در چه صورتی مرد میتواند مهریه ندهد؟ قوانین جدید مهریه+02122690179

در چه صورتی مرد میتواند مهریه ندهد؟ در این مقاله به طور کامل توضیح دادیم شرایط پرداخت مهریه به چه صورتی است؟ مشاوره حقوقی رایگان

در چه صورتی مرد میتواند مهریه ندهد؟ اگر این سوال ذهن شما را نیز درگیر کرده است  تا پایان این مقاله همراه ما باشید. همچنین می توانید برای دریافت مشاوره و پاسخ سوال هایتان با نوین وکیل از طریق شماره 02122690179 تماس بگیرید.

 مهریه چیست ؟

قبل از پاسخ دادن به این سوال که در چه صورتی مرد میتواند مهریه ندهد لازم است بدانیم مهریه چیست ؟ مهریه سنتی است که از ایام قدیم تاکنون بین کشورهای مسلمان برای برقراری عقد ازدواج تعیین می شود.

مهریه انواع مختلفی دارد و برای برقراری عقد نکاح دائم یا موقت با توافق طرفین مشخص می شود. بنابر ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی مهریه چنین تعریف می شود : ” به مجرد عقد، زن مالک مهر می شود و می تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید “. طبق این ماده مهریه باید دقیق  و قابل تملک باشد ( یعنی متعلق به فرد دیگری نباشد).

قانون جدید مهریه ۱۴۰۰

برای رسیدن به اینکه در چه شرایطی مرد میتواند مهریه ندهد ابتدا قانون جدید مهریه را بررسی میکنیم
طبق قانون جدید زن میتواند به میزان مهریه خود حتی اگر بیشتر از ۱۱۰ سکه باشد اموال مرد را در صورت دارا بودن توقیف کند.

وکیل طلاق فوری – وکیل طلاق فوری در تهران

برای رسیدن به اینکه در چه شرایطی مرد میتواند مهریه ندهد ابتدا قانون جدید مهریه را بررسی میکنیم. قانون دریافت مهریه تاکنون دستخوش تغییراتی شده است. در اینجا قصد داریم مهمترین تغییراتی که در قانون مهریه ۱۴۰۰ ایجاد شده است را برای شما بیان کنیم.  طبق قانون مهریه در سالهای گذشته، مهریه تا ۱۱۰ سکه زندانی داشت.  طبق قانون جدید زن میتواند به میزان مهریه خود حتی اگر بیشتر از ۱۱۰ سکه باشد اموال مرد را در صورت دارا بودن توقیف کند.

در صورتی که مرد مالی برای توقیف نداشته باشد،  تا زمان دریافت معادل ۱۱۰ سکه زن حق درخواست حکم جلب و بازداشت شدن مرد تا زمان پرداخت مهریه را خواهد داشت.

در صورتی که زوج توانایی مالی پرداخت یکجا نداشته باشند می‌تواند پس از اثبات ناتوانی مالی خود، درخواست قسط بندی شدن همان ۱۱۰ سکه را  نیز به دادگاه ارائه دهد.

طبق قانون میزان اقساط بر اساس توانایی مالی درآمد فرد توسط دادگاه تعیین می شود. اما مهم ترین سوال اینجاست که در چه صورتی مرد میتواند مهریه زن را ندهد؟

مستثنیات دین در پرداخت مهریه

در اولین قدم برای رسیدن به پاسخ این سوال که در چه صورت مرد میتواند مهریه را ندهد، مستثنیات دین در این زمینه را بررسی میکنیم. طبق قانون مدنی و قانون اسلام مهریه حق زن است و باید به او پرداخت شود. در صورتی که مرد  تعهدات مالی  خود را انجام ندهد زن میتواند از طریق دادگاه حکم توقیف اموال او را بگیرد.

در صورتی که حیات و شان زندگی مرد با توقیف اموال  به خطر بیفتد، قانون مستثنیاتی را در نظر گرفته است. به عنوان مثال وسیله نقلیه مورد نیاز برای کسب درآمد مانند تاکسیهای خطی و زرد رنگ یکی از این مستثنیات می باشد.

همچنین وسایل مورد نیاز و ضروری برای زندگی فرد و خانواده اش، ابزار کسب علم و ابزار آلات کشاورزی از جمله مستثنیات توقیف اموال محسوب می شوند.

همچنین بخوانید: طلاق غیابی از طرف زن چقدر طول میکشد

مهریه دختر باکره در دوران عقد

سوال بعدی که ممکن است ذهن شما را درگیر کرده باشد این است که در دوران عقد در چه صورت مرد میتواند مهریه ندهد؟ منظور از دوران عقد، فاصله بین عقد تا شروع زندگی مشترک زوجین است. در این دوران اگر دختر باکره مهریه خود را مطالبه کند، مهریه به طور کامل به او تعلق میگیرد. اما اگر دختر باکره بعد از مطالبه مهریه درخواست طلاق داشته باشد، نصف مهریه تعیین شده به وی تعلق میگیرد.

در چه صورتی مرد میتواند مهریه ندهد؟

قدم بعدی برای بدست آوردن پاسخ این سوال که در چه شرایطی مرد میتواند مهریه ندهد، بررسی شرایطی است که به زن مهریه تعلق نمیگیرد.

بر اساس ماده ۱۰۸۹ قانون مدنی هرگاه به دلایلی عقد بین زوجین باطل تشخیص داده شده باشد و بین زوجین رابطه نزدیکی برقرار نشده باشد به زن مهریه تعلق نمی گیرد.

همچنین بر اساس ماده ۱۱۰۱ قانون مدنی اگر دلیل فسخ عقد عدم توانایی مرد برای برقراری رابطه زناشویی باشد نصف مهریه تعیین شده به زن تعلق میگیرد.

در چه صورتی مرد میتواند مهریه رن را ندهد؟ ایا زن خیانت کند مهریه میگیرد و سوال هایی از این دست مشاوره حقوقی رایگان با نوین وکیل
مشاوره حقوقی رایگان با نوین وکیل در خصوص اینکه در چه صورتی مرد میتواند مهریه ندهد؟

اگر زن خیانت کند مهریه به او تعلق میگیرد؟

ممکن است شما نیز حین فکر کردن به این که در چه صورتی مرد میتواند مهریه زن را ندهد به شرایط وجود خیانت فکر کرده باشید. در این رابطه باید بدانید از زمانی که عقد نکاح بین زوجین برقرار می شود مهریه حقی است که به زن تعلق میگیرد. خیانت زن یا داشتن رابطه  نامشروع این حق را از بین نمی برد.  در این مواقع مرد میتواند به دادگاه در رابطه با خیانت شکایت کند اما اگر در همین حال زن مهریه خود را مطالبه کند، مرد موظف به پرداخت آن است.

اگر زن درخواست طلاق کند به او مهریه تعلق میگیرد؟

به طور کلی زن در سه حالت میتواند درخواست طلاق داشته باشد. حالت اول زمانی است که از طرف زوج به زوجه حق طلاق داده شده و در عقدنامه قید شده باشد. حالت دوم زمانی است که زن بتواند یکی از شروط 12 گانه مندرج در عقدنامه که به امضا مرد رسیده است را به دادگاه ثابت کند و حالت سوم زمانی است که زن بتواند عسر و حرج خود را به دادگاه اثبات نماید.

در این سه حالت زن میتواند علاوه بر درخواست طلاق، مهریه خود را نیز مطالبه کند. پس برای پاسخ به اینکه در چه صورت مرد میتواند مهریه را ندهد، نمی توان از درخواست طلاق زن به عنوان ادله استفاده کرد.

همچنین مطالعه نمایید: درخواست طلاق از سوی زن

مهریه زن در صورت عدم تمکین

یکی دیگر از مواردی که ممکن است برای پاسخ به اینکه در چه صورت مرد میتواند مهریه ندهد به ذهن شما خطور کرده باشد، عدم تمکین زن است. در این رابطه باید بدانید پس از برقراری عقد نکاح زن و مرد موظف به انجام اموری در مقابل یکدیگر می‌شوند. تمکین زن به این معناست که زن در امور مختلف زندگی همسر خود را بپذیرد و در صورت تمکین عام و خاص زن، مرد موظف به پرداخت نفقه به زن می شود و اگر عدم تمکین زن در مسائل زناشویی و زندگی به دادگاه ثابت شود به زن نفقه تعلق نخواهد گرفت ولی عدم تمکین مانع دریافت مهریه نخواهد شد.

همچنین مطالعه نمایید: درخواست طلاق از طرف مرد

مهریه زن بعد از فوت شوهر

همانطور که گفته شد  مهریه حقی است که به زن تعلق میگیرد و دینی بر ذمه مرد است. بنابراین مهریه زن بعد از فوت شوهر مانند باقی دیون است که بر ذمه مرد بوده و باید از محل ترکه مرد پرداخت شود. اگر مرد قبل از برقراری رابطه زناشویی فوت شود، متفاوت از قانون طلاق دختر باکره، مهریه به صورت کامل به زوجه تعلق میگیرد.

در صورتی که اموال ترکه باقی مانده برای پرداخت مهریه یا دیگر دیون کافی نباشد، اموال ترکه با توجه به میزان بدهی ها بین طلبکاران تقسیم میشود و بازماندگان تعهدی بر پرداخت بدهی ها از اموال خود نخواهند داشت.

اجرا گذاشتن مهریه

قطعا در رابطه با به اجرا گذاشتن مهریه ممکن است سوالاتی وجود خواهد داشت که به آنها پاسخ می دهیم :

●       آیا برای گرفتن مهریه وکیل لازم است؟

برای به اجرا گذاشتن مهریه الزامی بر داشتن وکیل نیست. اما از آنجایی که مراحل قانونی به اجرا گذاشتن و دریافت مهریه طولانی و زمان بر است، داشتن یک وکیل حرفه ای به سرعت بخشیدن این روند کمک بسیاری میکند.

●       بهترین وکیل برای گرفتن مهریه

انتخاب وکیل مهمترین عامل در میزان زمانبر بودن دریافت مهریه شما می باشد. موسسه خدمات حقوقی نوین وکیل در زمینه پرونده های خانواده دارای وکلای حرفه ای می باشد.  شما می توانید قبل از رزرو وکیل از مشاوره تخصصی نوین وکیل استفاده کنید.

●       هزینه وکیل برای اجرای مهریه

حق الوکاله پرونده های مالی تعرفه مشخصی دارند. اما وکیل دادگستری  می‌تواند بر اساس پرونده شما حق الوکاله بیشتر یا کمتری را درخواست کند که این مبلغ  در یک قرارداد جداگانه مشخص می شود.

شرایط طلاق از طرف زن

●       چند درصد مهریه به وکیل تعلق میگیرد؟

طبق تعرفه تعیین شده، 6 درصد از مطالبات مالی تا سقف 10 میلیون تومان و 4 درصد مطالبات بین 10 تا 100 میلیون تومان به وکیل تعلق میگیرد. در صورتی که مطالبات بین 100 تا 500 میلیون تومان باشد 3 درصد آن و برای مطالبات بیش از 500 میلیون تومان، 2 درصد به وکیل تعلق میگیرد.

●       مدارک لازم برای اجرا گذاشتن مهریه

مدارک شناسایی اعم از شناسنامه و کارت ملی سند ازدواج که ثابت میکند شما دارای این حقوق هستید لازم است. در صورتی که برای اجرا گذاشتن مهریه وکیل باشید لازم است اصل یا کپی وکالتنامه به این مدارک افزوده شود.

●       به اجرا گذاشتن مهریه چقدر طول میکشد؟

میزان زمان‌بر بودن دریافت مهریه با توجه به شرایط طرفین دعوا متفاوت خواهد بود  و ممکن است چند ماه یا حتی چند سال زمان ببرد.  داشتن یک وکیل کاربلد در تسریع این روند بسیار موثر است.

در صورتیکه نیاز به مشاوره حقوقی رایگان با وکیل طلاق را دارید با مجموعه موسسه حقوقی نوین وکیل تماس یگیرید

مشاوره با وکیل مهریه در مورد قوانین چگونه است؟

اگر شما هم درگیر مسائل حقوقی مهریه می باشید نیز می توانید از وکیل مهریه مشاوره دریافت نمایید ودر مورد این موضوع که آیا مرد می تواند مهریه ندهد نیز اطلاعات دقیق به دست آوردید. وکیل مهریه با توجه به اینکه از جدیدترین قوانین در حوزه خانواده مطلع می باشد می تواند کمک مهمی به شما برای دریافت مهریه نماید.

هزینه دریافت مشاوره آنلاین با وکیل مهریه چه قدر می باشد

بسته به اینکه شما از چه طریق از وکیل مشاوره دریافت خواهید نمود هزینه های مشاوره متفاوت می باشد اگر از طریق تلفنی قصد دریافت مشاوره مهریه را داشته باشید هزینه ای برای مشاوره به شما تعلق نخواهد گرفت ولی اگر قصد دریافت مشاوره به صورت حضوری را دارید با توجه به قیمت های مصوب این هزینه را پرداخت خواهید نمود.

در مورد مهریه همچنین می توانید از مشاوره وکیل طلاق توافقی استفاده نمایید.

کلام آخر

در این مقاله قصد داشتیم به این سوال که در چه صورتی مرد میتواند مهریه ندهد پاسخی کامل بدهیم. شما میتوانید در صورتی که سوال ها و نکات دیگری ذهنتان را درگیر کرده است از مشاوره رایگان نوین وکیل بهره ببرید.

اما به یاد داشته باشید که لزوما با داشتن اطلاعات حقوقی در مورد مهریه نمی توانید به تنهایی کار پرونده مهریه را به پیش ببرید و پیشنهاد می شود علاوه بر دریافت مشاوره حقوقی در حوزه خانواده و مهریه و اینکه مرد در چه صورتی می تواند مهریه ندهد پاسخ دهند از یکی از وکلای نوین وکیل برای پیشبرد پرونده حقوقی خود کمک بگیرید.

وکلای نوین وکیل با توجه به اینکه سالها در حوزه طلاق و مهریه دارای تجربه می باشند می توانند به بهترین صورت کار پرونده شما را به سرانجام برسانند و همچنین در زمان بسیار کوتاهتر نسبت به اینکه خودتان بخواهید کارهای پرونده حقوقی را انجام دهید این پرونده را به سرانجام برسانند.

 

 

 

 

 

 

5 دیدگاه دربارهٔ «در چه صورتی مرد میتواند مهریه ندهد؟ قوانین جدید مهریه+02122690179»

  1. سلام
    در کل در ازدواج مرد هیچ حقی ندارد و فقط باید عمل کند ، و زن در هر شرایطی هر کاری که بخواهد و نخواهد انجام می دهد و هیچگونه الزامی جهت زندگی و تمکین نداره و در هر صورتی مهریه رو میگیره .
    حقوق زن به هیچ عنوان قابل خدشه نیستند چون حق شمرده می شوند ، ولی یک حق طلاق مرد که عملا هیچ کاربردی هم ندارم ، با هزار تا اما و اگر و استثنا و واگذاری و کوفت و زهر مار روبرو شده ، این یکی مثل اینکه حق نیست ، ولی مهریه حق هست .
    مگر نه اینکه مهریه جهت پایبندی به زندگی و تمکین زن از مرد ، گذاشته شده ، پس چرا حتی با خیانت زن ، زایل نمیشه ,
    چرا حق طلاق مرد قابل شرط گذاری هست ولی حق مهریه هیچگونه جای کم و کاستی ندارد ،
    اصلا چرا توی جلسات مشاوره ی قبل از ازدواج اینها رو خیلی واضح و روشن به آقایون گوشزد نمی کنند که بعد از ازدواج از مردی فقط اسمشو یدک می کشید و عملا هیچگونه حقی ندارند ؟
    چرا توی مجلس در جهت رواج ازدواج و تحکیم خانواده ، قوانین اصلاح نمیشه
    سال هاست به اسم دفاع از حقوق خانم ها ، فقط تو سر آقایون زده میشه ، مگه آقایون حقوق ندارند و یا انسان حساب نمی شن ؟

  2. مردی که خودش را به ناتوانی زده ویکسال باهمسرخود رابطه ایی نداشته درحالیکه چت با زنهای دیگه داره وخیانت میکنه چجوری باید به دادگاه ثابتش کرد .یاندادن خرجی به زن را چجوری باید ثابت کرد آیاشهادت فرزندان که به سن قانونی رسیده اند بعنوان شهود قابل قبول برای دادگاه هست

    1. سلام
      درصورت داشتن ادله میتوانید از همسرتون به جرم داشتن رابطه نامشروع شکایت کنید
      درخصوص نفقه وقتی زوجین زیر یک سقف زندگی میکنند اصل بر این است که نفقه پرداخت میشود اما منعی برای طرح دعوی وجود ندارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *