قوانین مالیات بر خانه های خالی+مشاوره رایگان ملکی:02122690179

قوانین مالیات بر خانه های خالی در ۲۲ تیر سال ۱۳۹۹‌ تصویب شد که صاحبان خانه های خالی موظف هستند که در زمان مقرر آن را پرداخت نمایند.

در این نوشتار نوین وکیل میخواهیم قوانین مالیات بر خانه های خالی را بیان کنیم با ما همراه شوید.

چه نوع خانه ای خانه خالی محسوب می شود؟

براساس قوانین مالیات بر خانه های خالی در صورتی که خانه شامل موارد زیر شود خانه خالی محسوب می شود:

  • جمعیت شهر بیش تر از ۱۰۰ هزار نفر باشد.
  • اقامتگاه مالک خانه نباشد.
  • از گواهی پایان کار ملک یک سال گذشته باشد.
  • بیش از ۴ ماه باشد که در اجاره نباشد.
  • براساس تاریخ ثبت سند بیش از ۴ ماه ار خرید خانه گذشته باشد.
  • ملک توسط مالک در سامانه معاملات املاک وزارت راه و شهر سازی برای فروش ثبت نشده باشد.

همچنین مطالعه نمایید: اخذ سند مالکیت رسمی برای ساختمان‌های بدون سند

مالیات خانه خالی چقدر است؟

مالیات بر خانه های خالی از سوی دولت به خانه های که مالکان نه می فروشند نه اجاره می دهند تعلق می گیرد.

میزان مالیات پرداختی توسط مالک برای خانه های خالی بیشتر از مالیاتی که مالک برای اجاره ملک می پردازد، به طور کلی اگر مالک ملک را اجاره دهد و بابت آن مالیاتی پرداخت کند هزینه کمتری متحمل می شود.

براساس قوانینی که در خصوص خانه های خالی در مجلس تصویب شده است، اگر خانه ای بیش از ۴ ماه خالی بماند بعد از آن چهار ماه به او مالیات تعلق می گیرد که مالک موظف به پرداخت آن است.

براساس ماده ۵۳ قانون مالیات های مستقیم درآمد مشمول مالیات املاکی که به اجاره واگذار می‌گردد عبارت است از کل مال‌الاجاره، اعم از نقدی و غیر نقدی، پس از کسر بیست و پنج درصد (۲۵%) بابت هزینه‌ها و استهلاکات و تعهدات مالک نسبت به مورد اجاره.

لازم به ذکر است که بگوییم براساس قانون مالیات های مستقیم در تهران ملک های کمتر از ۱۵۰ متر د در شهرستان ها ملک های کمتر از ۲۰۰ متر مالیات تعلق نمی گیرد، اما در مالیات خانه های خالی این معافیت حذف شده و تمام خانه های خالی از سکنه مشمول مالیات می باشند.

همچنین مطالعه نمایید:وکیل خلع ید

محاسبه مالیات خانه خالی

براساس گفته معاون وزیر راه و شهر سازی محاسبه مالیات مطابق با دفترچه سالیانه سازمان امور مالیات انجام می شود و مالیات های پرداختی ۶ برابر مالیات اجاره خواهد بود.

محاسبه مالیت در سال اول به این ترتیب است که در سال اول ۶ برابر مالیات اجاره است که صاحبخانه سالانه مشمول به پرداخت آن است.

مالیات خانه های خالی در سال دوم ۱۲ برابر و در سال سوم ۱۸ برابر مالیات اجاره خانه می باشد که صاحب خانه موظف به پرداخت این مالیات است.

مهلت پرداخت مالیات خانه خالی

در طول سال مالکان موظف هستند که با مراجعه به سامانه املاک اطلاعات املاک خود را ارائه دهند و تا پایان تیر ماه به مالکان فرصتی داده شده است تا به تکمیل و تحویل اظهار نامه املاک خود بپردازند.

سپس اطلاعات ثبت شده با اطلاعات موجود تطبیق داده می شود و پس از پایان بررسی صحت توسط اداره مالیات برگه تشخیص مالیات به مالک فرستاده می شود و اگر مالک نسبت به برگه مالیات اعتراضی نداشته باشد تا یک ماه فرصت دارد مالیات تعلق گرفته را بپردازد.

همچنین مطالعه نمایید:  فروش ملک مشاع 

خانه های خالی معاف از مالیات

 خانه های خالی معاف از مالیات خانه هایی هستند که اقامتگاه اصلی یا فرعی مالک می باشد، بدین ترتیب این خانه های خالی از مالیت معاف می باشند.

براساس قوانین هر شخص تنها یک واحد مسکونی را می تواند به عنوان اقامتگاه اصلی در سامانه املاک ثبت کند.

در این سامانه برای ار اقامتگاه اصلی یک کد پستی تعیین می شود که کد پستی متعلق به واحد مسکونی است، همچنین از آنجاکه مالک تنها قادر به ثبت یک واحد مسکونی به عنوان اقامتگاه فرعی در سامانه می باشد آن ملک باید محل سکونت او باشد.

براساس قوانین مالیات بر خانه های خالی هر شخص می تواند یک واحد مسکونی در شهر دیگر به غیر از شهری که در آن سکونت دارد را ثبت نماید، در حقیقت مالکان ویلا یا واحد های مسکونی در شهرستان ها می توانند ان را به عنوان اقامتگاه فرعی ثبت نمایند تا مشمول پرداخت مالیات ان نشوند.

البته علاوه بر موارد فوق در دو شرایط زیر نیز مالکان می توانند اقدام به ثبت اقامتگاه فرعی تحت تکلف خود کنند:

  • هر شخص می تواند یک ملک را به عنوان اقامتگاه اصلی خود در سامانه املاک ثبت کند و یکی از افراد تحت تکلف خود را به عنوان ساکن در یک اقامتگاه فرعی معرفی کند و در سامانه ثبت نماید.
  • در صورتی که اشخاص تحت تکلف طلبه، دانشجو، بیمار خاص و در یک شهر غیر از شهر که اقامتگاه اصلی و فرعی ثبت شده است شاغل باشد و مجبور به زندگی در آن شهر باشد می تواند یک اقامتگاه دیگر را به عنوان اقامتگاه فرعی در همان شهر ثبت نماید.

واحد های مسکونی خالی تا چند سال از پرداخت مالیات معاف هستند؟

واحد های مسکونی که به مدت یک سال بدون استفاده و خالی از سکنه باشند، براساس ماده ۵۴ قانون مشمول مالیت خانه خالی محسوب می شوند و در سال اول از پرداخت مالیات معاف هستند، اما در سال دوم به میزان ۵۰‌ ‌‌درصد ارزش اجاری ملک مشمول پرداخت مالیات خواهند بود.

نحوه شناسایی خانه های خالی برای دریافت مالیات

نحوه شناسایی خانه های خالی برای اخذ مالیات از طریق سامانه ای که وزرات مسکن و شهر سازی تعلق دارد انجام می شود به گونه ای که مالکان به ثبت املاک خود در سامانه می پردازند، در این سامانه برای هر یک واحد مسکونی کد پستی تعریف می شود که مشخص کردن وضعیت آن برعهده مالک است همچنین کلیه موسسات و نهاد های دولتی موظف هستند تا با سرعت بخشیدن به فرایند شناسایی محل سکونت افراد تنها با دریافت کد مستی خدمات را ارائه بدهند.

در صورتیکه نیاز به مشاوره با وکیل ملکی دارید کلیک نمایید.

وضعیت مالیات مالک بیش از ۵ واحد مسکونی خالی

چنانچه یک مالک دارای ۵ واحد مسکونی باشد و هر ۵ واحد خالی از سکنه باشند مشمول مالیات دو برابری می شود و شرایطی مانند اینکه واحد های مسکونی در یک شهر یا شهر های دیگر باشد تاثیری ندارد.

اگر مالک در کنار اقامتگاه خود یک واحد خالی از سکنه داشته باشد به او مالیات تعلق گرفته می شود، همچنین اگر ملکی دارای فرسودگی باشد عدم مشمولیت در مالیات به حساب نمی آید و مالک موظف به پرداخت مالیات است.

حتما بخوانید:قانون تمدید اجاره در زمان کرونا

نحوه دریافت مشاوره در مورد قانون مالیات بر خانه های خالی

با توجه به اینکه از زمان تولید این مقاله تا حال حاضر تغییرات زیادی در قوانین ایجاد شده است در صورتیکه قصد دارید از جدید ترین قوانین در این حوزه مطلع شوید می توانید با یکی از وکلای ملکی که در این حوزه فعال می باشد مشاوره بگیرید

برای دریافت مشاوره در زمینه های ملکی می توانید با شماره 02122690179 از سراسر کشور تماس برقرار نمایید تا از جدیدترین قوانین در حوزه مالیات بر خانه های خالی مطلع شوید

کلام آخر

در این نوشتار به قوانین مالیات بر خانه های خالی پرداختیم امید است این مطلب برای شما کاربردی باشد چنانچه در این خصوص به راهنمایی های بیشتری نیاز دارید می توانید با استفاده از شماره های موجود در سایت با کارشناسان ما تماس بگیرید و از ان ها راهنمایی بگیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *