حکم تخلیه مستاجر- شکایت تخلیه مستاجر برای عدم تخلیه ملک

شکایت تخلیه مستاجر دارای شرایط و ضوابطی می‌باشد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به وجود قرار داد مکتوب اجاره، تعیین مدت زمان اجاره، امضای قرارداد توسط دو شاهد، پایان یافتن مدت اجاره، عدم تحویل ملک توسط مستاجر اشاره کرد.در صورت عدم انجام تعهدات به وسیله مستاجر شما می توانید برای شکایت تخلیه مستاجر اقدام نمایید.و در نهایت حکم تخلیه مستاجر را از دادگاه دریافت نمایید

برای دریافت حکم تخلیه فوری مستاجر باید دادخواستی را مبنی بر عدم تحویل ملک توسط مستاجر در دفاتر خدمات قضایی به ثبت برسانید سپس توسط شورای حل اختلاف بررسی و به دادگاه ارجاع خواهد شد و در نهایت دادگاه حکم تخلیه ملک را صادر خواهد کرد.

پس از انعقاد قرارداد اجاره تعهدات خاصی برعهده موجر و مستاجر خواهد بود که باید به آن پایبند باشند، یکی از تعهدات این است که مستاجر پس از پایان یافتن مدت اجاره برای تخلیه ملک و تحویل بان به مالک اقدام کند.

در صورتی که مستاجر از انجام این تکلیف امتناع بورزد موجر می‌تواند اقدام به شکایت از مستاجر برای عدم تخلیه ملک و با اخذ حکم تخلیه ملک از طریق قانونی او را ملزم به تخلیه ملک کند.

در این مطلب از نوین وکیل قصد داریم در خصوص شرایط گرفتن حکم تخلیه فوری مستاجر و شکایت از مستاجر برای عدم تخلیه ملک اطلاعاتی را در اختیار شما قراردهیم با ما همراه شوید.

بهترین وکیل ملکی | مشاوره با وکیل ملکی در تهران

شکایت از مستاجر به علت عدم تخلیه

شکایت از مستاجر به علت عدم تخلیه در صورتی امکانپذیر است که مدت زمان اجاره خاتمه یابد و مستاجر ملک را تخلیه کند در واقع مطابق قانون مستاجر می‌تواند تا پایان مدت اجاره از ملک استفاده کند اما پس از آن باید ملک را تخلیه کند در برخی از موارد پیش می‌آید که مستاجر علارغم تمام شدن مدت زمان اجاره برای تخلیه ملک اقدام نکند موجر می‌تواند اقدام به شکایت کند.

برای شکایت از مستاجر لازم است براساس شرایط ملک و مدت زمان اجاره و قوانین ان به دادگاه یا شورای حل اختلاف مراجعه کرد.

مراحل شکایت از مستاجر

در این بخش از مقاله می‌خواهیم مراحل شکایت از مستاجر را بیان کنیم:

  • برای طرح شکایت موجر باید به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کند و شکواییه را مبنی بر عدم تخلیه ملک علیه مستاجر را تنظیم کند و در دفاتر خدمات قضایی به ثبت برساند، اما اگر مدت زمان قرارداد اجاره پایان یابد در این حالت باید دستور تخلیه ملک صادر شود که این موضوع در صلاحیت شورای حل اختلاف باشد.
  • در موارد دیگر، غیر از انقضای مدت باید حکم تخلیه صادر شود که برای صدور حکم تخلیه دفاتر خدمات قضایی شکواییه را به دادگاه محل وقوع مال استیجاری ارجاع می‌دهند که این دادگاه بعد از بررسی حکم تخلیه را صادر می‌کند در حال حاضر صدور حکم تخلیه در صلاحیت شورای حل اختلاف که بعد از ارجاع شکواییه شورا شکایت مطروحه را بررسی کرده و سپس مستاجر 20 روز مهلت دارد تا نسبت به شکایت موجر برای تخلیه ملک اعتراض نماید.
  • اگر مهلت اعتراض تمام شود و حکم به نفع مالک صادر گردد در این حالت مالک تقاضای صدور اجراییه کرده و پس از صدور اجراییه بعد از گذشت یک مدت تخلیه ملک توسط نیروی اجرای احکام یا کلانتری محل صورت می‌گیرد.

برای شکایت از مستاجر به کجا مراجعه کنیم؟

در صورتی که مستاجر اقدام به تخلیه ملک نکند موجر می‌تواند از او شکایت کند حال شاید این سوال برای شما مطرح شود که برای شکایت از مستاجر به کجا مراجعه کنیم؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که مرجع صالح رسیدگی به دادخواست و شکایت از مستاجر در صورتی که ملک، مسکونی باشد در صلاحیت شورای حل اختلاف است ولی اگر ملک، تجاری باشد و تابع مقررات پرداخت حق کسب و پیشه یا تجارت یا حق سرقفلی باشد مرجع رسیدگی به دعاوی دادگاه محل وقوع ملک است.

همچنین مطالعه کنید:حقوق و تکالیف موجر: موجر چه تکلیفی دارد؟

شرایط گرفتن حکم تخلیه فوری مستاجر

 برای اینکه دعاوی در سیستم قضایی اقامه شوند لازم است که دارای شرایط خاصی باشد دعاوی تخلیه ملک نیز از این شرایط مستثنی نیستند و برای گرفتن حکم تخلیه فوری مستاجر لازم است که شرایط مقرر در قانون روابط موجر و مستاجر وجود داشته باشد.

تا پیش از تصویب قانون سال ۷۶ تخلیه فوری املاک استیجاری تابع روند دارسی و طرح دعوا در دادگاه بود اما با تصویب این قانون این امکان برای موجرین پیش بینی شد که در صورت پایان یافتن مدت زمان اجاره بتوانند حکم تخلیه را به صورت فوری دریافت کنند و ظرف مدت زمان کوتاهی ملک خود را تخلیه و از مستاجر پس بگیرند.گام های شکایت تخلیه مستاجر به شرح زیر می باشد:

  • اولین و مهم‌ترین شرط گرفتن حکم تخلیه فوری مستاجر این است که قرارداد اجاره به صورت مکتوب تنظیم شده باشد و دارای دو نسخه که یک نسخه در اختیار موجر و نسخه دیگر در اختیار مستاجر باشد.
  • یکی از موارد مذکور در اجاره نامه تعیین مدت زمان است که باید مدت قرارداد اجاره کاملا مشخص باشد.
  • هر دو نسخه اجاره باید توسط دو شاهد امضا شده باشند.
  • برای گرفتن حکم تخلیه فوری ملک لازم است ته مدت زمان اجاره پایان رسیده باشد.
  • موجر برای اینکه بتواند حکم تخلیه ملک را اخذ کند باید مبلغ ودیعه را در حساب دادگستری تودیع کرده باشد.

لازم است که بدانید براساس ماده ۹‌ شورای حل اختلاف رسیدگی به دعاوی تخلیه ملک در صلاحیت شورای حل اختلاف است بنابراین دریافت حکم تخلیه فوری مستاجر تابع شرایط فوق است.

مراحل اخذ حکم تخلیه فوری مستاجر

در صورت شکایت تخلیه مستاجر برای در قسمت فوق شرایط گرفتن حکم تخلیه فوری مستاجر را بیان کردیم در این بخش می‌خواهیم مراحل اخذ حکم تخلیه فوری مستاجر را به شما ارائه دهیم البته لازم است بدانید که بدون وجود شرایط تخلیه فوری مستاجر امکان اخذ حکم تخلیه وجود ندارد بنابراین در صورتی که شرایط بیان شده وجود ندارد نمی توانید حکم تخلیه فوری مستاجر را اخذ نمایید.

مراحل اخذ حکم شکایت تخلیه  مستاجر عبارتند از:

  • در اولین مرحله مالک یا خواهان دعوی باید اقدام به تنظیم دادخواست کند سپس در سامانه ثنا ثبت نام کرده و نام کاربری و کلمه عبور ورود به این سامانه را دریافت کند و بدون ثبت نام در این سامانه امکان ثبت دادخواست وجود ندارد.این اولین مرحله برای اخذ حکم شکایت تخلیه مستاجر می باشد
  • سپس موجر باید دادخواست خود را از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ثبت کرد و برای شورای حل اختلاف ارسال نماید.
  • پس از ارجاع به دادخواست در صورتی که شرایط لازم وجود داشته باشد حکم تخلیه فوری مستاجر ظرف یک هفته صادر خواهد شد و با مراجعه مالک به اجرای احکام شورا حکم صادر اجرا خواهد شد.

مراحل گرفتن حکم تخلیه از شورای حل اختلاف

در این بخش از مقاله می‌خواهیم مراحل گرفتن حکم تخلیه از شورای حل اختلاف را برای شما بیان کنیم:

  • در وهله اول موجر باید به شورای حل اختلاف محل مراجعه کرده و دادخواست تخلیه مستاجر را ارائه دهد.
  • همچنین باید مدارک لازم از جمله سند مالکیت، قرار داد اجاره و مدارک هویتی را ضمیمه دادخواست کند.
  • در این مرحله شورای حل اختلاف اقدام به بررسی دادخواست می‌کند سپس جلسه رسیدگی را تعیین و به موجر و مستاجر ابلاغ خواهد کرد.
  • پس از جلسه رسیدگی و در صورت صحت مدارک حکم تخلیه فوری ملک را صادر خواهد کرد و مستاجر ظرف مدت سه روز از ابلاغ حکم قطعی باید اقدام به تخلیه ملک مورد اجاره کند.
  • و در صورت عدم تخلیه ملک توسط مستاجر، حکم جهت اجرا به دایره اجرای احکام ارسال می‌شود و مستاجر به وسیله مامورین کلانتری مجبور به تخلیه ملک خواهد شد.

همچنین مطالعه کنید:شکایت تخلیه ملک- شکایت تخلیه فوری ملک

 

حکم تخلیه ملک چقدر طول می‌کشد؟

در قسمت‌های فوق شرایط و مراحل اخذ حکم تخلیه فوری مستاجر را بیان کردیم حال شاید این سوال برای شما مطرح شود که حکم تخلیه فوری چقدر طول می‌کشد؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که همانطور که از عنوان پیداست بعد از شکایت تخلیه مستاجر، حکم تخلیه فوری صادر می‌شود و قابل اجرا است اما برای دریافت حکم تخلیه فوری باید دادخواست مربوط ثبت و توسط شورای حل اختلاف بررسی شود بنابراین با توجه با ماده ۳ قانون روابط موجر و مستاجر در صورت درخواست موجر مبنی بر تخلیه ملک استیجاری مرجع قضایی مکلف است که ظرف یک هفته از درخواست برای تخلیه ملک اقدام نماید.  

حکم تخلیه فوری ملک

 در بخش قبل به این سوال که حکم تخلیه فوری چقدر طول می‌کشد پاسخ دادیم؟ پس از اخذ حکم تخلیه فوری ملک مستاجر موظف است که ظرف مدت یک هفته برای تخلیه ملک اقدام کند.

در این بخش از نوشتار یک نمونه حکم تخلیه فوری شورای حل اختلاف را ارائه کردیم.

در مورد درخواست موجر … مبنی بر تخلیه یک واحد آپارتمان به پلاک ثبتی شماره … تعاونی و سازمان توسعه مسکن تهران واقع در فلکه اول شهران ………. نظر به احراز مالکیت موجر و رابطه استیجاری میان طرفین به موجب مندرجات سند اجاره عادی ابرازی مورخ ….که در حین تنظیم توسط دو شاهد گواهی شده و موجر با تقدیم درخواست عدم رضایت خود را بر ادامه تصرف مستاجر اعلام داشته، لذا استمرار تصرف مستاجر در عین مستاجره فاقد وجاهت شرعی و قانونی بوده و در اجرای بند 2 ماده 11 قانون شوراهای حل اختلاف مصوب ….. و مواد 3 و 4 قانون روابط موجر و مستاجر مصوب سال 76 دستور تخلیه ید مستاجر از عین مستاجره فوق صادر و اعلام میدارد. اجرای احکام مدنی ظرف بیست و چهار ساعت نسخه دوم این دستور را به مستاجر ابلاغ و ظرف سه روز پس از ابلاغ نسبت به اجرای تخلیه و تحویل مورد اجاره به موجر اقدام نمایید. اجرای دستور منوط به پرداخت مبلغ ….. به حساب صندوق دادگستری بابت ودیعه مسکن/سند تعهدآور به شماره فیش واریزی از سوی موجر می‌باشد و بدیهی است پس از تخلیه و تحویل ملک، قبض سپرده از بابت ودیعه/سند مذکور با احراز هویت و اخذ رسید، به مستاجر تحویل خواهد شد. اجرای حکم منوط به ارائه فیش سپرده به مبلغ سی میلیون تومان در واحد اجرای احکام می‌باشد.

قاضی شعبه ۲۱۰ شورای حل اختلاف مجتمع شماره ۷

می توانید مقاله هزینه شکایت از سازنده ساختمان را در سایت ما مطالعه کنید.

شکایت تخلیه مستاجر با وکیل چگونه است؟

برای شکایت تخلیه مستاجر شما می توانید صفر تا صد کار را به همکاران ما در نوین وکیل بسپارید و بعد از اینکه پرونده شما مورد بررسی قرار گفت هزینه ای به وسیله وکیل به شما اعلام می شود. و در صورت موافقت شما پرونده شکایت تخلیه مستاجر استارت خواهد خورد.

در صورتیکه شما وکالت تام به یکی از وکلای ما داده باشید وی میتواند صفر تا صد کار پرونده حقوقی شکابت از مستاجر را انجام دهد. برای استعلام حدودی هزینه های شکایت تخلیه مستاجر می توانید با شماره های 02166901176 و 02122690179 تماس برقرار نمایید.

مدت زمان گرفتن حکم تخلیه مستاجر

هنگامی که موجر درخواست تخلیه مستاجر را به دادگاه ارسال می‌کند و دادگاه بلافاصله پس از بررسی درخواست و مدارک، جلسه دادرسی و احضار مستاجر صورت می‌گیرد و براساس آن حکم تخلیه مستاجر صادر می‌شود.

مدت زمان اخذ حکم تخلیه مستاجر و اجرای آن اگر به کمک وکیل کاربلد و مجرب باشد حداکثر یک ماه است اما باید هزینه وکیل ملکی را پرداخت کنید هرچند که به روند کار سرعت می‌بخشد.

مدارک لازم برای اخذ حکم تخلیه مستاجر

در این بخش از مقاله می‌خواهیم مدارک لازم برای اخذ حکم تخلیه مستاجر را برای شما بیان کنیم.

همانطور که می‌دانید اگر موجر و مستاجر نتوانند با یکدیگر به توافق برسند موجر می‌توانند با مراجعه به شورا ثبت یا دادگاه اقدام به اقامه دعوی کند و موجر با استناد به ماده ۴۹۴ قانون مدنی خواستار حکم تخلیه مستاجر باشد.

مهم‌ترین مدارکی که باید در کنار دادخواست حکم تخلیه مستاجر به دادگاه ارائه شود سند مالکیت ملک، مدارک هویتی موجر و اجاره نامه است تمام این مدارک باید در جلسه اول دادرسی به دادگاه ارائه شود.

صدور حکم تخلیه مستاجر و ابلاغ آن

چنانچه موجر بتواند اثبات کند که مستاجر به بند‌های اجاره نامه عمل نکرده است و درخواست حکم تخلیه مستاجر را نماید و پس از صدور حکم دادگاه مستاجر ظرف ۲۴ ساعت از صدور حکم مطلع می‌شود در این صورت مستاجر ۷۲ ساعت مهلت دارد که ملک را تخلیه کند اما اگر این حکم توسط اداره ثبت اسناد و املاک صادر شده باشد مستاجر ظرف ۲۸ ساعت مطاع خواهد شد و برای تخلیه ‌۷۲ ساعت زمان دارد علاوه بر این موجر نیز موظف است که پول ودیعه‌ای که از مستاجر دریافت کرده است به او بپردازد.

مامور اجرای حکم چه زمانی بروی تخلیه ملک حاضر می‌شوند؟

موجر برای اخذ حکم تخلیه ملک می‌تواند به شورای حل اختلاف و دادگاه مراجعه کنند و درخواست حکم تخلیه را نمایند، پس از صدور حکم تخلیه مستاجر تا ۲۰‌ روز به مستاجر امکان اعتراض می‌دهند که در این مدت مستاجر می‌تواند مستندات خود را ارائه بدهد و درخواست تجدید نظر نمایند در صورتی که در این مدت زمان اعتراضی صورت نگیرد مالک می‌تواند درخواست صدور اجراییه را بیان کند که پس از آن ۱۰ روز فرصت اعتراض مجدد داده خواهد شد.

اگر پس از گذشت ده روز اعتراضی به شورای حل اختلاف ارائه نشود، مامور اجرای حکم اقدام به تخلیه ملک می‌کند، البته بهتر است که در این زمینه از یک وکیل ملکی کمک بگیرید زیرا مستاجر ممکن است دلایل زیادی برای رد حکم ارائه بدهد.

مراحل اجرای حکم تخلیه مستاجر بدون قرارداد

حکم تخلیه در رابطه با قراردادهای اجاره صورت میگیرد این مسئله زمان بر است و از سوی موجر درخواست می‌شود و دادگاه این درخواست را بررسی می‌نماید. در برخی از موارد فرد بدون عقد قرارداد ملک خود را اجاره می‌دهد و تنها راه قانونی که بتوان از طریق آن ملک خود را تحویل بگیرد درخواست تخلیه از مراجع صالح است.

دو روشی که موجر می‌تواند براساس آن برای تخلیه ملکی که قراردادی صورت نگرفته است از طریق مراجع قضایی اقدام کند این دو روش تصرف عدوانی و خلع ید است به طور کلی برای احقاق حق ملکی که قرارداد اجاره برای آن ثبت نشده است راه حل‌های متفاوتی وجود دارد و برای آگاهی و اطلاع از آن از یک وکیل مجرب کمک بگیرید.

مهلت تخلیه مستاجر بعد از ابلاغ حکم تخلیه

پس از اینکه موجر به دادگاه یا شورای حل اختلاف مراجعه کرد و توانست حکم تخلیه را اخذ کند مطابق با قانون اگر حکم تخلیه را دادگاه صادر کرده باشد مستاجر تنها ۳۰‌ روز مهلت دارد تا ملک را تخلیه کند و اگر در این مدت اقدامی برای تخلیه ملک نکرد حکم به صدور اجراییه ارسال تا برای اجرای حکم اقدام کنند.

اما اگر حکم تخلیه را شورای حل اختلاف صادر کند مستاجر تنها سه روز مهلت دارد تا برای تخلیه ملک اقدام کند و در صورت عدم تخلیه حکم توسط نیروی انتظامی اجرا می‌شود.

متن شکایت از مستاجر عدم تخلیه

خواهان: …… (نام و مشخصات موجر)

خوانده: ………. (نام و مشخصات مستاجر)

وکیل یا نماینده قانونی: …….. (در صورت داشتن وکیل، نام و نام خانوادگی و مشخصات وکیل نوشته می‌شود)

خواسته یا موضوع و بهای آن: (تقاضای تخلیه و تحویل عین مستاجره به لحاظ انقضای مدت اجاره)

دلایل و منضمات دادخواست: 1– کپی مصدق سند مالکیت 2– کپی مصدقسند عادیاجاره

شرح دادخواست:

سلام با احترام به استحضار می‌رساند:

سلام علیکم با احترام به استحضار می‌رساند ک اینجانب خواهان … به موجب سند مالکیت (و سند خرید) که فتوکپی آن پیوست است، مالک شش دانگ یک دستگاه آپارتمان (یک باب خانه) با مشخصات ثبتی مضبوط در اسناد تقدیمی واقع در… هستم. مالک مذکور به موجب سند عادی مورخ… به موجب سند عادی مورخ… به خوانده محترم اجاره داده شده و مدت اجاره که یک سال از تاریخ… بوده، منقضی گشته است. نظر به این که خوانده محترم ازتخلیه و تحویل عین مستاجرهمستنکف است (استنکاف می‌ورزد) مستندا به مادتین 1و 15 قانون روابط موجر و مستاجر مصوب سال 1362 (مادتین 1 و 3 قانون روابط موجر و مستاجر مصوب سال 1376) و ماده 494 قانون مدنی رسیدگی و صدورحکم تخلیه فوریاز محضر عالی استدعا می‌شود .

می توانید مقاله  حقوق و تکالیف مستاجر: تکالیف و حقوق مستاجر چیست؟ را در سایت ما مشاهده کنید.

نمونه حکم تخلیه شورای حل اختلاف

در مورد درخواست موجر …… مبنی بر تخلیه یک واحد آپارتمان به پلاک ثبتی شماره …… واقع در …… نظر به احراز مالکیت موجر و رابطه استجاری میان طرفین به موجب مندرجات سند اجاره عادی ابرازی مورخ …… که در حین تنظیم، توسط دو شاهد گواهی شده و موجر با تقدیم درخواست عدم رضایت خود را در ادامه تصرف مستاجر اعلام داشته است؛ لذا استمرار تصرف مستاجر در عین مستاجره فاقد وجاهت شرعی و قانونی بوده و در اجرای بند ۲ ماده ۱۱ قانون شوراهای حل اختلاف مصوب ۸۷/۰۴/۱۸ و مواد ۳ و ۴ قانون روابط موجر و مستاجر مصوب سال ۱۳۷۶خورشیدی دستور تخلیه ید مستاجر از عین مستاجره فوق صادر و اعلام می‌دارد.

اجرای احکام مدنی ظرف بیست و چهارساعت نسخه دوم این دستور را به مستاجر ابلاغ و ظرف سه روز پس از ابلاغ نسبت به اجرای تخلیه و تحویل مورد اجاره به موجر اقدام نمایید. اجرای دستور فوق منوط به پرداخت مبلغ …… ریال به حساب صندوق دادگستری بابت ودیعه مسکن/سند تعهد آور به شماره فیش واریزی از سوی موجر می‌باشد و بدیهی است پس از تخلیه و تحویل ملک قبض سپرده از بابت ودیعه/سند مذکور با احراز هویت و اخذ رسید، به مستاجر تحویل داده خواهد شد.

 

 

 

کلام آخر

به پایان این مطلب از نوین وکیل رسیدیم امید است اطلاعاتی که در خصوص حکم تخلیه فوری مستاجر در اختیار شما قرار دادیم مفید و کاربردی باشد چنانچه در این خصوص سوال و ابهاماتی برای شما مطرح است می‌توانید با استفاده از شماره‌های موجود در سایت با کارشناسان ما تماس بگیرید و از ان‌ها سوالات خود را بپرسید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *