مشاوره حقوقی نفقه: مشاوره رایگان با نوین وکیل

مشاوره حقوقی نفقه یکی از الزامات قبل از درخواست مطالبه نفقه و طرح دعاوی مربوط به نفقه می‌باشد.

امروزه در دعاوی خانواده، نفقه پرونده‌های قضایی زیادی را به خود اختصاص داده است و اغلب توسط خانوم‌ها اقامه می‌شود و قبل از طرح‌ها نیاز به مشاوره حقوقی دارد.

نفقه یکی از حقوق قانونی زن در زندگی مشترک است که مرد شرعا و قانونا موظف به پرداخت آن است در واقع پرداخت نفقه نوعی تعهد مرد در دوران زوجیت محسوب می‌شود.

یکی از دلایل اصلی اختلافات زوجین عدم پرداخت نفقه از سوی مرد است و با توجه به این که تکلیف قانونی مرد پرداخت نفقه است در صورت عدم پرداخت زن می‌توان در دادگاه اقامه دعوی کند که برای طرح دعاوی و حل آن بهتر است از یک مشاوره حقوقی نفقه کمک بگیرد.

در این نوشتار نوین وکیل میخواهیم به مشاوره حقوقی نفقه و مسائل پیرامونی آن بپردازیم با ما همراه شوید.

 

حتما بخوانید: مقاله ای در رابطه با مشاوره حقوقی طلاق یکطرفه نوشتیم شاید برای شما مفید باشد

 

نفقه چیست؟

نفقه هزینه مربوط به زندگی است که با زوجه تعلق می‌گیرد و شامل نیاز‌های غذایی، پوشاک، دارویی، آرایشی، مسکن و… می‌شود و مرد براساس قانون مدنی موظف به پرداخت نفقه زن می‌باشد.

البته در خصوص پرداخت نفقه انجام وظایف زوجیت شرط است در صورتی که زن از تمکین ممانعت ورزد نفقه به او تعلق نمی گیرد.

نفقه به گروه‌های خاصی تعلق میگیرد ابتدا همسر و فرزندان سپس ارقاب نسبی که شامل پدر بزرگ، مادر بزرگ، پدر و مادر می‌شود تعلق می‌گیرد.

میزان نفقه برای زنان و فرزندان را نمی توان یکسان تعیین کرد؛ زیرا نیاز‌های افراد متفاوت است و زوجین می‌توانند نسبت به تعیین آن با یک دیگر توافق کنند، البته زن می‌توانند با مراجعه به دادگاه درخواست کارشناسی نماید تا میزان نفقه او محاسبه و تعیین شود.

مشاوره حقوقی نفقه

همانطور که گفتیم نفقه حقوق قانونی زن و فرزندان و ارقاب نسبی است و مرد موظف به پرداخت این حقوق قانونی می‌باشد در صورتی که مرد استحقاق مالی برای پرداخت نفقه را داشته باشد، اما از پرداخت آن امتناع کند زن و ارقاب نسبی می‌توانند با مراجعه به دادگاه دعاوی عدم پرداخت نفقه از سوی مرد را اقامه کنند.

حال از انجا که نفقه دارای پیچیدگی‌هایی است لازم است قبل از طرح دعاوی با یک مشاوره حقوقی نفقه مشورت کنید و راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید تا بهترین و معقول‌ترین راه را برای دریافت نفقه و حل پرونده انتخاب نمایید.

 

حتما بخوانید: مقاله ای در رابطه با نحوه درخواست طلاق توافقی نوشتیم شاید برای شما مفید باشد

همچنین مطالعه نمایید: وکیل طلاق توافقی در مشهد

مشاور حقوقی نفقه چه کسی است؟

مشاور حقوقی نفقه کسی است که در زمینه نفقه و قوانین مربوط به آن آگاهی کامل دارد و می‌تواند به افراد مختلف در این زمینه نفقه و مسائل مربوط به آن به صورت تخصصی مشاوره ارائه دهد.

مزایای مشاوره حقوقی نفقه

بهره مندی از مشاوره حقوقی نفقه مزایایی دارد که شامل موارد زیر می‌شود:

  • مشاوره حقوقی نفقه به شما کمک می‌کند از تمام مواردی که نفقه به آن تعلق می‌گیرد آگاه شوید.
  • مشاوره حقوقی نفقه در انتخاب راه حل‌های معقول و درست برای حل پرونده به شما کمک می‌کند.
  • مشاوره حقوقی باعث کاهش هزینه‌ها جانبی و اضافی می‌شود.
  • مشاوره باعث می‌شود تا شما در کوتاه‌ترین زمان ممکن بتوانید حقوق خود را استحقاق کنید.

ویژگی‌های مشاوره حقوقی نفقه

اولین ویژگی که یک مشاوره حقوقی نفقه باید داشته باشد این است که نسبت به تمام مسائل و قوانین و راه‌های قانونی حل پرونده‌های نفقه آگاه باشد و بداند نفقه شامل چه مواردی می‌شود.

مشاوره حقوقی نفقه باید تخصص و دانش کافی در زمینه نفقه داشته باشد تا بتواند با توجه به شرایط مراجعه کننده خود بهترین و موثر‌ترین راه حل را به او پیشنهاد بدهد.

همچنین یک مشاوره حقوقی نفقه نباید به دنبال حواشی باشد و با بررسی همه جانبه پرونده نفقه در کوتاه‌ترین زمان ممکن با توجه با قوانین جدید به مراجعه خود کمک کند تا مشکلش حل شود.

پیشنهاد مطالعه:مشاوره حقوقی جرایم اقتصادی

مشاوره حقوقی نفقه فرزندان

پرداخت نفقه فرزندان نیز برعهده پدر می‌باشد که در صورت فوت یا عدم توانایی مالی نفقه او برعهده جد پدری است و در صورت نبود جد پدری نفقه فرزند برعهده مادر است.

اما به طور کلی در وهله اول نفقه فرزند برعهده پدر است، البته قانون استطاعت مالی پدر را در پرداخت نفقه فرزند در نظر گرفته است اگر پدر شرایط مالی مناسبی برای پرداخت نفقه نداشته باشد جد پدری عهده دار پرداخت نفقه است.

حال اگر پدر شرایط مالی برای پرداخت نفقه را داشته باشد، اما از پرداخت آن خود داری کند مادر فرزند می‌تواند با بهره مندی از مشاوره حقوقی نفقه فرزندان حقوق مالی آن‌ها را استحقاق کند در واقع می‌تواند به دلیل عدم پرداخت نفقه فرزندان علیه پدر در دادگاه دعاوی اقامه کند.

مشاوره حقوقی در ارتباط دعاوی نفقه

برای طرح دعاوی نفقه در مراجع قضایی باید دانش و اطلاعات حقوقی لازم را داشته باشید تا مراحل اقامه دعوا طبق اصول و تشریفات مشخص شده انجام شود.

یکی از روش‌هایی که می‌توانید از اطلاعات حقوقی آگاهی پیدا کنید دریافت مشاوره حقوقی است شما می‌توانید از طریق مشاوره حقوقی نحوه و مراحل اقامه دعوا و اطلاعات لازم را بدست آورید.

لازم به ذکر است که بگوییم طرح دعاوی نفقه زمانبر و مستلزم رعایت موارد قانونی است و اصول دادرسی مشخصی دارد که بدون مشورت با مشاوران حقوقی در روند رسیدگی با دشواری‌هایی روبه رو خواهید شد.

مشاوره حقوقی نفقه رایگان

همانطور که گفتیم برای طرح دعاوی بهتر است مشاوره حقوقی نفقه را دریافت کنید، امروزه بسیاری از موسسات مشاوره حقوقی نفقه رایگان ارائه می‌دهند شما می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی که فراهم کردند با مشاوران حقوقی نفقه ارتباط برقرار کنید و سوالات خود را بپرسید.

اگر قبل از درخواست طلب نفقه از مشاوره حقوقی نفقه استفاده کنید با آگاهی بیشتری می‌توانید پرونده را دنبال کنید و راحت‌تر مشکلات خود را حل نمایید.

 

حتما بخوانید: مقاله ای در رابطه با وکیل برای طلاق از طرف زن نوشتیم شاید برای شما مفید باشد

 

مشاوره حقوقی نفقه تلفنی

مشورت با یک مشاور حقوقی از ضرر‌های احتمالی در دعاوی نفقه جلوگیری می‌کند، مشاور حقوقی با دانش و آگاهی بالایی که در زمینه نفقه دارد می‌تواند راه‌های مختلفی را ارائه دهد یکی از محبوب‌ترین روش‌های مشاوره، مشاوره حقوقی تلفنی است که مزایای زیادی دارد.

مشاوره حقوقی نفقه تلفنی به شما کمک می‌کند تا در زمان صرفه جویی کند و بدون در نظر گرفتن زمان برای رفت و آمد و مراجعه به دفاتر و موسسات حقوقی از نقاط مختلف با مشاوران حقوقی ارتباط برقرار کنید و از آن‌ها مشاوره دریافت کنید.

مشاوره حقوقی نفقه آنلاین

امروزه با پیشرفت تکنولوژی بسیاری از موسسات بستری را برای ارتباط آنلاین مشاوران و کارشناسان خود را با موکلین و مراجعه کنندگان فراهم کرده اند.

شما می‌توانید با استفاده از راه‌های ارتباطی آنلاین با مشاوران حقوقی نفقه به صورت آنلاین ارتباط برقرار کنید و سوالات و ابهامات خود را بپرسید.

هزینه مشاوره حقوقی نفقه

هر موسسه حقوقی هزینه‌ای برای حق المشاوره با توجه به شرایط خود موسسه تعیین کرده است اما در برخی از بسیاری از موسسات هزینه‌ای را در قبال ارائه مشاوره حقوقی دریافت نمی کنند.

حتما بخوانید: مقاله ای در رابطه با مشاوره حقوقی طلاق نوشتیم شاید برای شما مفید باشد

 

مشاوره حقوقی نفقه در ازدواج دائم و موقت

براساس ماده ۱۱۰۶‌ قانون مدنی در عقد دائم نفقه زن برعهده مرد است و موظف به پرداخت آن است اما در عقد موقت مرد هیچ مسئولیتی در قبال نفقه زن ندارد و در این زمینه هیچ ضمانت اجرایی وجود ندارد.

البته مرد می‌تواند به اختیار نفقه زن را بپردازد و مخارج زندگی او را تامین کند.

همچنین از آنجا که در ازدواج موقت نفقه برای زن در نظر گرفته نمی شود و مرد نیز موظف به پرداخت ان نیست زن نمی تواند به دلیل عدم پرداخت نفقه عقد موقت در دادگاه دعوا اقامه کند.

مطابق با ماده ۱۱۱۳ قانون مدنی در عقد موقت به زن نفقه تعلق نمی گیرد مگر اینکه شرط شده باشد یا عقد مبنی برآن جاری شود.

 

همچنین مطالعه نمایید: مشاوره حقوقی مهریه

 

ضمانت اجرایی حقوقی و کیفری عدم پرداخت نفقه

هنگامی که مرد به صورت مستمر نفقه زن را پرداخت کرده باشد و به بیان دیگر نیاز‌های او در زندگی را تامین کند در واقع به وظیفه شرعی و قانونی خود عمل کرده و زوج نمی تواند در این زمینه طرح دعوی کند.

اما در صورتی که مرد از پرداخت نفقه امتناع کند دو جنبه حقوقی و کیفری بوجود نمی آید به این معنا که زن می‌تواند به دلیل عدم دریافت نفقه هم شکایت حقوقی هم شکایت کیفری کند.

در صورتی که مرد از پرداخت نفقه خودداری کند زن می‌تواند با طرح دعوی حقوقی از طرق دادگاه نفقه خود را دریافت کند و از آنجا که ترک نفقه جرم است زوجه می‌تواند در دادگاه کیفری علیه شوهر خود اقامه دعوی کند.

 

حتما بخوانید: مقاله ای در رابطه با مراجل درخواست مهریه نوشتیم شاید برای شما مفید باشد

 

طلاق از طرف زن به دلیل عدم پرداخت نفقه

یکی از موارد حق طلاق زن عدم پرداخت نفقه از جانب مرد است براساس ماده ۱۱۲۹ قانون مدنی: در صورت استنکاف شوهر از دادن نفقه و عدم امکان اجراء حکم محکمه و الزام او بدادن نفقه زن می‌تواند برای طلاق به حاکم ‌رجوع کند و حاکم شوهر او را اجبار به طلاق مینماید ‌همچنین است در صورت عجز شوهر از دادن نفقه.

مطابق با ماده بیان شده چنانچه مرد نفقه را نپردازد زن به راحتی می‌تواند تقاضای طلاق بدهد و اگر زوجه توانایی مالی برای پرداخت نفقه را نداشته باشد باز هم حق طلاق برای زن ایجاد می‌شود.

حال اگر مرو تمکن مالی برای پرداخت نفقه داشته باشد اما از پرداخت خودداری کند زوجه می‌تواند از او در دادگاه شکایت کند.

به طور کلی در عدم پرداخت عمدی یا غیر عمدی نفقه تفاوتی نیست و در هر صورت شرایط طلاق از جانب زن فراهم است.

از چه طریق هایی می توانیم از وکیل نفقه مشاوره بگیریم؟

یکی از سوالاتی که بعضی از موکلین از ما میپرسند این موضوع می باشد که ایا روشهایی برای دریافت مشاوره مستقیم از وکیل وجود دارد که پاسخ به این سوال مثبت می باشد و شما می توانید  از روش های زیر از وکلای نوین وکیل مشاوره دریافت نمایید: این روش های مشاوره نفقه به دو دسته حضوری و از راه دور تقسیم بندی می شود. در روش حضوری باید به مرکز ما در قیطریه و یا میدان توحید مراجعه نمایید.

سخن پایانی

 مشاوره حقوقی نفقه را بررسی کردیم چنانچه در این خصوص سوالی دارید می‌توانید با استفاده از شماره 02166901176 با کارشناسان و وکلای مجرب ما ارتباط برقرار کنید و سوالات خود را بپرسید

4 دیدگاه دربارهٔ «مشاوره حقوقی نفقه: مشاوره رایگان با نوین وکیل»

  1. سلام من حدودا یک ماه هست که همسرم را طلاق داده ام و دو دختر 19 و 14 ساله دارم ، مستاجرم و ماشینم که به نام همسرم بوده هم ایشان گرفته ، درآمدم از راه بورسه و کل سرمایه ام حدود 400 میلیون میباشد ، دختر کوچکم با مادرش زندگی میکنه و دخترم بزرگم با من ، مادر بچه ها برای نفقه بچه ها شکایت کرده ، میخواستم بدونم آیا با توجه به شراط مالی من نفقه به بچه ها تعلق میگیره و اگه دادگاه حکم به پرداخت نفقه بدهد حدودا چه میزان تعیین میشود.

    1. باسلام و احترام و آرزوی توفیقات
      از آنجاییکه ولایت از خصیصه حکم برخوردار می باشد و خاصیت حکم نیز عدم امکان اسقاط و انتقال را دارا می باشد و توجها به این که شما به عنوان ولی و سرپرست فرزدان خود می باشید و لذا تا زمان استقلال و یا اشتغال و در جنسیت دختر تا زمان ازدواج نفقه فرزندان بر ذمه شما می باشد و در این فرض وضعیت معاش و زیادی و کمبود درآمد ماهانه شما شاید در میزان استحقاق نفقه فرزندانتان موثر باشد اما به طور کلی شرایط مالی سخت شما دلیلی بر معافیت ذمه شما از پرداخت نفقه نخواهد بود.
      النهایه با توجه به این که تعیین میزان نفقه به شرایط بسیاری بستگی دارد ولی در حال حاضر به صورت کلی مابین 1500 الی 2 میلیون تومان نقفه تعیین و ولی مکلف به پرداخت می گردد.

  2. سلام،خسته نباشید،همسر من برای نفقه اقدام کرده با توجه به اینکه در آمد ماهیانه من حدود پنج میلیون تو ماه هست و بچه هام هم با من زندگی میکنند میخواستم بدونم چقدر نفقه تعلق میگیره

    1. سلام
      نفقه زوجه رو کارشناس مشخص میکنه و درخصوص نفقه زوجه، ملائت داشتن یا نداشتن زوج خیلی ملاک نیست. بیشتر وضعیت تحصیلی و خانوادگی و اجتماعی زوجه مثل میزان تحصیلات و… مورد لحاظ قرار میگیره. اما به هرجهت در حال حاضر در تهران متوسط نفقه یک خانم‌ ماهانه ۳ میلیون هست.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *