مراحل طلاق با داشتن حق طلاق چیست؟

مراحل طلاق با داشتن حق طلاق چیست؟

مراحل طلاق با داشتن حق طلاق چیست؟ گاهی در زندگی مشترک مشکلاتی بوجود می‌اید که یکی از طرفین یا هر دو دیگر قادر به ادامه زندگی مشترک نیستند به همین دلیل قانونگذار برای ایجاد نظم قوانینی برای طلاق معین کرده است.

براساس قانون مرد هر زمان که بخواهد می‌تواند همسر خود را طلاق بدهد اما این امکان برای زن‌ها بسیار محدود است و زن به سختی می‌تواند از مرد طلاق بگیرد، اما مرد می‌تواند به همسر خود حق وکالت طلاق بدهد که زن می‌تواند با داشتن این حق در دادگاه حضور یابد و از مرد طلاق بگیرد.

 

حتما بخوانید: مقاله ای در رابطه با مشاوره حقوقی طلاق یکطرفه نوشتیم شاید برای شما مفید باشد

مراحل طلاق با داشتن حق طلاق، شامل درخواست طلاق از طریق دفاتر خدمات قضایی و رفتن جلسات مشاوره و حضور در جلسه دادگاه و اخذ حکم طلاق و ثبت طلاق در دفتر ثبت ازدواج و طلاق می شود و در هیچ کدام از مراحل نیازی به حضور مرد نخواهد بود.

در این نوشتار می‌خواهیم به بررسی مراحل طلاق با داشتن حق طلاق بپردازیم پس با ما همراه شوید.

 حق طلاق چیست؟

مطابق با قانون داشتن حق طلاق یعنی آقا با اختیار و اراده خود در یکی از دفاتر ثبت اسناد به همسر خود وکالت در طلاق را بدهد. در حقیقیت آقا به همسر خود این اجازه را می‌دهد که به جای او در تمام مراحل اداری و قضایی حضور داشته باشد و نیازی به امضا و اجازه و حضور آقا در این مراحل نیست.

در عبارات حقوقی به حق طلاق، وکالت در طلاق می‌گویند، این حق می‌تواند یکی از شروط ضمن عقد باشد و اگر زن از همسر خود در زمان عقد حق طلاق نگرفته باشد، باید به نزدیکترین دفتر اسناد رسمی مراجعه کنید و به صورت رسمی از همسر خود وکالت در طلاق را بگیرید.

حق طلاق در چه صورتی کامل است؟

تجربه ما در نوین وکیل نشان داده است که اکثریت خانوم‌ها قبل از مشاوره با وکیل به دفتر اسناد رسمی مراجعه می‌کنند و به این دلیل که وکالتی ناقص در طلاق از همسر خود میگیرند که با استناد به این وکالت پیمودن مسیر طلاق بسیار سخت خواهد بود.

 

حتما بخوانید: مقاله ای در رابطه با مشاوره حقوقی طلاق توافقی نوشتیم شاید برای شما مفید باشد

در صورتی که حق وکالت طلاق دارای سه ویژگی باشد کامل است، این سه ویژگی عبارتند از:

  • حق طلاق باید بلاعزل باشد.
  • حق طلاق باید حق توکیل با غیر را داشته باشد.
  • حق طلاق باید حق اسقاط در تجدید نظر خواهی و فرجام خواهی را داشته باشد.

ما توصیه می‌کنیم که اگر قصد دارید از همسر خود حق وکالت در طلاق را بگیرید با موسسه نوین وکیل تماس حاصل نمایید که مشاوره رایگان حقوقی را دریافت کنید.

مدت زمان طلاق با داشتن حق طلاق چقدر است؟
مراحل طلاق با داشتن حق طلاق نسبت به سایر طلاقها سریعتر طی میشود.

آیا زن با داشتن حق طلاق میتواند طلاق بگیرد؟

بله همانطور که در قسمت فوق گفتیم اگر حق وکالت طلاق سه شرط فوق را داشته باشد کامل است و زن می‌توانند با استناد به حق طلاق درخواست طلاق نماید.

طلاق با داشتن حق طلاق تنها حالتی از طلاق می‌باشد که داشتن وکیل طلاق الزامی است، از این جهت که آقا به خانوم وکالت داده است، تمام مراحل قضایی و اداری را طی کند، زن می‌تواند یک وکیل پایه یک دادگستری را برای طی کردن مراحل طلاق با داشتن حق طلاق انتخاب کند.

 

حتما بخوانید: مقاله ای در رابطه با راه های طلاق از طرف زن نوشتیم شاید برای شما مفید باشد

 

درخواست طلاق از طرف زن با داشتن حق طلاق

همانطور که در قسمت فوق گفتیم مطابق با قانون درخواست طلاق از طرف زن با داشتن حق طلاق امکانپذیر می‌باشد و در صورتی که زن از همسر خود وکالت در طلاق را داشته باشد میتواند به راحتی با مراجعه به دفاتر خدمات درخواست طلاق بدهد.

البته لازم به ذکر است که حق وکالت طلاق باید در دفتر اسناد رسمی ثبت و تنظیم شده باشد، در صورتی که آقا به صورت شفاهی اجازه داده باشد یا وکالت حق طلاق در منزل تدوین شده باشد و دو شاهد ان را امضا کرده باشند اعتبار کافی نخواهد داشت و نمی تواند به آن استناد کرد، حتما وکالت در طلاق باید به صورت رسمی تنظیم شود.

 

مزایای حق طلاق برای زن چیست؟

اگر حق طلاق با زن باشد، او می‌تواند بدون حضور شوهر درخواست طلاق دهد و مراحل آن رو طی کند و پس از اخذ حکم طلاق به دفتر ثبت ازدواج و طلاق مراجعه کند و طلاق را ثبت نماید، بدون اینکه نیازی به حضور مرد باشد.

به خوبی می‌دانیم که زن به آسانی نمی تواند از مرد طلاق بگیرد و برای طلاق باید دلایل محکمه پسندی را ارائه و اثبات کند، اما اگر زن وکالت طلاق را داشته باشد به آسانی و بدون دردسر می‌تواند از همسر خود طلاق بگیرد و دیگر نیازی به اثبات و ارائه دلیل و حضور مرد نیست.

آیا زن هم می‌تواند به مرد وکالت طلاق بدهد؟

در پاسخ به این سوال که زن هم می‌تواند به مرد وکالت طلاق بدهد باید بگوییم که بله، به طور کلی زن می‌تواند با مراجعه به دفاتر اسناد رسمی به شوهر خود وکالت بدهد که هر زمان که بخواهد او را طلاق بدهد و به زوجیت او پایان دهد‌، اما از آنجا که مطابق با قانون طلاق یک حق قانونی مرد است، او می‌تواند به راحتی درخواست طلاق بدهد و از همسر خود جدا شود.

در حقیقت وکالت زن به مرد منع قانونی ندارد، اما مانند وکالت مرد به زن نیست، زیرا برای آزمایش‌های بکارت و عدم بارداری به حضور زن نیاز است. زن باید در زمان معین شده مراجعه کند و آزمایش‌های بکارت و عدم بارداری را انجام دهد، معمولا این نوع وکالت را زنانی که در خارج از کشور هستند به همسر خود می‌دهد که باید به سفارت ایران در کشور محل اقامت مراجعه نمایند و وکالتنامه طلاق را تنظیم و برای مرد وکالتنامه را ارسال نماید.

مراحل طلاق با داشتن حق طلاق

در قسمت‌های فوق گفتیم که اگر زن حق طلاق را داشته باشد می‌تواند به راحتی در دادگاه حضور یابد و از همسر خود طلاق بگیرد در این قسمت از مقاله می‌خواهیم مراحل طلاق با داشتن حق طلاق را به صورت کامل بیان کنیم.

 

حتما بخوانید: مقاله ای در رابطه با نحوه درخواست طلاق توافقی نوشتیم شاید برای شما مفید باشد

مراحل طلاق با داشتن حق طلاق عبارتند از:

  • اولین مرحله این است که زن با مدارک لازم که شامل حق وکالت طلاق، مدارک شناسایی و سند ازدواج می‌شود با دفاتر خدمات قضایی مراجعه کند و دادخواست طلاق از طرف زوجه را ارائه بدهد. اما بهتر است که زوجه قبل از درخواست با یک وکیل مجرب و متخصص در زمینه طلاق مشورت کند یا برای خود وکیلی انتخاب کند که در این صورت وکیل دادخواست را تنظیم و در دفاتر خدمات قضایی ثبت می‌نماید.
  • در مرحله بعد زوج باید به جلسات مشاوره و غربالگری برود، اما در صورت داشتن وکیل نیازی به حضور او در این جلسات نیست.
  • سپس پیامکی حاوی زمان رسیدگی دادخواست شما در دادگاه به زوج یا وکیل او ارسال می‌شود که زوج به همراه وکیل خود موظف هستند در زمان مقرر به دادگاه مراجعه کنند و از دادگاه درخواست حکم طلاق را نمایند.
  • قاضی پس از بررسی‌های لازم و با استناد به داشتن حق طلاق زن حکم طلاق را صادر خواهد کرد.
  • سپس با داشتن حکم طلاق زن یا وکیل او می‌تواند با یکی از دفاتر ثبت ازدواج و طلاق مراجعه کند و صیغه طلاق جاری شود.

مراحل طلاق با داشتن حق طلاق را گفتیم، همانطور که دیدید هنگامی که زن حق وکالت در طلاق را داشته باشد در هیچ کدام یک از مراحل حتی برای ثبت طلاق نیز نیازی به حضور مرد نمی باشد.

مراحل طلاق با داشتن حق طلاق شامل چه مواردی است؟
یکی از مراحل طلاق با داشتن حق طلاق رفتن به جلسات مشاوره است.

 

با داشتن حق طلاق چگونه اقدام کنم؟

برای پاسخ به سوال فوق نیازی به جواب‌های پیچیده نیست، شما اگر حق طلاق را دارید و قصد دارید از همسر خود جدا شوید پیشنهاد ما این است که قبل از هر اقدامی با یک وکیل متخصص و مجرب در زمینه طلاق مشورت کنید. مشورت با یک وکیل باعث می‌شود که شما از روند رسیدگی به پرونده خود آگاهی کامل یابید، زیرا وکلای متخصص به دلیل تجربه در این نوع پرونده‌ها از زیر و بم آن اگاه هستند و مراحل روند رسیدگی به ان را به خوبی می‌دانند.

موسسه نوین وکیل این امکان را فراهم کرده است که شما می‌توانید به صورت تلفنی با وکلای مجرب تماس حاصل نمایید و مشورت کنید.

مدارک لازم برای وکالت در طلاق

در قسمت‌های فوق مراحل طلاق با داشتن وکیل را به طور کامل گفتیم، حال می‌خواهیم مدارک لازم برای وکالت طلاق را بیان کنیم.

  • وکالتنامه حق طلاق که به زوجه داده شده است.
  • اصل و کپی کارت ملی و شناسنامه زوجه
  • در صورتی که به کپی کارت ملی و شناسنامه زوج دسترسی دارید ان را نیز ضمیمه دادخواست کنید.
  • وکالتنامه که زوجه به وکیل دادگستری داده است.

 

گرفتن مهریه با داشتن حق طلاق

به طور کلی بسیاری از آقایان در قبال بخشیدن مهریه توسط زن به او حق وکالت در طلاق را می‌دهد و شاید دیده باشید که بسیاری از خانوم‌هایی که حق وکالت دارند، مهریه خود را به طور کامل بذل کرده اند.

اما هیچ اجباری نیست که زن در قبال بخشیدن مهریه حق وکالت در طلاق را بگیرد این موضوع بستگی به توافق زوجین دارد، هنگامی که زن حق طلاق را داشته باشد و مهریه او نیز بر گردن آقا باشد امکان ثبت طلاق و مطالبه و وصول مهریه وجود دارد.

در این زمینه شما میتوانید مقاله قانون جدید طلاق و مهریه را نیز مطالعه کنید.

مدت زمان طلاق با داشتن حق طلاق

در حال حاضر به دلیل شیوع کرونا نمی توان مدت زمان دقیقی برای طلاق با داشتن حق طلاق را بیان کنیم، اگر قصد دارید از همسر خود جدا شوید و دارای حق وکالت در طلاق هستید، مانند سایر طلاق‌ها نیز باید در جلسات مشاوره و غربالگری بهزیستی شرکت نمایید، اما اگر وکیل داشته باشید او به جای شما به این جلسات خواهد رفت، وکالت در طلاق برای این امر بی تاثیر می‌باشد.

جلسات مشاوره هم تقریبا بین ۳ تا ۵ ماه به طول می‌انجامد، اما اگر در فرایند طلاق با داشتن حق طلاق از یک وکیل متخصص و پایه یک دادگستری کمک بگیرید او می‌تواند این فرایند را به مدت زمان کمتری انجام دهد.

 

حتما بخوانید: مقاله ای در رابطه با هزینه درخواست طلاق از طرف زن  نوشتیم شاید برای شما مفید باشد

کلام آخر

در این مقاله گفتیم که زن با داشتن حق طلاق می‌تواند به راحتی درخواست طلاق نماید و از همسر خود جدا شود. همچنین مراحل طلاق با داشتن حق طلاق را نیز بیان کردیم، اگر در خصوص حق طلاق و مراحل طلاق با داشتن حق طلاق سوالی دارید، می‌توانید با شماره 02166901176 تماس حاصل نمایید و از مشاوران و کارشناسان حقوقی نوین وکیل مشاوره دریافت کنید.

نوین وکیل امکان دریافت مشاوره تلفنی و آنلاین را در هر ساعتی از شبانه روز برای شما فراهم کرده است.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *