شرایط گرفتن حضانت فرزند توسط مادر: 02122690179

شرایط گرفتن حضانت فرزند توسط مادر،شرایطی میباشد که مادر بتواند طفل را نگهداری و تربیت کند، مطابق فقه اسلامی شخص که حضانت فرزند به او واگذار میشود، باید عاقل و امانت دارد باشد، همچنین توانایی و شایستگی نگهداری و تربیت طفل را نیز داشته باشد.

با طلاق زوجین از یکدیگر یکی از مسائلی که باعث تشدید اختلافات میشود حضانت فرزندان میباشد، بسیاری از مادران به دلیل وابستگی های احساسی و عاطفی به فرزندان خود، خواهان اخذ حضانت فرزند هستند.

در این مقاله قصد داریم مسائل پیرامونی حضانت فرزند و شرایط گرفتن حضانت فرزند توسط مادر را مورد بررسی قراردهیم. پس با نوین وکیل همراه شوید.

همچنین مطالعه نمایید: وکیل برای طلاق توافقی

پرونده وکالت حضانت فرزند برای مادر

 

 

حضانت فرزند چیست؟

در زندگی مشترک حفظ و نگهداری فرزند برعهده والدین میباشد، گاهی اوقات والدین با توافق یکدیگر حضانت فرزند رو به صورت فردی برعهده میگیرند.

حضانت فرزند حق و تکلیفی میباشد که  قانون برای نگهداری و تربیت فرزند به والدین سپرده است.

شرایط حضانت فرزند

به طور کلی شرایطی برای حضانت فرزند وجود دارد، که هم برای پدر هم برای مادر صدق میکند، یعنی هر کدام از آنها باید دارای چنین شرایطی باشند تا حضانت فرزند را دریافت کنند.

شرایط حضانت فرزند شامل بلوغ، عقل، شایستگی اخلاقی، اسلام، عدم ابتلا به بیمارهای واگیردار و توانایی عملی و عدم ازدواج به شخص دیگر میشود.

  • بلوغ: شخصی که عهده دار حضانت فرزند میشود باید دارای بلوغ باشد؛ زیرا شخصنابالغ که خود نیاز به نگهداری دارد، توانایی برعهده گرفتن حضانت فرزند را ندارد.
  • عقل: شخصی که عهده دار حضانت است، باید عاقل باشد. مطابق با ماده ۱۱۷۰‌قانون مدنی :اگر مادر در مدتی که حضانت طفل با او است، مبتلا به جنون شود یا با دیگری شوهر کند، حق حضانت با پدر خواهد بود.

این ماده شرط عاقل بودن را تنها برای مادر ذکر کرده است، اما بدیهی است که حضانت فرزند را نمیتوان به پدر مجنون یا ابتلا به بیمارهای روانی واگذار کرد.

  • شایستگی اخلاقی: شخصی که عهد دار حضانت فرزند است، باید شایستگی اخلاقی داشته باشد.
  • اسلام: مطابق با فقه اسلامی و ماده ۱۱۹۲قانون مدنی از جمله شروطی که پدر و مادربرای حضانت فرزند باید داشته باشند، دین اسلام است، کافر شدن یکی از والدین یا کافر بودن او موجب سلب حضانت از او میشود.
  • عدم ابتلا به بیماری واگیردار:‌ هنگامی که پدر یا مادر که خواستار حضانت فرزند هستند به یکی از بیمارهای واگیردار مبتلا شده باشند، حق حضانت از او سلب خواهد شد.
  • توانایی عملی: شخصی که عهده دار حضانت است باید توانایی عملی را داشته باشد و همچنین نمیتوان به شخصی توانایی انجام کاری را ندارد حضانت را واگذار کرد.
  • عدم ازدواج با شخص دیگر: مطابق با ‌ماده ۱۱۷۰‌ مادر تا هنگامی که ازدواج مجدد نکرده است، میتواند حضانت فرزند را برعهده بگیرد و پس از ازدواج دادگاه به مصلحت فرزند تصمیم میگیرد حضانت را به چه کسی واگذار کند.

همچنین مطالعه نمایید: مراحل طلاق توافقی

شرایط گرفتن حضانت فرزند توسط مادر چگونه میباشد؟

مادرمیتواند با اثبات انحراف اخلاقی و رفتاری پدر و ارائه مدارکی برای اثبات به دادگاه باعث سلب حضانت از پدر شود و خود عهده دار حضانت فرزند شود.

انحرافات اخلاقی و رفتاری شامل موارد زیر است:

  • ابتلا به بیمارهای روانی و اعصابی
  • فساد اخلاقی و فحشا
  • اعتیاد به مواد مخدر
  • سوء استفاده از طفل
  • ضرب و جرح کودک

در صورتی که زن بتواند در دادگاه یکی از این موارد را اثبات کند،حضانت فرزند به مادر واگذار میشود.

 

راه های گرفتن حضانت فرزندتوسط مادر

راه های گرفتن حضانت فرزند توسط مادر شامل دو راه می باشد:

  • اولین راه این میباشد که مادر انحرافات اخلاقی و رفتاری پدر را در دادگاه اثبات کند که در قسمت های فوق مواردی را که مشمول انحراف اخلاقی و رفتاری میباشد را بیان کردیم.
  • دومین راه این میباشد که مادر برخی از امتیازات خود را مانند مهریه، نفقه ایام گذشته و اجرت المثل را در قبال حضانت فرزند به پدر میبخشد. بدین ترتیب مادر با گذشتن از حق و حقوق مالی خود حضانت فرزندرا عهده دار میشود.
  • البته به صلاح دید دادگاه اگر جدایی فرزند از مادر موجب عسر و حرج یا باعث بوجود آمدن مشکلات روحی برای فرزند شود، حضانت فرزند را به مادر واگذار خواهد کرد.

نفقه فرزندی که حضانت برعهده مادراست

پدر مسئول پرداخت نفقه اولاد است، مطابق با ‌ماده ۱۱۹۸قانون مدنی: کسی که موظف به پرداخت نفقه میباشد و توانایی مالی برای پرداخت نفقه رو نیز داشته باشد به گونه ای که با پرداخت نفقه در وضعیت معیشت خود دچار سختی نشود، باید به تعهد خود که پرداخت نفقه میباشد، عمل کند.

مطابق با ماده بیان شده پدر موظف است نفقه اولاد خود را بپردازد و در صورتی که توانایی مالی برای پرداخت نفقه را ندارد، پرداخت نفقه برعهده جد پدری فرزند میباشد یعنی پدربزرگ فرزند میباشد.

هنگامی که پدر از پرداخت نفقه فرزند امتناع میکند، امکان شکایت از او وجود دارد و مادر میتواند به دلیل عدم پرداخت نفقه فرزند از پدر شکایت کند و همچنین مطابق با قانون مجازات اسلامی در صورتی که پدر توانایی مالی برای پرداخت را داشته باشد، اما از پرداخت نفقه خودداری کند به حبس ۳ماه و یک روز تا ۵ماه محکوم خواهد شد.

وکیل با تجربه برای حضانت فرزند از طرف مادر

ولایت فرزند برعهده کیست؟

حضانت یعنی تربیت و پروش کودک و با امور حقوقی کودک متفاوت است. ولایت فرزندی که حضانت او برعهده مادر میباشد با پدر خواهد بود و در صورت فوت یا غیبت پدر این ولایت خاص برعهده جد پدری است و قابل تفویض نمیباشد.

مدارک لازم برای دریافت حضانت توسط مادر

  • سند طلاق
  • مدارک شناسایی از قبیل کارت ملی و شناسنامهمادر
  • و اگر طلاق به صورت توافقی است ارائه نسخه توافقات زوجین به دادگاه الزامی است.

نحوه گرفتن حضانت فرزند توسط مادر

نحوه گرفتن حضانت فرزند توسط مادر کار بسیاری دشواری میباشد و دارای فرایند نسبتا طولانی است، شما میتوانید از وکیل متخصص در زمینه حضانت فرزند کمک بگیرید.

هنگامی که پدر صلاحیت کامل و لازم را برای حضانت فرزند ندارد، مادر میتواند با مراجعه به دادگاه خانواده درخواست سلب حضانت از پدر را بکند.

دادگاه پس از بررسی های لازم حکم نهایی را برای حضانت فرزند صادر خواهد کرد. اما باید گفت که دریافت حضانت فرزند به آسانی نمیباشد، زیرا شرایط اخلاقی و رفتاری مادر و سلامتی روانی او را نیز بررسی خواهد کرد سپس حضانت را به او واگذار میکنند،همچنین اگر مادر دارای جنون و ابتلا به بیمارهای روانی باشد و از سلامتی اتلافی نیز برخوردار نباشد حضانت فرزند را به او نخواهند داد.

شما میتوانید برای آگاهی کامل از شرایط گرفتن حضانت فرزند توسط مادر با شماره 02166901176تماس حاصل نمایید.

نحوه گرفتن حضانت فرزندبعد از طلاق

پس از طلاق زن و مرد ممکن است فرزندانی داشته باشند که باید از آنها نگهداری و مواظبت کنند، حضانت حق و تکلیف والدین است و هیچ کدام نمیتوانند از این تکلیف امتناع کنند.

حضانت فرزندان پس از طلاق مطابق با سن آنها مشخص میشود یعنی حضانت فرزند تا پایان ۷سالگی با مادر خواهد بود و پس از آن تا سن بلوغ حضانت فرزندان برعهده پدر است، همچنین هنگامی که فرزند به سن بلوغ برسد خودش میتواند تعیین کند که نزد پدر یا مادر بماند، البته دادگاه بررسی های لازم را نیز انجام میدهد.

اما اگر شما میخواهید حضانت فرزند خود را بعد از طلاق بگیرید، ابتدا بهتر است با یک وکیل متخصص مشورت کنید وسپس در صورت انحطاط اخلاقی  پدر و اثبات آن میتوانید از دادگاه درخواست سلب حضانت از پدر را نمایید، همچنین شما میتوانید در حین طلاق با پدر توافق کنید که در صورت گذشتن از حقوق مالی خود حضانت فرزند را از او بگیرید.

شرایط گرفتن حضانت بعد از طلاق توسط مادر

همانطور که در قسمت های فوق نیز بیان کردیم مادر باید بتواندانحطاط اخلاقی پدر را اثبات کند یا با او بر سر حضانت فرزند توافق کند که در این صورت معمولا آقایان در قبال دادن حضانت فرزند به مادر از او میخواهند که از بخش یا  تمام حقوق مالی خود بگذرد.

در صورت اثبات انحطاط اخلاقی پدر، دادگاه به بررسی شرایط مادر میپردازد که عموما سلامتی اخلاقی و رفتاری او و عدم مبتلا به بیمارهای روانی و جنون مد نظر دادگاه میباشد و پس از بررسی دادگاه حضانت فرزند را به مادر واگذار میکند، اما ولایت و نفقه فرزند برعهده پدر است که او باید به صورت ماهانه یا سالانه نفقه فرزند که شامل پوشاک، خوراک، مسکن و… میشود را تامین کند.

وکیل برای نحوه گرفتن حضانت فرزند توسط مادر

شرایط گرفتن حضانت فرزند توسط مادر، شرایط دشواری نمیباشد، اما از آنجا که باید در دادگاه مادر انحطاط اخلاقی پدر را با مدرک معتبر اثبات کند و دارای فرایند نسبتا طولانی میباشد، بهتر است با یک وکیل خوب و متخصص در زمینهحضانت فرزند توسط مادر مشورت کنید. وکیل حضانت به شما کمک میکند تا فرایند دریافت حق حضانت در مدت زمان کمتری انجام شود، همچنین دیگر نیازی به حضور شما در دادگاه خانواده نمیباشد.

دادگاه صالح جهت گرفتن حضانت فرزند توسط مادر

مرجع صالح برای تعیین شرایط گرفتن حضانت فرزند توسط مادر دادگاه خانواده میباشد، مادر با مراجعه به دفاتر قضایی درخواست خود را مبنی برای دریافت حق حضانت تنظیم میکند، سپس پس از پرداخت هزینه های جانبی این درخواست به دادگاه خانواده ارجاع میشود، همچنین مورد بررسی قرار میگیرد و قاضی با توجه به مدارک و نوع درخواست رای نهایی را صادر میکند.

کلام آخر

سعی کردیم در این مقاله به مسائل پیرامونی حضانت فرزند و شرایط حضانت فرزند توسط مادر و نحوه گرفتن آن را شرح بدهیم، شما میتوانید با مراجعه به سایت ما در زمینه های مختلف حقوقی اطلاعات کسب کنید.

نوین وکیل از جمله سایت های معتبر است که به صورت تخصصی در زمینه مسائل حقوقی اطلاعاتی را در اختیار شما کاربران قرار میدهد.

شما میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره02166901176تماس حاصل نمایید، مشاوران خبره نوین وکیل آمادگی ارائه خدمات حقوقی به صورت ۲۴ساعته را دارند.

4 دیدگاه دربارهٔ «شرایط گرفتن حضانت فرزند توسط مادر: 02122690179»

  1. سلام خسته نباشید سوال من اینه اگرمن حضانت دوفرزندپسر رابه مادرشان بدهم مشکلی توحق وحقوق پدر فرزندی پیش نمیاد چون خانم بنده اسرارزیاد به این کار داره توشک افتادم قبول کنم یانه بااین کارچه نتیجه ای حاصل خانمم میشه

    1. سلام
      حضانت هم حق‌ است و هم تکلیف
      هیچ دخلی به رابطه ی پدر فرزندی ندارد و فقط نگهداری فرزندان به مادر سپرده میشه و می بایست هزینه نگهداری فرزندان هم پرداخت شود مگر‌ اینکه با مادر توافق کنید که در قبال اعطای حضانت فرزندان، هیچ گونه هزینه ای از بابت نگهداری فرزند به شما پرداخت نمی‌گردد

  2. من پسرم ۸ ماهش هستش،و میدونم که پسر تا ۷ سال حضانتش با مادر هستش،ولی همسرم میگه بچه رو ازت میگیرم، سوالم اینه که میتونه پسرم رو ازم بگیره قبل از ۷ سال؟

    1. سلام و ادب و احترام
      اولا؛ حضانت فرزند چه دختر و چه پسر تا ۷ سال با مادر هست.
      ثانیا؛ پدر تنها حق ملاقات داره در طول ۷ سال مثلا هفته ای ۱ یا ۲ روز.
      ثالثا؛ امکان سلب حضانت تنها در چهار چوب قانون و مواردی از قبیل اعتیاد مادر و سقوط اخلاقی مادر و … و آن هم با حکم دادگاه امکان پذیر خواهد بود.
      موفق و پیروز باشید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *