پشیمانی زوجه از طلاق توافقی-انصراف بعد از طلاق

پشیمانی زوجه از طلاق توافقی احساسی است که بسیاری از زن‌ها با ان مواجهه می‌شوند و با دنبال برگشت به زندگی مشترک هستند آن‌ها گمان می‌کنند که بسیاری احساسی تصمیم گرفتند و شتاب زده برای طلاق اقدام کردند به همین دلیل اقدام به رجوع می‌کنند.

طلاق توافقی یکی از انواع طلاق است که زوجین با یکدیگر تصمیم می‌گیرند به زندگی مشترک خود خاتمه بدهند در واقع آن‌ها باید برگه توافق نامه را تنظیم و امضا کنند که شامل تمام توافقات آن‌ها در خصوص مهریه، نفقه ایام گذشته، نحله، اجرت المثل، حضانت فرزندان و… می‌شود به همین دلیل با انجام توافقات مالی و غیر مالی موانع را از سر راه خود بر می‌دارند اما در مواقعی یکی از زوجین اعم از زن یا مرد از طلاق توافقی پشیمان می‌شود و قصد رجوع دارند رجوع در طلاق توافقی تا حدودی دشوار است زیرا زوجین به صورت توافقی برای طلاق اقدام کردند.

در این مطلب از نوین وکیل می‌خواهیم درباره پشیمانی زوجه بعد از طلاق توافقی و رجوع بعد از طلاق توافقی اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم با ما همراه شوید.

همچنین مطالعه نمایید: وکیل طلاق توافقی

پشیمانی بعد از طلاق توافقی

طلاق توافقی یکی از آسان‌ترین روش‌ها برای طلاق است بنابراین ممکن است بسیاری از زوجین با انتخاب این نوع طلاق به راحتی از همدیگر جدا شوند اما پس از مدتی از طلاق توافقی خود پشیمان شوند، همچنین امکان رجوع در مدت زمان عده تنها با وجود شرایطی امکان پذیر است اما اگر طلاق از نوع بائن باشد به هیچ وجه زوجین نمی توانند به زندگی مشترک خود برگردند، در ادامه می‌خواهیم پشیمانی زوج بعد از طلاق توافقی و پشیمانی زوجه بعد از طلاق توافقی را به صورت کامل توضیح دهیم.

پشیمانی زوج از طلاق توافقی

هنگامی که زوجین برای طلاق توافقی اقدام می‌کنند پس از گذراندن جلسات مشاوره و صدور گواهی عدم امکان سازش می‌توانند به دفترخانه ثبت طلاق مراجعه کنند و پس از جاری شدن صیغه طلاق، طلاق خود را به ثبت برسانند.

ممکن است زوج از طلاق توافقی پشیمان شود و از طلاق توافقی انصراف دهد و قصد رجوع به همسر خود داشته باشد اما پشیمانی زوج از طلاق توافقی در صورتی امکان دارد که به زوجه وکالت بلاعزل نداده باشد در صورت داشتن این وکالت زن بدون حضور مرد نیز می‌تواند به دفاتر ثبت اسناد مراجعه کند و طلاق خود را به ثبت برساند و پشیمانی زوج از طلاق توافقی بی فایده است.

همچنین مطالعه نمایید: نحوه درخواست طلاق توافقی

پشیمانی زوجه از طلاق توافقی

براساس تحقیقات 90 درصد از زن‌ها از طلاق توافقی پشیمان می شوند تمایل دارند به زندگی مشترک خود برگردندند  اما اگر طلاق از نوع توافقی باشد بازگشت زوجه با زندگی مشترک تا حدودی دشوار است و احساس می‌کنند که براساس احساسات و جنبه عاطفی برای طلاق اقدام کرده باشد،  اما اگر زن دارای وکالت بلاعزل باشد شاید راحت‌تر بتواند برای رجوع بعد از طلاق توافقی اقدام کند.

اگر دادگاه حکم طلاق توافقی را صادر کرده باشد پشیمانی زوجه از طلاق توافقی امکان پذیر نیست و مرد می‌تواند با مراجعه به دفاتر ثبت اسناد طلاق توافقی را ثبت نماید و نیازی به حضور زن نیست اما اگر زن دارای وکالت بلاعزل باشد و پس از صدور رای از طلاق پشیمان شده باشد به راحتی می‌تواند مانع ثبت طلاق شود و درخواست رجوع به زندگی مشترک را نماید.

 

همچنین مطالعه کنید:طلاق توافقی، شرایط و مراحل آن در سال 1402

پشیمانی قبل از صدور رای طلاق توافقی

در برخی از موارد زوجه یا زوج بعد ار ارسال درخواست طلاق توافقی به دادگاه از طلاق پشیمان می‌شوند که می‌توانند از انجام فرایند طلاق توافقی خودداری کنند.

در برخی از موارد زوجین پس از گذراندن جلسات مشاوره و اخذ گواهی عدم سازش از طلاق توافقی پشیمان می‌شوند که در این صورت تمام توافقات و مراحل انجام شده در دادگاه منتفی است.

همچنین اگر یکی از زوجین از طلاق توافقی پشیمان شود انجام مراحل طلاق توافقی امکان پذیر نیست.

پشیمانی پس از صدور رای طلاق توافقی

در مواردی ممکن است که دادگاه حکم طلاق توافقی را صادر کند اما زوجین پشیمان شوند و قصد بازگشت به یکدیگر و آغاز مجدد زندگی مشترک را داشته باشند که در صورت پشیمانی زوج بعد از طلاق توافقی و عدم حضور در دفتر ثبت اسناد امکان جاری شدن صیغه طلاق وجود ندارد اما در صورت پشیمانی زوجه بعد از طلاق توافقی بدون اینکه وکالت بلاعزل داشته باشد زوج می‌تواند به دفتر تبت اسناد مراجعه کند و با حضور دو شاهد طلاق توافقی را ثبت کند.

پشیمانی زوجه بعد از طلاق توافقی با داشتن وکالت بلاعزل ممکن است و می‌تواند درخواست رجوع نماید.

انصراف یکی از زوجین در طلاق توافقی

در طلاق توافقی زوجین با یکدیگر توافق می‌کنند تا به زندگی مشترک خود خاتمه دهند، سپس باید برگه توافق نامه‌ای را تنظیم و در خصوص امور مالی و غیر مالی با یکدیگر توافق کنند.

پس از تنظیم برگه توافق نامه که توصیه می‌کنیم با یک وکیل طلاق توافقی قبل از آن مشورت کنید، باید دادخواستی را مبنی بر طلاق توافقی در دفاتر خدمات قضایی ثبت کنند پس از ثبت دادخواست زوجین باید از طریق سامانه ثنا برای مشاوره خانواده اقدام کنند و گواهی عدم امکان سازش را دریافت نمایند، سپس زمان دادرسی از طریق پیامک یا سامانه ثنا به زوجین ابلاغ می‌شود تا در دادگاه حضور پیدا کنند تا پس از بررسی‌های لازم حکم طلاق توافقی صادر شود.

ممکن است در هر یک از مراحل طلاق توافقی یکی از زوجین از طلاق توافقی انصراف دهد، بنابراین ادامه مابقی مراحل امکانپذیر نیست در ادامه می‌خواهیم نحوه انصراف از طلاق توافقی و رجوع بعد از طلاق توافقی را بیان کنیم.

 

نحوه انصراف از طلاق توافقی

در قسمت‌های قبل درباره انصراف یکی از زوجین در طلاق توافقی صحبت کردیم و گفتیم اگر یکی از زوجین در مراحل طلاق توافقی قصد انصراف داشته باشد ادامه روند طلاق توافقی امکانپذیر نیست طلاق توافقی با توافق زوجین صورت می‌گیرد به همین دلیل اگر هر یک از زوجین برای طلاق موافق نباشد امکان ثبت طلاق توافقی وجود ندارد البته این امکان تا زمانی وجود دارد که گواهی عدم انصراف از طلاق توسط دادگاه صادر نشده باشد و پس از صدور گواهی عدم سازش امکان انصراف طلاق برای زوجین وجود ندارد.

بنابراین اگر زوجین قصد انصراف از طلاق توافقی را داشته باشند می‌توانند قبل از صدور گواهی عدم سازش اقدام کنند و انصراف خود را به دادگاه اعلام کنند.

البته انصراف از طلاق توافقی بعد از صدور گواهی عدم سازش امکان پذیر است اما نحوه انصراف متفاوت است.

پیشنهاد میکنیم مقاله  طلاق توافقی در دوران عقد و نامزدی را مطالعه کنید. 

رجوع بعد از طلاق توافقی

رجوع بعد از طلاق توافقی برای زوجین امکان پذیر است اما به نوع طلاق بستگی دارد به طور کلی طلاق به دو دسته طلاق بائن و رجعی تقسیم می‌شود و در صورتی که طلاق از نوع رجعی باشد زوجین پس از مدتی می‌توانند به یکدیگر باز گردند اما رجوع بعد از طلاق توافقی دارای قوانین خاصی می‌باشد.

به طور کلی توصیه می‌کنیم برای رجوع بعد از طلاق توافقی با وکیل متخصص مشورت کنید تا از شرایط و قوانین رجوع به صورت کامل مطلع شوید سپس برای رجوع اقدام نمایید.

قوانین رجوع بعد از طلاق توافقی

در قسمت‌های قبل گفتیم در صورت پشیمانی زوجه از طلاق توافقی امکان رجوع بعد از طلاق توافقی وجود دارد اما برای رجوع قوانین خاصی از سوی قانونگذار بیان شده است که در این بخش از مقاله می‌خواهیم قوانین رجوع بعد از طلاق توافقی را شرح دهیم.

  • اولین و مهم‌ترین قانون برای رجوع این است که طلاق دز نوع رجعی باشد در صورتی طلاق از نوع بائن باشد امکان رجوع برای زوجین امکان پذیر نمی باشد.
  • رجوع باید از سوی مرد باشد یعنی او خواستار بازگشت به زندگی مشترک باشد.
  • رجوع تنها در مدت زمان عده طلاق توافقی امکان پذیر است و زوج می‌تواند در این مدت زمان برای بازگشت با زندگی مشترک اقدام کند.
  • رجوع باید به شکل عملی و قولی باشد یعنی مرد با رفتار و کلام نشان دهد که برای بازگشت به زندگی مشترک تمایل دارد.
  • در رجوع نیاز نیست عقد نکاح خوانده شود.
  • رجوع بعد از طلاق توافقی باید از سوی مرد به صورت قانونی ثبت شود.

پشیمانی زن بعد از طلاق

مطابق قانون زن می‌تواند تحت شرایط خاصی و با وجود دلایل محکمه پسند برای طلاق اقدام کند، همچنین زن می‌تواند با بذل مهریه یا پرداخت مالی برای طلاق بائن اقدام کند.

طلاق بائن طلاقی است که امکان رجوع برای مرد وجود ندارد و زن مالی را تحت عنوان فدیه به مرد بذل می‌کند تا او را برای طلاق اقدام کند گاهی اوقات ممکن است زوجه بعد از طلاق پشیمان شود و احساس کند که طلاق او براساس شرایط روحی و روانی او بوده است در این صورت می‌تواند در مدت زمان عده به مهریه بذل شده خود رجوع کند که در چنین شرایطی مرد نیز می‌تواند به همسر خود رجوع کند و بنابراین زوجین به زندگی مشترک خود باز گردند.

دلایل پشیمانی بعد از طلاق توافقی چیست؟

در این بخش از نوشتار دلایل پشیمانی بعد از طلاق توافقی را بیان خواهیم کرد.

  • نگاه منفی جامعه: یکی از دلایل پشیمانی زوجه بعد از طلاق توافقی زیرا در اکثر افراد جامعه کسانی که طلاق می‌گیرند نگاه مثبتی ندارند.
  • تاثیر طلاق بر فرزندان: از دیگر دلایل پشیمانی زوجه بعد از طلاق توافقی این است که طلاق بر فرزندان اثرات منفی بسیاری دارد.
  • اهمیت وضعیت اقتصادی: طلاق بسیار هزینه بر است و زندگی پس از طلاق نیز بسیار پر هزینه می‌باشد زیرا لر یک از زوجین رای وضعیت اقتصادی خود به تنهایی باید تلاش کنند.

حتما مطالعه کنید:عدم پرداخت مهریه بعد از طلاق – تاخیر در پرداخت مهریه

کلام آخر

به پایان این مطلب از نوین وکیل رسیدیم امید است اطلاعاتی که در خصوص پشیمانی زوجین بعد از طلاق توافقی و پشیمانی زوجه بعد از طلاق توافقی در اختیار شما قرار دادیم مفید باشد چنانچه در این خصوص نیاز کسب اطلاعات بیشتری دارید با شماره‌های موجود در سایت تماس بگیرید و از مشاوران ما راهنمایی دریافت کنید.

در انتهای مقاله قصد داریم شما را با روش های دریافت مشاوره آنلاین با وکیل خانواده برای مطرح نمودن سوالات در حوزه پشیمانی زوجه بعد از طلاق آشنا نماییم. شما از 3 طزیق می توانید با وکلای ما ارتباط برقرار نمایید که اولین روش آن استفاده از برقراری تماس تلفنی می باشد که شما باید با شماره 02166901176 تماس گرفته و از وکیل مشاوره دریافت نمایید. روش دوم استفاده از چت آنلاین می باشد که شما باید با استفاده از نرم افزار واتساپ با یکی از وکلا ارتباط بگیرید و روش نهایی نیز استفاده از مشاوره حضوری می باشد که وکلای ما از ساعت 8 صبح الی 17 آماده ارائه خدمات حضوری به شما می باشند و شما می توانید با مراجعه به دفتر وکالت واقع در میدان توحید از وکلای ما مشاوره دریافت نمایید.

این نکته نیز حائز اهمیت می باشد که مشاوره از طریق تلفن و چت رایگان می باشد ولی مشاوره حضوری دارای هزینه می باشد

6 دیدگاه دربارهٔ «پشیمانی زوجه از طلاق توافقی-انصراف بعد از طلاق»

  1. بنده در طلاق توافقی در دادگاه حاضر نشدم ایا زوج بدون حضور زوجه می تواند طلاق دهد ضمنا مهریه رو ابرا کردم

  2. سلام من وهمسرم درخواست طلاق توافقی دادیم اما لحظه ی آخر پشیمان شدیم و پرونده را بستیم اما دوباره میخواهیم جدا شویم میتوانیم همان پرونده را دنبال کنیم یا باید دوباره از اول شروع کنیم هنوز دو ماه وقت مانده تا از سه ماه طلاق توافقی بگذرد

  3. سلام من در دفتر فقط آخوند نامه نوشته طلاق توافقی امضا کردم ولی پشیمون شدم.ولی زنم ادامه میده ومی خواهد طلاق بگیرد دادگاه هم اولین جلسه بود من لایحه ف ستادم ایامیشه طاق ندم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *