نمونه قرارداد اجاره آپارتمان: نمونه متن اجاره نامه مسکن

نمونه قرارداد اجاره آپارتمان

قانون مدنی در تعریف قرارداد اجاره بیان می‌کند: اجاره عقدی است که با موجب ان مستاجر نمی‌تواند از منافع عین مستاجره استفاده کند.قرارداد اجاره برای انتقال منافع منعقد می‌شود و در کشور نا در بخش‌های مختلفی کاربرد دارد با توجه به این مسئله قانونگذار قوانین و مقررات خاصی را در رابطه با قرار داد اجاره وضع کرده است.

بسیاری از افراد جامعه با قوانین و مقررات حقوقی آشنایی ندارد و ممکن در حین انعقاد قرارداد اجاره با مشکلاتی روبه روشوند که در نهایت به اختلاف موجر و مستاجر می‌انجامد که می‌تواند تعهدات مالی سنگینی را برای طرفین بوجود آورد.

شایع‌ترین روش انتقال منافع عقد اجاره است و یکی از راه‌هایی که انعقاد قرارداد اجاره به صورت صحیحانجام بگیرید، دسترسی به نمونه قرارداد اجاره آپارتمان و خانه می‌باشد، از این رو در این نوشتار نوین وکیل می‌خواهیمنحوه انعقاد قرارداد اجاره منزل یا مسکن و یک نمونه قرارداد اجاره آپارتمان را مورد بررسی قرار دهیم پس با ما همراه شوید.

نموه قرارداد اجاره اپارتمان

نمونه قرارداد اجاره آپارتمان

هنگامی که شخصی بخواهد منافع ملک خود را به شخص دیگری انتقال بدهد راه‌های مختلف و متفاوتی وجود داردبه طور مثال شخص می‌تواند منافع مال خود را در قالب عقد هبه انتقال بدهد.

به طور کلی انتقال مال معمولا به صورت رایگان صورت نمی گیرد و از آنجا که منافع مال محسوب می‌شود در قبال انتقال آن پولی را دریافت می‌کنند، همانطور که قبلا اشاره کردیم در این نوع قراردادموجر منافع مال خود را به مستاجر انتقال می‌دهد و در مقابل مالی را به صورت یک جا یا اسقاطی از مستاجر دریافت می‌کند که به ان اجاره بها می‌گویند و تعیین میزان اجاره بها با توافق موجر و مستاجر انجام میگیرد.

 

 همچنین مطالعه نمایید:  قرارداد اجاره ، انواع و اوصاف قرارداد اجاره

نمونه قرارداد اجاره آپارتمان و خانه بر اساس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور

قرارداد اجاره ممکن است با متن‌های متفاوتی تنظیم شود، با این وجود در این قسمت از مقاله نمونه متن اجاره نامه و قرارداد اجاره آپارتمان و خانه را ارائه دادیمکه مطابق با استاندار‌های سازمان ثبت اسناد و املاک کشوربوده که اگر مطابق با آن قرارداد‌های اجاره تنظیم شود بسیاری از مشکلات حقوقی مربوط به قرارداد‌ها بوجود نمی آید.

ماده1- طرفین قرارداد

موجر:

موجر/ موجرین…….فرزند………..به شماره شناسنامه……..صادره

از…….كدملی………..متولد………..ساكن………..تلفن………..آدرس………..بامدیریت………..

مستاجر:

خانم / آقای………..فرزند………..به شماره شناسنامه………..صادره از………..تلفن………..آدرس……….. / شرکت………..به   شماره ثبت………..تلفن………..آدرس………..بامدیریت………..

ماده2-مورد اجاره

………..دانگ یک باب مغازه / یک دستگاه آپارتمان واقع درشهر………..

خیابان………..کوچه………..شماره………..که مشخصاثبتی آن به شرح اتی:

پلاک ثبتی اصلی………..پلاک ثبتی فرعی………..منطقه ثبتی………..

مساحت………..سایرمشخصات………..مورداجاره به موجب پروانه

ساختمان شماره………..مورخ………..و گواهی پایانکار مورخ………..

شماره………..دارای کاربری تجاری است وبرای شغل………..اجاره داده می‌شود.

ماده3-مدت اجاره

………..سال/ماه شمسی که آغاز ان……….. می‌باشد.

ماده4-مبلغ اجاره

برای تمام مدت………..ریال معادل………..تومان است که:

مبلغ………..ریال آن درا ول هر ماه درقبال اخذ رسید به موجر پرداخت می‌

شود.

طی………..فقره چک به موجر پرداخت شد.سایر روش‌های دیگرپرداخت………..باتفصیل نوشته شود.

ماده5-شرایط و آثار قرارداد

 1- مستاجر نمی تواند از عین مستاجره برخلاف منوط قرارداد استفاده کند، مستاجر موطف است که به نحو متعارف از عین مستاجره استفاده نماید.

2-مستاجر حق استفاده از عین مستاجره به نحو مباشرت را دارد،علاوه بر این باید در قرارداد مشخص شود که مستاجر حق انتقال به غیر را دارد یا ندارد.

3- موجر باید مالک قانونی عین مستاجره باشد و در صورتیکه به عنوان وکالت، وصایت،ولایت و قیومیت اختیار اجاره دادن ملک را داشته باشد باید اسناد و مدارک حق انتقال را ضمیمه کند.

4-در صورتی که مستاجر بیش از یک ماه اجاره بها را پرداخت نکند، موجر می تواند قرارداد را فسخ و درخواست تخلیه را از مراجع ذی صلاح بخواهد.

5-پرداخت هزینه های اب، برق و… برعهده مستاجر است و باید در زمان تخلیه قبوض به مستاجر ارائه داده شود تا پرداخت کند.

6-پرداخت هزینه های آپارتمان مانند حق شارژ برعهده مستاجره است.

7-پرداخت هززینه های تعمیرات و هزینه های کلی به منظور بهره برداری از دستگاه های تهویه، شوفاژ و شبکه آب و برق و گاز برعهده مالک است و هزینه های جزئی ملک برعهده مستاجر است که نوع و میزان هزینه را عرف تعیین می کند.

8-مالیات و تعمیرات اساسی و عوارض شهرداری را موجر باید بپردازد اما مالیات بردرآمدو مشاغل برعهده مستاجر است.

9-در خصوص اماکن تجاری باید مشخص شود که مبلغ حق سرقفلی به چه میزان است و پرداخت شده است یا خیر.

10-مستاجر موطف است که در زمان تخلیه مورد اجاره همان وضعی که تحویل گرفته است تحویل بدهد  و در صورت حدوث خسارات نسبت به مورد اجاره، مستاجر موطف به جبران خسارات است.

11-موجر ملزم است که در زما تخلیه ملک توسط مستاجر، قرض الحسنه مستاجر با اخدذ رسید بپردازد.

12-در صورتی که موجر نسبت به هزینه ها که موجب انتفاع مستاجر از ملک باشد، اقدام نکند و به مستاجر نیز اجازه انجام تعمیرات را ندهد مستاجر می تواند نسبت به انجام تعمیرات اقدام کند و هزینه ها را با موجر محاسبه کند.

13-تمدید قرارداد اجاره تنها با تووافق طرفین قبل از انقضا مدت اجاره ممکن است.

14- مستاجر مکلف است به محض اتمام  مدت اجاره، عین مستاجره را بدون دلیل و عذر  به موجر تحویل بدهد، در صورتی که مستاجر به هر دلیلی  عین مستاجره را تخلیه نکند مستاجر موظف است روزانه مبلغی را به عنوان اجرت المثل تصرف بعد از پایان قرارداد به موجر بپردازد.

ماده 6

کلیه اختیارات از جمله اختیارات غبن به استثنا و اختیار تدلیس از طرفین ساقط گردید.

ماده 7

این قرارداد تابع قانون مدنی و قانون روابط موجر و مستار وصوب 1376 است.

 ماده 8

با استناد به ماده 2 قانون روابط موجر و مستاجر شهود باید قرارداد را امضا کنند.

ماده 9

حق الزحمه مشاور املاک طبق تعرفه کمیسیون نظارت شهرستان  برعهد طرفین است که همزمان با امضای قرارداد باید پرداخت شود.

ماده 10

این قرارداد در تاریخ ….. ساعت…… در دفتر مشاور املاک …. به نشانی….. در سه نسخه بین طرفین تنظیم و امضا گردید. مشاور املاک موظف است نسخ قرارداد را به مهر دفتر املاک و دو نسخه به موجر و مستاجر تسلیم نماید و یک نسخه را در دفتر مخصوص بایگانی کند و تمام نسخه ها دارای اعتبار است.

 

 

امضای موجر

امضای مستاجر

امضای شاهد1

امضای شاهد 2

 

سخن پایانی

در این نوشتار نوین وکیل یک نمونه قرارداد اجاره آپارتمان را مورد بررسی قرار دادیم چنانچه در این خصوص سوالی دارید می‌توانید با شماره 02166901176تماس بگیرید و سوالات خود را بپرسید.

1 دیدگاه دربارهٔ «نمونه قرارداد اجاره آپارتمان: نمونه متن اجاره نامه مسکن»

  1. خیلی خوب بود، ممنون که مطالب بسیار مفیدی رو به اشتراک میگذارید، بنظرم هم سایت شما هم سایت گروه تخصصی وکیل جرایم سایبری از بهترین ها هستین🌺 واقعا خیلی عالیه که این اطلاعاتی که باید همه مردم در امور روزمره اشون باید بدونن رو داخل سایت تون قرار میدین..لینک سایتش رو براتون میزارم ، امیدوارم که همیشه موفق باشید✨️✨️✨️
    https://b2n.ir/a90015

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *