شکایت تخلیه ملک چگونه است؟- شکایت تخلیه فوری ملک با نوین وکیل

شکایت تخلیه ملک زمانی صورت می‌گیرد که مدت قرارداد میان موجر و مستاجر پایان رسیده است اما مستاجر از تخلیه ملک و تحویل آن به موجر امتناع می‌ورزد در چنین شرایطی مالک می‌تواند اقدام به شکایت تخلیه ملک از مستاجر کند و قانون پس از بررسی‌های لازم حکم تخلیه فوری ملک را صادر کرده و مستاجر ملزم به تخلیه ملک خواهد بود.

در بسیاری از مواقع شاهدیم که پروسه شکایت تخلیه ملک و روند رسیدگی به آن بسیار زمان بر است و وکیل، قاضی و دادگاه را مقصر می‌دهیم در صورتی که علت اصلی طولانی‌تر شدن روند رسیدگی شیوه تنظیم اجاره نامه‌ها است در صورتی که اگر اجاره نامه مطابق با قانون روابط موجر و مستاجر تنظیم شده باشد مالک به راحتی می‌تواند دستور تخلیه ملک را اخذ کند.

در این مطلب از نوین وکیل قصد داریم اطلاعاتی درباره شکایت تخلیه ملک و شکایت تخلیه فوری ملک در اختیار شما قرار دهیم با ما همراه شوید.

همچنین مطالعه نمایید: دستور تخلیه ملک مسکونی

شکایت تخلیه فوری ملک

قانونگذار قوانینی را برای روابط میان موجر و مستاجر وضع کرده است و برای طرفین حق و حقوق و وظایفی را تعیین کرده که پس از انعقاد قرارداد اجاره موجر و مستاجر موظفند به وظایف خود عمل کنند یکی از وظایف مهم مستاجر این است که پس از پایان قرارداد اجاره ملک را تخلیه کرده و به مالک تحویل دهد چنانچه موعد قرارداد فرا رسیده اما مستاجر از تخلیه ملک و تحویل ان به مالک امتناع می‌کند مالک می‌تواند با مراجعه به مراجع قضایی اقدام به تنظیم شکایت تخلیه ملک کند.

شرایط شکایت تخلیه ملک

همانطور که در قسمت فوق بیان کردیم مالک به دلیل عدم تخلیه ملک توسط مستاجر می‌تواند علیه او شکایت کند و از طریق قانون او را ملزم به تخلیه ملک کند در این بخش می‌خواهیم شرایط شکایت تخلیه ملک را برای شما بیان کنیم که شامل موارد زیر می‌شود:

  • مهم‌ترین شرط برای شکایت تخلیه ملک این است که موعد اجاره مطابق با قرارداد اجاره مابین موجر و مستاجر به پایان رسیده باشد.
  • مستاجر از تخلیه ملک امتناع بورزد در این صورت مالک می‌تواند برای شکایت تخلیه ملک اقدام کند.

همچنین مطالعه نمایید: وکیل ملکی

دستور تخلیه ملک استیجاری

دستور تخلیه ملک استیجاری زمانی صادر می‌شود که مستاجر ملک را در زمان مقرر تخلیه نکرده و به مالک تحویل نداده است در چنین شرایطی مالک می‌تواند اقدام به شکایت از مستاجر کند و تا مراجع قضایی مستاجر را ملزم به تخلیه ملک کنند.

پس از اینکه شکایت نامه توسط شورای حل اختلاف بررسی شد شورای حل اختلاف براساس شکایت تخلیه ملک دستور، تخلیه ملک استیجاری را صادر خواهد کرد.

همچنین مطابق با ماده ۹ قانون شورای خل اختلاف مرجع رسیدگی به شکایت تخلیه فوری ملک شورای حل اختلاف منطقه وقوع ملک می‌باشد.

 دستور تخلیه چه زمانی مطرح می‌شود؟

اگر قرارداد اجاره بر اساس قانون روابط موجر و مستاجر تنظیم شده است پس از پایان موعد قرارداد صاحب ملک می‌تواند درخواست تخلیه فوری ملک را از مستاجر کند که معمولا ظرف یک هفته انجام می‌پذیرد اما اگر مستاجر از تخلیه ملک امتناع کند و در مدت زمانی که مالک تعیین کرده اقدام به تخلیه ملک نکند مالک می‌تواند دستور تخلیه فوری ملک را اخذ نماید دستور تخلیه ملک بدون جلسه رسیدگی و خارج از نوبت رسیدگی خواهد شد و قابل اعتراض و تجدید نظر خواهی نیست و براساس آن مستاجر باید فورا ملک را تخلیه کند، شما زمانی می‌توانید دستور تخلیه فوری ملک را از شورای حل اختلاف دریافت کنید که مدت اجاره قید شده در قرارداد به پایان رسیده باشد و قرارداد اجاره در دو نسخه تنظیم شده باشند و دو نفر شاهد ذیل قرارداد امضا کرده باشند.

حکم تخلیه ملک چه زمانی مطرح می‌شود؟

اگر قرارداد اجاره فاقد سه شرط فوق باشد مشمول قانون مدنی است و امکان دریافت دستور تخلیه ملک وجود ندارد بلکه باید درخواست حکم تخلیه ملک را مطرح کنید که یک دادرسی کامل و طولانی شامل مرحله بدوی، تجدید نظر، فرجام خواهی است.

اگر در قرارداد اجاره موجر و مستاجر با یکدیگر توافق کنند که اجاره به صورت خودکار تمدید نشود مطابق با قانون مدنی این توافق صحیح است و مستاجر پس از پایان قرارداد نمی تواند به مصوبه تمدید اجاره استناد کند و اقدام به تخلیه فوری ملک ننماید در این صورت مالک می‌تواند حکم تخلیه ملک را درخواست نماید.

یکی از نکات مهم در دستور تخلیه فوری ملک رعایت شرایط شکلی قرارداد اجاره است که در این صورت می‌توان دستور تخلیه ملک را در کوتاه‌ترین زمان ممکن از شورای حل اختلاف محل وقوع ملک اخذ کرد اما در صورت عدم رعایت شرایط شکلی قرارداد اجاره باید دادخواست تخلیه با دادگاه داد که پروسه زمانی طولانی تری دارد.

همچنین مطالعه کنید: تاخیر در عدم تحویل ملک

دستور تخلیه فوری ملک  و مقدمات آن

پس از ارائه درخواست تخلیه و تایید آن توسط شورای حل اختلاف و ارجاع آن به یکی از شعبه‌ها اقدام به ابطال تمبر دعاوی غیر مالی می‌کند سپس از طرق واحد رایانه باید اقدام به ثبت درخواست کنند.

بعد از ثبت دادخواست و تایید شماره بایگانی شعبه پرونده تخلیه به شعبه مربوطه ارسال خواهد شد و دستور تخلیه بدون حضور مستاجر توسط اعضای شعبه صادر خواهد شد دستور تخلیه در فرم‌های از قبل آماده شده تنظیم و یک نسخه از آن در اختیار موجر قرار می‌گیرد.

دستور تخلیه حکم نیست و قابل تجدید نظر خواهی نمی باشد حتی به مستاجر ابلاغ نخواهد شد دستور تخلیه توسط اعضای شعبه رسیدگی امضا می‌شود و برای تایید نهایی باید توسط شورای حل اختلاف نیز امضا شود سپس برای انجام تشریفات در عملیات تخلیه به واحد اجرای احکام شورا ارسال می‌شود.

ابلاغ و اجرای دستور تخلیه ملک

بعد از ارسال دستور تخلیه به واحد اجرای احکام شورا برای ان پرونده اجرایی تشکیل می‌شود سپس بدون نیاز به صدور اجراییه که در دادگاه‌ها مرسوم است توسط مامور اجرای احکام به مستاجر ابلاغ می‌شود مامور مکلف است ظرف ۲۴ ساعت دستور تخلیه فور ملک را به مستاجر ابلاغ کرده و نسخه رسید را دریافت کند و در صورت امتناع مستاجر از دادن رسید مراتب را در ابلاغیه قید و ظرف مدت سه روز نسبت به اجرای دستور اقدام کند در واقع در ابلاغیه به مستاجر اخطار می‌شود که ظرف سه روز باید ملک را تخلیه کند در غیر این صورت توسط مامور اجرا عملیات تخلیه اجرا خواهد شد.

همچنین می توانید مقاله شکایت برای عدم تحویل ملک  را در سایت ما مطالعه کنید.

شکایت تخلیه فوری ملک چقدر طول می‌کشد؟

شاید این سوال در ذهن شما شکل بگیرد که شکایت تخلیه فوری ملک چقدر طول می‌کشد؟

مدت زمان شکایت تخلیه فوری ملک به عامل مختلفی بستگی دارد مهم‌ترین عامل این است که شکایت نامه براساس موارد قانونی تنظیم شده باشد تا توسط دادگاه یا شورای حل اختلاف قابل رسیدگی باشد و مدارک و مستندات موجر برای شکایت و ارائه به دادگاه کافی باشد.

به طور ولی اگر موارد فوق را رعایت کرده باشید شکایت تخلیه فوری ملک ظرف حداقل یک ماه قابل برسی خواهد شد.

وکیل برای شکایت تخلیه فوری ملک

تخلیه فوری ملک و تنظیم شکایت نامه دارای پیچیدگی‌های خاص خود است که لازم است یک فرد متخصص برای تنظیم شکایت نامه اقدام کند چنانچه شکایت نامه مطابق با اصول و موارد قانونی ذکر شده در قانون تنظیم نشده باشد شکایت نامه از سوی دادگاه رد خواهد شد و دادخواست شما مبنی برای شکایت تخلیه ملک بررسی نخواهد شد.

به همین دلیل لازم است که از یک وکیل متخصص ملکی برای تنظیم شکایت نامه کمک بگیرید در صورتی که تنظیم شکایت نامه را به وکیل متخصص واگذار کنید او می‌تواند شکایت نامه را مطابق با موارد قانونی و اصول آن تنظیم کند در نهایت شکایت نامه توسط دادگاه رد نخواهد شد و مورد بررسی قرار می‌گیرد.

نکات مهم برای شکایت تخلیه فوری

  • رسیدگی به درخواست تخلیه فوری ملک برعهده شورای حل اختلاف است.
  • صلاحیت شورای حل اختلاف برای رسیدگی به دستور تخلیه برای مواردی است که قرارداد اجاره عادی باشد و امضای دو شاهد در قرارداد وجود داشته باشد و قرارداد به صورت کتبی و دارای مدت زمان و مبلغ اجاره نیز مشخص شده باشد.
  • در صورتی می‌توان برای شکایت تخلیه فوری ملک اقدام کرد که مدت زمان قرارداد پایان یافته باشد.
  • در صورتی که قرارداد اجاره رسمی باشد و مرجع صدور حکم تخلیه دفتر اسناد رسمی که اجاره نامه رسمی را تنظیم کرده است، می‌باشد.
  • شورای حل اختلاف تنها صلاحیت ارائه حکم تخلیه ملک را برای اماکن مسکونی دارد و نمی تواند دستور تخلیه برای ملک تجاری صادر نماید.
  • در دعوای دستور تخلیه نیازی به حضور طرفین در مراجع و جلسات دادرسی نمی باشد و امکان صدور حکم تخلیه بدون حضور طرفین وجود دارد.
  • شورای حل اختلاف دستور مبلغ ودیعه مستاجر را به حساب دادگستری یا حساب معرفی شده از سوی مرجع صدور دستور تخلیه را می‌دهد.

دادخواست تخلیه فوری ملک

خواهان: ………..

خوانده: ……….

وکیل: محمد اندرزگو وکیل پایه یک دادگستری

تعیین خواسته و بهای آن: تقاضای صدوردستور تخلیهعین مستاجره به جهت انقضای مدت اجاره و مطالبه کلیه خسارات دادرسی

دلایل و منضمات:

1-وکالت نامه

2-کپی مصدق قرارداد اجاره

3-کپی مصدق سند مالکیت

شرح دادخواست

ریاست محترم شورای حل اختلاف

ضمن عرض ادب و احترام در خصوص دادخواهی موکل مراتب را به شرح ذیل به استحضار عالی می‌رساند؛

1-به موجب قرارداد اجاره منعقده فی مابین موکل و خوانده محترم منافع شش دانگ یک واحد آپارتمان واقع در کرج ………….. از تاریخ ۱/10/۱۴۰۱ لغایت 1/11/۱۴۰۲ (یک ماه کامل) در ازای پنج میلیون تومان به ایشان واگذار گردید.

2-مع الاسف علی رغم انقضای مدت قرارداد اجاره، مستاجر از تحویل عین مستاجره عدول ورزیدند.

لذا با عنایت به مطالب معنونه تقاضای صدوردستور تخلیهبه انضمام مطالبه کلیه خسارات دادرسی مورد استدعا می‌باشد.

با تجدید احترام

 

کلام آخر

به پایان این مطلب از نوین وکیل رسیدیم امیدواریم اطلاعاتی که در خصوص شکایت از تخلیه فوری ملک و دستور تخلیه ملک در اختیار شما قرار دادیم مفید باشد چنانچه در لین خصوص نیاز به کسب اطلاعات بیشتری دارید با شماره‌های موجود در سایت تماس بگیرد و از کارشناسان ما راهنمایی دریافت کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *