قرارداد اجاره ، انواع و اوصاف قرارداد اجاره

خرید و فروش گاهی اوقات ممکن است به صرفه نباشد و افراد به دلایل اقتصادی یا غیر اقتصادی نمی توانند مالی را برای نیاز خود خریداری کنند.

در همچنین مواردی قانونگذار قرارداد را در نظر گرفته است که به آن قرارداد اجاره می‌گویند، پدر واقع در قرارداد اجاره افراد به هر میزانی که از منافع مال استفاده می‌کنند باید هزینهآن را بپردازند.

قرارداد اجاره یکی ازرایج‌ترین نوع قرارداد‌ها است که قواعد و مقررات ریز و درشتی دارد که تصویب شده است از همین رو در این نوشتار نوین وکیل می‌خواهیم مطالبی را پیرامون تعریف قرارداد اجاره، اوصاف قرارداد اجاره و انواع قرارداد اجاره را ارائه بدهیم پس با ما همراه شوید.

تعریف قرارداد اجاره

در لغت اجاره به معنای کرایه دادن است و مطابق با ماده ۴۶۶ قانون مدنیعقد اجاره عبارتند از: اجاره عقدی است که به موجب آن مستاجر مالک منافع عین مستاجره میشود. اجاره دهنده را موجر و اجاره کننده را مستاجر و مورد اجاره را عین مستاجره گویند.

مطابق با این ماده در قرارداد اجاره یک طرف قرارداد در ازای اینکه مالی را برای استفاده دیگری در اختیارش می‌گذارد، اجرت دریافت می‌کند.در قرارداد اجاره به کسی که مالی را اجاره می‌دهد موجر یا اجاره دهنده می‌گویند و به کسی که مال را اجاره می‌کند تا از منافع آن استفاده کند مستاجر یااجاره کننده می‌گویند و به بهایی که بابت اجاره توسط مستاجر به موجر پرداخت می‌شود اجاره بها می‌گویند و به مالی که مورد اجاره قرار میگیردعین مستاجره یا مورد اجاره می‌گویند.

همچنین مطالعه نمایید: اجور معوقه و نحوه مطالبه آن‌

انواع قرارداد اجاره

در قسمت فوق قرارداد اجاره را به صورت کامل بیان کردیم در این قسمت از مقاله می‌خواهیمانواع قرارداد اجاره را به صورت کامل توضیح دهیم، پس با ما همراه شوید.

موضوع قرارداد اجاره می‌تواند متفاوت باشد و از اجاره خانه تا اجاره حیوان و انسان را شامل می‌شود بر این اساس اقسام اجاره عبارتند از: ‌

  • اجاره اشیا: اجاره اشیا یکی از زیر مجموعه‌های قرارداد اجاره است که مطابق با آن می‌توان اشیاء مانند ملک، زمین، ماشین را اجاره کرد.
  • اجاره حیوانات: مطابق با این نوع اجاره می‌توان حیوانات مانند گاو، گوسفند، … را اجارهو از انها استفاده کرد.
  • اجاره اشخاص: اجاره اشخاص یعنی فردی طرف دیگر را برای انجام کار‌های خود اجیر کند و در مقابل اجرت او را پرداخت کند.

اوصاف قرارداد اجاره

هر قرارداد دارای ویژگی‌ها و اوصافی است که در این قسمت می‌خواهیم اوصاف قرارداد اجاره را بیان کنیم.

اوصاف قرارداد اجاره عبارتند از:

  • اجاره یک عقد معین می‌باشد‌ یعنی در قانون نام و قواعد آن مشخص است.
  • اجاره عقد تملیکی می‌با‌شد یعنی موضوع مالک شدن چیزی است.
  • اجاره عقد معوض می‌باشد یعنی در برابر استفاده از منافع عین مستاجره اجاره بها باید پرداخت شود.
  • اجاره عقدی موقت است یعنی عقد اجاره باید دارای مدت زمان باشد.
  • اجاره عقد رضایی است یعنی باید با توافق طرفین منعقد سود و نیازی به تبت رسمی نیست.
  • اجاره عقد لازم است یعنی طرفین بدون دلیل موجه نمی توانندقرارداد را بر هم بزنند.

سخن پایانی

در این نوشتار قرارداد اجاره و انواع قرارداد اجاره و اوصاف قرارداد اجاره را به طور کامل بیان کردیم اگر در این خصوص سوالی است می‌توانید با استفاده از شماره‌های موجود در سایت با کارشناسان ما تماس بگیرید و سوالات خود رو بپرسید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *