قوانین تخلیه مغازه سرقفلی توسط مالک| درخواست مالک برای تخلیه

قوانین تخلیه مغازه سرقفلی توسط مالک چیست؟ مشاوره حقوقی رایگان با نوین وکیل

سرقفلی حقی می‌باشد که متعلق به شخص مستاجر است و بعد از پایان قرارداد و تخلیه ملک موجر باید به مستاجر بپردازد، مطابق با قانون موجر و مستاجر که در سال ۱۳۵۶تصویب شده است، تخلیه ملک یک امر استثنایی می‌باشد.

در این مقاله از مقاله‌های نوین وکیل قصد داریم به بررسی قوانین تخلیه مغازه سرقفلی توسط مالک بپردازیم و نحوه درخواست مالک برای تخلیه ملک بپردازیم پس با ما همراه باشید.

حتما بخوانید: مقاله ای در رابطه با وکیل سرقفلی مغازه نوشتیم شاید برای شما مفید باشد

تخلیه اماکن دارای سرقفلی

تخلیه اماکن دارای سرقفلی به دو صورت است: ۱-پس از پایان مدت اجاره ۲-‌فسخ قرارداد اجاره

پایان مدت اجاره

مطابق با قانون تصویب شده سال ۷۶پس از پایان مدت اجاره و پرداخت سرقفلی از سوی موجر به مستاجر، موجر می‌تواند از دادگاه درخواست تخلیه ملک را نماید.

فسخ قرارداد اجاره

فسخ قرارداد اجاره در صورتی می‌باشد که مستاجر مرتکب تخلف شده باشد، در این حالت موجر با مراجعه به دادگاه درخواست تخلیه ملک و فسخ قرارداد را می‌نماید، همچنین به علت تخلف نصف مبلغ سرقفلی به مالک تعلق میگیرد، سپس با دستور دادگاه مستاجر باید ملک را تخلیه نماید.

موارد حق دریافت سرقفلی چه می‌باشد؟

تخلیه سرقفلی مغازه توسط مالک و حق دریافت سرقفلی چه میباشد؟ با ما همراه باشید
در اینجا توضیح دادیم موارد حق دریافت سرقفلی چیست

در قانون مدنی کشور مواردی را جهت دریافت سرقفلی پیش بینی کرده‌اند که عبارتند از:

  • اگر شخص مستاجر در ابتدای اجاره ملک، مبلغی را به عنوان حق سرقفلی به شخص موجر بپردازد.
  • اگر شخص موجر در قرارداد تعهد کرده باشد که پس از پایان قرارداد ملک را به شخص مستاجر با همان مبلغ پیشین اجاره می‌دهد اما در حین پایان قرارداد از مستاجر تقاضا کند که این تعهد را نادیده بگیرد و بخواهد مبلغ اجاره بها افزایش نماید، در این هنگام شخص مستاجر حتی اگر سرقفلی را نپرداخته باشد نیز می‌تواند از شخص موجر سرقفلی را طلب کند.
  • اگر موجر و مستاجر در ابتدای قرار داد با یک دیگر توافق کرده باشند که هرساله بر اساس یک معیار مشخص مبلغ اجاره بها افزایش یابد اما مستاجر از موجر تقاضا کند که از حق خود بگذرد، در این صورت مستاجر باز هم می‌تواند سرقفلی خود را دریافت کند.
  • البته دانستن این نکته نیز حائز اهمیت می‌باشد که مبلغ سرقفلی که به مستاجر توسط موجر پرداخت می‌شود باید با نرخ روز باشد.

قوانین تخلیه مغازه سرقفلی توسط مالک در حین اجاره ملک

مطابق با قانون تصویب شده سال ۵۶که مربوط به قوانین موجر و مستاجر می‌باشد با تمام شدن مدت اجاره، اجاره تمام می‌شود مگر در صورتی که شخص مستاجر بخواهد مدت اجاره را تمدید کند.

حتما بخوانید: مقاله ای در رابطه با فروش سرقفلی مغازه نوشتیم شاید برای شما مفید باشد

به عبارت دیگر مستاجر مجبور به تمدید اجاره نیست مگر اینکه خود بخواهد و موجر نمی‌تواند به علت پایان یافتن مدت اجاره او را از ملک بلند کند و همچنین مستاجر متصرف قادر به مجبور کردن موجر برای تمدید اجاره و تنظیم سند رسمی می‌باشد.

قوانین تخلیه مغازه سرقفلی توسط مالک چه می‌باشد؟

 در این بخش از مقاله قصد داریم موارد تخلیه مغازه سرقفلی توسط مالک را بیان کنیم.

  • نیاز شخصی برای سکونت: در صورتی که محل کسب و پیشه امکان سکونت داشته باشد مالک می‌تواند برای سکونت خود و فرزندان از شخص مستاجر درخواست تخلیه ملک را کند که در این صورت مطابق با قانون باید مبلغ سرقفلی را با قیمت روز به شخص مستاجر بپردازد.
  • نیاز شخص موجر برای اشتغال به کسب یا تجارت: در صورت بیکاری شخص مالک نیاز به اشتغال یا برای استفاده تجاری از ملک توسط مالک، مالک پس از پایان مدت قرارداد اجاره می‌تواند از مستاجر درخواست تخلیه ملک را کند، البته در این صورت هم باید مبلغ سرقفلی را به شخص مستاجر بپردازد.
  • نوسازی: شخص مالک با اخذ مجوز ساخت از شهرداری می‌تواند درخواست تخلیه ملک را از مستاجر بکند.

