مراحل اجرا گذاشتن مهریه-نحوه گرفتن مهریه از دادگاه

مراحل اجرا گذاشتن مهریه چیست؟

مراحل اجرا گذاشتن مهریه چیست؟ امروزه با مراجعه به دادگاه‌های خانواده متوجه می‌شوید که اکثریت پرونده‌های موجود مربوط به اجرا گذاشتن مهریه است، از آنجا که مهریه از مهم‌ترین حقوق مالی زن در ازدواج است، اطلاع از مراحل اجرا گذاشتن ان بسیار مهم است.

اجرا گذاشتن مهریه از دو طریق اداره اجراییه ثبت و دادگاه امکانپذیر است و مراحل اجرا گذاشتن مهریه از طریق اداره ثبت مراجعه به دفتر ثبت ازدواج و ارائه سند ازدواج و درخواست کتبی از سر دفتر برای اجرای مهریه است و در صورتی که مهریه از طریق اداره ثبت وصول نشد، شما می‌توانید از طریق دادگاه اقدام به مطالبه مهریه نمایید.

البته در برخی از موارد زوجه تنها به دنبال مطالبه مهریه است که در این صورت تنها دادخواست مطالبه مهریه را به دادگاه ارائه می‌دهد و پس از مطالبه آن به زندگی مشترک خود ادامه می‌دهد اما معمولا اجرا گذاشتن مهریه با دادخواست طلاق با هم همراه هستند.

در این مقاله میخواهیم مراحل اجرا گذاشتن مهریه مورد بررسی قرار دهیم، برای کسب آگاهی بیشتر از مراحل اجرا گذاشتن مهریه این مقاله را مطالعه کنید.

اجرا گذاشتن مهریه

ازدواج آثار مالی زیادی دارد که یکی مهمترین آن مهریه می‌باشد، مهریه مالی است که پس از عقد نکاح به زن تعلق میگیرد و مرد موظف به پرداخت آن است، مهریه میتواند سکه، وجه نقد، مال منقول و غیر منقول باشد، اما مطابق با قوانین باید دارای خصوصیاتی باشد، همچنین مهریه باید مشخص و معین باشد.

زن می‌تواند هر زمان که بخواهد مهریه را از مرد مطالبه کند و مطابق با قانون مدنی از آنجا که زن مالک مهریه است مرد موظف است که مهریه او را به صورت کامل پرداخت کند هنگامی که زن مهریه خود را از مرد طلب کند، اما مرد از پرداخت مهریه زن امتناع کند، زن میتواند از طریق مراجع قانونی و اجرا گذاشتن مهریه آن را وصول کند.

هزینه به اجرا گذاشتن مهریه

در رابطه با مراحل اجرا گذاشتن مهریه باید بگوییم مطابق قانون جدید، تنها تا 110 سکه تمام بهار آزادی ضمانت اجرای جلب برای مهریه وجود دارد و در صورت پرداخت 110 سکه توسط مرد، امکان جلب و زندانی کردن مرد به هیچ عنوان وجود نداشته و تنها زن می‌تواند با معرفی اموال مرد به دادگاه جهت توقیف این اموال اقدامات لازمه را انجام دهد. در این باره باید توجه داشته باشید که تنها مهریه‌ای قابلیت اجرا گذاشتن دارد که نخست میزان آن کاملا مشخص باشد، دوم مشروع باشد و در آخر نیز قابل تملک باشد. در این صورت برای به اجرا گذاشتن مهریه مشکل خاصی وجود نخواهد داشت.

همچنین مطالعه نمایید: مشاوره با وکیل حقوقی رایگان

روش‌های اجرا گذاشتن مهریه

که در این بخش از مقاله می‌خواهیم این دو روش را معرفی کنیم در واقع بهترین روش اجرا گذاشتن مهریه این است که یا از طریق اداره ثبت یا از طریق دادگاه اقدام کرد. از انجا که مطالبه و وصول مهریه زن موضوع بسیار مهمی در نزد قانونگذار است، براساس قانون زن می‌تواند با استفاده از دو روش مهریه خود را اجرا بگذارد.

روش اول اجرا مهریه گذاشتن مهریه از طریق اداره ثبت است، از آنجا که سند ازدواج یک سند رسمی می‌باشد، زن میتواند با اجرای مفاد این سند برای اجرا گذاشتن مهریه اقدام کند.

روش دوم از طریق دادگاه است که زن نمی تواند برای مطالبه مهریه مستقیم به دادگاه مراجعه کند و در حقیقیت هنگامی که زن نتواند از طریق اجراییه ثبت مهریه را از مرد مطالبه کند، می‌تواند از طریق دادگاه اقدام به مطالبه مهریه نماید.

همچنین مطالعه نمایید: وکیل تمکین کیست

 مراحل به اجرا گذاشتن مهریه از طریق اداره ثبت

همانطور که گفتیم اجرا گذاشتن مهریه از طریق اداره ثبت یکی از بهترین روش‌ها برای اجرا گذاشتن است بنابراین در این بخش می‌خواهیم مراحل اجرا گذاشتن مهریه از طریق اداره ثبت را شرح دهیم.

  • زن یا وکیل او برای به اجرا گذاشتن مهریه باید به دفترخانه که سند ازدواج در آن تنظیم شده است مراجعه کنند و به صورت کتبی از سر دفتر بخواهند که اجراییه را صادر نماید، سپس سر دفتر برگه اجراییه را امضا می‌کند و ان را به اداره ثبت میفرستد.
  • سر دفتر ازدواج موظف است که پس از ارسال برگه اجراییه به اداره ثبت، مرد را به وسیله یک ابلاغیه مطلع کند، اجراییه صادر شده توسط دفترخانه و ابلاغیه ارسال شده به مرد به اداره اجراییه ثبت ارسال می‌شود.
  • بنابراین اگر مرد پس از دریافت ابلاغیه ظرف مدت ده روز مهریه زن را نپردازد یا از پرداخت ان امتناع کند، حساب‌های بانکی و اموال مرد به درخواست زن توقیف و غیر قابل انتقال خواهد شد، اما اگر زن نتواند از طریق اداره ثبت اموال مرد را توقیف کند یا مرد اموالی برای توقیف نداشته باشد، زن می‌تواند یک گواهی از اداره ثبت دریافت نماید تا برای دریافت مهریه از طریق دادگاه اقدام نماید.
  • هنگامی که زن اداره ثبت گواهی را اخذ کرد به واسطه آن از دادگاه درخواست مطالبه مهریه را کند، اگر مبلغ مهریه کمتر بیست میلیون تومان باشد، رسیدگی به دادخواست زن در صلاحیت شورای حل اختلاف خواهد بود.
مراحل اجرا گذاشتن مهریه چیست؟
مراحل اجرا گذاشتن مهریه از طریق اداره ثبت مراجعه به دفتر ثبت ازدواج و ارائه سند ازدواج است.

اجرا گذاشتن طریق اداره ثبت دارای مزایایی است که عبارتند از:

  • کوتاه شدن روند رسیدگی
  • کمتر شدن هزینه دادرسی
  • در این روش امکان ممنوع الخروج کردن زوج نیز وجود دارد
  • امکان توقیف اموال مرد

مراحل اجرا گذاشتن مهریه از طریق دادگاه

هنگامی که زن نتواند از طریق اداره اجراییه ثبت مهریه خود را مطالبه کند می‌تواند از طریق دادگاه اقدام به مطالبه مهریه نماید، مراحل به اجرا گذاشتن مهریه از طریق دادگاه عبارتند از:

  • ابتدا زن باید با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی درخواست مطالبه مهریه را تنظیم و ثبت نماید.
  • سپس درخواست او از طریق این دفاتر به دادگاه ارسال می‌شود که دادگاه زمانی را برای رسیدگی به درخواست زن معین می‌کند که از طریق پیامک، زن از زمان رسیدگی به درخواستش آگاه می‌شود.
  • سپس زن در زمان مقرر باید در دادگاه حضور یابد و درخواست مطالبه مهریه خود را کند، پس از بررسی‌های لازم توسط قاضی حکم وصول مهریه توسط مرد صادر خواهد شد که زن با استفاده از این حکم می‌تواند مهریه خود را از مرد بگیرد.

اگر مرد توانایی پرداخت مهریه را نداشته باشد، می‌تواند درخواست اعسار بدهد و در صورتی که درخواست اعسار او قبول شود، پرداخت مهریه به صورت اقساطی خواهد بود. همچنین شما میتوانید مقاله مراحل درخواست مهریه را نیز مطالعه کنید.

مراحل به اجرا گذاشتن مهریه بدون طلاق

براساس قانون جدید مهریه، زن بدون طلاق نیز می‌تواند درخواست مطالبه مهریه را بدهد، شما میتواند با مراجعه به دفتری که ازدواج در آن ثبت شده است از سر دفتر درخواست کتبی صدور اجراییه را نمایید که در این صورت سر دفتر اجراییه را صادر می‌کند و آن را امضا خواهد کرد.

سپس در قالب یک ابلاغیه مرد را از اجرا گذاشتن مهریه آگاه می‌سازد که مرد به مدت ده روز مهلت دارد که مهریه زن را بپردازد که در صورت امتناع مرد از پرداخت مهریه می‌توانید با اخذ گواهی از اداره اجراییه ثبت مهریه خود را از طریق دادگاه مطالبه نمایید که در قسمت فوق نحوه مطالبه مهریه از طریق دادگاه را بیان کردیم، لازم به ذکر است که بگوییم مراحل به اجرا گذاشتن مهریه در طول مدت زندگی و بعد از طلاق تفاوتی ندارد.

مراحل به اجرا گذاشتن مهریه در دوران عقد

در قسمت‌های فوق مراحل به اجرا گذاشتن مهریه از طریق ثبت و دادگاه را بیان کردیم در این قسمت از مقاله می‌خواهیم مراحل به اجرا گذاشتن مهریه در دوران عقد را توضیح دهیم.

مراحل اجرا گذاشتن مهریه در دوران عقد تفاوتی با مراحل سایر دوران‌ها ندارد یعنی مراحل اجرا گذاشتن مهریه در دوران عقد مانند باقی مراحل زندگی مشترک می‌باشد.

زن می‌تواند ابتدا به دفتر ازدواج که سند ازدواج در آن تنظیم شده است مراجعه کند و با پر کردن فرم درخواست مطالبه مهریه از سر دفتر بخواهد که اجراییه را صادر نماید، همانطور که در قسمت‌های فوق بیان کردیم سر دفتر باید اجراییه را برای مرد ارسال نماید و او به مدت ده روز مهلت پرداخت مهریه را دارد.

البته نکته‌ای حائز اهمیت است میزان مهریه تعلق گرفته به زن خواهد بود، هنگامی که زن مهریه را در دوران عقد به اجرا خواهد گذاشت مطابق با قانون میزان مهریه که به زن تعلق خواهد گرفت بر اساس این است که میان آنها روابط زناشویی صورت گرفته است یا خیر.

در صورتی که زن باکره باشد تنها نصف مبلغ مهریه به او تعلق می‌گیرد و در غیر این صورت مهریه به صورت کامل به زن تعلق خواهد گرفت.

همچنین مطالعه نمایید: شرایط گرفتن حضانت فرزند توسط مادر

مراحل به اجرا گذاشتن مهریه بعد از فوت همسر

شاید بسیاری از خانوم‌ها گمان کنند که پس از فوت همسر دیگر نمی توانند مهریه خود را مطالبه کنند، اما این گمان آنها بطلان است، زیرا پس از فوت شوهر حق مهریه زن از بین نخواهد رفت و زن می‌تواند مهریه خود را از ماترک مرد اخذ کند، اولین مرحله برای اجرا گذاشتن مهریه بعد از فوت همسر این است که زن به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نماید و دادخواست مطالبه مهریه خود را تنظیم و ثبت نماید.

سپس دادخواست زن از طریق این دفاتر به دادگاه ارسال خواهد شد و دادخواست زن توسط قاضی مورد بررسی قرار می‌گیرد و براساس اموال شوهر فوت شده مهریه زن پرداخت خواهد شد.

همچنین از آنجا که مهریه بدهی مرد به زن است مقدم بر انحصار وراثت خواهد بود یعنی ابتدا مبلغ مهریه از اموال مرد کسر شده و به زن پرداخت خواهد شد سپس باقی مانده اموال میان وراث تقسیم خواهد شد.

 اجرا گذاشتن مهریه چقدر طول می‌کشد؟

روند اجرا گذاشتن مهریه بسیار طولانی است، زیرا حجم پرونده‌هایی مهریه در دادگاه بسیار است. همچنین مشکلاتی که در مدت رسیدگی به پرونده رخ می‌دهد باعث طولانی‌تر شدن مدت زمان اجرا گذاشتن مهریه می‌شود، بدین ترتیب بهتر است که اگر مرد توانایی مالی پرداخت مهریه را دارد برای جلوگیری از صرف زمان به صورت توافقی مهریه پرداخت شود.

مراحل درخواست مهریه

در قسمت‌های قبل در خصوص اجرا گذاشتن مهریه اطلاعاتی را بیان کردیم و بهترین روش برای اجرا گذاشتن مهریه را گفتیم حال در این بخش می‌خواهیم مراحل درخواست مهریه برای شما بیان کنیم زیرا در برخی از موارد زوجه قصد اجرا گذاشتن مهریه را ندارد و تنها می‌خواهد به صورت صلح آمیز آن را از مرد مطالبه کند، بنابراین مراحل درخواست مهریه به شکل قانونی شامل موارد زیر می‌شود:

  • برای درخواست مهریه لازم است که دادخواستی را مبنی بر مطالبه مهریه تنظیم کنید و با مراجعه به دفاتر خدمات قضایی و پرداخت هزینه‌های جانبی و ضمیمه کردن مدارک لازم این دادخواست را به ثبت برسانید.
  • سپس دادگاه پس از بررسی‌های لازم تاریخ رسیدگی به دادخواست را از طریق پیامک یا سامانه ثنا به زوجین ابلاغ می‌کند.
  • در جلسه حضوری دادگاه پس از بررسی‌های لازم درباره شرایط مالی مرد و مستحق بودن زن برای دریافت کامل مهریه، حکم پرداخت مهریه را صادر میکند.
  • اگر مرد تمکن مالی برای پرداخت مهریه را نداشته باشد می‌تواند دادخواست اعسار دهد که در این صورت پرداخت مهریه به شکل قسطی خواهد بود.

آیا پس از درخواست مهریه می‌توان به زندگی مشترک ادامه داد؟

همانطور که در قسمت‌های قبل اشاره کردیم در برخی موارد زوجه تنها به دنبال مطالبه مهریه است و قصد طلاق و جدایی از همسر خود ندارد بنابراین پس از درخواست و مطالبه مهریه می‌تواند به زندگی مشترک خود ادامه دهد، در این شرایط با درخواست مهریه از طریق دادگاه می‌تواند آن را از مرد مطالبه کند و در صورتی که مرد شرایط پرداخت کامل نداشته باشد دادگاه مهریه را تقسیط بندی خواهد کرد و مرد موظف است اقساط مهریه را پرداخت کند.

چه مهریه‌ای قابل اجرا گذاشتن است؟

در چند سال اخیر شاهدیم که زوجه‌ها برای مهریه درخواست‌های عجیب و غریبی دارند که در واقعیت امکان مطالبه آن‌ها را ندارند در این بخش از مقاله می‌خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که چه مهریه‌ای قابل اجرا گذاشتن است؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که مهریه باید دارای ۴ ویژگی باشد تا قابل اجرا گذاشتن باشد که این ویژگی‌ها عبارتند از:

  • مهریه باید جنبه مالی و ارزش مالی داشته باشد در غیر این صورت مطالبه آن امکانپذیر نیست.
  • مهریه باید قابل تملک باشد.
  • مهریه باید مشخص و معین باشد.
  • مهریه باید مشروع باشد.

در صورتی که مهریه ویژگی‌های فوق را داشته باشد قابل اجرا گذاشتن است.

 

مزیت اجرا گذشتن مهریه از طریق اداره ثبت چیست؟
مراحل اجرا گذشتن مهریه از طریق اداره ثبت باعث کمتر شدن هزینه دادرسی میشود.

مدارک لازم برای به اجرا گذاشتن مهریه

  • اصل سند ازدواج یا رونوشت آن
  • اصل یا کپی کارت ملی زن
  • اصل یا کپی شناسنامه زن
توصیه میشود در این زمینه مقاله مدارک لازم برای اجرا گذاشتن مهریه را مطالعه کنید.

مراحل اجرا گذاشتن مهریه به صورت اینترنتی

در گذشته قوانینی وجود داشت که برای اخذ مهریه افراد به همراه وکیل و لیست اموال شوهر خود به دادگاه مراجعه کنند و هزینه‌های گزافی را متحمل می‌شدند، اما امروزه با گسترش ابزار‌های ارتباطی و آنلاین، اجرا گذاشتن مهریه به صورت اینترنتی امکانپذیر شده است که کار بسیار راحتی می‌باشد.

اجرا گذاشتن مهریه به صورت اینترنتی دردسرهای کمتری دارد و در مدت زمان کمی دادخواست خود را ارائه بدهند، شما با مراجعه به خدمات قضایی دادخواست اجرا گذاشتن مهریه را تنظیم کنید و پس از ثبت دادخواست، دادخواست شما از طریق این دفاتر به دادگاه ارسال خواهند کرد و به آن رسیدگی می‌شود.

وکیل برای اجرا گذاشتن مهریه

به ظاهر دریافت مهریه ساده به نظر بیاید، اما ممکن است در فرایند اجرا گذاشتن آن با مشکلاتی روبه رو شوید یا همسر شما از پرداخت آن امتناع کند و مجبور به رفت و آمد مکرر به دادگاه خواهید شد.

اما اگر در فرایند دریافت مهریه از یک وکیل مهریه متخصص مشاوره دریافت کنید، دگر نیازی به رفت و آمد مکرر نیست، زیرا وکیل شما در دادگاه حضور پیدا می‌کند و از حقوق شما دفاع خواهد کرد. برای دریافت مهریه راه های مختلفی وجود دارد و وکیل از تمام راه‌های مطالبه مهریه اگاه است و می‌تواند در مدت زمان کمتری مهریه شما را وصول کند.

آیا جهت پرداخت مهریه می‌توان در عقدنامه ضامن گرفت؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم بله، بانوان می‌توانند در هنگام عقد مسئله‌ی پرداخت مهریه خود را با ضمانت مشخض کنند. در این باره در برخی پرونده‌ها مشاهده شده که مسئله‌ی ضمانت مهریه پیش آمده و مثلا پدر داماد این ضمانت را بر عهده گرفته و بعد از بروز مشکلات و پیش آمدن مسئله طلاق، بخشی از اموال پدر داماد برای مهریه به عروسش منتقل شده است. پس جهت پرداخت مهریه می‌توان در عقدنامه ضامن گرفت و این مورد از لحاظ قانونی مشکلی ندارد.

قانون مهریه در رابطه با به اجرا گذاشتن مهریه وجه نقد به چه صورتی است؟

مسئله‌ی دیگری که در مورد مراحل اجرا گذاشتن مهریه اهمیت دارد، مسئله‌ی وجه نقد است در این باره ابتدا باید به این مورد اشاره کنیم که مطابق با قانون مهریه وجه نقد، میزان مهریه به نرخ روز محاسبه می‌گردد. سپس باید بگوییم در صورت فوت شوهر، مهریه‌ی زن تنها تا تاریخ فوت شوهر محاسبه می‌گردد و اگر در رابطه با مهریه وجه مقد سوالی دارید یا می‌خواهید بدانید مطابق نرخ روز مهریه شما چقدر است. کافیست با 129 تماس بگیرید و این مسئله را با کارشناسان قوه قضاییه در میان بگذارید. در این رابطه باید بگوییم مهریه وجه نقد هم در دادگاه قابل مطالبه است و هم در داره اجرای ثبت. و اگر شما در این رابطه سوالی دارید می‌توانید با ما نیز در ارتباط باشید.

قانون مهریه در مورد به اجرا گذاشتن مهریه وجه نقد

خوب می دانیم که بر طبق قانون مهریه وجه نقد به نرخ روز محاسبه می شود و زوج مکلف به پرداخت است. دو نکته خیلی مهم است که باید بدانیم اولا اگر زوج فوت کند صرفا تا تاریخ فوت شوهر مهریه به نرخ روز محاسبه می شود، ثانیا ملاک، نرخ روز پرداخت مهریه توسط شوهر است و نه تاریخ اقامه دعوی و تقدیم دادخواست توسط زوجه برای اینکه بدانید نرخ روز مهریه شما چقدر است با تلفن ۱۲۹ مربوط به قوه قضاییه تماس حاصل نمایید.

مهریه وجه نقد هم از دادگاه و هم از اداره اجرای ثبت قابل مطالبه است.

 

از چه روش هایی می توانیم در مورد مراحل اجرا گذاشتن مهریه اطلاعات کسب کنیم؟

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد اینکه مراحل اجرا گذاشتن مهریه چه مواردی می باشد می توانید از چند روش اقدام نمایید که ساده ترین روش برای دریافت اطلاعات از قوانین مهریه تماس مستقیم با وکیل به صورت تلفنی می باشد شما می توانید سوالات خود را از وکیل در مورد مراحل گرفتن مهریه به صورت تلفنی و با تماس با شماره های: 02166901176 و 02166902176 دریافت نمایید.

همچنین وکلای خانواده از طریق پلتفرم واتساپ نیز پاسخگوی سوالات شما خواهند بود. شما در محیط چت شخصی می توانید سوالاتخود در حوزه مهریه را از ما بپرسید.

مزیت دریافت مشاوره در حوزه مهریه از وکلای ما این می باشد که شما بعد از دریافت اطلاعات میتوانید با اطلاعات جامع تر درخواست حقوقی خود را به دفاتر قوه قضائیه ارجاع دهید و از اشتباهاتی که توسط دیگران انجام شده است جلوگیری می شود.

سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم که مراحل به اجرا گذاشتن مهریه را به صورت کامل بیان کنیم، امید شما با مطالعه این مقاله بتوانید اطلاعات مفیدی را بدست آوردید اگر در خصوص مراحل به اجرا گذاشتن مهریه سوالی دارید با شماره‌های موجود در سایت تماس حاصل نماید.

موسسه نوین وکیل آمادگی ارائه خدمات حقوقی در هر زمینه‌ای را دارد تنها کافیست با شماره 02166901176 تماس بگیرید و از خدمات ما بهره مند شوید.

در پایان این مقاله که شما را با مراحل دریافت مهریه آشنا کردیم ولی حتما به یاد داشته باشید که شما باید در جلسات قبل ازدواج مطالبات و درخواست خود را عنوان نمایید تا بعد از ازدواج مشکلاتی در حوزه مهریه برای شما به وجود نیاید و یا اینکه زوج زیر بار مهریه ای نرود که توانایی پرداخت آن را نداشته باشند. در نتیجه حتما قبل از ازدواج از قوانین مراحل به اجرا گذاشتن مهریه با خبر شوید.

2 دیدگاه دربارهٔ «مراحل اجرا گذاشتن مهریه-نحوه گرفتن مهریه از دادگاه»

  1. سلام من موعد تقسیط اعسارم بود اعتراض‌زدم که ندارم و دادگاه مدت زمان اعسار افزایش داد حال نوبت قسط دوم هست نیاز هست اعسار زده بشود
    من کارندارم و هیچ مالی به نام من نیست

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *