مورد شرایط طلاق توافقی به محل موسسه حقوقی آمده و از مشاوره کارشناسان ما استفاده نمایید.

 

هزینه مشاوره با وکیل طلاق توافقی

هزینه های مشاوره در مورد طلاق توافقی به صورت تلفنی رایگان می باشد ولی در صورتیکه بخواهید پرونده خود را به یکی از وکلای مجرب ما بسپارید می توانید این هزینه را از منشی مجموعه بپرسید

اما در صورتیکه به صورت حضوری به محل دفتر آمده باشید شما باید هزینه ای را در محل دفتر پردخت نمایید البته در صورتیکه کار پرونده طلاق توافقی را به وکلای نوین وکیل بسپارید نیازی به دادن هزینه برای مشاوره در مورد طلاق توافقی وجود ندارد.

ایا با دانستن شرایط طلاق توافقی خودمان می توانیم اقدام نماییم؟

یکی از سوالاتی که معمولا موکلین در مورد طلاق توافقی می پرسند این موضوع می باشد که ایا با داشتن اطلاعات از طلاق توافقی این امکان وجود دارد خودمان مراحل طرح دعوا و طلاق را به پیش ببریم و پرونده طلاق توافقی را به سرانجام برسانیم؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که لزوما با دانستن شرایط طلاق توافقی شما نمی توانید به بهترین نتیجه را از پرونده حقوقی خود برسید و علت این موضوع این می باشد که اولا در مورد توافقات صورت گرفته حتما باید با وکیلی که در حوزه طلاق توافقی از تبحر و تجربه برخوردار است استفاده نمایید تا در این توافقات هر دوطرف زوج و زوجه یک توافق برد برد را داشته باشند

و همچنین مورد دیگری که وجود دارد این موضوع می باشد که در صورتیکه خودتان برای طلاق توافقی اقدام نمایید ممکن است این زمان تا چند ماه نیز به طول بکشد در حالیکه با استخدام یک وکیل این مدت زمان به چند هفته کاهش پیدا میکند

 

 

در صورتی که نیاز به مشاوره و ارائه مشاوره حقوقی در رابطه با طلاق و شرایط طلاق توافقی آن دارید می توانید با کارشناسان ما در موسسه حقوقی نوین وکیل تماس بگیرید.

در این مقاله سعی شد به صورت کامل در مورد شرایط طلاق توافقی و عواملی که در طلاق توافقی تاثیر گذار است به صورت کامل مواردی را برای شما شرح دهیم. اما به یاد داشته باشید که طلاق حتما باید به عنوان آخرین گزینه شما برای حل مشکل زناشویی باشد و این موضوع به کرات دیده شده که با داشتن مشاوره های خوب می توانید از بروز طلاق توافقی جلوگیری نمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *