موارد پرداخت حق سرقفلی توسط موجر: چه زمانی موجر باید حق سرقفلی را پرداخت کند؟

سرقفلی یکی از موضوعات مهم مربوط به اجاره و فروش املاک تجاری است در حقیقت باید بگوییم که سرقفلی حق مالی استکه مورد معامله قرار میگیرد و بخشی از مال غیر منقول محسوب می‌شود.

همچنین مطالعه نمایید: وکیل طلاق توافقی در مشهد

 

مطابق با قانون روابط موجر و مستاجر در برخی از موارد پرداخت سرقفلی الزامی است که در این موارد دادگاه علاوه بر صدور حکم تخلیه موجر را موظف به پرداخت سر قفلی می‌کند.

در این مقاله می‌خواهیم موارد پرداخت سرقفلی توسط موجر را مورد بررسی قرار دهیم برای کسب اطلاعات بیشتر با نوین وکیل همراه شوید.

در ادامه مقاله با موضوع چه زمانی موجر باید حق سرقفلی را پرداخت کند؟ با ما همراه باشید

سرقفلی چیست؟

سرقفلی مفهومی است که حتی قبل از تصویب قانون روابط موجر و مستاجر سال ۵۶ در عرف کشور ما و میان تجار وجود داشت، به طور معمول در قرارداد اجاره اماکن تجاری مستاجر در ابتدا مبلغی را به عنوان حق سرقفلی به موجر می‌پردازد و در مقابل اجاره بهای پرداختی به مقدار کمی تعیین می‌شود، موجر نیز موظف است که تا پایان زمان اجاره حکم تخلیه مستاجر را نگیرد و قرارداد اجاره مجددا با مستاجر تمدید کند به طور کلی می‌توان گفت که مستاجر یک اولویت برای تمدید اجاره در همان مکان را نسب به سایر افراد دارد.

سرقفلی به زبان ساده یعنی شخصی به دلیل فعالیت‌های تجاری مثبت خود امتیازاتی را بدست آورده که متعلق به خود او است و حق سرقفلی می‌گویند، در حقیقیت حق سرقفلی ارزش و اعتبار یک فعالیت تجاری می‌باشد.

 

موارد پرداخت حق سرقفلی توسط موجر

در ابتدای مقاله گفتیم که در برخی از موارد موجر موظف به پرداخت سرقفلی استکه در این موارد موجر بعد ار مراجعه به دادگاه و دریافت حکم تخلیه موظف به پرداخت حق سرقفلی موجر است، موارد پرداخت سرقفلی توسط موجر عبارتند از: ‌

  • تخلیه به منظور احداث ساختمان جدید: شخصمالکبااخذمجوزساخت می‌توانددرخواستتخلیهملکراازمستاجر می‌کند که در مقابل باید حق سرقفلی او را بپردازد.
  • تخلیه به دلیل نیاز موجر برای کسب یا پیشه: در صورت بیکاری شخص مالک نیازبه اشتغال یا برای استفاده تجاری ازملک توسط مالک، مالک پس ازپایان مدت قرارداد اجاره می‌تواندازمستاجردرخواست تخلیه ملک را کند، البته در اینصورت هم باید مبلغ سرقفلی را به شخص مستاجر بپردازد.
  • تخلیه مکان تجاری به دلیل نیاز مالک یا کسان نزدیک او به سکونت در آن: در صورتیکهمحلکسبوپیشهامکانسکونتداشتهباشدمالک می‌تواند برای سکونت خود و فرزندان از شخص مستاجر درخواست تخلیه ملک را کند که دراینصورت باید مطابق با قانون باید مبلغ سرقفلی را با قیمت روزبه شخص مستاجر بپردازد

شرایط اجاره مال مشاع : اجاره مال مشاع دارای چه شرایطی است؟

 

  • در مواردی که از مستاجر حق انتقال سلب شده باشد یا موجر با انتقال منافع به دیگری موافقت نکند مستاجر می‌تواند در برابر تخلیه از موجر در خواست سرقفلی را بکند.
  • در صورتی که مستاجر بدون داشتن اجازه انتقال و موافق موجر منافع را به دیگری انتقال بدهد که در اینصورت تنها نصف سرقفلی به او تعلق می‌گیرد.

کلام آخر

در این نوشتار موارد پرداخت حق سرقفلی و چه زمانی موجر باید حق سرقفلی را پرداخت کند؟ به موجر را به صورت کامل توضیح دادیم اگر در خصوص این موارد سوالیداریدبا شماره 02166901176 تماس بگیرید و سوالات خود را بپرسید.

وکلای مجرب و متخصص نوین وکیل آمادگی ارائه انواع خدمات حقوقی به صورت آنلاین و حضوری را دارند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *