ورود به عنف: (مجازات ورود به عنف در قانون جدید+نحوه اثبات جرم)

ورود به عنف

مقدمه ای در مورد ورود به عنف

براساس اصل 20 قانون اساسی حیثیت، جان، مال، حقوق، مسکن و شغل افراد از تعرض در امان است. مگر در رابطه با مواردی که قانون اجازه ورود را دهد. در حقیقت مسکن و منازل افراد، حریم خصوصی آن ها است و دیگران حق ورود بدون اجازه و رضایت مالک را ندارند. چنان چه دیگران مرتکب این عمل شوند با قانون و ضوابط آن روبه رو خواهند شد. حتی این امکان وجود دارد مرتکب جرم شده و ملزم به تحمل مجازات گردند. چنان چه فردی بدون رضایت دیگری وارد منزل او شود، معمولا تحت عنوان جرم ورود به عنف شناخته می شود و مجازات قانونی خواهد شد. ولی در مواقعی شاید ورود به منزل افراد ضروری باشد اما اجازه ورود به آن وجود نداشته باشد.

در این مطلب قصد داریم ابتدا توضیحات مختصری در خصوص تعاریفی مانند ورود به عنف چیست؟ مجازات ورود به عنف در قانون جدید، نحوه اثبات جرم ورود به عنف بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

مقاله پیشنهادی: محاربه چیست و محارب کیست؟

ورود به عنف یعنی چه؟

ورود به عنف یعنی هنگامی که شخص یا اشخاصی به طور غیر قانونی به ملک یا منزل دیگری وارد شوند. در صورتی که آن ملک در تصرف فرد دیگری باشد. در این صورت ورود آن افراد با قهر و به صورت اعمال خشونت آمیز همراه باشد. زیرا در حقیقت این افراد به حریم خصوصی دیگران وارده شده‌اند که این کار غیر قانونی و مشمول مجازات است.

جرم ورود به عنف چیست؟

برای دانستن جرم ورود به عنف؛ ورود به عنف به معنای ورود غیرقانونی به ملک دیگری است. براساس ماده 691 قانون مجازات اسلامی هر فردی بدون رضایت مالک وارد ملکی شود که در تصرف دیگری است اعم از آن که محصور باشد یا نباشد یا در ابتدای ورود به قهر و غلبه نبود است. اما پس از اخطار متصرف به قهر و غلبه مانده باشد علاوه بر رفع تجاوز حسب مورد به 1 الی 6 ماه حبس محکوم می گردد. چنان چه مرتکبین دو نفر یا بیشتر باشند و حداقل یکی از آن ها حامل سلاح باشد به حبس از 1 الی 3 سال محکوم خواهند شد.

جرم ورود به عنف در هر ملکی امکان پذیر است. حتی چنان چه ملک متعلق به غیر باشد یا ملک محل مسکونی باشد که مورد حمایت قانون است. ملک مسکونی می تواند شامل آپارتمان، کلبه، خانه یا حتی چادر باشد که در آن زندگی می کنند. ملک می تواند در دست فردی به جز مالک باشد مانند مستاجر و یا در رهن باشد.

البته توجه داشته باشید که در قانون برای مجازات ورود به عنف مغازه نیز مجازاتی در نظر گرفته شده و نحوه اثبات جرم ورود به عنف نیز شرح داده شده است. 

مجازات ورود به عنف در قانون جدید چیست؟

جرم ورود به عنف چیست؟ مجازات ورود به عنف در قانون جدید شامل چه مواردی است؟ مجازات ورود به عنف و ضرب و شتم چیست؟ توجه داشته باشید که برای مجازات ورود به عنف در قانون جدید، مجازات حبس شش ماه تا سه سال، در نظر گرفته شده است. در این خصوص لازم است که شاکی در رابطه با این جرم، به دفاتر خدمات قضایی، مراجعه نماید و شکایت خود را ثبت کند، در نهایت بررسی پرونده و اقدامات لازم در این خصوص توسط دادسرا و دادگاه انجام می‌پذیرد.

مطابق با ماده 2 قانون مجازات اسلامی، هر رفتاری شامل فعل یا ترک فعل که در قانون، برای آن مجازات مشخص شده، جرم به حساب می‌آید. بر این اساس در صورتی که شخصی در منزل یا مسکن دیگری به عنف یا تهدید وارد شود، مجازات آن از شش ماه تا سه سال حبس خواهد بود. و چنان چه مجرمین دو نفر یا بیشتر از آن باشند و حداقل یکی از آن‌ها دارای سلاح باشد، مجازات آن حبس از یک تا شش سال است. در نتیجه داشتن سلاح باعث افزایش شدت جرم می‌شود.

توجه داشته باشید، که برخی افراد تصور می‌کنند که مجازات جرم ورود به عنف می‌تواند به صورت جزای نقدی نیز پرداخت شود، در صورتی که این چنین نیست و طبق ماده 694 قانون مجازات اسلامی، تنها برای این جرم، مجازات حبس در نظر گرفته شده است.

البته مجازات به عنف انواع مختلفی دارد که شامل ورود به عنف منزل مسکونی، ورود به عنف مغازه و غیره باشد که مجازات آن با توجه به عواملی مانند میزان شدت و یا داشتن سلاح گرم و سرد توسط دادگاه تعیین می‌شود.

ورود صاحبخانه به ملک بدون اجازه مستاجر| ورود به عنف مغازه

در اجاره گر چه شخص اجاره دهنده، مالک عین مستاجر است و تنها منافع آن ملک را به مستاجر منتقل کرده است. ولی باید این نکته را در نظر گرفت که موجر حق ندارد بدون رضایت وارد حریم شخصی مستاجر شود و عمل او تخلف و جرم محسوب می شود. البته چنان چه مالک قصد فروش ملک خود را دارد یا بخواهد وضع ملک را از جهت امکان وجود خرابی یا کسر و نقصان در آن مشاهده نماید و مستاجر مانع از مشاهده خریدار یا مالک گردد مالک قادر است به دادستان محل وقوع ملک مراجعه و دادخواست خود را مطرح کند.

در این صورت با دستور دادستان و حضور مامورین انتظامی اجازه ورود به ملک به مالک یا خریدار داده می شود. هر جرمی یک رکن مادی دارد و یک رکن معنوی و یک رکن قانونی. در ادامه مطالب این ارکان را با هدف جرم هتک حرمت و ورود غیرقانونی به منزل اشخاص و ورود به عنف مغازه برای شما شرح داده خواهد شد.

ورود به عنف

رکن مادی ورود به عنف

1 – موضوع جرم:

منزل یا مسکن؛ محل وقوع این جرم است.

منزل در لغت به معنی سرا و خانه است و مسکن به معنی محل سکونت.

2 – رفتار مرتکب:

عبارت است ورود غیرقانونی به منزل دیگر همراه با تهدید و زور باشد. پس ورود تنها با فعل قابل تحقق است و عنف اعم از مادی و معنوی است.

رکن معنوی ورود به عنف

جرم مسئله براساس ماده 694 قانون مجازات اسلامی برحسب عمدی بودن جرائم و هم به استناد استفاده قانون گذار از واژه های عنف و تهدید، عمدی است.

اجزاء رکن معنوی جرم ورود به عنف

اطلاع از مسکونی بودن محل

اطلاع از تعلق منزل به دیگری

قصد ورود به منزل غیر

چرا که این جرم مطلق است نیازی به سوء نیت ندارد و انگیزه مرتکب نیز در تحقق جرم مسئله ماده 694 قانون مجازات اسلامی نقشی ندارد.

مجازات و رکن قانونی جرم ورود به عنف

براساس ماده 694 قانون مجازات اسلامی مرتکبین این جرم به حبس از 6 ماه تا 3 سال محکوم می گردند. اما چنان چه مرتکبین بیش از یک نفر بوده و حداقل یکی از آن ها حامل سلاح باشد مجازات آن ها حبس از 1 الی 6 سال خواهد بود.

وجود منزل متعلق به دیگری:

واژه منزل در مسئله این جرم دربرگیرنده هر مکان مسکونی اشغال شده از طریق یک فرد است عنوان حقوقی ساکن در محل مسکونی که از لحاظ حرمت منزل مورد حمایت قانونی قرار گرفته است. این امکان وجود دارد مالک منزل مستاجر، مرتهن باشد و یا حتی فردی که فارغ از هر قراردادی با اشخاص است.

محل مسکونی ممکن است خانه، آپارتمان، کلبه چوبی چادر افراد چادرنشین یا کاروانی در شرایطی باشد که مکان ذکر شده در عمل به محل سکونت اختصاص داده شده باشد.

بهتر است بدانید که در قانون برای ورود به عنف مغازه نیز مجازاتی در نظر گرفته شده و فرد شاکی می تواند با درخواست شکایت، فرد مرتکب را به مجازات برساند. در خصوص نحوه اثبات جرم ورود به عنف نیز توضیحاتی در این مطلب ارائه شده است.

مقاله پیشنهادی: دعوی اجرت المثل ایام تصرف ملک

 

عدم رعایت قانون توسط مأموران انتظامی و ورود به منزل

چنان چه ماموران نیروی انتظامی و یا اطلاعاتی و دیگر ماموران قضایی و غیر قضایی بدون در نظر گرفتن قانون، غیر قانونی وارد منزل شخصی شوند تحت تعقیب قرار می گیرند. اگر این عمل غیرقانونی از سمت دستور مافوق خود صورت گرفته باشد یعنی مافوق که صلاحیت صدور حکم را نداشته و حکم ورود به منزل را داده در این صورت مافوق مجازات می گردد. در صورت ورود غیرقانونی به وسیله مامورین در شب صورت گیرد اکثر مجازات حسب مورد برای آن ها در نظر گرفته می شود.

ورود به عنف

رسیدگی به جرم ورود به عنف در صلاحیت کدام دادگاه است؟

رسیدگی به جرم ورود به عنف پس از بررسی و رسیدگی دادسرا در صلاحیت دادگاه کیفری ۲ است. بنابراین قاضی کیفری بعد از صدور قرار مجرمیت و جلب به دادرسی از ناحیه دادسرا، با مشخص کردن وقت قبلی مبادرت به احضار شاکی و متهمین می نماید. در نتیجه بعد از اخذ اظهارات طرفین دعوی و بررسی ادعاهای موجود مبادرت به اصدار رای دایر بر تبرئه یا محکومیت جرم ورود به عنف مجازاتی بین یک تا شش ماه حبس در نظر خواهد گرفت.

ورود به عنف

نحوه اثبات جرم ورود به عنف چگونه است؟

برای اثبات جرم ورود به عنف نیاز به دلیل و ادعای منطقی است. بنابراین مدعی ورود به عنف بایستی دلایلی از جمله شهادت شهود را برای اثبات ادعای خود ارائه کند. از دیگر ادعاها می توان به فیلم دوربین مدار بسته، گزارش کلانتری، مشاهده آثار ناشی از ورود به عنف از جمله شکستگی و تخریب خانه، ایراد صدمات بدنی به اشخاص داخل منزل اشاره کرد.

4 دیدگاه دربارهٔ «ورود به عنف: (مجازات ورود به عنف در قانون جدید+نحوه اثبات جرم)»

  1. حمید ذوالفقاری

    سلام حالتون چطوره
    سه نفر به زور وارد حیاط مشاعی که در اختیار و تصرف فقط طبقه همکف هست شدند بنده را زدند و بنده را کشیدند روی زمین و به زور بردند در کوچه و به آپارتمان دیگه ای انتقال دادند ،

    حالا قاضی میگه ورود به عنف نبوده چون حیاط مشاعی هست ، راهنمایی بفرمایید چطوری ثابت کنم ورود به عنف

    1. سلام
      در رابطه با ورود به عنف تعریف خاصی وجود داده که جرم باید در اون تعریف گنجانده بشه ورود به عنف صرفا زمانی به وقوع می پیوندی که فردی وارد ملک شخصی فرد دیگری بشود

  2. طبق قوانین قطعی ایران تجسس در زندگی مردم جرم محسوب میشود و مجازات حبس در پی خواهد داشت …………..

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *