فسخ قرارداد اجاره قبل از پایان یافتن مدت آن

در تعریف قرارداد اجاره بیان کردیم که مطابق با این عقد مستاجر مال منافع عین مستاجره می‌شود یعنی سند ملک به نام مستاجر نیست، اما مستاجر می‌تواند برای مدت معینی از منافع مال مستاجره استفاده کند. یکی از موضوعات مهم در عقد اجاره فسخ قرارداد اجاره و پایان یافتن قرارداد اجاره است. به طور کلی قرارداد اجاره یکی از انواع قرارداد‌ها است که پیچیدگی‌های خاصی دارد و برای موجر و مستاجر مشکلاتی را در پی خواهدداشت.

اجاره یک عقد لازم است یعنی هیچ کدام از طرفین نمی توانند بدون دلیل منطقی اقدام به برهم زدن قرارداد بکنند، بدین ترتیب فسخ قرارداد قبل از پایان یافتن مدت قرارداد به سختی امکان پذیراست.

فسخ قرارداد اجاره
در این قسمت می توانید در مورد فسخ قرارداد اجاره در مقالات حقوقی نگاه بیندازید

حال شاید این سوال برای شما بوجود اید که چگونه و در چه شرایطی می‌توان یک عقد لازم را برهم زد؟از این رو در این نوشتار نوین وکیل می‌خواهیم شرایط فسخ قرارداد اجاره قبل از پایان یافتن مدت آن از جمله عدم تعادل بین عوضین، وجود شرط فسخ و بر هم زدن توافقی قرارداد را مورد بررسی قرار دهیم برایکسب اطلاعات بیشتر با نوین وکیل همراه شوید.

عدم تعادل بین عوضین

فرض کنید شما خانه‌ی شخصی را اجاره کرده اید پس از اینکه قرارداد را منعقد کردید متوجه می‌شوید که خانه چندین برابر قیمتاصلی به شما اجاره داده شده است به این وضعیت در حقوقغبن می‌گویند.

حال شاید برای شما این سوال مطرح شود که غبن یعنی چه ؟ غبن یعنی زیان ناشی از عدم تعادل عوضین در یک معامله. مطابق با قانون شخصی که زیان دیده اختیار دارد که قرارداد را فسخ نماید. بدین ترتیب ضمن ارائه دادخواست به دادگاه حقوقی تقاضای فسخ قرارداد اجاره را نیز نماید.

 

نمونه قرارداد اجاره مغازه و ملک تجاری: انعقاد قرارداد اجاره مغازه و ملک تجاری

وجود شرط فسخ

علاوه بر آنچه در که در قسمت‌های فوق بیان کردیم گاهی موجر و مستاجر در هنگام عقد قرارداد اجاره شرایط خاصی را در نظر میگیرند به طور مثال اگر مالک یا مستاجر تا فلان تاریخ به تعهد خود عمل نکرد دیگری حق فسخ قرارداد را داردمثلا در قرارداد شرط کند موجر موظف است تا دو ماه بعد از انعقاد قرارداد تعمیرات لازم را برای خانه انجام دهد و در صورتی که انجام ندهد مستاجر حق فسخ قرارداد را دارد.

این دسته از شروط باید به طور صریح و واضح حق فسخ را به مستاجر بدهند و در قرارداد نیز ذکر شود و چنانچه در اینکه مستاجر بابت یک شرط حق فسخ دارد یل ته تردیدی باشد اصل بر این است که حق فسخ ندارد.

بر هم زدن توافقی قرارداد اجاره

در قسمت‌های فوق عدم تعادل بین عوضین و وجود شرط فسخ را به طور کامل بیان کردیم حال می‌خواهیم به برهم زدن توافقی قرارداد بپردازیم.

به طور کلی یکی از مواردی که میتوان قراردادی را مطابق با آن منحل کرد اقاله یا تفاسخ است، براساس اقاله یا تفاسخ موجر و مستاجر می‌توانند با توافق یکدیگر قرارداد میان خود را برهم بزنند.برهم زدن توافقی قرارداد یکی از مواردی است که طرفین به بواسطه آن می‌توانند قرارداد اجاره را قبل از پایان یافتن مدت آن برهم بزنند.

سخن پایانی

در این نوشتار نوین وکیلفسخ قرارداد اجاره قبل از پایان یافتن مدت اجاره را به صورت کامل بیان کردیم امید است شما با مطالعه این مقاله بتوانید به سوالات و ابهامات خود پاسخ دهید، برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینهفسخ قرارداد اجاره قبل از پایان یافتن مدت اجارهبا شماره 02166901176 تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *