مدارک لازم برای انتقال سرقفلی مغازه چیست؟

مدارک لازم برای انتقال سرقفلی مغازه چیست؟

مدارک لازم برای انتقال سرقفلی شامل مدارک زیر

  • مدارک شناسایی طرفین معامله
  • کارت ملی طرفین معامله
  • اصل سند مالکیت یا اجاره نامه برای انتقال سرقفلی مغازه الزامی میباشد 
  • و …..

میباشد، که در ادامه به توضیح کامل آن می پردازیم.

جهت تماس با وکیل سر قفلی مغازه کلیک نمایید

 

سرقفلی مبلغی می باشد که در ابتدای قرارداد مستاجر به موجر می پردازد و مطابق با قانون در پایان قرارداد و تخلیه ملک توسط مستاجر، موجر باید این مبلغ را به نرخ روز به مستاجر برگرداند. بدین ترتیب شخص مستاجر با پرداخت این مبلغ مستحق حق سرقفلی می باشد.

در این نوشتار قصد داریم با بیان کامل مسائل پیرامونی سرقفلی و مدارک لازم برای انتقال سرقفلی بپردازیم پس با نوین وکیل همراه باشید.

در این مقاله توضیح میدهیم مدارک لازم برای انتقال سرقفلی چیست؟
مدارک مورد نیاز برای انتقال سرقفلی و شرایط انتقال سرقفلی چیست

انتقال سرقفلی

حق سرقفلی تفاوت هایی با حق کسب و پیشه دارد اما هر دو قابلیت انتقال به شخص دیگر دارند، اما این انتقال مشروط به اجازه صاحب ملک یا دارا بودن این حق در قرارداد اجاره می باشد. به دو صورت می توان حق سرقفلی را انتقال داد که عبارتند از :

  • مالک مغازه، مالکیت سرقفلی و ملک را هر دو باهمه به شخص دیگری انتقال می دهد که پس از انتقال مالک آنها خریدار است.
  • در روش دوم مالک تنها سرقفلی مغازه را به شخص دیگر انتقال می دهد.

روش های انتقال سرقفلی

حق سرقفلی به سه صورت قابل انتقال است که عبارتند از:۱-انتقال قهری۲-انتقال اختیاری۳-انتقال قضایی

انتقال قهری: از جمله راه های انتقال سرقفلی ، انتقال قهری می باشد که غیرارادی و قهری است به طور مثال هنگامی که مالک سرقفلی فوت می کند، حق سرقفلی به وراث می رسد و آنها مالک سرقفلی می شوند.

انتقال اختیاری: انتقال اختیاری نوعی از انتقال سرقفلی می باشد که شخص مالک سرقفلی با رغبت و خواست خود به موجب سند رسمی حق سرقفلی خود را به شخص دیگر واگذار می کند، پس از انتقال شخص گیرنده مالک سرقفلی می باشد و موجر پس از پایان مدت اجاره باید مبلغ سرقفلی را به قیمت روز به بپردازد.

انتقال قضایی: در قسمت فوق بیان کردیم هنگامی شخص قادر به انتقال سرقفلی است که مالک به او اجازه داده باشد یا در قرارداد این حق برای او در نظر گرفته شده باشد، حال اگر شخص مالک سرقفلی باشد اما در قرارداد به او حق انتقال نداده باشند. هنگامی که مالک دارای حق انتقال سرقفلی نباشد و موجر نیز از خرید سرقفلی خودداری کند، مستاجر می تواند به دادگاه مراجعه کند و مجوز انتقال حق سرقفلی را دریافت کند، اگر مستاجر به موجر دسترسی ندارد می توانند در دادگاه مجهول بودن موجر را بیان کند و مجوز انتقال سرقفلی را بگیرید و مطابق با آن مجوز حق خود را به دیگری انتقال دهد.

عواقب انتقال سرقفلی بدون داشتن حق انتقال چیست؟

اگر مالک سرقفلی حق انتقال سرقفلی را در قرارداد اجاره نداشته باشد یا حتی از مالک برای انتقال سرقفلی اجازه نگرفته باشد و آن را به شخص دیگر منتقل کند متخلف شناخته می شود. به دلیل اینکه مالک سرقفلی مرتکب تخلف شده ،سرقفلی تنها نصف مبلغ سرقفلی به او تعلق می گیرد. سپس مالک میتواند درخواست تخلیه ملک را از طریق دادگاه کند.

مدارک لازم برای انتقال سرقفلی مغازه چیست؟

برای اینکه در دفاتر اسناد رسمی انتقال سرقفلی ثبت شود، باید از مدارک لازم برای انتقال سرقفلی آگاه شوید در این بخش قصد داریم این مدارک را بیان کنیم.

مدارک لازم برای انتقال سرقفلی مغازه عبارتند از:

✅ مدارک شناسایی طرفین معامله

✅ کارت ملی طرفین معامله

✅ اصل سند مالکیت یا اجاره نامه برای انتقال سرقفلی مغازه الزامی میباشد.

✅ استعلام صحت اجاره نامه سرقفلی مغازه از دفترخانه صادر کننده

✅ اگر قصد انتقال مالکیت مغازه را به همراه سرقفلی دارید باید از داره ثبت محل وقوع ملک استعلام بگیرد اما اگر تنها سرقفلی را میخواهید انتقال دهید نیازی به استعلام نیست.

✅ اخذ گواهی مالیات مشاغل

✅ اخذ برگه مفاصل حساب مالیاتی از اداره دارایی

✅ اخذ برگه عدم بدهی و بلامانع بودن معامله را از سازمان تامین اجتماعی

✅ اخذ برگه عدم بدهی به اتحادیه و اعلام عدم ممانعت در تنظیم سند از اتحادیه صنف

✅ اخذ برگه حساب عوارض نوسازی از خدمات الکترونیک شهر

✅ ابطال سند اجاره نامه قبلی و تنظیم اجاره نامه جدید میان مستاجر با مالک

✅ معامله اگر به صورت وکالتی صورت بگیرد، باید اصل وکالت نامه اخذ شود.

اگر انتقال سرقفلی با رای دادگاه باشد تکلیف دفترخانه چیست؟

دفترخانه باید مطابق با رای به افراد مرتبط اخطار بدهد که در دفترخانه حضور یابند تا سند را امضا کنند، اگر ظرف ده روز در دفترخانه حاضر نشدند، نماینده دادگاه سند را امضا خواهد کرد.

تنطیم سند سرقفلی و بررسی مدارک آن
در این قسمت توضیح میدهیم تنظیم سند سرقفلی و مدارک آن چیست

مدارک لازم برای تنظیم سند سرقفلی

مدارک لازم برای تنظیم سند سرقفلی شامل موارد زیر میشود:

  • احراز هویت مالک سرقفلی
  • ارائه برگه حساب مالیاتی
  • ارائه گواهی تامین اجتماعی
  • انتقال حق سرقفلی به ورثه مستاجر

شما میتوانید با ارائه این مدارک به دفتر ثبت اسناد رسمی سند سرقفلی را تنظیم به شخص خریدار سرقفلی انتقال دهید.

 تنظیم اسناد سرقفلی چگونه است؟

تنظیم اسناد سرقفلی به دو صورت میباشد:

  • طرفین با توافق یکدیگر به دفترخانه ثبت اسناد مراجعه میکنند و درخواست تنظیم سند سرقفلی مینمایند.
  • انتقال سرقفلی در دفترخانه از طریق حکم دادگاه و حضور نماینده دادگاه نیز صورت میگیرد.
  • در هر دو مورد برای تنظیم سند به مدارک یکسان نیاز میباشد که در قسمت های فوق آن را بیان کردیم. همچنین تنظیم سند سرقفلی دارای پیچیدگی خاصی است که دفترخانه ها برای تنظیم سند مطابق با قانون عمل میکنند تا در آینده مشکلی بوجود نیاید.

دقت در تنظیم سند سرقفلی

با توجه به نکات بیان شده و تعدد مدارک و استعلامات لازم برای تنظیم سند سرقفلی میتوان گفت که این انتقالات از نظر قانونگذار بسیار مهم میباشد، دفتر خانه های ثبت اسناد برای جلوگیری از بروز مشکل طرفین را مجبور به ارائه کامل مدارک و گواهی و استعلام ها میکردند، همچنین گاهی یکی از طرفین خواستار چشم پوشی دفترخانه برای برخی از گواهی ها و استعلامات هست که دفترخانه باید مطابق با قانون برخورد کند تا در آینده با مشکلی مواجه نشود.

حق الثبت سرقفلی چه قدر است؟

اگر در سند سرقفلی به حق الثبت سرقفلی اشاره نشده باشد و از آنجاکه حق الثبت ارزش معاملاتی دارد، باید حق الثبت سرقفلی تعیین و وصول شود.

آیا ارائه مدارک لازم برای انتقال سرقفلی مغازه الزامی میباشد؟

برای پاسخ به این سوال باید گفت بله، ارائه مدارک لازم برای انتقال سرقفلی مغازه الزامی میباشد، زیرا در صورت عدم ارائه این مدارک به دفتر ثبت اسناد رسمی، انتقال سرقفلی به صورت قانونی برای شما ثبت نخواهد شد و ممکن است در اینده با مشکلاتی مواجه شوید.

نحوه انتقال سرقفلی با اخذ مجوز قانونی چگونه است؟

از جمله راههای انتقال سرقفلی اخذ مجوز قانونی می باشد، در صورت عدم رضایت مالک برای انتقال سرقفلی قانون این امکان را برای مستاجر فراهم کرده است که با طرح دعوای تجویز انتقال منافع علیه مالک، مجوز قانونی برای انتقال سرقفلی را دریافت کند.

دادگاه پس از بررسی های لازم مجوز قانونی برای انتقال سرقفلی را برای مستاجر صادر می کند.

انتقال سرقفلی با سند رسمی و عادی

  • انتقال سرقفلی با سند رسمی: افرادی که سند اجاره آنها به صورت رسمی و در دفترخانه ها تنظیم شده است، آنها می توانند در صورت انتقال سرقفلی حقوق اجاره نامه را به صورت سند رسمی به شخص دیگر انتقال دهند.
  • انتقال سرقفلی با سند عادی: از جمله راههای انتقال سرقفلی با سند عادی می باشد که میان بازاریان و کسبه رواج دارد، افرادی که سند اجاره آنها به صورت عادی و شفاهی بوده است و اقدام به تنظیم آن به صورت رسمی نکرده اند در حین واگذاری سرقفلی خود آن را باید به صورت سند عادی واگذار کنند.

مشاوره با وکیل برای انتقال سرقفلی مغازه

انتقال سرقفلی و آگاهی از مدارک لازم برای انتقال سرقفلی مغازه دشواری های مخصوص به خود را دارد و اگر شما از روش های انتقال سرقفلی و مدارک لازم برای انتقال آگاهی نداشته باشید ممکن است فرایند طولانی را برای انتقال طی کنید، ما به شما پیشنهاد میکنیم قبل از انتقال سرقفلی سعی کنید از یک وکیل مجرب و متخصص در زمینه انتقال سرقفلی مشورت بگیرید.

در صورتیکه نیاز به وکیل سرقفلی مغازه دارید می توانید با مراجعه حضوری به دفتر نوین وکیل از خدمات مشاوره رایگان حقوقی استفاده نمایید

کلام آخر

مدارک لازم برای انتقال سرقفلی مغازه را در قسمت های فوق بیان کردیم همچنین برای انتقال سرقفلی مغازه دفترخانه باید استعلاماتی را جویا شود تا در آینده مشکلاتی پیش نیاید، همچنین مدارک و استعلام و گواهی ضروری میباشد و بدون آنها نمیتوان انتقال سرقفلی را در دفترخانه ثبت کرد.

با توجه به پیچیدگی و تخصصی بودن قوانین سرقفلی برای انتقال آن میتوانید از وکیل متخصص سرقفلی کمک بگیرید.

5 دیدگاه دربارهٔ «مدارک لازم برای انتقال سرقفلی مغازه چیست؟»

  1. سلام سند اجاره مغازه پدرم مربوط به 65 رسال پیش میباشد در زمانی که پدرم زنده بود سه دانگ ان را فروخت به شریکی که سالها مغازه در تصرف ایشان است حالا در حال حاضر ما فرزندان اٱن مرحوم می خواهیم سه دانگ فعلی را به شریکمان بفروشیم برای اینکه سند اجاره به نام شریکمان شود چه باید کنیم

  2. باسلام ما یک مغازه نانوایی داریم که سرقفلی آن برای ماست وهمینطور ورثه ای هست اجاره نامچه آن برای سال 1338 و39 میباشد.وحالا میخواهیم آنرا بفروشیم.چگوکه متوانیم آنرا به دیگری واگذار کرده بفروش برسانیم.؟آیا بایدبه دادگاه مراجعه کنیم وصلح نامه یرقفلی بگیریم؟یاخیر .

    1. سلام و ادب و احترام
      در فرض سوال شما سرقفلی در نانوایی ندارید و شما دارای حق کسب و پیشه و تجارت هستید.
      اما در خصوص سوال شما مبنی بر انتقال:
      ۱. یا با مالک یا مالکین توافق می کنید و ۱۰ درصد حق مالکانه به اونها پرداخت می کنید و نامبردگان با انتقال و فروش شما موافقت می کنند.
      ۲. یا در صورت عدم موافقت مالک با فروش و انتقال شما می تونید به دادگاه های دادگستری مراجعه کنید و بدون اجازه مالک اقدام به فروش نمایید.
      سوال بیشتر تماس با دفتر محضر شما هستیم.
      دکتر راد

      1. سلام وقت بخیر، مغازه دارم که به صورت سر قفلی سال ۶۴خریدم و در حال حاضر دست ورثه افتاده است، حق مالکیت ورثه نمیخواهد سند بزند من چه کار باید کنم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *