نمونه قرارداد رهن خانه+ مشاوره رایگان با نوین وکیل : 02122690179

شروط قرارداد رهن

قرارداد رهن خانه هنگامی که کسی طلبی به شخص دیگری دارد یا مبلغی را به عنوان وام از شخصی دریافت می‌کند می‌تواند آن  را منعقد کند و مالی را به عنوان وثیقه نزد وام دهنده می‌گذارد تا در صورتی نتوانست دین خود را به وام دهنده بپردازد او بتواند با فروش آن طلب خود را وصول کند.

قرارداد رهن خانه با عقد رهن است و دارای قواعد و تشریفات خاصی است در واقع قرار داد رهن و اجاره خانه همان قرارداد اجاره بوده و قواعد آن بر آن حکم فرما می‌باشد و عدم اطلاع از تفاوت این دو مسئله گاهی باعث ضررهای زیادی به طرفین عقد رهن می‌شود. به همین ضروری است از نمونه قرارداد رهن خانه استفاده کنیم تا از ضرر‌های احتمالی جلوگیری شود.

قرارداد رهن خانه همان عقد اجاره است و موجر در قبال دریافت مبلغی معین به عنوان تضمین تخلیه ملک، حق استفاده از منافع ملک خود را برای مدت زمان مشخص به مستاجر می‌دهد.

در این نوشتار می‌خواهیم قرارداد رهن خانه و نمونه قرارداد رهن خانه را مورد بررسی قرار دهیم برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه شوید.

قرارداد رهن خانه

عقد رهن یکی از انواع عقد در قانون مدنی است که دارای قواعد خاصی می‌باشد و از جمله عقود پر کاربرد است شروط ضمن عقد در قانون مدنی مشخص شده است و در صورتی که این عقد مطابق با شروط منعقد شود دارای آثار حقوقی خواهد بود که به شرح زیر است:

  • در تعریف عقد رهن در ماده ۷۷۱ مقرر می‌دارد: رهن عقدی است که به موجب آن مدیون مالی را برای وثیقه به داین میدهد. ‌رهن دهنده را راهن و طرف دیگر را مرتهن میگویند.

براساس این ماده در قرار داد رهن شخصی که بدهکار است وثیقه‌ای مالی را که قابلیت فروش داشته و توقیف نباشد را به طلبکار نی دهد تا در صورتی که موفق به پرداخت دین خود نشد مرتهن از طریق فروش آن دین خود را وصول کند.

  • در خصوص شرایط صحت قرارداد رهن ماده ۷۷۲ قانون مدنی مقرر می‌دارد: مال مرهون باید به قبض مرتهن یا به تصرف کسی که بین طرفین معین میگردد داده شود ولی استمرار قبض شرط صحت معامله نیست.

همچنین مطالعه نمایید: شروط ضمن عقد رهن

براساس این ماده یکی از شروط ضمن عقد این است که مال رهینه توسط رهن گیرنده به تصرف درآید و قبض شود.

  • در بسیاری از موارد مالک مبلغی را به عنوان وثیقه از مستاجر دریافت می‌کند تا تضمینی بر تخلیه ملک در زمان مقرر در قرارداد اجاره توسط مستاجر باشد که در اصطلاح به آن قرارداد رهن خانه می‌گویند.
  • با توجه به اینکه در قرارداد رهن خانه موجر منافع مال رو برای مدت زمان مشخص به مستاجر می‌دهد و بحث طلب و دینی در کار نمی باشد. همچنین قرارداد رهن و اجاره خانه با عقد رهن در عالم حقوق که مدیون خه خود را به عنوان مال مرهونه به رهن طلبکار می‌دهد متفاوت است و در اجاره با تبعیت با عرف زمانی که موجر به عنوان تضمین مالی را به عنوان رهن می‌دهد به این قرارداد، قرارداد رهن خانه می‌گویند.

همچنین مطالعه نمایید:شروط ضمن عقد رهن 

نمونه قرارداد رهن خانه

 در قسمت‌های فوق گفتیم که قرارداد رهن خانه چیست و تفاوت قرارداد رهن و اجاره با عقد رهن در مفهوم حقوقی متفاوت هستند در واقع قرارداد رهن خانه همان عقد اجاره است که مالک برای تضمین تخلیه ملک در زمان مقرر مبلغی را به عنوان رهن از مستاجر دریافت میکند.

البته به این مطلب نیز اشاره کردیم که گاهی مدیون خانه خود را به طلبکار رهن می‌دهد تا در صورتی که موفق به ادای دین خود نشد، مرتهن با فروش آن بتواند طلب خود را وصول کند.

  • نمونه قرارداد رهن خانه

طرفین قرارداد

 

مشخصات موجر: خانم / آقای………..فرزند………..بهکد ملی………..تلفن………..به نشانی………..

 

مشخصات مستاجر: خانم/ آقای………..فرزند………..بهکد ملی………..تلفن………..به نشانی……….

 

مشخصات مورد اجاره: یک دستگاه آپارتمان مسکونی، با متراژ…….متر مربع به نشانی ………………………… با پلاک فرعی …….. و پلاک اصلی …………. دارای سند رسمی شش دانگ، به شماره سند……… دارای خط تلفن، به شماره، گاز مشاعی و برق مجزا، پارکینگ و انباری مستقل که به موجب عقد اجاره، حق استفاده از منافع آن، در قبال دریافت 50 میلیون تومان رهن و1 میلیون تومان اجاره ماهیانه، برای مدت یک سال، از …/…./….. تا …./…../….. به مستاجر داده شد.

مدت قرارداد: از مورخ …/…./…. تا مورخ …./…./….

مبلغ رهن: مبلغ ۵۰ میلیون تومان، وجه رایج مملکت.

مبلغ اجاره: مبلغ ۱‌میلیون تومان به صورت ماهیانه.

امضای موجر……. امضای مستاجر……. امضای شاهد 1…….. امضای شاهد 2…….

 حتما بخوانید:شروط ضمن عقد رهن 

سخن پایانی

در این نوشتار نوین وکیل به مطالبی در خصوص قرارداد رهن خانه و نمونه قرارداد رهن خانه پرداختیم چنانچه در این خصوص سوالی دارید می‌توانید با استفاده از شماره‌های موجود در سایت با کارشناسان ما تماس بگیرید و سوالات خود را بپرسید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *