نحوه درخواست طلاق توافقی:مراحل طلاق توافقی با نوین وکیل

نحوه درخواست طلاق توافقی چگونه است؟

نحوه درخواست طلاق توافقی چگونه است؟ یکی از انواع طلاق، شرایط طلاق توافقی می‌باشد با این تفاوت که در این نوع طلاق زوجین با رضایت کامل تصمیم می‌گیرند که به زندگی مشترک خود پایان دهند. همانگونه که میدانید دو نوع طلاق در قانون تعریف شده است که یکی از آنها طلاق بائن و دیگری طلاق رجعی می باشد که تفاوت این دو نوع طلاق را در مقالات موبوط به آن بررسی کرده ایم.

طلاق توافقی یکی از آسان‌ترین شیوه‌های طلاق است که در چند سال اخیر متقاضیان طلاق این شیوه را انتخاب کردند در واقع یکی از مهم‌ترین شرایط طلاق توافقی این است که زوجین برای خاتمه دادن زندگی مشترک خود با یکدیگر تصمیم گرفته باشند و در خصوص مسائل مادی و غیر مادی توافق کرده و توافقات خود را به صورت مکتوب بنویسند.

اما این نکته را در اینجا عنوان کرده که بدانید قبل از اینکه بخواهید بدانید نحوه طلاق توافقی چکونه است بدانید طلاق توافقی از نوع طلاق بائن می باشد به این معنی که چون قانون به درخواست دو طرف احترام قائل می شود این طلاق از نوع بائن است و برای اینکه مرد و زن بخواهند دوباره با هم زندگی نمایند باید صیغه عقد جاری شود.

این تصمیم بر مبنای پایان زوجیت و طلاق زوجین است که در مورد مسائلی مانند نحله، نفقه، مهریه، اجرت المثل، شرط نصف کردن دارایی مرد، جهیزیه و حضانت فرزندان با یک دیگر توافق برسند.که این از اولین مراحل طلاق توافقی می باشد

دادگاه به توافقات زوجین احترام می‌گذارد و بر اساس این توافقات تصمیم می‌گیرد، اما تلاش می‌کند که اگر راهی برای بازگشت از طلاق است با جلسات مشاوره طلاق توافقی قبل از طلاق سعی کند از طلاق جلوگیری کند، اما اگر این جلسات فایده‌ای نداشت، دادگاه گواهی عدم امکان سازش را صادر خواهد کرد.

همچنین مطالعه نمایید : وکیل طلاق توافقی

نحوه درخواست طلاق توافقی با سایر طلاق‌ها تفاوت خاصی ندارد و هر یک از زوجین یا وکیل می‌تواند به ثبت درخواست در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی اقدام کند و درخواست طلاق توافقی بدهد.

در ابن مقاله در خصوص نحوه درخواست طلاق توافقی و چگونگی مراحل درخواست طلاق توافقی مطالبی را ارائه خواهیم داد، پس با ما همراه شوید.

طلاق توافقی چگونه است؟

طلاق توافقی یکی از ساده‌ترین و محبوب‌ترین شیوه‌های طلاق است، معمولا در مدت زمان کوتاه تری انجام می‌شود؛ زیرا زوجین درباره مسائل مهم مادی و غیر مادی با یکدیگر توافق می‌کنند.

پس از تنظیم برگه توافق نامه طلاق زوجین باید دادخواستی را مبنی بر طلاق توافقی تنظیم و به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کنند و آن را به ثبت برسانند.

همچنین مدارک لازم برای طلاق توافقی که شامل کپی مدارک هویتی زوجین و کپی سند ازدواج یا رونوشت آن و برگه توافق نامه خود را به دادخواست ضمیمه کنند و پس از آن به سامانه ثنا مراجعه کرده و درخواست مشاوره قبل از طلاق دهند و در۵ جلسه مشاوره حاضر شوند تا با اخذ گواهی عدم سازش بتوانند حکم طلاق را از دادگاه بگیرند.

سپس زمان دادگاه از طریق پیامک یا سامانه ثنا به زوجین ابلاغ می‌شود و آن‌ها باید در تاریخ مقرر به دادگاه مراجعه کرده و اصل مدارک خود را به دادگاه ارائه دهند و دادگاه براساس مدارک و استناد حکم طلاق را صادر خواهد کرد و زوجین می‌توانند با استفاده از حکم طلاق به دفتر اسناد رسمی مراجعه کرده و طلاق خود را به ثبت برسانند.

شرایط طلاق توافقی چیست؟

در این بخش از مقاله می‌خواهیم شرایط طلاق توافقی را بیان کنیم.

اولین و مهم‌ترین شرط برای طلاق توافقی این است که زوجین با هم برای خاتمه دادن به زندگی مشترک با یکدیگر تصمیم گرفته باشند و برای طلاق هر دو رضایت داشته باشند.

دومین شرط برای طلاق توافقی این است که زوجین در خصوص مسائل مادی و غیر مادی که شامل نفقه ایام گذشته، مهریه، حضانت فرزندان، نحله و اجرت المثل و…. با یکدیگر توافق کنند و آن را به صورت کتبی ثبت و به امضا برسانند و در صورت عدم وجود برگه توافق نامه امکان طلاق توافقی وجود ندارد.

به طور کلی در صورتی که دو شرط فوق نباشد و زوجین نمی توانند برای طلاق توافقی اقدام کنند.

نحوه درخواست و مراحل طلاق توافقی

شاید در خصوص نحوه درخواست طلاق توافقی برای زوجین سوالاتی طرح شود، چون طلاق از نوع توافقی می‌باشد، نحوه درخواست ان با سایر طلاق‌ها متفاوت باشد.

در حقیقت باید بگوییم که نحوه درخواست طلاق توافقی تفاوت خاصی با سایر طلاق‌ها ندارد به جز اینکه زوجین باید در مورد مسائل مالی و غیر مالی با یک دیگر توافق کنند و توافقنامه‌ای در این خصوص به صورت مکتوب تنطیم کنند و آن را به دادگاه ارائه بدهند.

ممکن است زوجین این توافقات را قبل از ثبت درخواست طلاق نوشته باشند و آن را امضا کرده باشند یا ممکن است زوجین این توافقات را ننوشته باشند که مشکلی در روند ثبت دادخواست نخواهد داشت، در این صورت زوجین باید توافقات خود را در دادگاه بیان کنند.

در قسمت‌های فوق گفتیم که مراحل طلاق توافقی مانند سایر طلاق‌ها یعنی طلاق از طرف مرد و طلاق از طرف زن می‌باشد، پس اولین اقدام زوجین ثبت نام در سامانه طلاق و دریافت وقت مشاوره و رفتن به جلسات مشاوره می‌باشد.

پس از اتمام جلسات مشاوره اگر نظر مشاوره بر این باشد که زوجین نمی توانند با یک دیگر زندگی کند و به زندگی مشترک خود ادامه دهند گواهی عدم انصراف از طلاق برای آنها صادر خواهد شد.

پس از اخذ گواهی عدم انصراف از طلاق زوجین باید به سوی مرکز غربالگری بروند و آنجا نیز به جلسات مشاوره بروند، سپس زوجین با در دست داشتن گواهی و مدارک مورد نیاز به صورت جداگانه یا باهم به یکی از شعب دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه و درخواست طلاق توافقی کنند.

حتما بخوانید: مقاله ای در رابطه با مشاوره حقوقی نفقه نوشتیم شاید برای شما مفید باشد

زوجین باید نسب به یک سری مسائل قبل از دادخواست طلاق توافقی تصمیم بگیرند و با یک دیگر به تفاهم برسند، این مسائل عبارتند از:

  • تعیین تکلیف در خصوص مهریه و چگونگی پرداخت آن توسط شوهر برای سهولت مراحل طلاق
  • تعیین تکلیف در خصوص نفقه و چگونگی پرداخت آن توسط شوهر
  • تعیین تکلیف در خصوص اجرت المثل ایام گذشته که زوجه ممکن است درخواست کند.
  • تعیین تکلیف در خصوص نحله که زوجه ممکن است درخواست کند.
  • تعیین تکلیف در خصوص جهیزیه که مالکیت چه وسایلی از آن چه کسی می‌باشد.
  • تعیین تکلیف در خصوص شرط تنصیف دارایی مرد که اجرا شود یا نه.
  • تعیین تکلیف در خصوص حضانت فرزندان که برعهده چه کسی باشد.

چه عاملی بر نحوه درخواست طلاق توافقی تاثیرگذار است؟

 

همچنین مطالعه نمایید: مشاوره تلفنی با وکیل خانواده

مراحل طلاق توافقی به وسیله دادگاه چگونه است؟

1-مرحله اول:  ثبت دادخواست طلاق توافقی در یکی از نزدیکترین دفاتر خدمات الکترونیک به شما

2- دومین مرحله : ارسال دادخواست طلاق به وسیله دفاتر خدمات به دادگاه

3- سومین مرحله : تعیین زمان شعبه به وسیله دادگاه برای رسیدگی به پرونده طلاق توافقی و  مراجعه زوجین به دادگاه

4- چهارمین مرحله: ارسال پیامک به زوجین که در این پیامک زمان دادگاه و همچنین شعبه دادگاه برای حضور زوجین تعیین شده باشد.

5- پنجین مرحله : همچنین زوجین می تواند اطلاعات دقیقتری از زمان و شعبه دادگاه را در سامانه ثنا مشاهده نمایند.

6- ششمین مرحله: مراجعه به دادگاه و شرکت در کلاس هاش مشاوره بهزیستی

7- هفتمین مرحله :  زوجین باید مدارکی را که در قسمت های قبلی به آن اشاره شد را به دادگاه تحویل دهند

8- هشتیمین مرحله: مکتوب شدن توافقات زوجین در مورد مهریه و حضانت و…

9- نهمین مرحله: درخواست زوجین برای صدور گواهی عدم سازش

10- دهمین مرحله : در صورت صلاحدید قاضی صدور گواهی عدم سازش

11- یازدهمین مرحله:  مراجعه زوجین به دفاتر ثبت ازدواج و طلاق برای ثبت طلاق

نحوه درخواست طلاق توافقی

دعوای طلاق توافقی نیز مانند سایر دعوای اولین کار تنظیم و ارائه دادخواست می‌باشد، دو روش درخواست طلاق توافقی وجود دارد که عبارتند از:

  • اولین مرحله از مراحل طلاق توافقی این می‌باشد که در مراجل طلاق توافقی زوجین با مدارکی مانند عقدنامه و شناسنامه به دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی مراجعه کنند و درخواست طلاق توافقی را ثبت کنند.
  • دومین مرحله درخواست طلاق توافقی این می‌باشد که زوجین درخواست خود را بر روی برگه بنویسند، همچنین توافقات خود را بر سر مسائل مالی و غیر مالی را ضمن نوشتن دادخواست طلاق توافقی بنویسند و یکی از زوجین آن را در دادگاه خانواده ارائه بدهد و لازم نیست که هر دو آنها برای دادخواست طلاق توافقی به دادگاه مراجعه کنند. حتی ممکن است که مرد به زن حق طلاق بدهد که یکی از انواع طلاق توافقی می‌باشد و فرقی میان این دو نیست.

البته امروزه با وجود دفاتر خدمات الکترونیک قضایی دیگر نیازی به مراجعه مستقیم به دادگاه نیست، شما دادخواست را در این دفاتر ثبت می‌کنید و آنها این درخواست را به دادگاه ارسال خواهند کرد. و به همین خاطر مراحل طلاق توافقی ساده تر شده است

  • هنگامی که یکی از زوجین خواهان دادخواست طلاق توافقی باشد باید برگه دادخواست را با عنوان طلاق توافقی پر کند و به محل اقامت خوانده دعوا بفرستد که این کار توسط وکیل انجام می‌شود.

کدام یک از زوجین می‌توانند درخواست طلاق توافقی بدهند

در قسمت‌های قبل چگونگی درخواست طلاق توافقی را بیان کردیم، حال شاید برای زوجینی که خواهان طلاق توافقی باشند، این سوال مطرح شود که چه کسی می‌تواند برای انجام مراحل طلاق درخواست طلاق توافقی بدهد؟

برای ثبت درخواست طلاق توافقی فرقی نمی کند که زن یا مرد کدام یک به شعب دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کند و درخواست طلاق را ثبت کند، مرد می‌تواند به زن وکالت بلا عزل بدهد و تمام امور را به زن واگذار کند تا زن به تنهایی روند رسیدگی به ثبت دادخواست تا صدور حکم را پیگیری کند و دیگر نیازی به رفت و آمد مرد به دادگاه نمی باشد.

اما امکان وکالت دادن زن به مرد وجود ندارد، زیرا درخواست طلاق برای مرد یک حق قانونی است، همچنین زوجین می‌توانند به صورت جداگانه برای خود وکیل بگیرند و نیازی نیست خودشان به ثبت دادخواست اقدام کنند.

چگونگی درخواست طلاق توافقی برای ایرانیان مقیم خارج از کشور

مراحل طلاق توافقی برای ایرانیان خارج از کشور تا حدی متفاوت می باشد که در ادامه به آن اشاره میکنیم

اگر زن و مردی در خارج از کشور زندگی می‌کنند تصمیم بگیرند از یک دیگر به صورت توافقی جدا شوند و برای ثبت درخواست طلاق توافقی باید مراحلی را در دادگاه‌های خانواده این طی کنند که بهتر این برای انجام این امور از وکیل کمک بگیرند.

برای گرفتن وکیل نیازی به حضور زوجین در ایران نیست، مطابق با ماده ۳۴ قانون آیین دادرسی مدنی روش‌های مختلفی برای گرفتن وکیل وجود دارد:

  • اولین راه این می‌باشد که زوجین یا یکی از آنها که در خارج از کشور سکونت دارند به سفارت ایران در کشور محل اقامت خود یا کنسول گری مراجعه کنند و به یکی از اقوام یا دوستان خود وکالت میدهند تا به جای آنها اقدام به گرفتن وکیل کند.
  • دومین راه این می‌باشد که افراد ساکن خارج کشور که تصمیم به طلاق توافقی گرفته اند و برای طلاق نیاز به یک وکیل در ایران دارند با مراجعه حضوری به سفارت خانه ایران یا کنسولگری اقدام به گرفتن وکیل کنند.
  • سومین راه درخواست طلاق توافقی این می‌باشد که اگر یکی از زوجین ساکن خارج از کشور است با مراجعه به سفارت خانه ایران یا کنسولگری به زوجی که در کشور ایران سکونت دهد وکالت بدهد تا اقدام به گرفتن وکیل بکند.
تاثیر وکیل در روند درخواست طلاق توافقی چگونه است؟
روند طلاق توافقی با حضور وکیل سریعتر طی می شود.

نکاتی در خصوص تنظیم وکالتنامه مدنی در سفارت ایران

افرادی که می‌خواهند با مراجعه به سفارت ایران وکالت مدنی به افراد مقیم کشور بدهند تا به جای آنها اقدام به گرفتن وکیل بکنند اما آنها متن نوشتن وکالتنامه را بلد نیستند، سفارت ایران آنها را راهنمایی می‌کند تا به مراجعه به سامانه تاک به یک نمونه از این متن‌ها دسترسی پیدا کنند.

اما متاسفانه متن موجود در سامانه تاک دارای اشکالات خاصی است که در دادگاه‌های خانواده همچین متنی را قبول نمی کنند، چون متن مذکور دارای اشکالات حقوقی می‌باشد، پس بهتر است در این زمینه از کارشناسان و مشاوران حقوقی کمک بگیرید.

باید به موارد زیر در تنظیم وکالتنامه طلاق توافقی توجه کنید:

  • برای تنظیم وکالتنامه طلاق توافقی از وکلای دادگستری کمک بگیرید.
  • به وکیل دادگستری وکالت بدهید تا با جای شما در جلسات داوری و مشاوره حضور پیدا کند.
  • اگر زن مقیم کشور دیگر تصمیم بگیرید بخشی از حقوق مالی خود را در قبال طلاق از مرد ببخشد باید اختیار انجام این کار را به وکیل بدهد.

به طور مثال اگر زن می‌خواهد مهریه خود را ببخشد باید مقدار ان را مشخص کند و اختیار بخشیدن همان مقدار را به وکیل بدهد.

  • اگر زوجین دارای فرزند مشترک می‌باشند باید به وکیل اختیار بدهد که به نیابت از در خصوص حضانت، نفقه و حق ملاقات فرزند به طرف مقابل توافق کند.
  • اگر زوجین می‌خواهند حق اعتراض و تجدید نظر را ساقط کنند یا نکنند باید به وکیل اختیار بدهند.
  • باید به وکیل خود اختیار بدهند که به جای آنها در دفترخانه ثبت ازدواج و طلاق حضور یابد و صیغه طلاق در حضور وکیل خوانده شود.
  • شرایط طلاق توافقی چیست؟ توضیح کامل شرایط

مدارک لازم برای انجام مراحل طلاق توافقی

برای اینکه زوجین بتوانند درخواست طلاق توافقی داده به صورت توافقی از یک دیگر جدا شوند باید مدارکی را به دادگاه ارائه بدهند که این مدارک عبارتند از: ‌

  • اصل و کپی عقد نامه یا رونوشت آن
  • اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی زوج
  • اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی زوجه
  • وکالت نامه محضری طلاق، هنگامی که زن دارای حق وکالت طلاق از سوی مرد است
  • برگه توافقنامه زوجین
  • گواهی عدم بارداری زن
  • گواهی بکارت از پزشک قانونی، هنگامی که طلاق توافقی در دوران عقد باشد.
  • برگه نظر مشاور در دادگاه خانواده) جهت مشخص شدن اینکه آیا زوجین می‌توانند با زندگی مشترک خود ادامه بدهند با خیر)

برای طلاق توافقی چه باید کرد؟

اولین اقدام مهم و اساسی برای طلاق توافقی این است که زوجین باید در خصوص مسائل مادی و غیر مادی از جمله نفقه، مهریه، حضانت فرزندان، نحله، اجرت المثل ایام زوجیت توافق کنند و آن را به صورت مکتوب به دادگاه ارائه بدهد. سپس زوجین می‌توانند با انتخاب وکیل برای خود تمام مراحل طلاق توافقی از جمله ثبت درخواست طلاق و پیگیری روند پرونده رو به واگذار کنند.

نکاتی در مورد مراحل طلاق توافقی:

1- نظر و رضایت پدر زوجه در مراحل طلاق توافقی وجود ندارد

2- برای طلاق توافقی زوج و زوجه نمی توانند یک وکیل داشته باشند و هرکدام باید به صورت جداگانه اقدام به استخدام وکیل نمایند

3- در صورت وکالت تام به وکیل طلاق، این وکیل می تواند صفر تا صد مراحل طلاق توافقی را برای شما انجام دهد

4- از اخرین مراحل طلاق توافقی دریافت گواهی عدم سازش میباشد که با دریافت آن می توانید برای ثبت طلاق توافقی به دفاتر ثبت طلاق و ازدواج مراجعه نمایید.

5- بعد از گواهی عدم سازش این گواهی 3 ماه اعتبار خواهد داشت و شما می توانید به مدت 3 ماه به دفاتر ازدواج و طلاق برای ثبت طلاق اقدام نمایید

6- موسسه نوین وکیل می تواند مراحل طلاق را به مدت بین 10 تا 20 روز کاری برای شما انجام دهد.

مراحل درخواست طلاق توافقی از طرف زن

به صورت کلی اگر بخواهیم در رابطه با دادخواست طلاق توافقی از طرف زن سخن بگوییم، باید بدانید که این درخواست شامل سه مرحله‌ی ثبت درخواست، مراجعه به دادگاه و ثبت طلاق بوده و برای این طلاق، توافقات لازمه باید بین زن و شوهر صورت بگیرد و حاصل این توافق باید به ثبت برسد.

مراحل درخواست طلاق توافقی از طرف مرد

درخواست طلاق توافقی از طرف مرد نیز تا حدودی همانند درخواست طلاق توافقی از طرف زن است. در این باره باید بگوییم بعد از دادن درخواست صدور گواهی عدم امکان سازش، توافقات لازمه و مسائل مالی باید توسط مرد حل شود و مجموع این توافقات به صورت رسمی در دادگاه ثبت شود.

نحوه دریافت مشاوره رایگان در مورد مراحل طلاق توافقی چگونه است؟

در این بخش از مقاله قصد داریم در مورد یکی از مهمترین سوالاتی که در مورد مراحل طلاق توافقی توسط موکلین پرسیده می شود پاسخ داده شود و آن سوال این می باشد که ایا می توانیم در مورد مراحل طلاق توافقی از مشاوره رایگان وکلا استفاده نماییم؟

پاسخ به این سوال مثبت می باشد و شما می توانید از دو روش برای دریافت مشاوره رایگان اقدام نمایید. مشاوره رایگان در مورد مراحل طلاق توافقی از طریق تماس تلفنی با شماره 02122690179 امکان پذیر می باشد و همچنین این مشاوره در بستر واتساپ نیز به صورت رایگان به شما ارائه خواهد شد.

همچنین شما می توانید با مراجعه به آدرس دفتر وکالت نوین وکیل واقع در میدان توحید به صورت حضوری از مشاوره وکلای ما استفاده نمایید اما به یاد داشته باشید که استفاده از مشاوره حضوری رایگان نمی باشد و برای استعلام هزینه مشاوره حضوری طلاق توافقی می توانید از منشی مجموعه در این مورد آگاهی پیدا نمایید.

همچنین مطالعه کنید:مطالبه مهریه از وراث صغیر- نحوه مطالبه مهریه از وراث صغیر

آیا مهریه در طلاق توافقی به زن تعلق می‌گیرد؟

در پاسخ به این سوال که آیا مهریه در طلاق توافقی به زن تعلق می‌گیرد؟ باید بگوییم که بله در واقع طلاق توافقی ملزوم به توافقات زوجین در خصوص مسائل مادی و غیر مادی است که یکی از مسائل مادی مهم مهریه است.

زوجین می‌توانند تصمیم بگیرند که مهریه از سوی زوج به صورت کامل به زوجه پرداخت شود یا زوجه آن را به مرد بذل نماید یا در ازای حق حضانت فرزندان زوجه مهریه را به مرد ببخشد.

دادگاه به تصمیم زوجین احترام می‌گذارد و مطابق با آن عمل خواهد کرد.

حضانت فرزندان در طلاق توافقی

تعیین و تکلیف حضانت فرزندان در طلاق توافقی برعهده زوجین است و می‌توانند تصمیم بگیرند که حضانت برعهده پدر یا مادر باشد اما نفقه فرزندان برعهده پدر است.

دادگاه به نظر زوجین در خصوص حضانت فرزندان احترام می‌گذارد و مطابق با آن عمل خواهد کرد.

سخن پایانی

در این نوشتار مطالبی را پیرامون نحوه درخواست طلاق توافقی بیان کردیم امید است که با این مقاله توانسته باشیم به سوالات و ابهامات شما در این خصوص پاسخ داده باشیم، اگر در خصوص نحوه درخواست طلاق توافقی یا چگونگی درخواست طلاق توافقی سوالی دارید می‌توانید با استفاده از شماره‌های موجود در سایت با کارشناسان حقوقی نوین وکیل تماس حاصل نمایید و از آنها سوال خود را بپرسید.

موسسه نوین وکیل آمادگی ارائه خدمات حقوقی به صورت رایگان و تلفنی را به شما کاربران عزیز دارد، تنها کافیست با شماره 02166901176 تماس حاصل نمایید.

در صورتیکه بعد از دریافت مشاوره در مورد نحوه درخواست طلاق توافقی و اطلاع از قوانین که در این زمینه وجود دارد به این نتیجه رسیدید که بهتر پرونده وکالت طلاق توافقی خود را به یکی از وکیلان موسسه نوین وکیل بسپارید می توانید به صورت حضوری در دفتر وکالت حضور پیدا نمایید و با یکی از وکلای با تجربه در مورد مراحل و نحوه طلاق مشورت کنید و مدارک خود را به او تحویل دید و ادامه کار توسط وکیل انجام خواهد شد و در صورتیکه نیاز به کاری از سمت شما باشد این مورد توسط موسسه با شما اعلام خواهد شد.

دقت نمایید که اگر مراحل به صورت معمولی  و بدون مشکل خاصی پیش برود نیازی به حضور شما نخواهد و کیل صفر تا صد کار را انجام خواهد داد.