موارد تخلیه مربوط به شخص مستاجر چه می‌باشد؟

تخلیه سرقفلی توسط مستاجر-موارد و قوانین تخلیه سرقفلی چه میباشد؟
تخلیه سرقفلی توسط مستاجر چگونه است؟
حتما بخوانید: مقاله ای در رابطه با قانون سرقفلی سال 1400 نوشتیم شاید برای شما مفید باشد

موارد تخلیه مربوط به شخص مستاجر شامل موارد زیر می‌باشد:

  • تغییر شغل:

    هرگاه شخص مالک، ملک را برای یک شغل مشخصی اجاره بدهد و مستاجر بدون رضایت او شغل خود را تغییر بدهد در صورتی مشابه شغل قبلی نباشد، حق تخلیه برای موجر بوجود می‌آید و موجر میتواند از شخص مستاجر بخواهد که ملک را تخلیه نماید، به طورمثال اگر ملک برای رستوران اجاره بدهد و پس از مدتی شخص مستاجر آن ملک را به طلافروشی تبدیل کند به دلیل عدم تشابه مشاغل برای موجر حق تخلیه بوجود می‌آید.

  • انتقال منافع به غیر:

    اگر مستاجر حق انتقال منافع به غیر را نداشته باشد و باز هم آن را به شخص دیگری انتقال بدهد، اگر در هنگام اجاره باشد ملک برای موجر حق فسخ قرارداد و تخلیه ایجاد می‌شود و اگر پس از پایان مدت قرارداد اجاره باشد صرفا حق تخلیه برای موجر ایجاد می‌شود.

البته قصد مستاجر را نیز باید نظر بگیریم حال اگر برای مدت مغازه دست شاگرد یا برادر او باشد این انتقال به غیر نمی‌باشد و حق تخلیه را نیز ایجاد نمی‌کند.

  • تعدی و تفریط مستاجر در عین مستاجره:

    هرگونه اعمالی که باعث ضرر به اساس بنا شود را تعدی و تفریط می‌گویند، برای مثال در صورت خرابی لوله‌های ملک آن را درست نکند که بعدا موجب خرابی بیشتر می‌شود یا در قسمت‌هایی از ملک تغییرات اساسی مانند کشیدن دیوار، ایجاد کند. به دلیل تعدی و تفریط موجر می‌تواند از مستاجر بخواهد ملک را تخلیه نماید، زیرا برای او حق تخلیه ایجاد شده است.

  • عدم پرداخت اجاره بها:

    در صورت عدم پرداخت اجاره بها توسط مستاجر، موجر می‌تواند با ارسال اخطاریه از او بخواهد اجاره بها را بپردازد و اگر مستاجر امتناع کند، برای موجر حق تخلیه و فسخ ایجاد خواهد شد.

درخواست تخلیه سرقفلی توسط مالک

مطابق با قانون تصویب شده سال ۵۶ برای درخواست تخلیه و فسخ اجاره باید به دادگاه حقوقی مراجعه کرد و پس از ارائه مدارک و دادخواست حکم تخلیه از سوی دادگاه صادر می‌شود، مطابق با قانون تصویب شده سال ۷۶‌‌ برای درخواست تخلیه باید درخواست را تقدیم دادگاه کنند، سپس تشریفات آیین دادرسی را رعایت نمایند و پس از بررسی‌های لازم از سوی دادگاه حکم تخلیه صادر خواهد شد.

اگر در حین اجاره مستاجر سرقفلی را به موجر بپردازد، موجر باید مبلغ به روز سرقفلی را به مالک بپردازد.

مدارک لازم برای صدور دستور تخلیه سرقفلی چیست؟

درخواست تخلیه، یک درخواست کتبی می‌باشد که هزینه‌های دادرسی آن باید پرداخت شود، برای درخواست تخلیه ابتدا باید به شورای حل اختلاف محل وقوع ملک مراجعه کنید، مدارک مورد نیاز برای تخلیه عبارتند از: ‌

  • اجاره نامه که حاوی شرایط قانونی است.
  • پایان مدت اجاره
  • دو نسخه از آن تنطیم شده باشد.
  • دو شاهد آن را امضاء کرده باشند.
  • کپی سند مالکیت
  • فیش واریز ودیعه به مستاجر

هنگامی که مدارک تکمیل شد، پرونده را به شعبات شورای حل اختلاف ارسال می‌کنند.

حتما بخوانید: مقاله ای در رابطه با درصد حق مالک در فروش سرقفلی نوشتیم شاید برای شما مفید باشد

حکم تخلیه مغازه سرقفلی

پس از بررسی لازم مدارک در دادگاه، قاضی حکم تخلیه مغازه سرقفلی را صادر می‌کند، اجرای حکم تخلیه توسط مامور انجام میگیرد، مامور مکلف می‌باشد که حکم تخلیه مغازه سرقفلی را در ظرف ۲۴ساعت به مستاجر ابلاغ کند و از آن رسید بگیرد و در صورت عدم امتناع برای دادن رسید، ابلاغ نامه ظرف سه روز انجام میگیرد.

آیا مالک می‌تواند سرقفلی را بگیرد؟

مالک می‌تواند پس از پرداخت سرقفلی به مبلغ روز و جلب رضایت مالک سرقفلی، سرقفلی را بگیرد.

مراجع صالح جهت تخلیه سرقفلی

با توجه به سال انعقاد اجاره، رسمی و غیر رسمی بودن آن دعاوی تخلیه سرقفلی در سه مرجع قابلیت رسیدگی دارد، این مراجع عبارتند از: دایره اجرای اداره ثبت، شورای حل اختلاف محل وقوع ملک، دادگاه عمومی حقوقی محل وقوع ملک

دستور تخلیه مورد اجاره در صلاحیت کدام مرجع می‌باشد؟

مطابق با قانون ۳ روابط موجر و مستاجر سال ۷۶: پس از انقضای مدت اجاره، بنا به تقاضای موجر یا قائم ‌مقام قانونی وی تخلیه عین مستاجره در اجاره با سند رسمی توسط دوایر اجرای‌ ثبت ظرف یک هفته و در اجاره با سند عادی ظرف یک هفته پس از تقدیم تقاضای تخلیه به دستور مقام قضایی در مرجع قضایی توسط ضابطین قوه قضاییه انجام خواهد گرفت.

با توجه به ماده بیان شده مرجع قضایی تنها در صورت پایان مدت اجاره قادر به صادر کردن دستور تخلیه می‌باشد.

گاهی در قرارداد‌های اجاره قبل از پایان مدت اجاره مواردی رخ می‌دهد که موجب تخلیه و فسخ قرارداد می‌شود. در همچین مواقعی موجر باید برای حکم تخلیه اماکن مسکونی به شورای حل اختلاف و حکم تخلیه اماکن تجاری دارای حق سرقفلی به دادگاه عمومی مراجعه نماید.

تخلیه مورد اجاره از طریق دایره اجرای اداره ثبت چگونه است؟

از جمله مهم‌ترین آثار ثبت، قدرت اجرایی ان می‌باشد. مقصود ما از قدرت اجرایی این است که دارنده سند رسمی می‌تواند اجرای مفاد آن را بدون مراجعه به مراجع قضایی و صدور حکم بخواهد.

قانون روابط موجر و مستاجر برای اسناد رسمی اجاره قدرت اجرایی قائل شده است.

حتما بخوانید: مقاله ای در رابطه با انتقال سرقفلی بدون اجازه مالک نوشتیم شاید برای شما مفید باشد

مطابق با ماده ۹‌ قانون روابط موجر و مستاجر: در تمام مدتی که دادرسی در جریان است مستاجر باید طبق ماده ۶ این قانون و شرایط قبلی مال‌الاجاره را بپردازد و از تاریخ ابلاغ حکم ‌قطعی طرفین مکلفند ظرف یک ماه به ترتیب مقرر در حکم، اجاره‌نامه تنظیم کنند. ‌

هر‌گاه در این مدت اجاره‌نامه تنظیم نشود به تقاضای یکی از طرفین دادگاه رونوشت حکم را جهت تنظیم اجاره‌نامه به دفتر اسناد رسمی ابلاغ و به ‌طرفین اخطار می‌کند که در روز و ساعت معین برای امضاء اجاره‌نامه در دفترخانه حاضر شوند، هر‌گاه موجر حاضر به امضای اجاره‌نامه نشود نماینده ‌دادگاه اجاره‌نامه را به مدت یک سال از طرف او امضاء خواهد کرد و اگر مستاجر تا ۱۵ روز از تاریخ تعیین شده حاضر به امضاء نشود دادگاه در صورتیکه عذر مستاجر را موجه نداند به تقاضای موجر حکم به تخلیه عین مستاجره صادر می‌کند و این حکم قطعی است.

مطابق با ماده بیان شده صدور اجراییه جهت تخلیه توسط دفترخانه تنظیم‌کننده سند اجاره انجام می‌شود.

برای دریافت مشاوره از وکیل سرقفلی مغازه می توانید به صورت تلفنی با شماره های ارائه شده  در سایت تماس برقرار نمایید

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم تخلیه ملک تجاری توسط مالک را به صورت کامل بیان کنیم، اگر در این زمینه سوالاتی دارید می‌توانید با مشاوران خبره و حرفه‌ای نوین وکیل تماس حاصل نمایید و از آن‌ها مشورت بگیرید.

سوالات متداول تخلیه سرقفلی

آیا بعد از پایان اجاره مستاجر باید تخلیه کند؟

بله، مطابق با قانون تصویب شده سال ۷۶ پس از پایان مدت اجاره و پرداخت سرقفلی از سوی موجر به مستاجر، موجر می‌تواند از دادگاه درخواست تخلیه ملک را نماید

آیا مالک میتواند سرقفلی را بگیرد؟

مالک می‌تواند پس از پرداخت سرقفلی به مبلغ روز و جلب رضایت مالک سرقفلی، سرقفلی را بگیرد.

مراجع جهت رسیدگی تخلیه سرقفلی کدامند؟

دعاوی تخلیه سرقفلی در سه مرجع قابلیت رسیدگی دارد، این مراجع عبارتند از: دایره اجرای اداره ثبت، شورای حل اختلاف محل وقوع ملک، دادگاه عمومی حقوقی محل وقوع ملک

70 دیدگاه دربارهٔ «قوانین تخلیه مغازه سرقفلی توسط مالک| درخواست مالک برای تخلیه»

  1. سلام .در سال 1381یک مغازه را به صورت سرقفلی واگذار کردم که مستجر طی این سالها هیچ گونه اجاره ای را پرداخت نکرده است .
    و به علت خرابی مغازه من پروانه ساخت را گرفتم .
    1.. آیا میتوانم حکم تخلیه مغازه را بیگیرم .
    2..آیا باید با توجه به اینکه هیچ گونه اجاره ای پرداخت نکرده باز هم مغازه را را به قیمت روز از مستجر بگیرم و یا به همان پولی که در سال تحویل داده باید تخلیه کند

  2. سلام خسته نباشید
    من مالک یک سرقفلی هستم از سال ۶۸، برای فروش ملکیت مالک همکاری نمیکنه و فروش سرقفلی در صورت اجازه دادگاه هم امکان پذیر نمبثیباشد چون مشتری حاضر به خرید فقط سرقفلی نمیباشد، میخواستم بدونم من میتونم بخوام که ملکو تخلیه کنم و از مالک طلب مبلغ سرقفلی بکنم؟

  3. سلام یه مغازه سرقفلی دارم الان ۲۰سال اونجاام الان مالک مغازه رو میخواد تا وقتی من نخوام میتونه مغازه رو بگیره؟
    یااینک نخوام فقط با حکم تخریب ملک میتواند بگیرد؟

      1. سلام خسته نباشید پدر بنده سال ۴۶ مغازه باحق وحقوق کسب وپیشه خریداری کرده حالا مالک ملک رافروخته ومالک جدید حاضر به دریافت کرایه نیست ودوماه که جواب سر بالا می دهد می خواستم راهنمایی نمایید ممنون

    1. سلام ده مغازه توی یه ملک هست که یکی از آنها سرفقلی مغازه منه صاحب ملک جواز ساخت میخواد بگیره و پاساژ درست کنه آیا به زور میتواند سرقفلی مغازه منو بخره یا من میتوانم بعد از ساخت پاساژ مغازه بگیرم ازش ؟

  4. علی اکبر نژاد حسینی

    سلام من سال ۷۹ یه مغازه داخل پاساژ از خود مالک بصورت قولنامه خریدم و۱۵ سال هم اجاره پرداخت کردم ۳سال مالک خارج از کشور بود و سه سال هم من بهش اجاره ندارم حالا مالک میتونه مغازه رو تخلیه کنه اگه تخلیه کنه سهم من اینجا چی میشه درضمن قولنامه دستی سر قبلی خریداری کردم ممنونم

    1. سلام
      باید مدارک شما بررسی بشه احتمالا شما مالک سرقفلی هستین و انتقال سرقفلی باید با صلحنامه باشه نه قولنامه به هر حال به نظر میرسه با این شرایط به دلیل اجور معوقه ی شما مالک حق تخلیه تون رو داره

    2. کاوه اردشیری

      سلام
      وقت بخیر
      مغازه سرقفلی محضری دارم بر خیابان اصلی که ملک متعلق به یک گرمابه است.و نزدیک ۲۱ سال در این مغازه هستیم.آیا صاحب ملک به زور میتونه سرقفلی رو خریداری کنه.من تمایل به فروش ندارم و فقط حاضر به همکاری برای نوسازی هستم.

  5. محمدجوادعشرتی

    سلام ملکی رامهرماه ۱۳۸۶ازشخصی بابت کارواش اجاره نمودم والان حدودیک ماه میباشدکه فشاراورده تخلیه کنم لطفاراهنمایی نماییددرضمن اجاره نامه ورسیداجاره بها رابه بنده نمیدادممنون ازحضرتعالی

  6. سلام بنده مالک ملکی با ۴ دهنه مغازه تجاری هستم، که هر ۴دهنه حق سرقفلی آن فروخته شده است، و در این مدت ۲ دهنه از آن تغییر شغل دادن، اجاره به غیر دادن، و تغییرات داخل مغازه هم ایجاد کردن(نصب گرکره، شیشه میرال، سقف کاذب) البته تمامی موارد بدون اجازه کتبی ویا شفاهی مالک بوده، والبته به مدت یکسال هم اجاره نداده اند، بنده برای اخذ حکم و دستور تخلیه یا اخراج از سرقفلی چه اقداماتی باید انجام بدم،
    ممنون میشم راهنمایی کنید

  7. سلام سرقفلی یک مغازه از سال 76 خریدم الان مالک داره تخریب و نوسازی مس کنه قانونا موظفه مغازه جدید را با همه امکانات اعم از سرامیک و برق و گاز و
    اب و کرکره به من تحویل بده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  8. محسن اسماعیل زاده

    سلام خسته نباشید معازه ای دارم در مجاورت حمام عمومی و در سال ۵۹ به مبلغ ۱۷۰ هزار تومان خریداری شده و انباشته این پول فقط ۴۵ هزار تومانش چک و نوشته شده و بقیع نقدی بوده و الان صاحب ملک از روی تعدی و تفریط حمام حکم تخلیه گرفته و حکم فقط برای حمام بوده نه معازه من وبی مغازه من را هم تخلیه کردند و الان ۹ ماه هست هر کجا میرم هیچ کسی جوابگو نیست خواهشا کمکم کنید در ضمن گاز و برق و تلفن جداگانه و جواز کسب و اجازه ها را هم رسید دارم

    1. سلام باید مدارک بررسی بشه
      ابتدا باید اثبات کنیم که مغازه از حمام منفک است و جداست و در ادامه اثبات بشه که تخلیه حمام ملازمه ای با تخلیه مغازه نداره با این کار میشه جلوی تخلیه شما رو گرفت

      1. سلام.بنده سال ۱۴۰۱دودهنه مغازه دربازی اباد.پاساژالزهراملکیت هردوراخریدم البته از صاحب پاساژوبهبنده گفته که یکی از مغازه هااصلا اجاره نداده وکلا تخلیه هست وهردومغازه سرقفلیهایش بنام دونفره.وهیچگونه با من راه نمیان که بفروشندوخودمم بیکارم ومیخوام وارد مغازه ام بشم.اذیتم می‌کنند.چیکارکنم.ممنون

  9. مرتضی بی نظیرنژاد

    سلام
    من سرقفلی یک مغازه رادرسال ۶۱فروخته ام ولی تاسال ۹۶مستأجرهیچگونه اجاره ای پرداخت ننموده وپس ازفوت ورثه مرحوم ازآن سال ببعداجاره رابه صندوق ریخته اند واکنون ضمن اینکه مغازه رابغیراجاره داده انددرمغازه توالت ساخته وتغییر شکل مشهوداست راهنمایی فرماییدچگونه میتوانم حکم تخلیه بگیرم

  10. کورش حسین زاده

    سلام
    ملک تجاری دارم که از پدر به ارث رسیده و سرقفلی این ملک از ان شرکتی هست که ۲۰ سال به ملک هیچ رسیدگی نکرده اند و تخلیه بوده ودرحال تخریب به این صورت که جایگاه معتادین شده بود برای ان درب گذاشته و ان را تصرف کردم ، حال در صورت مراجعه مستاجر
    ایا مستاجر حقی نسبت به ملک دارد
    حق سرقفلی به ان تعلق میگیرد
    با تشکر

  11. با سلام و خسته نباشید، مغازه‌ای در سال ۱۳۵۷ اجاره داده شده، صاحب ملک از مستاجر خواسته مغازه را تخلیه کند آیا مستاجر میتواند وجهی از مالک بگیرد یا نه؟؟

  12. درود
    سه باب مغازه را بیست سال پیش به شکل سر قفلی فروخته ام و دو دهنه جدا و یک دهنه جداست و هر سه را به یک نفر سر قفلی دادم .
    مستجر یک دهنه را به مدت ده سال بدون اجازه مالک اجاره داده است .. و الان پسر های من بزرگ شده اند و فاقد شغل و محل کار هستند..
    چطور میتونم درخواست تخلیه کنم .
    و آیا کلا میشود تخلیه کرد و با چه قیمتی میشه این کار را کرد
    با سپاس از شما

  13. سلام مغازه راسال۱۳۶۰سرقفلی کرده ام مالک جدیدمغازه رابجهتی که مالک قبلی پله هاراباعرص۹۰ساخته ازدادگاه تقاضای تخلیه نموده درحالیکه سه دربندمغازه دیگرداردکه بدون سرقفلی میباشدممنون میشوم پاسخ دهید

  14. درود خدمت شما من ملک هستم که خانه بنده بالای مغازه است که سرقفلی از قبل از اینکه بنده مالک بشم فروخته شده بود الان ملک بنده چون قدیمی هست و فرسوده از دارنده سرقفلی خواستم که به نرخ روز پولشو بدم و مغازه رو تحویل بگیرم که قبول نمیکنه سوال من اینه ایا تنها با گواهی تجدید بنا میتونم از دادگاه حکم تخلیه مغازه رو بگیرم وبه نرخ روز پولشو بدم یا حتما باید جواز ساخت بگیرم ممنون میشم پاسخ بدین

    1. سلام و ادب و احترام
      خدا قوت و آرزوی توفیقات روزافزون
      محضر عالی عارض شم؛
      اولا؛ تنها راه تخلیه عین مستاجره از ید صاحب سرقفلی و یا صاحب حق کسب و پیشه و تجارت تجدید بنا نمی باشد و مسائلی همچون نیاز شخصی و … نیز وجود داره.
      ثانیا؛ پروانه تخریب و نو سازی داشته باشید کافی برای این مسئله می باشد.
      سوال بیشتر تماس یا مراجعه حضوری
      همیشه موفق باشید

      1. درود به شما ممنون از پاسخ گو بودن شما یک سوال داشتم ممنون میشم جواب بدین بنده مالک اعیان هستم ومغازه زیرخونه بنده هست که قبل از اینکه بنده مالک بشم سرقفلی فروخته شده بوده است. دارنده سرقفلی(مغازه روبه شخصی اجاره داده )دارنده سرقفلی قراردادجدیدی با بنده تنظیم کرده که بدون اطلاع وهماهنگی تنفیذبنده حق اجاره دادن رو نداره بعداز گذشت۳سال مغازه رو بدون اطلاع وتنفیذبنده. با همون شخصی که قبل از اینکه من مالک بشم مستاجرش بوده تمدید میکنه ایا بنده میتونم از دارنده سرقفلی شکایت کنم ومغازه رو پس بگیرم ممنون میشم راهنمایم کنید باتشکر فراوان

        1. با سلام و احترام
          خدا قوت و آرزوی سلامتی
          بر اساس سیاق کلام این حق برای شما ظاهرا وجود دارد که بتونید تخلیه ید مستاجر رو بگیرید. اما چون هم ادبیات نوشتاری بسیار مشوش هست و عبارات و علائم نگارشی در جای خودش به کار نرفته مطلب و مقصود کلام شهید شده و به درستی منظور شما رو متوجه نشدم؛ علیهذا یا تماسی داشته باشید یا با ادبیات دقیق تر سوالتون رو طرح بفرمایید.
          موفق و مستدام باشید.

          1. باسلام و احترام خدمت شما بنده مالک مغازه هستم…قبل از اینکه بنده مالک بشوم درسال۱۳۶۷مالک قبلی سرقفلی مغازه را به شخصی واگزار نموده است..بنده (مالک)ودارنده سرقفلی سه سال قبل سرقفلی را تمدید نمودیم الان سه سال گزشته است آیا من مالک میتونم درخواست تخلیه به دیل پایان تمدید سرقفلی رو بدم وپول دارنده سرقفلی رو طبق نظرکارشناس به روز پرداخت کنم یا خیر ممنون میشم راهنمایی کنید و پاسخ بدین با تشکر فراوان

          2. باسلام و احترام خدمت شما بنده مالک مغازه هستم…قبل از اینکه بنده مالک بشوم درسال۱۳۶۷مالک قبلی سرقفلی مغازه را به شخصی واگزار نموده است..بنده (مالک)ودارنده سرقفلی سه سال قبل سرقفلی را تمدید نمودیم الان سه سال گزشته است آیا من مالک میتونم درخواست تخلیه به دیل پایان تمدید سرقفلی رو بدم وپول دارنده سرقفلی رو طبق نظرکارشناس به روز پرداخت کنم یا خیر ممنون میشم راهنمایی کنید و پاسخ بدین با تشکر فراوان

  15. سلام بنده سال ۸۵ مغازه سرقفلی خریداری کردم مال اجاره کامل هر ۳ سال نقدی پرداخت کردم با رسید سال ۱۴۰۱ مغازه تغیر شغل از مصالح ساختمانی به املاک تغییر دادم اجاره دادم تعمیرات برای کار دادم شفاهی به مالک گفتم حالا مالک رفته شکايت برای تخلیه مغازه کرده آیا می‌تواند مغازه از بنده پس بگیرد

    1. سلام و ادب و احترام
      اولاً: ابتدای به ساکن تغییر شغل می بایست با اذن و اجازه مالک صورت گیرد.
      ثانیاً: اگر چنانچه مالک اجازه تغییر شغل را ندهد شما می توانید شغل جدیدی را که عرفاً مشابه شغل سابق باشد را انتخاب نمایید.
      ثالثاً: اگر چنانچه بتوانید این ادعا را که با اذن و اراده مالک و با اطلاع ایشان در حضور شهود اقدام به تغییر شغل نموده اید این امر در دادگاه قابل ادعا و تحت شرایطی قابل اثبات خواهد بود.
      حالیه باتوجه به نوع تغییر شغل شما به نظر تغییر شغل عرفی محقق نمی باشد و موجبات و شرایط تخلیه فراهم نموده مگر آن که بند اخیری که اشاره شد (ثالثا) را به اثبات برسانیم که در آن صورت دادگاه تغییر شغل شما را ماذون به اذن مالک تلقی نموده و موجبات تخلیه را فراهم ننماید.
      پرونده قطعا نیاز به وکیل دادگستری دارد.

  16. با سلام
    مغازه سر قفلی سال ۷۵ فروخته شده را مالک می‌تواند به هر دلیلی از مستاجر پس بگیرد.اجاره بهای سر قفلی هم هر سه سال پرداخت شده.

    1. سلام و ادب و احترام
      با طرح عنوان نیاز شخصی و پرداخت کامل حق سرقفلی به نرخ روز و همچنین با اخذ مجوز پروانه ساخت و تخریب و نوسازی و پرداخت سرقفلی امکان تخلیه ملک از دست مستاجر صاحب سرقفلی ممکن و متصور خواهد بود.
      موفق باشید و پاینده

  17. باسلام ، پدر بنده در سال ۱۳۵۸ یک باب سرقفلی خریده و در تمام این سالها نه شغل عوض کردن نه تغییراتی داخل مغازه دادن ، حدود ۲ سال پیش صاحب کل ملک که مغازه(سرقفلی) ما هم بخشی از همین ملک هست عوض شد و الان ادعا داره که دارم جواز ساخت میگیرم و میخوام بسازم ، ما هم بهش گفتیم همکاری میکنیم و سرقفلی رو تحویل میدیم درصورتی که بعداز اتمام عین اندازه فعلی بهمون تحویل بدی ، ولی میخواد مغازه رو بزرگتر کنه و میگه باید از من بخرید. آیا میتونه همچین کاری کنه یا اگه به توافق نرسیدیم که مغازه بزرگتر بشه بعداز ساخت و ما بخریم ، الان مارو بیرون کنه از مغازه ، درضمن ما هیچ قصدی برای فروش نداریم و داریم کاسبی میکنیم و خرج زندگیمون درمیاد.

    1. سلام و ادب و احترام
      اولا؛ شما دارای حق کسب و پیشه و تجارت هستید نه سرقفلی
      ثانیا؛ اگر بنا تخلیه باشد باید حقوق کامل کسب و پیشه شما می بایست پرداخت شود.
      ثالثا؛ تخلیه شما مستلزم دادخواست از سوی مالک جدید هست.
      مشاوره بیشتر تماس با دفتر لطفا

  18. سلام و عرض ادب و خسته نباشید بنده مالک مغازه ای هستم که ۵ سال پیش ان را به صورت سرقفلی فروخته ام و تا بحال مستاجر اجاره ای پرداخت نکرده و بخشی از دیوار را بدون اجازه مالک تخریب کرده بود و بالای مغازه بدون اجازه تابلو نصب کرده ایا مالک میتواند با نصف قیمت روز مغازه را پس بگیرد با توجه به شرایط موجود؟

  19. شاهپور قویدل

    باعرض سلام وخسته نباشیدخدمت شما بزرگواران
    سال82 سرقفلی مغازه ئی راباقیمت روز دربنگاه خریداری کردم ودرقولنامه باامضای صاحب ملک حق اجاره وتغییرشغل رانیزدارم مالک دونفربودندکه سال 93 سهم یکی ازآنها راازبابت ملک خریداری نمودم وچون ملک دارای وام بوده وتاآن تاریخ هیچ یک ازقسطهای آنرا پرداخت ننموده بودندونفردوم حاضربه پرداخت نشدوتمام اقساطوحتی کل وام رابنده تماماتسویه کردم ولی چندسال بعدرابه فرددوم اجاره بهاپرداخت نکردهام آیابااین شرایط نفردوم میتواندحکم تخلیه رابگیرد؟ ممنون میشوم اگرراهنمائی بفرمائید باکمال تشکر

    1. سلام
      شما بهتر بود اجاره را پرداخت می‌کردید و اگر پرداخت وام با هماهنگی شریک شما بوده می توانید ادعای تهاتر اجاره را با وام پرداخت شده را داشته باشید تا مانع تخلیه شوید.

  20. محمد ده هفت

    سلام ستل ۱۳۵۵ عموی پدرم ملکی را که بک مغازه راهم شامل میشد را به مبلغ هفتاد هزار تومان خرید و فروشنده مغازه را به مبلغ ده هزار تومان و اجاره صد تومان برای خودش سرقفلی کرد متراژ مغازه دوازده متر بود که ایشان بعدا یا شاید همان زمان یک اتاق نه متری پشت مغازه راهم به عنوان ماست بندی به مغازه بقالی خود اضافه کرد اکنون این ملک بصورت سند تک برگ به نام من ثبت شده و صاحب سرقفلی هم انرا به صورت لفظی به پسرش واگذار کرده و البته ایشان هم موضوع مربوط به اتاق اضافه شده که متعلق به ایشان نمیباشد را قبول دارد حال سوال اینجاست با توجه به اصلاحی فراوانی که به ملک مزبور میخورد نه کسی از ایشان مغازه را مبخرد نه از من ملک را و لا توجه به بی متولی بودن ملک و اینکه در طول این مدت ایشان بهره بردار این نلک بوده اند رغبتی نیز به خرید نشان نمیدهند و اجاره راهم که کماکان همان صد تومان است به خاطر بی ارزش بودن مبلغ سالهاست که معطل ماند ایا راهکار قانونی برای افزایش مبلغ اجاره که باعث شود ایشان را مجاب به خرید نماید وجود دارد و اینکه من چطور میتوانم نسبت به تملیک مغازه اقدام کنم با توجه به اینکه اقلا بیست سال است که هیچ مبلغ اجاره و…..پرداخت نکرده اند
    ممنون از راهنمایی شما

  21. سلام خسته نباشید پدر من یک مغازه ازسال ۶۲سرقفلی بود ما حق سرقفلی هرسال میدادیدم الان پسرخاله میگه سرقفلی باید ماهانه بدهید همچین چیزی هست یانع ممنون

  22. امیر اسکندری

    سلام
    از سال ۶۸تا به امروز سرقفلی مغازه را دارم کلیه امور مربوط به‌موجر را رعایت کردم ملک چندین مغازه دارد که مالک پس گرفته وفقط مغازه من مانده ومی خواهد کلآ تخریب کند من پول نمی خواهم یا درهمان ملک مغازه دهد یا همان نز دیکی ملکش مغازه تحویلم دهد بعد از این همه سال می تواند مرا از ملک بیرون کند یا نه با تشکر از شما!

  23. سیدمرتضی میرحسینی

    باسلام وعرض ادب خدمت شمابزرگواران،بنده حدود۱۰سال پیش یک ملک ورثه ای خریدم که ۷دهنه مغازه داره که سرقفلی همه آنهاتوسط مالک قبلی واگذارشده بود،حال سئوال بنده ازشمااین است که باتوجه به اینکه ورثه مرحوم هیچ مدرک واجاره نامچه مابین پدرمرحومشون بامستاجرین صاحب سرقفلی به بنده که مالک جدیدملک هستم ،نه ازطرف خودورثه ونه ازطرف صاحبان سرقفلی به بنده ارائه نشده است.لذاازشماخواهش میکنم بنده را جهت گرفتن اجاره نامچه ویاصلح نامه ازاین عزیزان راازطریق قانونی رابرایم شرح دهید.ممنون

    1. باسلام
      اگر مورد اجاره ی شما مربوط به سال های ۱۳۵۶ تا ۱۳۷۶ می باشد؛ شما می توانید برای تنظیم قرارداد اجاره طبق ماده ۷ قانون روابط موجر و مستاجر سال ۱۳۵۶ به دادگاه مراجعه کنید.

  24. با سلام
    واحترام بنده مالک. سرقفلی هستم موج. مدت ۱۲ سال میاره رو بسته رفته خارج اجاره هم میریزه چجور میدوتونم سرقفلی مغازه رو برگردونم

    1. با سلام و احترام
      نگارش تماما غلط بوده و هیچ منظوری نیز از سیاق کلام قابل استخراج نیست.لذا لطفا تماس بگیرید یا دقیق و صحیح نگارش کرده و مجدد پیغام بزارید.
      موفق و پیروز باشید

    2. با سلام خسته نباشید اینجانب صاحب سه دانگ مغازه سرقفلی که در سال ۹۰ خریده ام و ملکی آن بر اساس چهار دانگو نیم امضا شده است یک دانگو نیم ملکی آن تا به حال امضا نشده است

      اظهار نامه واسه آن مالک فرستادم هیچ جوابی نداده آیا میتوانم از طریق دادخواست از مالک امضا بگیرم؟

      با تشکر

  25. سلام
    درسال ۹۵یک مغازه سرقفلی نانوایی خریدم وتابحال اجاره پرداخت نکردم البته به مالک گفتم ایشون هم هیچ اقدامی نمیکنن میخاستم بدونم بعدا مشکل نشه ممنون

  26. سلام
    درسال ۹۵یک مغازه سرقفلی نانوایی خریدم وتابحال اجاره پرداخت نکردم البته به مالک گفتم ایشون هم هیچ اقدامی نمیکنن میخاستم بدونم بعدا مشکل نشه ممنون

    1. با سلام و احترام
      پرداخت اجاره مغازه در فرض خرید سرقفلی مستلزم مشخص بودن اجاره بهای ماهانه هست و اگر مالک دریافت نمی کنند شما به عنوان مستاجر موظف هستید در حساب دفترخانه اسناد رسمی یا دادگستری تودیع کرده و مراتب اخذ رسید را به وسیله اظهار نامه رسمی به مالک اطلاع بدید.
      موفق و پیروز باشید

  27. با سلام خسته نباشید اینجانب صاحب سه دانگ مغازه سرقفلی که در سال ۹۰ خریده ام و ملکی آن بر اساس چهار دانگو نیم امضا شده است یک دانگو نیم ملکی آن تا به حال امضا نشده است

    اظهار نامه واسه آن مالک فرستادم هیچ جوابی نداده آیا میتوانم از طریق دادخواست از مالک امضا بگیرم؟

    با تشکر

  28. سلام وقت بخیر من مالک ۳دانک سرقفلی یک باب مغازه هستم میتوانم مستاجررابعنوان ندادن اجاره‌ بیرون کنم چون من مالک ۳دانک هستم ممنون

    1. سلام.
      باید قراردادتون مورد بررسی قرار بگیره تا دقیق تر بشه پاسخ داد.
      اما در هر حال ابتدا باید بابت اجور معوقه فسخ اجاره رو از دادگاه بخواهید و سپس دادخواست تخلیه بدین

  29. سلام‌من مالک مغازه سر قفلی هستم‌ در قرار داد من به نوع کسب و کار قید نشد و مستاجر سه بار تغیر کسب و کار انجام آیا من‌میتونم حکم تخلیه مغازه را بگیرم

  30. سلام ببخشید من سال ۹۲ یک مفازه رو اجاره کردم تا الان …برج تمدید قرارداد هست و الان مالک اومده میگه که تا عید تخلیه کنید …ایا من میت نم تخلیه نکنم…یا در صورت تخلیه سر قفلی بگیرم از مالک؟و اینکه ما این چند سال اخر رو قرار داد رو کتبی تمدید نکردیم فقط تلفنی گفتیم امسال اینقد بیشتر واریز کنید منم واریز میکردم….

  31. با عرض سلام بنده سال ۹۰ یک مغازه به صورت سرقفلی خریداری کردم و یک برگ جداگانه صلح سرقفلی هم دارم که اونجا قید شده حق سرقفلی و کسب و پیشه و تجارت رو نیز تصرف کردم حالا مالک میخواد ساختمان رو تخریب کنه و پروانه ساخت گرفته و رفته شکایت کرده برای گرفتن مغازه/آیا با این شرایط میتونه مغازه رو بگیره؟؟؟؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *