طلاق یکطرفه از طرف زن+شرایط و مراحل طلاق یکطرفه از سمت زن-تماس: 02122690179

طلاق یکطرفه زن

طلاق مکروه ترین حلال خداست. طلاق در عین حال که مکروه می باشد. در شرایطی اضطراری و خاص می توان از آن جهت حل و رفع مشکلات استفاده نمود. اما زن و مرد هر دو باید تا جایی که امکان دارد از طلاق خودداری نمایند.که یکی از این مدل طلاق ها طلاق یکطرفه از طرف زن می باشد

این مقاله و مطالب فقط جهت بالابردن سطح آگاهی بانوان تحریر می شود. چنان چه تمام راه های صلح و سازش را پیموده اما به نتیجه مطلوب نرسیده اند و راهی جز طلاق پیش رو ندارند باعث شود تا در پیچ و خم مسیر طلاق سر در گم نشوند و بتوانند بهترین نتیجه را به دست بیاورند. زیرا طلاق یکطرفه از طرف زن بسیار پیچیده و فنی است. در ضمن پیشنهاد می کنیم قبل از اقدام حتماً با وکیل خانواده مشورت بفرمایید.

آقایان براساس ماده 1133 قانون مدنی در قالب درخواست طلاق یکطرفه از طرف مرد چه با دلیل و چه بدون دلیل می توانند با پرداخت تمامی حقوق مالی زوجه، همسر خود را طلاق دهند. قانونگذار هم شرایطی را در قانون مدنی جهت طلاق به درخواست زن پیش بینی نموده است. بنابراین تا بانوان نیز بتوانند چنان چه شرایط مربوطه را دارند به زندگی زناشویی خود پایان دهند. موسسه حقوقی عدالت تابان دادمهر (نوین وکیل) قصد دارد تا شما را با این قوانین آشنا کند.

طلاق یکطرفه زن

شرایط و قوانین طلاق یکطرفه از طرف زوجه

– طلاق زن به دلیل مفقود الاثر بودن مرد

ماده 1029 قانون مدنی – هرگاه شخصی چهار سال تمام غایب مفقودالاثر باشد زن او می تواند تقاضای طلاق کند. در این صورت با رعایت ماده ۱۰۲۳ حاکم او‌ را طلاق می‌ دهد.

طبق ماده مذکور بیش از 4 سال مردی مفقودالاثر باشد همسر ایشان باید ابتدا با انتشار آگهی و استمداد از مطلعین به جستجوی شوهر بپردازد. اگر پس از انقضای مدت مقرر قانونی از او خبری به دست نیامد به صدور حکم طلاق مبادرت ورزد. چنان چه زن دچار عسر و حرج شود و شرایط زندگی ایشان و فرزندان سخت و عذاب آور باشد یا شرافت و حیثیت زن در خطر افتد رویه قضایی طلاق زن را قبل از 4 سال پذیرفته است. (رای شماره 35 – 13/11/1363 شعبه 105 دادگاه مدنی خاص) ضمناً صرف صادر شدن حکم طلاق، طلاق واقع نمی شود بلکه توسط نماینده دادگاه با معرفی دو نفر شاهد و در دفتر طلاق صورت می پذیرد. قاعده فقهی الحاکم ولی الممتنع اگر مرد پس از طلاق پیدا شود می تواند در زمان عده رجوع کند. اما پس از پایان یافتن این مدت حق رجوع را از دست می دهد.

در ادامه مقاله با بقیه کلمات مرتبط با موضوع طلاق یکطرفه از طرف زن آشنا می شویم

– تعریف عسر و حرج چیست

طبق تعریف تبصره ماده 1130 قانون مدنی : عسر و حرج عبارت است از به وجود آمدن وضعیت و شرایطی که ادامه دادن به زندگی را برای زوجه (زن) با مشقت و سختی همراه ساخته و تحمل آن برای زوجه مشکل و غیر ممکن باشد.

-شروط ضمن عقد ازدواج

ماده 1119 قانون مدنی – طرفین عقد ازدواج می توانند هر شرطی که مخالف با مقتضای عقد مزبور نباشد. در ضمن عقد ازدواج یا عقد لازم دیگر بنمایند مثل اینکه شرط شود هر گاه شوهر زن دیگر بگیرد یا در مدت معینی غائب شود یا ترک انفاق نماید. یا بر علیه حیات زن سوء قصد کند یا سوء رفتاری نماید که‌ زندگانی آن ها با یکدیگر غیر قابل تحمل شود.  زن وکیل و وکیل در توکیل باشد که از اثبات تحقق شرط در محکمه و صدور حکم نهائی خود را مطلقه‌ سازد.

این یکی از شروط عقد ازدواج برای طلاق یکطرفه از طرف زن می باشد

براساس ماده مذکور زوجه باید به شرایط ضمن عقد مندرج در سند ازدواج مراجعه نموده است. چنان چه زوج از شروط قید شده مانند ازدواج مجدد شوهر، عدم پرداخت نفقه، نسبت به زن سوء قصد یا سوء رفتار نماید و جان زن در خطر باشد یا در مدت معینی غیبت نموده باشد و امثالهم تخلف کرده باشد زن وکیل از طرف مرد بوده و می تواند با مراجعه به دادگاه و با اثبات نمودن تحقق شرط و صدور رای طلاق خود را مطلقه نماید.

در قانون مدنی امثال و توضیحاتی برای عسر و حرج آورده شده است. وکلای خانواده با توجه به تجربه ای که دارند بهتر از بانوان آگاه هستند. چنان چه زوجه در وضعیتی باشد که زندگی کردن برای ایشان سخت و دشوار باشد می توان دادخواست طلاق عسر و حرج را تنظیم و تقدیم دادگاه نمود.که این دادخواست جهت انجام طلاق یکطرفه از طرف زن به کار می رود اما به نتیجه رساندن دادخواست طلاق عسر و حرج در اکثر پرونده ها کاری سخت و مشکل است چون دادگاه در بیشتر این نوع پرونده ها رخ دادن عسر و حرج را محرز نمی دانند. و تنها به جهت این که زوجه تمایلی به ادامه زندگی مشترک ندارد جهت صدور حکم طلاق کفایت نمی کند. در صورتی که در طلاق یکطرفه از طرف مرد نیازی به رضایت زوجه نبوده و عدم رضایت ایشان در حکم دادگاه تاثیر نمی گذارد.

متاسفانه در برخی از پرونده ها علیرغم این که عسر و حرج محقق شده و زن واقعاً به سختی به زندگی مشترک ادامه می دهد زوجه توان اثبات آن را در دادگاه ندارد. و در این گونه دعاوی با کمال تاسف فشار غیر عادلانه ای بر بانوان وارد است.

در دعاوی طلاق عسر و حرج رای دادگاه خانواده در قالب حکم طلاق یکطرفه از طرف زن می باشد. در صورتی که در طلاق توافقی و طلاق از طرف مرد رای دادگاه در قالب گواهی عدم امکان سازش می باشد. مهلت گواهی عدم امکان سازش 3 ماه از زمان قطعی شدن حکم و ابلاغ آن می باشد. اما حکم طلاقی که زوجه به استناد عسر و حرج از دادگاه دریافت می کند 6 ماه از تاریخ قطعی شدن حکم یعنی پس از ابلاغ شدن رای فرجام خواهی یا انقضای مهلت فرجام خواهی می باشد.

زوجه پس از قطعی شدن حکم طلاق یکطرفه از طرف زن با در دست داشتن مدارک لازم جهت ثبت طلاق به دفتر طلاق مراجعه می نماید. چنانچه زوج ظرف مدت مشخص شده در قانون از تاریخ ابلاغ به دفتر طلاق مراجعه نکند صیغه طلاق جاری شده و در دفتر طلاق ثبت می گردد و واقعه طلاق نیز به مرد ابلاغ خواهد شد.

چرا باید زن با اصول و قوانین شرایط طلاق یکطرفه زن آشنایی داشته باشد؟

یکی از پیش نیازهای طلاق یکطرفه از طرف زن این است که قوانین و موجبات طلاق وجود داشته باشد. منظور از قوانین طلاق دلایل محکمه پسندی است که اجازه طلاق به شمار می رود و از طریق آن بتوان برای طلاق اقدام کرد. موجبات طلاق یعنی این که شرایط و موردهای خاص می تواند به دادگاه اقدام طلاق کند.

مراحل درخواست طلاق یکطرفه از طرف زن

بدون شک یکی از مهم ترین پرونده های خانوادگی در دادگاه خانواده، طلاق یکطرفه به دادخواست زوجه است. همان طور که می دانید براساس قانون مدنی و مقررات فقهی، حق طلاق با مرد است و زن تنها با دلیل موجه و اثبات آن می تواند از دادگاه خواستار طلاق داشته باشد. در غیر این صورت مگر این که طلاق توافقی باشد یا زن حق طلاق داشته باشد. چنان چه طلاق توافقی نباشد و حق طلاق از همسر ندارید مجبور هستید دادخواست طلاق از طرف زوجه به دادگاه خانواده ارائه کنید. زوجه هم می تواند در دادگاه خانواده شهری که ساکن است درخواست بدهد و هم در دادگاه خانواده محل اقامت شوهر.

درخواست طلاق یکطرفه از طرف زن به دلیل عدم پرداخت نفقه (ترک انفاق)

طبق ماده 1106 قانون مدنی ( در عقد دائم نفقه زن به عهده شوهر است)

در عقد دائم نفقه یکی از حقوق مالی زوجه بر زوج می‎باشد و پرداخت نفقه یکی از تکالیف زوج است که طبق قانون باید ضمانت اجرای حقوقی داشته باشد.

بر همین اساس ماده 1111 قانون مدنی مرد را الزام به دادن نفقه نموده است.

طلاق یکطرفه از طرف زن به دلیل عدم پرداخت نفقه یکی از روشها برای طلاق می باشد

ماده 111 قانون مدنی – زن می‌تواند در صورت استنکاف شوهر از دادن نفقه به محکمه رجوع کند. در این صورت محکمه میزان نفقه را معین و شوهر را به دادن آن محکوم خواهد کرد.

لازم به ذکر که در خصوص مواردی که به زن نفقه تعلق نمی‌گیرد و مرد طبق قانون تکلیفی در پرداخت نفقه ندارد را در بخش تمکین توضیحات کافی داده شده است.

زوجه باید در ابتدا با در دست داشتن مدارک لازم جهت دادخواست مطالبه نفقه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کند. در نتیجه دادخواست طلاق یکطرفه از طرف زن را ثبت نماید. سپس وقت رسیدگی تعیین شده و به ایشان ابلاغ می گردد. در حال حاضر در دادگاه های خانواده شورای حل اختلاف نیز مستقر می‌باشند. برخی پرونده های حقوقی مانند نفقه ابتدا در آنجا مطرح و سپس به دادگاه نیز ارجاع داده می‌شود. چنان چه زوج در دادگاه محکوم به پرداخت نفقه شود و از پرداخت آن امتناع ورزد به استناد ماده 1129 قانون مدنی زن می‌تواند دادخواست طلاق نیز بدهد.

ماده 1129 قانون مدنی – در صورت استنکاف شوهر از دادن نفقه و عدم امکان اجراء حکم محکمه و الزام او به دادن نفقه زن می‌‌تواند برای طلاق به حاکم ‌رجوع کند و حاکم شوهر او را اجبار به طلاق می‌نماید. ‌همچنین است در صورت عجز شوهر از دادن نفقه.

در نتیجه زن باید ابتدا در شورای حل اختلاف خانواده دادخواست مطالبه نفقه بدهد، حکم صادر و قطعیت یابد و سپس پرونده به اجرای احکام ارسال شود. چنان‌چه مرد نفقه را پرداخت ننمود براساس ماده مذکور می‎تواند دادخواست طلاق را تقدیم دادگاه نماید.

تا اینجای مقاله در مورد مهمترین موضوعات درباره طلاق یکطرفه از طرف زن صحبت انجام دادیم در ادامه مقاله توجه شما را به نکاتی در این مورد جلب میکنیم.

نکته:

توجه داشته باشید چنان چه زوج در حین رسیدگی به درخواست مطالبه نفقه بابت نفقه پولی واریز کند یا قبض واریزی به حساب زوجه به دادگاه ارائه دهد. یا پس از محکومیت نفقه را واریز نماید نمی توانید دادخواست طلاق به دلیل عدم پرداخت نفقه بدهید.

وکالت حق طلاق یکطرفه زن

اکثریت مردم جامعه نسبت به وکالت حق طلاق (وکالت زوجه برای مطلقه نمودن خود) دید خوبی ندارند.  مخصوصاً از طرف آقایان استقبال چندانی نمی‌شود. اما گاهی همین وکالت حق طلاق یکطرفه زن باعث می‌شود که مرد نسبت به خانواده خود و همسرش تعهد بیشتری داشته باشد. مثلاً چنان‌چه مردی خطایی مرتکب می‌شود و کانون خانواده تا مرز طلاق پیش می‌رود یک وکالت حق طلاق می‌تواند باعث شود تا زوج بیشتر نسبت به زندگی مشترک متعهد شود. لازم به ذکر است که همین وکالت حق طلاق اهرم فشاری است در دست برخی بانوان. ما وکالت حق طلاق یکطرفه از طرف زن را نه تایید می‌کنیم و نه تکذیب. بلکه امیدواریم در جایی که باعث استحکام کانون زندگی مشترک می‌شود زوجین از آن استفاده نمایند نه این‌که مورد سوء استفاده قرار گیرد.

در خصوص زوجه‎ای که وکالت حق طلاق دارد راه آسانی برای مطلقه نمودن خود دارد. زیرا همانند طلاق توافقی که در بخش خود کاملاً به آن پرداخته‌ایم باید عمل بنماید.

زوجه توسط وکالتی که از زوج جهت مطلقه نمودن خود دارد به موسسه حقوقی عدالت تابان دادمهر (نوین وکیل) مراجعه کنید. همچنین با وکالت دادن به وکیل خانواده مراحل تقدیم دادخواست تا انتها (اجرا و ثبت طلاق) بر عهده وکیل خانواده می‌باشد.

وکیل دادگستری در اصل وکیل مرد است که توسط زن به موجب وکالت حق طلاق انتخاب شده است. زن می‌تواند به هر دلیل که تمایل شرکت در جلسات دادگاه را نداشته باشد وکیل خانواده دیگری از طرف خود انتخاب نماید. بنابراین تا به همراه وکیل زوج در جلسات دادگاه خانواده شرکت نماید.

لازم به ذکر است که متن وکالت حق طلاق یکطرفه از طرف زن باید کامل باشد. در این صورت روند طلاق نیازی به حضور زوج نباشد و ضمناً بلاعزل باشد. زیرا ممکن است زوج بعداً زوجه را از وکالت عزل نماید. نوین وکیل می‌تواند در خصوص متن وکالت حق طلاق به شما مشاوره رایگان ارائه نماید.

درخواست طلاق یکطرفه از طرف زن به علت مفقود شدن مرد

یکی از مواردی که در مورد طلاق از طرف زن مطرح می باشد موضوع مفقود شدن مرد می باشد، در صورتیکه مرد بیش از 4 سال مفقود شود طبق ضوابط و قوانین که وجود دارد زن می تواند درخواست طلاق غیابی را بدهد.

درخواست طلاق از طرف زن به علت اعتیاد مرد

یکی از مواردی که زن طبق قانون می تواند با استفاده از مستندات درخواست طلاق یکطرفه را بدهد موضوع اعتیاد مرد می باشد و طبق قانون چون موضوع اعتیاد مرد را از زندگی سالم و استاندارد دور خواهد نمود این حق به زن داده شده که با توجه به شدت اعتیاد مرد درخواست طلاق یکطرفه را به دادگاه تقدیم نماید.

درخواست طلاق از طرف زن به علت ضرب و شتم زن

ضرب و شتم زن از دیگر مواردی می باشد که زوجه  میتواند با اثبات این موضوع درخواست طلاق یکطرفه را به دادگاه تسلیم نماید. اگر وکیل زن بتواند این موضوع را اثبات نماید که طبق عرف سوء رفتار مرد قابل تحمل برای زن نیست این امکان وجود دارد که قاضی حکم طلاق از طرف زن را صادر نماید.

درخواست طلاق از طرف زن به علت 6 ماه ترک زندگی در یکسال توسط مرد

این مورد نیز از جمله قوانین است که جهت حمایت از زوجه در قانون دیده شده است و اگر مرد به مدت 6 ماه زندگی را ترک نماید در این حالت زوجه می تواند درخواست طلاق را به دادگاه ارائه نماید و درصورتیکه بتواند این موضوع را اثبات نماید که مرد به 6 ماه به صورت متوالی زندگی را ترک کرده است می تواند حکم طلاق را از قاضی دریافت نماید

ابتلای مرد به بیماری های صعب العلاج از دیگر عوامل طلاق یکطرفه از طرف زن

یکی از دیگر مواردی که زندگی زناشویی را دچار مشکل جدی و خارج از عرف می نماید ابتلاء مرد به بیماری صعب العلاج می باشد و در صورتیکه بعد تحقیق دادگاه و با استناد به پرونده های پزشکی زن این مورد اثبات شود زن می تواند پرونده طلاق یکطرفه را به سرانجام برساند

نحوه طلاق یکطرفه از طرف زن

  1. مراجعه به وکیل متخصص طلاق مجرب
  2.  ارسال دادخواست طلاق از طرف زن  در یکی از دفاتر خدمات قضایی
  3. شرکت در جلسه مشاوره بهزیستی که اجباری می باشد
  4.  ارجاع پرونده به دادگاه مورد نظر خانواده در شهر شما
  5. اعلام تاریخ حضور زوجین در دادگاه خانواده از طریق سامانه ثنا
  6.  استماع صحبت های زوجین در جلسه دادگاه
  7. اعلام حکم اولیه به وسیله قاضی
  8. اعتراض به حکم داده شده به وسیله وکلای زوجین و بررسی دوباره در دادگاه
  9.  در صورت اعلام حکم به نفع زوجه، مراجعه به دفترخانه و ثبت طلاق

مواد قانونی که زن میتواند طبق آنها درخواست طلاق یکطرفه بدهد:

مواد قانونی که زن طبق آنها می تواند برای طلاق یکطرفه درخواست دهد به صورت زیر می باشد:

  1. ماده ۱۰۲۹ قانون اساسی
  2. ماده ۱۱۲۹ قانون مدنی
  3. ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی
  4. ماده ۱۰۲۹ قانون اساسی

به غیر از موارد قانونی که در بالا امده است اگر در عقد نامه مواردی ذکر شده باشد که مرد برخلاف آن قوانین عمل کرده باشد زن می تواند بر اساس آن درخواست طلاق یکطرفه را به دادگاه تسلیم نماید.

در گذشته خیلی موارد کمتری وجود داشت که خانم ها بند هایی را طبق نظر خود در عقد نامه بگنجانند ولی در یکی دو دهه گذشته این موضوع در قشر هایی از خانم ها کسترش پیدا کرده است که طبق نظر خود بندهایی را در عقد نامه قرار بدهند که طبق آنها بتوانند در صورت تخطی مرد درخواست طلاق را ارائه نمایند

وکیل برای طلاق از طرف زن در تهران

اگر شما در تهران سکونت دارید میتوانید به صورت حضوری و یا غیر حضوری درخواست مشاوره با وکیل را از بخش طلاق و مهریه در موسسه حقوقی نوین وکیل دریافت نمایید. این موسسه در حوزه طلاق و مهریه دارای 2 دفتر می باشد که یکی در میدان توحید می باشد و دیگری در محله قیطریه می باشد و وکلای ما می توانند پرونده طلاق شما را از صفر تا صد انجام دهند.

مزایای داشتن  وکیل در طلاق از طرف زن

در رابطه با مزایا داشتن وکیل در طلاق از طرف زن باید بگوییم شما با داشتن یک وکیل احتیاجی به مراجعه حضوری در دادگاه را ندارید و وکیل شما به جای شما در جلسات دادگاه حاضر خواهد شد. همچنین شما اگر قصد دارید کلیه حق و حقوق خود را از مرد دریافت کنید می‌توانید از جانب وکیل اقدامات لازم برای این موضوع را انجام دهید و مواردی همچون نفقه و مهریه خود را دریافت نمایید.

علاوه‌بر این موارد باید به این را هم بگوییم که شما با داشتن وکیل حتی می‌توانید در زمان اجرای صیغه طلاق نیز حضور نداشته باشید و باتوجه به سختی طلاق یکطرفه از طرف زن برای این امور یک وکیل بگیرید و خیالتان را بابت کارهای قضایی راحت کنید و بدون اتلاف وقت و یا درگیری برای طلاق اقدام کنید.

نحوه تماس با وکیل طلاق از طرف زن:

برای برقراری تماس با وکلاس طلاق از طرف زن می توانید به صورت تلفنی با شمار ه 02166901176 تماس برقرار نمایید و همچنین می توانید در بخش سوالات وبسایت www.novinvakil.com سوالات خود را مطرح نمایید. اگر قصد مراجعه حضوری و جلسات حضوری با وکلای طلاق و مهریه را دارید می توانید به آدرس های داده شده در بخش تماس با ما مراجعه نمایید.

بهترین وکیل طلاق از طرف زن چه کسی می باشد؟

برای اینکه بتوانید بهترین وکیل طلاق از طرف زن را انتخاب نمایید می توانید به سابقه وکیل نگاهی داشته باشید که ایا پرونده موفق در زمینه طلاق از طرف زن دارد یا خیر و همچنین به این نکته دقت نمایید که پرونده های طلاق در دیگر حوزه ها مانند طلاق توافقی و یا طلاق از طرف مرد چندان قابل استناد برای شما نباشد چرا که پرونده های طلاق از طرف زن بسیار پیچیده تر می باشند و وکلایی وجود دارند که در پرونده های طلاق از طرف مورد موفق بوده اند ولی در پرونده هایی که زن درخواست طلاق داده است چندان موفق نبوده اند.

در انتهای مقاله این موضوع را لازم است بگوییم که طلاق یکطرفه از طرف زن جزو پرونده های پیچیده و سخت در موضوع وکالت پرونده های خانواده می باشد و در صورتیکه شما ادله کافی برای اثبات حق خود در طلاق یکطرفه را دارید در کنار آن باید حتما از یک وکیل با تجربه در زمینه طلاق از طرف زن داشته باشید و صفر تا صد انجام کارهای وکالت را به او بسپارید و این موضوع بسیار دیده شده است که وکلایی که از تجربه کافی در زمینه پرونده های طلاق یکطرفه از طرف زن را ندارند ممکن حتی در صورتیکه حق با زوجه بوده و مرد دچار سوء رفتار باشد باز هم رای قاضی به نفع مرد صادر شود.

مراحل طلاق یکطرفه زن توسط وکیل

در رابطه با مراحل طلاق یکطرفه زن توسط وکیل باید بگوییم در نخستین گام باید اطمینان زن از طلاق کامل باشد و مدارک لازمه گردآوری شوند. سپس زن باید تمامیِ دلایل خود را برای طلاق برای وکیل بازگو کند تا وکیل بتواند مطابق با آن موارد برای طلاق اقدامات لازم را انجام دهد. بعد این این گام‌ها مراجعه به دادگاه و ارائه درخواست طلاق توسط وکیل صورت می‌گیرد و اگر نفقه و مهریه نیز پرداخت نشده بود، وکیل نسبت به این موضوع نیز اقدامات لازم را انجام می‌دهد و در آخر نیز صیغه طلاق باید در حضور وکیل جاری شود.

تکلیف مهریه در طلاق از طرف زن به چه صورت خواهد بود؟

در رابطه با مهریه، اگر یکی از شروط 12 گانه درج شده در سند ازدواج توسط مرد نقص شد و زن برای طلاق این مورد را به اثبات رساند، زن می‌تواند دادگاه را مجاب به مسئله‌ی طلاق کند و در این مورد تعیین مهریه معمولا توسط زوجین و دادگاه با هم اتفاق می‌افتد و در بیشتر مواقع حق و حقوق زن به او داده می‌شود.

کلام پایانی

ما در مطالب این صفحه در رابطه با طلاق یکطرفه از طرف زن و شرایط و مراحل آن سخن گفتیم و در این باره اطلاعات مفیدی به شما عزیزان ارائه نمودیم و اینک در انتها امیدواریم مطالب این صفحه برای شما عزیزان مفید بوده باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *