پرداخت اجاره بها در قرار داد اجاره : اجاره بها باید پرداخت شود

هنگامی که موجر و مستاجر با یک دیگر یک قرارداد را انعقاد می‌کنند به تعهداتی که در آن قرارداد ثبت شده است متعهد باشند مطابق با قانون این تعهدات هر شخص مشخص شده است، اما افراد می‌توانند با اراده خود در خصوص بسیاری از مسائل تصمیم‌گیری کنند به طور مثال موجر موظف است که عین مستاجره در زمان مقرر به مستاجر تحویل بدهد و در مقابل مستاجر نیز موظف است که اجاره بها را بپردازد.

پرداخت اجاره بها یکی از مسائلی مهمی استکه در دادگستری‌ها بابت آن پرونده تشکیل می‌شود و افراد زیادی بابت این مسئله به شورای حل اختلاف مراجعه می‌کنند.

در این نوشتارنوین وکیل میخواهیم نحوه پرداخت اجاره بها در قرارداد اجاره و ضمانت اجرای عدم پرداخت اجاره بها در قرار داد اجاره را مورد بررسی قرار دهیم پس با نوین وکیل همراه شوید.

نحوه پرداخت اجاره بها در قرار داد اجاره

اجاره بها هزینه‌ای است که مستاجره بابت استفاده از منافع عین مستاجره به موجر می‌پردازد، مقدار اجاره بها بر اساس مسائل مختلفی از جمله محل وقوع ملک، مساحت و کارکرد آن، امکانات و موارد مختلف دیگر با توافق میان مستاجر و موجر تعیین خواهد شد، پس از انعقاد قرارداد اجاره مستاجر موظف به پرداخت اجاره بها است.

مطابق با ماده ۶ قانون روابط موجر و مستاجر سال ۵۶ نحوه پرداخت اجاره بها در قرار داده اجاره عبارتند از: ‌مستاجر مکلف است در موعد معین در اجاره‌نامه اجرت‌المسمی و پس از انقضاء مدت اجاره اجرت‌المثل را به میزان اجرت‌المسمی آخر هر ماه اجاری ظرف ده روز به موجر یا نماینده قانونی او بپردازد و هر‌گاه اجاره‌نامه‌‌ای در بین نباشد اجاره بها را به میزانی که بین طرفین مقرر و یا عملی ‌شده و در صورتی که میزان آن معلوم نباشد به عنوان اجرت‌المثل مبلغی که متناسب با اجاره املاک مشابه تشخیص می‌دهد برای هر ماه تا دهم ماه بعد‌ به موجر یا نماینده قانونی او پرداخت یا در صندوق ثبت و یا بانکی که از طرف سازمان ثبت تعیین می‌شود سپرده و قبض رسید را اگر اجاره‌نامه رسمی است به دفترخانه تنظیم‌کننده سند و هر‌گاه اجاره‌نامه عادی بوده یا اجاره‌نامه‌‌ای در بین نباشد قبض رسید را با تعیین محل اقامت موجر به یکی از‌دفا‌تر رسمی نزدیک ملک تسلیم و رسید دریافت دارد. ‌دفترخانه باید منتهی ظرف ده روز به وسیله اداره ثبت محل مراتب را به موجر یا نماینده قانونی او اخطار کند که برای دریافت وجه تودیع شده به دفترخانه مزبور مراجعه نماید.

همچنین مطالعه نمایید: شکایت از اجاره دادن مال اجاره

 

ضمانت اجرای عدم پرداخت اجاره بها

حال شاید این سوال برای شما مطرح شود که اگر مستاجر اجاره بها را در زمان مشخص پرداخت نکند تکلیف موجر چه می‌شود، در واقع ضمانت اجرای عدم پرداخت اجاره بها در ماده ۷ قانون روابط موجر و مستاجر مشخص شده است.

مطابق با ماده ۷‌ قانون روابط موجر و مستاجر سال ۵۶: ‌در مواردی که بین موجر و کسی که ملک را به عنوان مستاجر در تصرف دارد اجاره‌نامه تنظیم نشده یا اگر تنظیم شده مدت آن منقضی گشته‌ و طرفین راجع به تنظیم اجاره‌نامه یا تعیین اجاره بها و شرایط آن اختلاف داشته باشند هر یک می‌تواند برای تعیین اجاره بها و تنظیم اجاره‌نامه به دادگاه مراجعه کند. دادگاه میزان اجاره بها را از تاریخ تقدیم دادخواست تعیین می‌کند، ولی این امر مانع صدور حکم‌ نسبت به اجرت‌المثل زمان قبل از تقدیم دادخواست و خسارت تاخیر تادیه آن نخواهد بود.

کلام آخر

در این نوشتار نوین وکیل نحوه پرداخت اجاره بها در قرار داد اجاره را بررسی کردیم و اطلاعات مفیدی را در اختیار شما کاربران عزیز قرار دادیم چنانچه شما در خصوص نحوه پرداخت اجاره بها در قرارداد اجاره و ضمانت اجرای عدم پرداخت اجاره بها سوالی دارید می‌توانید با استفاده از شماره‌های موجود در سایت با کارشناسان ما تماس بگیرید و سوالات خود را بپرسید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *