طلاق توافقی بدون مشاوره- مراحل طلاق توافقی بدون جلسات مشاوره

طلاق نوافقی بدون مشاوره

طلاق توافقی بدون مشاوره و حضور در جلسات مشاوره بهزیستی امکان پذیر نیست و زوجین برای دریافت گواهی عدم سازش باید در جلسات مشاوره حضور پیدا کنند تا کارشناس تشخیص دهد که آیا آن‌ها می‌توانند به زندگی مشترک خود ادامه بدهند یا خیر، در صورتی که مشاور و کارشناس تشخیص دهد که ادامه زندگی مشترک برای ممکن نیست گواهی عدم سازش را برای آن‌ها صادر خواهد کرد.

البته اگر هرکام از زوجین دلیل محکمه پسندی برای عدم حضور در جلسات مشاوره بهزیستی داشته باشند این امکان وجود دارد که قاضی دستور به عدم حضور زوجین در جلسات مشاوره طلاق توافقی دهد.

همچنین مطالعه نمایید: مشاوره تلفنی با وکیل خانواده

گواهی عدم سازش یکی از مدارک مهم در طلاق توافقی است که زوجین باید در دادگاه آن را ارائه بدهند بدون این گواهی طلاق توافقی ممکن نیست و برای دریافت این گواهی حضور در جلسات مشاوره طلاق توافقی الزامی است و در صورتی یکی از زوجین یا هر دو می‌توانند در این جلسات شرکت نکنند که وکیل آن‌ها به جای آن‌ها در جلسات حاضر شود.

در مقاله دیگری در طلاق توافقی بدون حضور زوجین را به صورت کامل مورد بررسی قرار دادیم در این مقاله  می‌خواهیم درباره طلاق توافقی بدون مشاوره و عدم حضور در جلسات مشاوره بهزیستی مطالبی را ارائه بدهیم برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه شوید.

طلاق توافقی چیست؟

طلاق مکروه ترین حلال خداست و هنگامی که زوجین نتوانند با یک دیگر زندگی کنند مطابق قانون اساسی کشور ما می‌توانند از یکدیگر طلاق بگیرند یکی از شیوه‌های طلاق، طلاق توافقی است که ساده‌ترین و کوتاه‌ترین نوع طلاق نیز می‌باشد.

در طلاق توافقی زوجین باید ابتدا درباره مسائل مالی و غیر مالی و حقوق مادی زن با یک دیگر توافق کنند و توافقات خود را در یک برگه ثبت و امضا نمایند از جمله مهم‌ترین مسائلی که در طلاق توافقی زوجین باید در خصوص آن‌ها با یک دیگر به توافق برسند می‌توان به مهریه، نفقه، نحله، اجرت المثل‌، جهیزیه، حضانت فرزندان، نفقه فرزندان، تاریخ دیدار با فرزندان اشاره کرد.

پس از آن زوجین باید مراحل طلاق توافقی را انجام دهند که اولین مرحله ثبت نام در سامانه تصمیم و تعیین وقت مشاوره‌های بهزیستی است که پس از پایان این جلسه در صورت عدم سازش زوجین گواهی عدم سازش برای آن‌ها صادر خواهد شد در قسمت بعد مراحل طلاق توافقی را به صورت کامل بیان خواهیم کرد.

همچنین مطالعه نمایید: رجوع بعد از طلاق توافقی

مراحل طلاق توافقی

در قسمت فوق در خصوص طلاق توافقی توضیحاتی را ارائه دادیم و گفتیم برای طلاق توافقی اولین اقدام زوجین توافقات آن‌ها است در این قسمت می‌خواهیم به صورت کامل مراحل طلاق توافقی را برای شما بیان کنیم با ما همراه باشید.

  • اولین مرحله پس از توافقات و مکتوب کردن آن‌ها، ثبت نام در سامانه تصمیم است که ابتدا باید اطلاعات هویتی خود را در آن ثبت کرده و درخواست وقت مشاوره نمایید، سپس سامانه برای شما وقت و زمانی را تعیین خواهد کرد تعداد این جلسات معمولا ۵ جلسه است و بازه زمانی ۴۵ روزه می‌باشد.
  • پس از تعیین وقت جلسه، زوجین باید با مراجعه به مراکز مشاوره در این جلسات شرکت کنند و حضور ان‌ها در جلسات مشاوره الزامی است، کارشناس و مشاور در صورتی که تشخیص دهد زوجین قادر به ادامه زندگی مشترک نیستند برای ان‌ها گواهی عدم سازش صادر خواهد کرد.
  • پس از دریافت گواهی عدم سازش، زوجین با مدارک هویتی خود + عقدنامه باید به دفتر خدمات قضایی مراجعه کنند و در خواست طلاق توافقی خود را تنظیم و به دادگاه ارسال نمایند.
  • در این مرحله دادگاه ابتدا درخواست ان‌ها بررسی سپس از طریق سامانه ثنا یا پیامک وقت دادرسی را برای ان‌ها تعیین و ابلاغ خواهد کرد.
  • زوجین باید در این مرحله در دادگاه حاضر شوند و مدارکی از جمله عقدنامه، گواهی عدم سازش و برگه توافقنامه خود را به دادگاه ارائه بدهند.
  • دادگاه پس از بررسی مدارک حکم طلاق توافقی آن‌ها را صادر خواهد کرد و زوجین با استفاده از آن حکم می‌توانند با مراجعه به دفتر ثبت و اسناد صیغه طلاق میان آن‌ها جاری شود و طلاق خود را ثبت نمایند.

چرا در طلاق توافقی جلسات مشاوره الزامی است؟

همانطور که در مراحل طلاق توافقی بیان کردیم طلاق توافقی بدون مشاوره ممکن نیست و حضور زوجین در جلسات مشاوره و دریافت گواهی عدم سازش و عدم انصراف از طلاق الزامی است زیرا این گواهی‌ها از مدارک مهم برای طلاق توافقی می‌باشند.

مطابق با ماده ۲۵ قانون حمایت از خانواده‌:

در صورتی كه زوجین متقاضی طلاق توافقی باشند، دادگاه باید موضوع را به مركز مشاوره خانواده ارجاع دهد. در این موارد طرفین می توانند تقاضای طلاق توافقی را از ابتداء در مراكز مذكور مطرح كنید و در صورت عـدم انصراف متقاضی از طلاق، مركز مشاوره خانواده موضوع را با مشخص كردن موارد توافق جهت اتخاذ تصمیم نهائی به دادگاه منعكس می كند.

همچنین مشاهده نمایید: طلاق توافقی در دوران بارداری

واقع هدف از جلسات مشاوره طلاق توافقی ایجاد سازش و صلح میان زوجین است تا بتوانند شرایط زندگی مشترک خود را بهبود ببخشند، دادگاه نیز تمام تلاش خود را می‌کند با مانع تراشی‌هایی مانند دریافت گواهی عدم سازش و گواهی عدم انصراف از طلاق صدور حکم طلاق را به عقب بیاندازد تا زوجین بتوانند به زندگی مشترک خود باز گردند البته شاید بازگشت به زندگی مشترک امکان پذیر نباشد اما دادگاه موظف است تا مراحل طلاق توافقی را به طور کامل انجام دهد.

پیشنهاد مطالعه:دریافت مهریه بعد از بخشیدن

طلاق توافقی بدون مشاوره امکانپذیر است؟

حال شاید این سوال ذهن شما را مشغول کرده باشد که آیا طلاق توافقی بدون مشاوره و عدم حضور در جلسات مشاوره امکان پذیر است؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم همانطور که در قسمت‌های فوق نیز اشاره کردیم برای دریافت گواهی عدم سازش حضور در جلسات مشاوره برای زوجین الزامی است و در صورت عدم حضور در جلسات نمی توانند این گواهی را که از مهم‌ترین مدارک برای طلاق توافقی است دریافت کنند.

به طور کلی طلاق توافقی بدون رفتن به مشاوره ممکن نیست اما در صورتی که شما وکالتنامه‌ای را تنظیم کرده باشید و تمام اختیارات خود را برای طلاق توافقی را به وکیل خود داده باشید وکیل برای طلاق توافقی می‌تواند به جای شما در جلسات مشاوره بهزیستی حاضر شود و نیازی به حضور شما نمی باشد.

آیا طلاق توافقی بدون مشاوره ممنوع شده است؟

از سال ۱۳۹۷به بعد طلاق توافقی بدون جلسات مشاوره ممنوع شده است و قبل از آن زوجین پس از توافقات مستقیما می‌توانستند به دفتر خدمات قضایی مراجعه کنند و درخواست طلاق توافقی خود را ثبت نمایند اما به صدور بخشنامه‌ای در سال ۱۳۹۷ زوجین باید قبل از ثبت طلاق از مراکز بهزیستی و مشاوره‌ای گواهی عدم سازش و گواهی عدم انصراف از طلاق را دریافت نمایند.

بنابراین زوجین باید به سامانه تصمیم مراجعه و پس از وارد کردن اطلاعات هویتی درخواست نوبت برای جلسات مشاوره نمایند که در این صورت تاریخ جلسات مشاوره برای آن‌ها تعیین می‌شود انجام این جلسه کمتر از ۴۵‌ روز و ۵ جلسه می‌باشد.

به طور کلی پس از بخشنامه سال ۱۳۹۷ امکان طرح دادخواست طلاق توافقی بدون اخذ گواهی عدم سازش و عدم انصراف از طلاق ممکن نیست.

در مقاله دیگری در مورد حقوق زن در طلاق توافقی به تفصیل توضیخاتی ارائه شده است

طلاق توافقی بدون رفتن به جلسات مشاوره

همانطور که در قسمت‌های قبل گفتیم طلاق توافقی بدون مشاوره ممنوع است و رفتن به جلسات مشاوره از الزامات طلاق توافقی است اما در این قسمت می‌خواهیم چند روش برای طلاق توافقی بدون رفتن به جلسات مشاوره را بیان کنیم با ما همراه شوید.

  • اولین راه برای طلاق توافقی بدون مشاوره و عدم حضور در جلسات این است که در قالب یک وکالتنامه تمام اختیارات خود را به یک وکیل دهید و وکیل به جای شما در جلسات مشاوره حاضر می‌شود و دیگر نیازی به حضور شما در این جلسات نیست.
  • دومین راه برای طلاق توافقی بدون مشاوره داشتن عذر موجه است که در صورت وجود آن می‌تواند از حضور در جلسات مشاوره سر باز بزنید اگر یکی از طرفین به دلیل مشکلات اعم از روحی، جسمی و غیر نتواند در جلسات مشاوره شرکت کند، در چنین حالتی وکیل با دست داشتن گواهی معتبر برای عدم امکان حضور موکل خود به جای او در جلسات حاضر شود و کارشناس خانواده نیز براساس اظهارات و بیانیه‌های وکیل حکم را صادر خواهد کرد.
  • سومین را برای طلاق توافقی بدون مشاوره این است که زوجه مبادرت به درخواست است طلاق نماید و در چنین دادخواستی نیازی به جلسه مشاوره نیست، این دادخواست از طریق دفاتر خدمات الکترونیکی به دادگاه ارسال می‌شود و دادگاه نیز وقت رسیدگی را تعیین می‌کند در این مرحله زوج می‌تواند در جلسات دادگاه شرکت کند و تمام توافقاتی که با همسر خود کرده است را مطرح نمایند و موافقت به طلاق را موکول به این توافقات کند و با قبول زوجه دادگاه مبادرت به صدور رای مطابق توافقات خواهد نمود.

مدت زمان طلاق توافقی بدون مشاوره

در خصوص پرونده‌های قضایی امور مختلفی دخیل هستند که نمی توان زمان دقیق برای ان‌ها مشخص کرد اما می‌توان براساس رویه‌ای که دارند زمان تقریبی برای آن‌ها تعیین کرد اگر فرد بخواهد برای طلاق توافقی را بدون جلسات مشاوره اقدام کند باید دادخواست طلاق را از طرف مرد یا از طرف زن ثبت نماید.

اگر یکی از زوجین اقدام به درخواست طلاق نماید بازه زمانی که می‌توان برای آن پیش بینی کرد بین ۶ ماه تا یک سال است اما اگر از حضور یک وکیل استفاده کنید در صورتی که زوجین توافقات مالی و غیر مالی خود را انجام داده باشند مدت زمان طلاق بدون مشاوره به ۳ ماه کاهش پیدا می‌کند البته این مدت زمان به امور مختلف از جمله تبحر وکیل نیز بستگی دارد.

البته ما درباره این موضوع طلاق توافقی چه قدر طول میکشد مواردی را با جزئیات در همان مقاله نوشته ایم و درصورتیکه تمایل دارید در مورد مدت زمات طلاق توافقی اطلاعاتی داشته باشید می توانید مقاله مدت زمان طلاق توافقی را مطالعه نمایید

همچنین می توانید مطالعه نمایید:نحوه طلاق توافقی

ایا برای عدم رفتن به مشاوره راهی وجود دارد

غیر از راه های قانونی که برای عدم شرکت در جلسات مشاوره وجود دارد راه حل خاص دیگری وجود ندارد ولی اگر عذری در شرکت در جلسات مشاوره دارید می توانید این موضوع را با وکیل طلاق توافقی در میان بگذارید و از او بخواهید تا هر کمکی که از دست او برمی آید برای عدم شرکت در جلسات مشاوره به شما ارائه نماید.

همچنین مطالعه نمایید: وکیل برای طلاق از طرف رن

روش های دریافت مشاوره در زمینه طلاق توافقی بدون مشاوره

برای دریافت مشاوره رایگان در مورد طلاق توافقی بدون جلسات مشاوره کافی می باشد که با شماره 02122690179 تماس برقرار نمایید و یا اینکه روی این لینک کلیک نمایید. وکلای طلاق توافقی در کوتاهترین زمان توضیحات کاملی در مورد طلاق توافقی به شما ارائه خواهند داد.

کلام آخر

به پایان این مقاله از نوین وکیل رسیدیم امید است اطلاعاتی که درباره طلاق توافقی بدون مشاوره در اختیار شما قرار دادیم مفید باشد چنانچه در خصوص طلاق توافقی بدون رفتن به جلسات مشاوره نیاز به کسب اطلاعات بیشتری دارید می‌توانید با استفاده از شماره‌های موجود در سایت با کارشناسان ما تماس بگیرید و از ان‌ها راهنمایی بگیرید.

همچنین شما می توانید از وکلای نوین وکیل در مورد مشاوره طلاق توافقی استفاده نمایید تا با اطلاع از جدیدترین قوانین طلاق و پرونده های حقوقی خانواده با دید کاملتری اقدامات حقوقی را انجام دهید.این وکلا می توانند به شما در کلیه زمینه های مشاوره با وکیل طلاق اطلاعات کافی را ارائه دهند.

البته این موضوع را یادآور می شویم که طلاق همواره به عنوان آخرین راه برای حل مشکلات می باشد و پیشنهاد ما به شما این می باشد که اگر از مشاوره روانشناسی و خانواده استفاده نکرده اید حتما در جلسات مشاوره بهزیستی شرکت نمایید و این مشاوره به شما کمک در حل مسائل و مشکلات زناشویی را نماید.

 

2 دیدگاه دربارهٔ «طلاق توافقی بدون مشاوره- مراحل طلاق توافقی بدون جلسات مشاوره»

  1. مشاوره واقعااا مزخرفه و فقط قصد پر کردن جیبشون و دارن ۵ جلسه یه مرکز تو ۴۵ روز بعد اون دوباره ارجاع میدن ب یه مرکز مشاوره خصوصی با هزینه بالاتر ک باید چند جلسه دیگه هم اونجا بریم . وااقعاا درسته؟ من خودم چندین بار این مراحل و نصفه رفتم چون طرفم ب هر دلیلی بهونه میاورد یه روز میومد یه روز نه یه روز میگفت میخوامش و .. یا نهایت اذیت میکرد .واقعا تو این مسیر تکراری و پرهزینه اذیت شدم. بابا وقتی دونفر راضی ب طلاق توافقی شدن مطمعن باشید کلی راه رفتن و نشد ب همه چی فکر کردن و نشد خواستن که درست بشه و نشد تورو خداا دیگه اینقدر با جلسه های مزخرف و هی بیان مشگکلات و شخم زدن دوباره ی اون نمک رو زخم ما نپاشین

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *