فرار از دین چگونه اثبات می گرددو مجازات آن چیست؟

گاهی یک فرد با وجود توانایی مالی که دارد از تعهد مالی که دارد فرار می کند که به آن فرار از دین می گویند. که این فرار از دین  از طریق راه های مختلفی انجام می شود مانند انتقال مال  خود به فرزند یا همسر یا شخص دیگر. ماده ۲۱۸قانون مدنی: هر گاه طلبکار به دادگاه دادخواست داده دلائل اقامه نماید که مدیون برای فرار از دین قصد فروش اموال خود را دارد، دادگاه می تواند قرار توقیف اموال وی را به میزان بدهی او صادر نماید که در این صورت بدون اجازه دادگاه حق فروش اموال را نخواهد داشت. با توجه به ماده بیان شده اگر معامله ای به شکل صوری تنظیم شود و هدف از معامله فرار از دین باشد آن معامله باطل است. به بیان ساده تر صوری در مقابل حقیقت می باشد یعنی شخص قصد انجام آن معامله را به صورت واقعی ندارند و برای فرار از دین خود تنظیم می کند و همچین معاملاتی مستوجب مجازات هستند. در این مقاله از مقاله های وکیل نوینقصد داریم فرار از دین و اثبات و مجازات ان را مورد بررسی قرار دهیم. معامله به قصد فرار از دین بر اساس توافق طرفین معامله ای بوجود می اید و برای ایجاد  اثر حقوقی معامله باید شرایط صحت معامله رعایت شود. شرایط صحت معامله
  • اهلیت طرفین معامله
  • قصد و رضای طرفین
  • مشروعیت هدف معامله
برای صحت یک معامله باید سه شرط فوق رعایت شود که آخرین شرط مشروعیت هدف معامله است که باید هدف و انگیزه افراد از انجام معامله مشخص شود و این اهداف باید مشروعیت لازم را داشته باشند و اگر قصد از معامله فرار از دین باشد باطل و مشمول مجازات است.     نمونه معامله به قصد فرار از دین بر اساس ماده ۲۱۷قانون مدنی:در معامله لازم نیست که جهت آن تصریح شود ولی اگر تصریح شده باشد باید مشروع باشد و الا معامله باطل است. مطابق این ماده اگر شخص اقدام به انتقال مال خود به شخص دیگر با هدف فرار از دین کند معامله باطل می باشد. به طور مثال اگر زوج  و زوجه قصد طلاق از یک دیگر را داشته باشند و زوجه تقاضای مهریه خود را از دادگاه کند و دادگاه زوج را ملزم به پرداخت مهریه کامل زوجه کند اما زوج برای فرار از دین اموال خود را به شخص دیگری انتقال دهد به گونه ای باقی مانده اموال او کفاف پرداخت مهریه را ندهد  در این صورت دادگاه ابطال معامله را صادر می کند و زوج  ملزم به پرداخت مهریه زوجه می باشد. شرایط تحقق معامله به قصد فرار از دین
  • انجام معامله: هر گونه معامله ای که باعث شود از دارایی شخص بدهکار بکاهد به گونه ای که باقی مانده دارایی بدهکار نتواند طلب طلبکار را جبران نماید.
  • دین باید معلوم و مسلم و حال باشد:‌‌مراد از معلوم و مسلم بودن دین قطعی بودن آن است یعنی باید سندی وجود داشته باشد که قطعی بودن دین را اثبات کند.
  • هدف معامله:‌ هدف معامله باید فرار از دین باشد یعنی شخص بدهکار اقدام به فروش اموال یا انتقال آن می کند تا به طلبکاران خود ضرر برساند.
  • ضرری بودن معامله :‌هنگامی شخص طلبکار می تواند مدعی فرار از دین شخص بدهکار باشد که شخص بدهکار تمام دارایی خود را به شخص دیگر انتقال داده باشد به گونه ای که هیچ مالی نداشته باشد که بتواند بدهی شخص طلبکار را بپردازد.
  • نفع طلبکاران در اقامه دعوی :‌بر اساس ماده ۲قانوت آیین دادرسی مدنی:هیچ دادگاهی نمی تواند به دعوایی رسیدگی کند مگر اینکه شخص یا اشخاص ذی نفع یا وکیل یا قائم مقام یا نماینده قانونی آنان رسیدگی به دعوا را برابر قانون درخواست نموده باشند.
مطابق ماده بیان شده طلبکار باید زمانی اقدام به اقامه دعوا کند که اطمینان یابد پس از صدور حکم به او سودی می رسد. معامله به قصد فرار از دین کیفری بر اساس ماده ۲۱قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی: انتقال مال به دیگری به هر نحو به وسیله مدیون با انگیزه فرار از ادای دین به نحوی که باقیمانده اموال برای پرداخت دیون کافی نباشد، موجب حبس تعزیری یا جزای نقدی درجه شش یا جزای نقدی معادل نصف محکوم به یا هر دو مجازات می‌شود و در صورتی که منتقل الیه نیز با علم به موضوع اقدام کرده باشد در حکم شریک جرم است. در این صورت عین آن مال و در صورت تلف یا انتقال، مثل یا قیمت آن از اموال انتقال گیرنده به عنوان جریمه اخذ و محکوم‌ٌبه از محل آن استیفاء خواهد شد. مطابق با ماده فوق اگر انتقال گیرنده مال نسبت به فرار دین فروشنده آگاهی داشته باشد در جرم شریک است و برای او مجازات تعیین خواهند کرد.   معامله به قصد فرار از دین در مهریه امروزه اختلافات خانوادگی و دعاوی خانواده در دادگاه ها در حال افزایش می باشند و از جمله موضوعاتی که در خصوص فرار از دین می توان به آن اشاره کرد مهریه است. بسیاری از آقایان به علت اختلاف با همسر خود حقوق مالی او را نمیخواهند بپردازند و اقدام به انتقال مال خود به شخص دیگر می کند که در صورت آقا مدعی می شود که مالی ندارد و نمی تواند با صورت یکجا حقوق مالی همسر خود بپردازد و اقدام به درخواست  پرداخت مهریه به صورت اقساط می کند و اگر آقا برای فرار از دین اموال خود را انتقال داده باشد با توجه به متن پاراگراف قبل مجرم است و برای او مجازات تعیین می شود. مبانی صحت معاملات به قصد فرار از دین چیست؟ سه دلیل برای صحت معاملات به قصد  فرار از دین وجود دارد که عبارتند از:
  • قاعده تسلیط
تسلیط یک اصطلاح فقهی می باشد یعنی تسلط و اختیار مالک برای هر گونه تصرف در اموال خود.
  • منوط بودن عدم تصرف مدیون در اموالش به حکم حاکم
براساس حکم دادگاه فرد برای تصرف در اموال باید شرایطی را انجام بدهد.
  • نفی عسر و حرج
یکی از قواعد فقهی نفی عسر و حرج می باشد یعنی هر گاه تکلیفی دارای دشواری باشد به گونه ای که برای مکلف ان سخت باشدان تکلیف ساقط می گردد. راه های اثبات فرار از دین در معامله شخص شاکی باید برای اثبات فرار از دین موارد زیر را اثبات کند:
  • انجام معامله میان شخص بدهکار و شخص انتقال گیرنده مال را اثبات کند.
  • طلب خود را مشخص و مسلم کند.
  • نفعی که داشته است و از بین رفته را اثبات کند.
مجازات معامله به قصد فرار از دین مجازات معامله به قصد از فرار از دین مطابق با ماده ۲۱که در متن های فوق آن را به طور کامل بیان کردیم ۶ماه تا دو سال حبس یا پرداخت جریمه نقدی به مبلغ سه تا دوازده میلیون می باشد گاهی نیز ممکن است ته فرد به هر دو مجازات بیان شده محکوم شود. رای وحدت رویه فرار از دین براساس رای وحدت رویه فرار از دین اگر فرد اموال خود را قبل از حکم قطعی انتقال داده باشد فرار از دین محسوب نمی شود و مرتکب جرم نشده است. مرجع صالح جهت رسیدگی به جرم معامله به قصد فرار از دین دادسرای عمومی محل وقوع جرم درباره جرم فرار از دین مرجع صالح رسیدگی می باشد. شما می توانید با مراجعه به دادسرای عمومی محل وقوع جرم و ارائه اسناد و مدارک خود اقامه دعاوی کنید و از دادگاه درخواست رسیدگی نمایید.     سخن پایانی در این مقاله سعی کردیم فرار از دین و راه های اثبات و مجازات آن را به طور کامل بیان کنیم امید است که ابهامات و سوالات شما را در خصوص فرار از دین را  پاسخ داده باشیم. اگر در زمینه فرار از دین و اثبات آن  دچار مشکل شده اید می تواند از وکلای خبره و حرفه ای وکیل نوین مشاوره بگیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *