مراحل شکایت از سازنده ساختمان-شکایت کیفری از سازنده به نظام مهندسی

شکایت از سازنده ساختمان یکی از دعاوی حقوقی به حساب می‌آید که بسیاری از افراد در این باره سوالاتی دارند. در این باره باتوجه به قراردادی که بین طرفین منعقد شده موارد قضایی پیگیری می‌شود و در این رابطه معمولا تخلف از سوی سازنده ساختمان است و شاکی مالک می‌باشد. شکایت از سازنده ساختمان معمولا مرتبط با ساخت و ساز است و رسیدگی به این شکایت در دادگاه‌ها انجام می‌شود.

ما در مطالب این صفحه قصد داریم درباره شکایت از سازنده ساختمان به نظام مهندسی سخن بگوییم و اطلاعات مفیدی در این باره در اختیار شما قرار دهیم و اینک به شما پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مطالب این صفحه همراه ما باشید و لینک این مطلب را نیز برای دوستان خود ارسال کنید.

قرارداد ساخت و ساز بین سازنده و مالک به چه صورتی است؟

اگر مالک و سازنده قصد همکاری در یک پروژه ساختمانی را داشته باشند قراردادی بین‌ آن‌ها تنظیم می‌شوند. در این باره اما باید بدانید بستن قرارداد کاملا اختیاری است و اجباری به بستن قرارداد وجود ندارد. این قرارداد با در اختیار گذاشتن زمین مالک و فعالیت یک تیم سازنده آغاز می‌شود و لازم است در این باره هر دو طرف تعهداتی به هم داشته باشند.

در این قرارداد سازنده ساختمان اگر به خوبی از پس تعهداتی که داده بر نیامد احتمالا مسئله شکایت از سازنده ساختمان پیش می‌آید تا مالک به حق و حقوق خود برسد.

همچنین مطالعه نمایید: فسخ قرارداد مشارکت در ساخت

مراحل شکایت از سازنده ساختمان به چه صورت است؟

نحوه صحیح شکایت از سازنده ساختمان مسئله‌ای مهم تلقی می‌شود و در این مورد باید در گام نخست دادخواستی مرتبط با این موضوع تنظیم شود و دادخواست تامینِ دلیل نیز به دادگاه مربوطه ارائه شود.

در مرحله بعد هزینه کارشناسی را مالک پرداخت خواهد کرد و پرونده در حالت رسیدگی در می‌آید .سپس تعیین خسارت به وسیله دادگستری اعلام می‌شود و سازنده باید این جریمه را پرداخت نماید. در آخر نیز به دادگاه عمومی حقوقی، موارد مربوطه، اعم از پرونده و اظهارات مربوطه ارسال می‌شود و قاضی رای خود را اعلام می‌کند.

شکایت از سازنده

در قرارداد مشارکت ساخت و ساز چه مواردی مورد توجه قرار می‌گیرد؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم در این قرارداد مواردی چون موضوع قرارداد، میزان سهم هر فرد، تعهدات سازنده و مالک، مدت زمان قرارداد، موارد تضمینی و هزینه‌های ساخت ساز درج می‌گردد.

در رابطه با مفاد این قرارداد باید بگوییم، اگر این موارد به صورت دقیق در نظر گرفته نشوند علاوه‌بر اینکه برای طرفین قرارداد مشکلاتی به وجود می‌آید، در مسئله شکایت کیفری از سازنده ساختمان نیز، مالک با مشکلاتی مواجه خواهد شد.

جهت شکایت از سازنده ساختمان چگونه باید شکایت‌نامه تنظیم کنیم؟

اگر قصد شکایت از سازنده ساختمان را دارید تنظیم شکایت‌نامه امری مهم بوده و شما باید به این مورد توجه داشته باشید چرا که اگر شکایت‌نامه شما درست تنظیم نشود، رسیدگی به آن انجام نخواهد شد.

اولین گام برای شکایت از سازنده ساختمان ارائه شکایت‌نامه بوده و تنظیم آن معمولا توسط کارشناسان حقوقی و وکلای مجرب صورت می‌گیرد که در این رابطه شما می‌توانید از خدمات مجموعه نوین وکیل بهره‌مند شوید.

شکایت از سازنده ساختمان به علت داشتن نواقص در ساختمان

در رابطه با مسئله مشارکت در ساخت و ساز، مسلما می‌دانید که ساختِ سازه بر دوش سازنده بوده و عملیات ساخت ساز در مشارکت در ساخت و ساز باید مطابق با میل و نظر مالک باشد.

در این رابطه اگر برای ساخت و ساز از مصالح بی‌کیفیت استفاده شود و ساختمان به صورت ناایمن ساخته شود، مالک می‌تواند از سازنده شکایت کرده و درخواست دریافت خسارت کند که این مورد یعنی، شکایت از سازنده ساختمان، به علت داشتن نواقص در ساختمان.

شکایت از سازنده ساختمان به علت تاخیر در تحویل ملک

یکی دیگر از مواردی که در مسئله شکایت از سازنده ساختمان مطرح می‌شود، شکایت از سازنده ساختمان به علت تاخیر در تحویل ملک است. در این باره ابتدا باید بگوییم در قرارداد مشارکت در ساخت، مدت شروع و پایان قرارداد باید قید شود و مالک می‌تواند اگر دیرکردی در تحویل ملک رخ داد از سازنده ساختمان شکایت کند.

نکته‌ای که در این رابطه لازم است به آن توجه شود این است که مدت تحویل ساختمان معمولا به صورت تقریبی گفته می‌شود و مالک در مواردی نیز باید نسبت به این موضوع کوتاه بیاید. همچنین ممکن است به دلایلی فرآیند ساخت و ساز متوقف شود که در آن صورت باید توافقاتی بین طرفین صورت گیرد.

در رابطه با شکایت از سازنده ساختمان به علت تاخیر در تحویل ملک باید بگوییم اگر مسئله تاخیر در تحویل توسط سازنده گزارش شود و به اطلاع مالک برسد، در صورت پذیرش این موضوع از طرف مالک، نیازی به طرح دعوا نخواهد بود.

در مورد این نوع شکایت از سازنده به نظام مهندسی ساختمان باید این را هم بگوییم که بهتر است مالک ابتدا این مسئله را با سازنده در میان بگذارد و قضیه به صورت دوستانه حل شود و کار به رسیدگی‌های قضایی نرسد.

در مورد قوانین حقوقی شکایت از سازنده ساختمان می تواندی از یک وکیل ملکی که در حوزه مشارکت در ساخت دارای تجربه می باشد کمک بگیرید.

شکایت از سازنده ساختمان

مسئولیت سازنده ساختمان در قراردادهای مشارکت در ساخت چیست؟

در مورد مشارکت در ساخت، سازنده مسئولیت‌های مختلفی دارد که در زیر به چند مورد از این مسئولیت‌ها اشاره کردیم و شما را با این موارد آشنا نمودیم:

  1. سازنده باید کلیه جزئیات پروژه را در نظر بگیرد و نقشه‌های پروژه را بررسی کند.
  2. آشنایی با بخشنامه‌های مربوطه از دیگر وظایف سازنده بوده و همچنین سازنده باید نسخه‌ای از مجموعه کارها و موارد صورت گرفته داشته باشد.
  3. سازنده در محدوده تعیین شده باید اقدام به فعالیت نماید.
  4. کلیه‌ی کارهای پیمانکاری باید با نظارت سازنده انجام شود و گزارش‌های روزانه یا هفتگی باید گردآوری گردد.
  5. پیگیری‌های مربوطه و بررسی میزان پیشرفت کار به عهده سازنده بوده و این مورد حائز اهمیت است.

اختلاف در رابطه با سهم طرفین در قرارداد مشارکت ساخت

یکی دیگر از زیر شاخه‌های مسئله‌ی شکایت کیفری از سازنده ساختمان اختلاف در مورد سهم طرفین است. در این رابطه سهم هر دو طرف یعنی مالک و سازنده باید تعیین گردد و این مورد در قرارداد ذکر شود.

عمدتا در قراردادها سهم مالک ۵۵ درصد و سهم سازنده ۴۵ درصد است. البته هیچ اجباری در این مسئله وجود نداشته و این مورد بیشتر به توافقات طرفین بستگی دارد.

حال اگر هر یک از طرفین بعد از اتمام کار بیش از سهم خود دریافت کنند، مسئله شکایت مشارکت در ساخت در این رابطه پیش خواهد آمد و رسیدگی آن به عهده مراجع قانونی است.

مشاور حقوقی نوین وکیل برای شکایت از سازنده ساختمان

همواره در موارد مختلفی امکان اختلاف وجود داشته و در رابطه با مسائل مشارکت در ساخت و ساز نیز این مورد صادق است. در این باره اگر قصد شکایت از سازنده ساختمان را دارید می‌توانید با کمک مجموعه نوین وکیل نسبت به این کار اقدامات لازم را انجام دهید.

طرح شکایت از سازنده ساختمان باید مطابق با یک سری اصول صورت گیرد و روند رسیدگی به این مسئله بدون بهره‌مندی از وکلا و کارشناسان مجرب امری دشوار است. ما در نوین وکیل به شما کمک خواهیم کرد در مسائل حقوقی این چنینی موفق باشید و با مشکلی رو به رو نشوید.

هزینه شکایت از سازنده ساختمان چه مقدار است؟

هزینه شکایت از سازنده ساختمان ممکن است متفاوت باشد و به عوامل زیادی بستگی داشته باشد در این مورد عواملی چون نوع خسارت، وکیل مشارکت در ساخت انتخاب شده، هزینه‌های دادرسی و دیگر عوامل مربوطه در میزان هزینه شکایت از سازنده به نظام مهندسی متفاوت خواهد بود.

در کل، هزینه شکایت از سازنده ساختمان شامل هزینه‌های حقوقی و قضایی است. برای مثال، باید هزینه‌های وکیل، هزینه‌های دادگاه، هزینه‌های بررسی خسارت و هزینه‌های حقوقی دیگر پرداخت شود و در بعضی موارد، ممکن است برای بررسی خسارت و تعیین میزان خسارت، نیاز به خدمات کارشناس وجود داشته باشد که هزینه این مورد نیز باید پرداخت شود.

شکایت از سازنده به نظام مهندسی

اطلاعاتی درباره‌ی دریافت خسارت از سازنده ساختمان

در رابطه با دریافت خسارت از سازنده ساختمان باید بگوییم، اگر مواردی چون استفاده از مصالح نامرغوب برای ساخت و ساز را از سازنده ساختمان مشاهده نمودید، می‌توانید مطابق با قرارداد خود از سازنده شکایت کنید و از او خسارت بگیرید.

به صورت کلی در صورتی که سازنده ساختمان مطابق با قرارداد در هر موردی پیش نرفت مالک حق شکایت داشته و طی این شکایت می‌تواند از سازنده ساختمان خسارت دریافت کند.

شکایت کیفری از سازنده ساختمان چگونه است

شکایت کیفری از سازنده ساختمان در مواردی مانند ساختمان‌هایی که با مشکلات ساختاری و فنی مواجه هستند و یا ایجاد خطر برای ساکنان و عابران پیاده می‌کنند امکان‌پذیر است و برای اقدام به شکایت کیفری، ابتدا باید مستندات و شواهدی که نشان دهنده مشکلات ساختاری و فنی ساختمان هستند، جمع‌آوری شوند. سپس شکایت کیفری از سازنده ساختمان مطرح گردد.

اطلاعاتی درباره‌ی دادخواست شکایت از سازنده ساختمان

برای دادخواست شکایت از سازنده ساختمان، شما باید ابتدا به یک وکیل مراجعه کنید تا به شما راهنمایی‌های لازم ارائه شود. در این مورد باید در دادخواست شکایت خود، اطلاعات کامل در مورد سازنده ساختمان، جزئیات ساختمان، و عیوب و نواقص ساختمان را درج کنید.

همچنین، شما باید برای اثبات ادعای خود، مدارک و شواهدی را نیز ارائه کنید که نشان دهنده وجود نواقص و عیوب در ساختمان است. به علاوه، باید توضیح دهید که چگونه نواقص و عیوب ساختمان باعث خسارت مالی شده است. برای تنظیم این دادخواست کافیست تنها از یک وکیل مجرب کمک بگیرید.

شکایت از سازنده ساختمان به نظام مهندسی

برای شکایت از سازنده به نظام مهندسی می‌توانید ابتدا با مراجعه به وب‌سایت نظام مهندسی کشور خود، اطلاعات لازم را درباره فرآیند شکایت دریافت کنید.

به‌طور کلی برای شکایت به نظام مهندسی، باید درخواست خود را به صورت کتبی به این واحد ارسال کنید. در این درخواست، باید مسئله‌ای که درباره آن شکایت دارید، به طور دقیق توضیح داده شود و اطلاعاتی مانند نام و آدرس سازنده ساختمان، نام و آدرس مالک ساختمان و مکان ساختمان نیز درج شود. همچنین می‌توانید اسناد و مدارک مربوط به مشکلی که اعلام می‌کنید، نیز به همراه درخواست ارسال کنید.Top of Form

کلام پایانی

ما در مطالب این صفحه از وب سایت نوین وکیل در رابطه با شکایت از سازنده ساختمان سخن گفتیم و در این باره اطلاعات مفیدی در اختیار شما قرار دادیم و اینک در انتها امیدواریم مطالب این صفحه برای شما مفید بوده باشد.

سوالات متداول

چه اقداماتی را می‌توان برای رسیدگی به شکایت از سازنده ساختمان انجام داد؟

جواب: اگر شما به عنوان مالک یا ساکن ساختمان با مشکلاتی در ساختمان مواجه شده‌اید، می‌توانید به سازنده ساختمان شکایت کنید. در این صورت، می‌توانید با مراجعه به دفتر مرکزی سازمان نظارت بر ساختمان‌ها یا سازمان بن‌بست و به کمک یک وکیل، شکایت خود را از سازنده ساختمان به صورت رسمی ثبت کنید.

اگر در ساخت سازه از سوی سازنده تخلفی صورت گیرد باید چه اقدامی انجام شود؟

اگر در ساخت سازه از سوی سازنده تخلفی صورت گیرد، مالک می‌تواند نسبت به این موضوع شکایت کند و از سازنده خسارت دریافت نماید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *