فروش ملک مشاع-مشاوره با وکیل فروش ملک مشاع+تماس: 02122690179

فروش ملک مشاع مانند سایر ملک‌ها نیست بلکه شرایط و قوانین خاص خود را دارد، ملک مشاع به ملکی می‌گویند کا دو یا چند نفر در مالکیت آن با یک دیگر شریک هستند.که دارای ضوابط خاص به خود می باشد و در این مقاله قصد داریم به این موضوع بپردازیم تا اگر شما هم درگیر موضوع ملک مشاع می باشید بتوانید از قوانین آن مطلع شوید.

مالکیت در ملک مشاع به گونه‌ای است که سهم افراد مشخص نیست بلکه هر یک از آن‌ها صاحب هر قسمتی از ملک هستند به همین دلیل تصرف و خرید و فروش آن نیازمند رضایت تمام شرکا می‌باشد.در نتیجه نیاز به مشاوره از وکیل فروش ملک مشاع در این حوزه ملکی کاملا حس می شود

در این نوشتار نوین وکیل می‌خواهیم درباره فروش ملک مشاع  مطالبی را ارائه دهیم با ما همراه شوید.همچنین با توجه به اینکه در پرونده های ملکی ارقام بالایی جا به جا می شود در نتیجه توضیحات کاملی در مورد وکیل ملک مشاع نیز داده خواهد شد.

همچنین مطالعه نمایید: دستور فروش ملک مشاع

فروش ملک مشاع

فروش ملک مشاع با توجه به چند مالکیتی آن دشواری‌هایی دارد گاهی اوقات تمام شرکا با یک دیگر توافق می‌کنند که ملک مشاع را بفروشند اما گاهی اوقات شرکا با یکدیگر به توافق نمی رسند که باید از طریق مراجع قانونی برای فروش ملک مشاع اقدام کنند.

در اکثر مواقع شرکا راضی به تقسیم ملک مشاع نمی شوند که در این صورت باید برای فروش ملک مشاع اقدام کرد.

اگر شرکا برای گرفتن دستور فروش ملک مشاع اقدام کنند دادگاه دستور فروش ملک مشاع را صادر خواهد کرد و از آنجا که رای صادر شده دستور است نمی توانید به دادگاه اعتراض کنید.

نحوه فروش ملک مشاع در املاک افراز

در صورتی که شرکا نسبت به افراز ملک با یک دیگر توافق کنند می‌توانند به دادگاه درخواست افراز ملک را بدهند که پس از بررسی و صدور حکم می‌توانند به اداره ثبت اسناد مراجعه کنند و درخواست صدور و تنطیم سند مربوطه را بدهند که در این صورت هر از شرکا می‌توانند نسبت به فروش سهم خود اقدام کنند.این مهمترین نکته در فروش ملک مشاع می باشد البته به شرط اینمه توافق بر سر ملک مشاع انجام شده باشد.

یکی از کارهای وکیل متخصص ملک مشاع این می باشد که در روند انجام توافق با توجه به تجربه ای که دارد می تواند به سهولت انجام توافق بیفزاید البته این موضوع بیشتر برای زمانی است که کار مالکین هنوز به شکایت نرسیده باشد

نحوه فروش ملک مشاع در املاک غیر قابل افراز

همانطور که گفتیم برای فروش ملک مشاع ابتدا با ملک افراز شود و شرکا باید تقاضای تقسیم و افراز ملک را در اداره ثبت تنطیم کنند.

پس از ثبت درخواست اداره ثبت نامه‌ای به شهرداری ارسال می‌کند تا قابل افراز بودن ملک را تعیین کند که نماینده شهرداری پس از بازدید ملک قابل افراز بودن یا نبودن آن را مشخص می‌کند اما در صورتی ملک مشاع قابل افراز نباشد هر یک از شرکا می‌توانند با مراجعه به دادگاه درخواست صدور دستور فروش ملک مشاع را نمایند که مس ار رسیدگی دستور فروش ملک مشاع صادر خواهد شد.

استفاده از یک وکیل ملک مشاع که تجربه بالایی در زمینه فروش ملک مشاع داشته باشد می تواند تمام این روند ها را برای شما کاهش دهد و با سهولت بیشتری کارهای مربوط به فروش ملک مشاع را انجام دهد

در صورتیکه نیاز به مشاوره با وکیل ملکی دارید کلیک نمایید.

فروش ملک مشاع بدون اجازه شریک

در صورتی که یکی از شرکا تمام ملک مشاع را بفروشد معامله انجام شده به میزان سهم خود او صحیح است اما نسبت به سهم سایر شرکا صحیح نمی باشد و براساس قانون مدنی معامله فضولی محسوب می‌شود.

فروش ملک مشاع بدون اجازه سایر شرکا جرم نیست و شرکا می‌توانند معامله فضولی را رد یا قبول کنند و اگر خریدار از فضولی بودن معامله آگاه بوده باشد حق اعتراض ندارد اما اگر مطلع نباشد می‌تواند بخش صحیح معامله را نیز فسخ نماید.این موضوع از مهمترین دعاوی فروش ملک مشاع می باشد که برای حل آن نیاز به استخدام وکیل برای ملک مشاع خواهید داشت

پیشنهاد مطالعه: تفکیک ملک مشاع

مرجع صالح برای رسیدگی به دعاوی فروش ملک مشاع

اگر فروش ملک مشاع در دفاتر اسناد و املاک ثبت شده است مرجع صالح برای رسیدگی به دعاوی ملک مشاع و درخواست فروش ملک مشاع دادگاه عمومی محل وقوع ملک است.

اما اگر فروش ملک مشاع به صورت رسمی ثبت شده است و دارای سند مالکیت می‌باشد بهتر است از طریق اداره ثبت محل وقوع ملک اقدام کنید.

مدارک مورد نیاز برای طرح دعوی توسط وکیل ملک مشاع

  • تنظیم دادخواست برای فروش ملک مشاع
  • مدارک شناسایی تمام شرکا
  • سند مالکیت
  • دلایل و مدارک دیگر

وکیل فروش ملک مشاع

 وکیل فروش ملک مشاع باید از سوی تمام شرکا وکالت داشته باشد تا بتواند ملک را به فروش برساند همچنین کلیه دعاوی مربوط به املاک دارای حساسیت زیادی هستند به همین دلیل یک وکیل متخصص می‌تواند با دقت و تبحری که دارد پرونده شما را به بهترین نحوه به سرانجام برساند.

داشتن وکیل در پرونده دعاوی ملک مشاع مانع از سردرگمی شما می‌سود و در مدت زمان کوتاه به پرونده شما رسیدگی خواهد شد.

ویژگی های وکیل ملک ملک مشاع چه مواردی می باشد؟

یک وکیل فروش ملک مشاع باید علاوه بر اینکه به قوانین به روز در حوزه فروش ملک مشاع کاملا آگاه باشد باید نظر و اعتماد تمام مالکین را نیز برای اینکار جلب نماید.

همچنین یک وکیل ملک مشاع باید از ضوابط و همچنین مواردی که مربوط به بروکراسی اداری در حوزه فروش ملک مشاع می باشد کاملا آگاه بوده و تجربه فروش ملک مشاع را داشته باشد.

همچنین مطالعه نمایید: قرارداد مشارکت در ساخت

دستور فروش ملک مشاع

بر اساس ماده ۴ قانون فروش ملک مشاع، زمانی که ملک قابل تفکیک و افراز نباشد البته باید توجه کنیم که در ملک مشاع سهم هر یک از شرکا مشخص است اما محدود آن معین نیست که ر این حالت ممکن است میان شرکا اختلافاتی بوجود آید و اگر ملک قابل تفکیک و افراز نباشد در این صورت هر یک از شرکا می‌توانند از مرجع صالح درخواست دستور فروش ملک را بنمایند.

دادگاه پس از بررسی‌های لازم دستور فروش ملک مشاع را صادر خواهد کرد سپس دستور به مرحله اجرایی ارجاع داده می‌شود کارشناس رسمی ملک را قیمت گذاری خواهد کرد و پس از آن ملک مشاع به فروش و مزایده گذاشته می‌شود و پس از فروش آن سهم افراد پرداخت می‌شود.

حق شفعه در فروش ملک مشاع چیست؟

اگر ملک مشاع دارای دو مالک باشد مبحث شفعه بوجود می‌آید به گونه‌ای اگر یکی از شرکا اقدام به فروش سهم خود به شخص ثالثی کند و شریک دیگر نیز سهم شریک اول را از شخص ثالث خریداری نماید می‌تواند مالک کل ملک شود.

راه‌های فروش ملک مشاع بدون اجازه شریک

همانطور که در قسمت‌های فوق گفتیم برای فروش ملک مشاع یا باید افراز ملک صورت بگیرد یا دستور فروش ملک مشاع از سوی دادگاه صادر شود حال اگر یکی از شرکا مخالف باشد نمی توانید کاری از پیش ببرید.

چند راهکار قانونی برای فروش ملک مشاع وجود دارد که شامل موارد زیر می‌شود:

  • افراز

افراز به معنی تقسیم ملک مشاع است که در این صورت سهم هر یک از شرکا مشخص می‌شود و دیگر برای فروش سهم خود به اجازه دیگران نیاز ندارند و کارشناس اداره ثبت پس از بازدید از ملک سند تفکیکی را برای هر یک از مالکان صادر می‌کند.

  • تقسیم به تعدیل

تقسیم به تعدیل روش دیگری از افراز ملک است ارزش ملک با زمین متفاوت است و ممکن است سهم هر یک از شرکا در زمین یا ملک از نظر متراژ از شریک دیگر بیشتر باشد بدین ترتیب تقسیم به تعدیل باعث تعادل قیمتی میان شرکا می‌شود.

  • فروش

اگر یکی از شرکا بخواهد سهم خود را بفروشد، و اگر تعداد شرکا دو نفر باشد حق شفعه ایجاد نی سود و شریک دیگر می‌تواند با پرداخت مبلغی سهم شریک خود را خریداری کند و مالک تمام ملک مشاعی شود لازم به ذکر است که حق شفعه تنها در موارد زیر قابل استفاده است:

  • فروش کل سهم
  • انتقال از طریق بیع
  • غیر منقول بودن مال
  • تعداد شرکا باید دو نفر باشد
  • مشاع بودن مال
  • استفاده از حق شفعه
  • قدرت شفیع برای خرید سهم شریک خود

حتما بخوانید:وکیل مشارکت در ساخت

وکیل فروش ملک مشاع برای پرونده های ملکی

اما ممکن است این سوال برای شما به وجود بیاید در صورتیکه شما با مشکلات حقوقی ملکی مواجه باشید باید چه کاری انجام دهید که در پاسخ به این سوال باید گفت اولا شما باید قبل از اینکه هرگونه اقدام حقوقی در حوزه پرونده های ملک مشاع انجام دهید از وکیل ملک مشاع متخصص مشاوره دریافت نمایید و علت این موضوع این می باشد که با توجه به اینکه وکیل ملک مشاع از قوانین ملکی اطلاع کافی دارد و با پرونده های حقوقی ملکی زیادی درگیر بوده است می توانید اطلاعات بسیار خوبی را در اختیار شما قرار دهد.

همچنین این موضوع را به یاد داشته باشید که قوانین حقوقی در ایران دچار تغییراتی طبق مصوبه های مجلس می شود در نتیجه شما باید همیشه از جدیدترین قوانین مطلع باشید.

بعد از دریافت مشاوره می توانید تصمیم بگیرید که ایا قصد دارید وکالت پرونده ملکی خود را به کدام یک از وکلا بسپارید که موسسه حقوقی نوین وکیل این اطمینان را به شما می دهد که با داشتن وکلای با تجربه در زمینه ملکی می تواند پرونده ملک مشاع را در سریعترین زمان پیش برده و به نتیجه برساند.

هزینه وکیل فروش املاک مشاع برای وکالت چه قدر می باشد

یکی از زمینه های وکالت که تعیین قیمت هزینه های وکالت قبل از بررسی دقیق پرونده ملکی امکان پذیر نیست موضوع وکیل برای فروش ملک مشاع می باشد. و علت این موضوع این می باشد که اولا نوع ملک و تجاری و مسکونی بودن آن در تعیین هزینه تاثیر گذار است و همچنین قیمت ملک مورد نظر و نوع مشکل نیز در تعیین هزینه وکالت موثر می باشد.

در نتیجه برای اینکه از قیمت دقیق هزینه وکیل ملک مشاع مطلع شوید لازم است که بعد از تماس با موسسه حقوقی با یکی از وکلای ملکی ارتباط گرفته و بعد تشریح کامل موضوع پرونده حقوقی به شما اعلام هزینه خواهد شد

راه های دریافت مشاوره با وکیل فروش ملک مشاع

شما از 3 طریق می توانید از مشاوره وکیل ملک مشاع استفاده نمایید که یکی از این روش ها تماس تلفنی می باشد که استفاده از این روش رایگان می باشد و شما می توانید با شماره های 02122690179 و 02166902176 تماس برقرار نمایید

روش دوم برای برقراری ارتباط با وکیل ملک مشاع استفاده از مشاوره آنلاین می باشد که این روش در بستر شبکه های اجتماعی انجام می شود

و روش سوم برای دریافت مشاوره ملکی مراجعه حضوری به محل شرکت می باشد که در این روش شما می توانید به یکی از شعب نوین وکیل واقع در میدان توحید و یا محدوده قیطریه به صورت حضوری تشریف آورده از مشاوره حضوری وکیل فروش ملک مشاع استفاده نمایید

دقت نمایید که بهتر است قبل از مراجعه به موسسه حقوقی نوین وکیل با موسسه تماس گرفته و وقت مشاوره دریافت نمایید

سخن پایانی

در این مقاله به فروش ملک مشاع پرداختیم چنانچه در این خصوص سوالی دارید می‌توانید با شماره 02166901176 تماس بگیرید و سوالات خود را بپرسید. به یاد داشته باشید اطلاع از قوانین به روز حقوقی در حوزه ملک بسیار مهم می باشد و در صورتیکه بدون اطلاع از قوانین هرگونه اقدام حقوقی انجام دهید ممکن است متحمل ضرر و زیان زیادی شوید و مخصوصا در حوزه ملکی که از نظر ارزش ریالی املاک دارای قیمت بالایی می باشد و کوچکترین اشتباه در پیشبرد پرونده ملکی ممکن است شما را دچار ضرر و زیان زیادی نماید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *