وکیل شکایت از کارفرما- وکیل کارگر و کارفرما

وکیل شکایت از کارفرما وکیلی است که به قوانین مشاغل مختلف و وظایف کارگر و کارفرما تسلط کافی دارد و هنگامی که مشکلی برای کارگر در این حوزه شغلی بوجود آید می‌تواند به کمک وکیل شکایت از کارفرما اقدام به تنطیم شکایت کند و از حقوق خود دفاع کند.

صاحبان مشاغل موظف هستند که حقوق مربوط به کارگران خود را بپردازند و از تضییع حقوق ان‌ها جلوگیری کنند در صورتی که کارفرما حقوق و تکالیفی که از کارگر برعهده اش است را به درستی انجام ندهد کارگر می‌تواند علیه کارفرما شکایت کند و حق و حقوق خود را دریافت کند.

در این مطلب از نوین وکیل قصد داریم درباره وکیل شکایت از کارفرما و مسائل حقوقی کارگر و کارفرما اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم با ما همراه شوید.

بهترین وکیل شکایت از کارفرما

بهترین وکیل شکایت از کارفرما وکیلی است که در این حوزه تجربه کافی را داشته باشد و توانسته باشد پرونده‌های شکایت از کارفرما را به نتیجه مطلوب برساند، همچنین وکیل شکایت از کارفرما در خصوص حق و حقوق کارگر و کارفرما و قوانین مربوط به آن‌ها اطلاعات کافی دارد و می‌داند در چه مواردی کارگر می‌تواند برای احقاق حق خود اقدام به شکایت از کارفرما کند.

علاوه بر این وکیل شکایت از کارفرما توانایی تنظیم شکایت نامه قانونی به شکل صحیح را دارد و این موضوع سبب می‌شود تا دادگاه شکایت شما را رد نکند.

مزایای وکیل شکایت از کارفرما

در قسمت فوق بهترین وکیل شکایت از کارفرما را به شما معرفی کردیم در این بخش از مقاله می‌خواهیم شما با مزایای وکیل شکایت از کارفرما آشنا کنیم.

  • استفاده از وکیل برای شکایت از کارفرما نیاز به حضور فرد شاکی در دادگاه نخواهد بود.
  • وکیل شکایت از کارفرما با تمام قوانین اداره، بیمه‌ها و قوانین حقوق کارگر و کارفرما آشنایی دارد.
  • کوتاه شدن پروسه رسیدگی پرونده شکایت به دلیل آشنایی وکیل با مراحل رسیدگی
  • وکیل شکایت از کارفرما می‌تواند اطلاعات و آگاهی لازم در خصوص قوانین کار را در اختیار کارگر قرار دهد.

همچنین مطالعه نمایید: شکایت تخلیه منزل

هزینه وکیل شکایت از کارفرما

یکی از مهم‌ترین مسائلی که در هنگام وکیل به آن توجه می‌کنیم هزینه و حق الزحمه وکیل است، همانطور که می‌دانید هزینه و حق الزحمه همه وکیل‌ها یکسان نیست و با توجه به خدماتی که ارائه می‌دهد و کارهایی که برای پیگیری پرونده انجام می‌دهد حق الزحمه ان‌ها متفاوت است.

هزینه وکیل شکایت از کارفرما نیز براساس پیچیدگی پرونده و خدماتی که وکیل ارائه میدهد تعیین می‌شود علاوه بر باید به وکیل هزینه تنظیم شکایت نامه را نیز پرداخت کرد، به طور کلی نمی توانیم هزینه یکسانی را برای وکیل شکایت از کارفرما بیان کنیم.

همچنین مطالعه نمایید:وکیل اداره کار

دلایل شکایت از کارفرما

در این بخش از مقاله می‌خواهیم دلایل شکایت از کارفرما را بیان کنیم هنگامی که کارگر با موارد زیر مواجهه می‌شود می‌تواند برای شکایت از کارفرما به کمک یک وکیل متخصص و مجرب اقدام کند.

عدم پرداخت حقوق

یکی از مهم‌ترین دلایل شکایت از کارفرما عدم پرداخت حقوق توسط کارفرما است، هنگامی که کارفرما از پرداخت حقوق کارگر امتناع بورزد یا حقوق معوقه او را پرداخت نکند کارگر می‌تواند به کمک وکیل شکایت از کارفرما اقدام به شکایت کند.

عدم بیمه کارگر

عدم بیمه کارگر یکی از دلایل شکایت از کارفرما محسوب می‌شود اگر کارفرما در حین انعقاد قرارداد با کارگر متعهد شود که او را بیمه می‌کند اما با گذشت چند ماه از قرارداد اقدامی برای بیمه کردن کارگر نکرده باشد کارگر می‌تواند به دلیل عدم بیمه از او شکایت کند.

اخراج غیر قانونی

اخراج غیر قانونی کارگر به دلیل تعدیل نیرو، تغییر کاربری و… می‌تواند دلیل شکایت از کارفرما باشد اگر کارفرما بدون دلیل قانونی اقدام به اخراج کارگر کند کارگر می‌تواند به کمک وکیل شکایت از کارفرما برای شکایت از او اقدام کند.

کاهش حقوق پرداختی

یکی از موارد شکایت کارگر از کارفرما کاهش حقوق پرداختی است هنگامی که در قرارداد میزان حقوق را توافق می‌کنند و هزینه‌های مازاد مانند مالیات و بیمه از حقوق کسر شود حقوق ماهانه مشخص خواهد شد در صورتی که حقوق ثابت با کسری پرداخت شود خلاف قانون است و کارگر می‌تواند اقدام به شکایت از کارفرما کند.

اختصاص مزایای کمتر از قانون کار برای کارگر

مطابق قانون کار حقوق و مزایایی برای کارگر تعیین شده است و هر گونه کوتاهی در برابر حقوق و امتیازات کارگر از جانب کارفرما خلاف قانون است و کارگر می‌تواند از او شکایت کند.

مطالبه کار از کارگر در روز تعطیل

تعداد روزهای هفته که کارگر باید کار کند ۶ روز است اگر کارفرما انتظار داشته باشد که کارگر روز‌های تعطیل نیز کار کند باید حقوق و مزایای مازاد او را محاسبه و به عنوان اضافه کاری بپردازد.

مطالبه کار بیش از حد معمول از کارگر

براساس ماده ۵۱ قانون کار حداکثر ساعت کاری کارگران ۸ ساعت است و اگر از این حد تجاوز کند خلاف قانون است البته بنا بر ماهیت برخی مشاغل لازم است که ساعت کاری مطابق با توافق طرفین ساعت کاری در برخی فصول افزایش و در برخی فصول کاهش یابد در غیر این صورت ساعت کاری مازاد به عنوان اضافه کاری محسوب می‌شود و مبلغی برای ان ساعت تعیین خواهد شد.

مراحل شکایت از کارفرما

در قسمت‌های فوق بهترین وکیل شکایت از کارفرما و دلایل شکایت از کارفرما را برای شما بیان کردیم در این بخش از مقاله قصد داریم مراحل شکایت از کارفرما را توضیح دهیم.

  • ثبت نام در سامانه جامع روابط کار
  • احراز هویت در سامانه
  • ثبت دادخواست بدوی در قسمت خدمات سامانه
  • تکمیل فرم دادخواست که شامل اطلاعات شخصی، اطلاعات کاری، علت دادخواست و شرح آن است.
  • تعیین زمان و مکان جلسه سازش توسط اداره کار
  • ابلاغ زمان برگزاری جلسه از طریق پیامک به کارفرما و کارگر
  • برگزاری جلسه سازش در زمان مقرر در اداره کار و رسیدگی به دادخواست
  • ارائه دلایل و مدارک از جانب طرفین به کارشناس جلسه
  • صدور رای

حتما بخوانید:تعهدات سازنده ساختمان- تعهدات سازنده در قرارداد مشارکت در ساخت

تکنیک‌های شکایت از کارفرما

در این بخش از مقاله می‌خواهیم دو تکنیک شکایت از کارفرما را برای شما بیان کنیم:

تکنیک شغلی: این روش در کشورهای انگلوساکسون معمول است مبتنی بر عدم مداخله مقامات قضایی می‌باشد و براساس ان سازمان‌های کارگری به اختلاف بین کارگر و کارفرما رسیدگی می‌کنند و از طریق سازش اختلافات میان آن‌ها را حل می‌نمایند.

تکنیک قضائی: در این نظام دعوی در یک مرجع قضایی مطرح می‌شود این مرجع ممکن است دادگاه‌های عمومی یا دادگاه‌های کار باشند و اختلافات میان کارگر و کارفرما در این دادگاه‌ها بررسی می‌شود.

در کشور ما تکنیک شغلی بیشترین کاربرد را دارد و رسیدگی به اختلافات میان کارگر و کارفرما برعهده اداره کار است.

شکایت از کارفرما بدون قرارداد

حال شاید این سوال برای شما مطرح شود که شکایت از کارفرما بدون قرارداد امکانپذیر است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم بله امروزه بسیاری از کارگران به دلیل بیکاری مجبور هستند بدون قرارداد کار کنند در چنین شرایطی کافی است برای شکایت از کارفرما بدون قرارداد از سایر کارمندان و کارگران به عنوان شاهد استفاده کنیم.

بنابراین برای شکایت از کارفرما بدون قرارداد لازم است که به کمک کارگران و کارمندان آن شرکا ثابت کنید در این شرکت کار کرده اید و سپس با پیگیری فیش حقوقی و پرینت‌های پرداختی از کارفرما شکایت کنید.

مهلت شکایت از کارفرما چقدر است؟

مدت زمان شکایت از کارفرما به موضوع شکایت و مطالبات کارگر بستگی دارد گاهی قانونگذار برای مطالبات کارگر مدت زمانی را مشخص کرده است و کارگر موظف است که در ان مدت زمان برای مطالبه اقدام کند اگر پس از گذشت آن مدت زمان برای مطالبه اقدام کند اداره کار به شکایت آن رسیدگی نخواهد کرد.

به طور مثال اگر کارگری به دلیل اخراج غیر قانونی بخواهد از کارفرما شکایت کند باید پس از گذشت یک ماه از اخراج قانونی برای تنظیم شکایت و ارائه آن به اداره کار اقدام کند در غیر این صورت دادخواست او بی اثر خواهد بود و اداره کار به آن رسیدگی نخواهد کرد.

همچنین می توانید مقاله وکیل جرایم اقتصادی: مشاوره رایگان با وکیل جرایم اقتصادی را در سایت ما مطالعه کنید. 

 مراجع صالح برای شکایت از کارفرما

اختلافات در حوزه کار و میان کارگر و کارفرما یک امر طبیعی است و ممکن است به دلایل مختلفی که در قسمت‌های قبل بیان کردیم کارگر اقدام به شکایت از کارفرما کند.

هنگامی که کارگر از شرایط کاری خود راضی نیست یا کارفرما در خصوص حقوق و مزایای مالی او کوتاهی می‌کند کارگر راهی به جز شکایت کردن ندارد، حل اختلافات میان کارگر و کارفرما در صلاحیت مراجع دادرسی نیست زیرا بیشتر جنبه اقتصادی دارد.

مراجع صالح برای شکایت از کارفرما اداره کار است و کارگر برای ارائه دادخواست و پیگیری شکایت خود باید به این مرجع صالح مراجعه کند.

آیا مشاره با وکیل شکایت از کارفرما الزامی است؟

مشاوره با وکیل شکایت از کارفرما الزامی است همانطور که می‌دانید قانونگذار برای کار حقوق و مزایایی تعیین کرده است و کارفرما باید تکالیفی که از کارگر برعهده دارد را انجام دهد گاهی اوقات میان کارگر و کارفرما اختلافاتی ایجاد می‌شود که کارگر قصد دارد ار کارفرما شکایت کند.

در چنین شرایطی ممکن است کارگر از حقوق قانونی خود و نحوه شکایت از کارفرما اطلاعاتی نداشته باشد می‌تواند با مراجعه به وکیل شکایت از کارفرما اطلاعات لازم در خصوص حقوق و مزایای خود و نحوه شکایت از کارفرما را کسب کند بنابراین مشاوره با وکیل شکایت از کارفرما بسیار مفید و کاربردی است.

آیا کارفرما حق بستن قرارداد موقت را دارد؟

در پاسخ به این سوال که آیا کارفرما حق بستن قرارداد موقت را دارد باید بگوییم بله برخی از کارفرمایان برای اینکه جذب نیرو کارآمد باشد اقدام به بستن قرارداد موقت گه معمولا یک الی سه ماهه است می‌کنند که در این مدت زمان توانایی و قابلیت‌های کار از ناحیه کارگر را بررسی کنند چنانچه مورد تایید واقع شد باید برای بستن قرارداد دائمی اقدام کنند.

کلام آخر

به پایان این مطلب از نوین وکیل رسیدیم امید است اطلاعاتی که در اختیار شما قرار دادیم مفید باشد چنانچه در خصوص وکیل کارگر و کارفرما و نحوه شکایت از کارفرما نیاز به کسب اطلاعات بیشتری داشتید با شماره‌های موجود در سایت تماس بگیرید و از کارشناسان ما راهنمایی دریافت کنید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *