هزینه اجرا گذاشتن مهریه: هزینه‌های اجرای مهریه

هزینه اجرا گذاشتن مهریه چقدر است؟

هزینه اجرا گذاشتن مهریه بر عهده کیست؟ همیشه برای طرح هر دعوی چه کیفری چه حقوقی کسی که مدعی احقاق حق است باید برای رسیدگی به داخواستش به مرجع قضایی مبلغی را به عنوان هزینه یا هزینه دادرسی بپردازد.

عموما پرداخت این هزینه‌ها برعهده خواهان دعوی است، اما اگر در دعوا پیروزی با خواهان باشد و رای صادره شده به نفع وی باشد، هزینه‌هایی که پرداخت کرده است به عنوان خسارات از شخص خوانده خواهند گرفت.

همچنین مطالعه نمایید: مشاوره تلفنی با وکیل خانواده

هزینه اجرا گذاشتن مهریه از جانب زن 3/5 درصد ارزش خواسته او در دادگاه است که ابتدای شروع رسیدگی به دادخواست او باید پرداخت شود، اما در صورتی که زن توانایی پرداخت را نداشته باشد می‌تواند دادخواست اعسار بدهد. هزینه اجرا گذاشتن مهریه از طریق اداره ثبت یک بیستم مبلغ خواسته شده است.

در این مقاله می‌خواهیم هزینه اجرا گذاشتن مهریه و نحوه اجرا آن را به طور کامل بیان کنیم، برای کسب آگاهی بیشتر با نوین وکیل همراه شوید.

مطالبه مهریه

مهریه مالی است که پس از عقد نکاح به زن تعلق می‌گیرد و هر زمان که زن بخواهد می‌تواند آن را مطالبه کند و مرد موظف به پرداخت آن می‌باشد، در صورتی که زن خواهان مهریه خود باشد و مرد از پرداخت آن امتناع کند، زن می‌تواند با مراجعه به مراجع قانونی برای اخذ مهریه اقدام نماید که برای اجرای مهریه و اخذ قانونی آن زن باید هزینه‌هایی را بپردازد.

توصیه میشود در این زمینه مقاله قانون جدید طلاق و مهریه را نیز مطالعه کنید.

هزینه مطالبه مهریه به چه صورت است؟

مهریه در ایران مطابق با عرف سکه یا ملک و پول تعیین می‌شود، البته مهریه باید دارای خصوصیاتی باشد تا دریافت آن صحیح باشد و مشمول حکم بطلان نشود، این خصوصیات عبارتند از: مشخص و معین بودن، دارای ارزش مالی، قابل تملک و مشروع بودن.

پرونده مهریه یک پرونده مالی می‌باشد که اگر زن قصد اخذ مهریه را داشته باشد، باید یک پرونده مالی را تشکیل دهد و مهریه خود را مطالبه کند، برای طرح هر دعوای کسی که مدعی است باید هزینه‌هایی را برای رسیدگی به درخواستش را به عنوان هزینه دادرسی به مرجع رسیدگی پرونده بپردازد.

در پرونده‌های مالی که هدف مطالبه مهریه است این هزینه نیز باید پرداخت شود، هزینه اجرا گذاشتن مهریه در طول زندگی یا بعد از طلاق تفاوتی ندارند.

هزینه اجرا گذاشتن مهریه از طرق اداره ثبت چقدر است؟
هزینه اجرا گذاشتن مهریه از طریق اداره ثبت یک بیستم مبلغ خواسته شده است.

هزینه اجرا گذاشتن مهریه

همانطور که در قسمت فوق گفتیم رسیدگی به هر دعوایی نیازمند پرداخت هزینه‌های آن می‌باشد که اجرا گذاشتن مهریه نیز از این قاعده مستثنی نیست. هزینه اجرا گذاشتن مهریه یا هزینه دادرسی ربطی به نوع مهریه قید شده در سند ازدواج ندارد، بلکه هر چه مهریه باشد آن را به ریال تبدیل کرده و بر مبنای قیمت بدست آمده هزینه اجرا گذاشتن مهریه را از خواهان خواهند گرفت.

براساس قانون جدید زن که خواهان مهریه خود است میتواند از دو طریق مهریه را به اجرا بگذارد: ۱) اداره اجرای ثبت ۲)شورای حل اختلاف یا دادگاه.

در این قسمت از مقاله به بررسی هزینه اجرا گذاشتن مهریه از طریق این دو مرجع خواهیم پرداخت.

هزینه اجرای گذاشتن مهریه از طریق اداره ثبت:

هزینه اجرا گذاشتن مهریه از طریق اداره اجراییه ثبت، یک بیستم کل مهریه که در صورتی که زن مهریه خود را به طور کامل به مرد ببخشد یا از اجرا گذاشتن مهریه انصراف بدهد، این یک بیستم را از او نخواهند گرفت.

اما اگر زن مهریه خود را از شوهر وصول کند می‌تواند هزینه اجرا گذاشتن آن را نیز از شوهر دریافت کند، به طور مثال هزینه کارشناسان و هزینه حق الوکاله وکیل پس از فروش مال یا وصول طلب از مرد گرفته خواهد شد.

هزینه اجرا گذاشتن مهریه از طریق شورای حل اختلاف یا دادگاه:

هزینه اجرا گذاشتن مهریه در دادگاه در همان ابتدای رسیدگی به پرونده از زن گرفته می‌شود تا به دعوای او رسیدگی شود، اما زن می‌تواند علاوه بر مطالبه مهریه هزینه به اجرا گذاشتن مهریه را نیز از او طلب کند، به طور کلی زوجه که خواهان به اجرا گذاشتن مهریه است باید 3/5 درصد مبلغ مهریه را به عنوان هزینه دادرسی بپردازد.

همچنین مطالعه نمایید: مراحل اجراگذاشتن مهریه

انواع هزینه‌های دادرسی مهریه در دادگاه:

هزینه دادرسی مهریه در مرحله بدوی: معادل دو نیم درصد بهای خواسته یا محکوم به

هزینه دادرسی مهریه در مرحله واخواهی و تجدید نظر: معادل چهار و نیم درصد بهای خواسته یا محکوم به

هزینه دادرسی دعاوی مالی در فرجام خواهی: معادل پنج و نیم درصد محکوم به

نحوه به اجرا گذاشتن مهریه

همانطور که در قسمت فوق بند ب ماده ۱۱۳ قانون برنامه ششم توسعه زوجه برای اجرا گذاشتن مهریه که یک سند رسمی لازم اجراست می‌تواند از طریق اداره اجرای ثبت اقدام کند، برای مطالبه مهریه از طریق اداره اجراییه ثبت، زوجه یا وکیل او با در دست داشتن مدارک شناسایی و اصل عقدنامه باید به دفترخانه‌ای که ازدواج در آن ثبت شده است، مراجعه کنند.

  • زن یا وکیل از دفترخانه می‌خواهند که اجراییه را برای کل یا قسمتی از مهریه که در سند ازدواج قید شده صادر نمایند، سپس سر دفتر برگه اجراییه را امضا می‌کند و ان را به اداره ثبت میفرستد.
  • سر دفتر ازدواج موظف است که پس از ارسال برگه اجراییه به اداره ثبت، مرد را به وسیله یک پست سفارشی مطلع کند، اجراییه صادر شده توسط دفترخانه و قبض سفارشی ارسال شده به مرد و دیگر اسناد و مدارک برای تشکیل پرونده در اداره ثبت، تحویل اداره ثبت داده می‌شود.
  • بنابراین اگر مرد پس از دریافت ابلاغیه ظرف مدت ده روز مهریه زن را نپردازد یا از پرداخت ان امتناع کند، حساب‌های بانکی و اموال مرد به درخواست زن توقیف و غیر قابل انتقال خواهد شد، اما اگر زن نتواند از طریق اداره ثبت اموال مرد را توقیف کند یا مرد اموالی برای توقیف نداشته باشد، زن می‌تواند یک گواهی از اداره ثبت دریافت نماید تا برای دریافت مهریه از طریق دادگاه اقدام نماید.
  • هنگامی که زن اداره ثبت گواهی را اخذ کرد به واسطه آن از دادگاه درخواست مطالبه مهریه را کند، اگر مبلغ مهریه کمتر بیست میلیون تومان باشد، رسیدگی به دادخواست زن در صلاحیت شورای حل اختلاف خواهد بود، اما اگر مهریه درخواست شده از سوی زن بالای بیست میلیون تومان باشد، دادگاه خانواده صلاحیت رسیدگی به آن را دارد.
هزینه اجرا گذاشتن مهریه چقدر است؟
هزینه اجرا گذاشتن مهریه از جانب زن 3/5 درصد ارزش خواسته او در دادگاه است.

نحوه پرداخت هزینه اجرا گذاشتن مهریه

در این قسمت به این موضوع می‌پردازیم که نحوه پرداخت هزینه اجرا گذاشتن مهریه چگونه است.

  • نحوه پرداخت هزینه اجرا گذاشتن مهریه در اداره اجراییه ثبت به گونه‌ای نیست که زن در ابتدا موظف به پرداخت یک بیستم مهریه به عنوان هزینه اجرا باشد، حتی اگر مرد کل مهریه را به زن پرداخت کره باشد یا زن کل مهریه را ببخشد زن از پرداخت مبلغ اجرا گذاشتن مهریه معاف خواهد شد، هنگامی که مطالبه مهریه از طریق اداره ثبت باشد تنها هزینه‌ای که ملزم به پرداخت هزینه حق الاجرا است و اگر مرد در زمان مقرر مهریه را به زن پرداخت کند این هزینه نیز از زن گرفته نمی شود.
  • اگر اجرا گذاشتن مهریه از طریق دادگاه باشد، هزینه اجرا را باید در همان ابتدا که دادخواست را ثبت کرده اید پرداخت نمایید، البته به این معنا نیست که در صورت عدم پرداخت هزینه به دادخواست زن رسیدگی نشود، البته فراهم کردن هزینه دادرسی مهریه در ابتدای کار شاید برای زن دشواری‌هایی به همراه داشته باشد که قانون برای این مشکل چاره‌ای پیش بینی کرده است، زن می‌تواند درخواست اعسار از پرداخت هزینه دادرسی را بدهد که اینگونه از پرداخت معاف خواهد شد.
  • همچنین زن علاوه بر درخواست اعسار باید دو شاهد را نیز به دادگاه معرفی نماید که او قادر به پرداخت هزینه‌های دادرسی نیست، زن می‌تواند پس از دریافت حکم پرداخت مهریه توسط مرد و وصول مهریه خود هزینه دادرسی دادگاه را از شوهر خود بگیرد که در ان موقع این یک بیستم براساس قیمت روز سکه محاسبه خواهد شد.

وکیل برای اجرا گذاشتن مهریه

هنگامی که زن تصمیم دارد بعد یا قبل از طلاق مهریه خود را از مرد مطالبه کند و امکان دریافت مهریه به صورت توافقی نیست، زن مجبور است از راه‌های قانونی اقدام به این کار کند.

بدین ترتیب بهتر است که برای اجرا گذاشتن مهریه از یک وکیل متخصص و مجرب در زمینه مهریه مشورت و راهنمایی‌های لازم را دریافت نماید، زیرا یک وکیل مهریه به دلیل تجربه و اطلاعاتی که دارد روش‌های اخذ مهریه را می‌شناسد و می‌داند کدام روش زودتر و سریع‌تر به نتیجه خواهد رسید.

سخن پایانی

در این مقاله گفتیم که برای اجرا گذاشتن مهریه توسط زن، او موظف به پرداخت هزینه‌ای با عنوان هزینه اجرا گذاشتن مهریه یا هزینه دادرسی می‌باشد، اگر در خصوص هزینه اجرا گذاشتن مهریه و نحوه پرداخت آن سوالی دارید می‌توانید با شماره‌های موجود در سایت تماس حاصل نمایید و سوالات خود را از کارشناسان مجرب و متخصص ما بپرسید.

وکلای مجرب و متخصص مهریه در گروه وکلای نوین وکیل با تمام انرژی و توان مشکلات مراجعین محترم را حل و فصل می‌کنند و آمادگی ارائه انواع خدمات وکالت و مشاوره می‌باشند تنها کافیست با شماره 02166901176 تماس بگیرید و از خدمات حقوقی ما بهره مند شوید.

همچنین میتوانید در این باره مقاله مدارک لازم برای اجرا گذاشتن مهریه را نیز بخوانید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *