اعتراض به رای تعدیل مهریه- مراحل اعتراض به رای تعدیل مهریه

اعتراض به رای تعدیل مهریه به این صورت است که هر یک از زن یا مرد به حکم تعدیل مهریه معترض است باید یک دادخواست تجدید نظر خواهی و واخواهی اقدام به ثبت اعتراض در دفاتر خدمات قضایی کند تا به صورت مجدد با درخواست او رسیدگی شود.

امروزه یکی از شایع‌ترین دعاوی خانوادگی، دعاوی مطالبه مهریه است که زن با ارائه دادخواست به دادگاه خانواده، از شوهر خود درخواست می‌کند تا مهریه تعیین شده در سند ازدواج را پرداخت کند حال ممکن است مرد توانایی مالی برای پرداخت مهریه زن را نداشته باشد در چنین شرایطی باید ادعای اعسار کند و مهریه را به صورت اقساطی به زن بپردازد.

اما گاهی شوهر دارای اموالی است استطاعت مالی برای پرداخت مهریه را دارد یا اینکه شوهر در هر شرایطی توانایی پرداخت مهریه را ندارد در این حالت هر یک از ان‌ها نی تواند درخواست تعدیل مهریه کند یا اگر دادگاه حکمی مبنی بر تعدیل مهریه صادر کند طرف مقابل می‌تواند نسبت به ان اعتراض کند.

در این مطلب از نوین وکیل قصد داریم درباره اعتراض به رای تعدیل مهریه، مراحل اعتراض به رای تعدیل مهریه اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه شوید.

همچنین مطالعه نمایید: تماس با وکیل مهریه

اعتراض به رای تعدیل اقساط مهریه

هنگامی که زوجه به درخواست مطالبه مهریه خود را به دادگاه خانواده بدهد این درخواست مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورتی که مرد استحقاق مالی برای پرداخت مهریه را داشته باشد حکم الزام مرد به پرداخت مهریه زن صادر می‌شود.

حال اگر مرد استحقاق مالی برای پرداخت مهریه زن را نداشته باشد می‌تواند تحت شرایط خاصی اعسار از پرداخت مهریه را در دادگاه ثابت نماید تا به این ترتیب مهریه قسط بندی شود.

پس از قسط بندی مهریه شوهر موظف است به صورت منظم اقساط مهریه را بپردازد ولی ممکن است شوهر توانایی مالی برای پرداخت اقساط مهریه زن را نداشته باشد می‌تواند از دادگاه درخواست تعدیل مهریه کند تا براساس تورم موجود مبلغ قسط‌های مهریه کمتر شود علاوه بر این زن می‌تواند با توجه به افزایش یافتن درآمد شوهر یا به وجود آمدن منبع درآمد جدید برای او درخواست تعدیل اقساط مهریه را به دادگاه ارائه بدهد.

حکم دادگاه در خصوص تعدیل مهریه توسط زن یا مرد قابل اعتراض است و ایشان می‌توانند به رای صادر شده از سوی دادگاه معترض شوند.

روش‌های اعتراض به رای تعدیل اقساط مهریه

همانطور که در قسمت فوق اشاره کردیم زن یا مرد می‌توانند به حکم دادگاه در خصوص تعدیل اقساط مهریه اعتراض نمایند در این بخش از مقاله قصد داریم روش‌های اعتراض به رای تعدیل مهریه را برای شما بیان کنیم.

اولین و مهم‌ترین روش برای اعتراض به رای تعدیل مهریه تجدید نظر خواهی است، تجدید نظر خواهی یعنی محکوم علیه زن یا مرد می‌توانند پس از صدور حکم بدوی طرف مدت بیست روز نسبت به حکم صادر شده معترض شوند و ضمن دادخواست تجدید نظر خواهی از دادگاه بخواهند تا حکم صادره در خصوص افزایش یا کاهش میزان اقساط مهریه بررسی کند و تجدید نظر نماید.

علاوه بر این در صورتی که حکم تعدیل اقساط مهریه توسط دادگاه بدوی به صورت غیابی صادر شده باشد محکوم علیه می‌تواند درخواست واخواهی کند، برای دادخواست واخواهی از حکم غیابی تعدیل اقساط مهریه محکم علیه طرف بیست روز مس از ابلاغ حکم غیابی می‌تواند مطرح کند و دادگاه صادر کننده حکم می‌تواند به این موضوع رسیدگی و حکم جدید را صادر کند.

علاوه بر آن یکی دیگر از روش‌های شکایت از رای دادگاه اعاده دادرسی است بنابراین اگر حکم تعدیل مهریه قطعی شده اما یکی از جهات اعاده دادرسی مانند کشف اسناد و مدارک که حقانیت شخص را ثابت می‌نماید، خواهان می‌تواند از همان دادگاه صادر کننده حکم قطعی درخواست رسیدگی مجدد نماید.

مراحل اعتراض به رای تعدیل مهریه

در قسمت فوق روش‌های اعتراض به رای تعدیل مهریه را برای شما بیان کردیم در این بخش از مقاله می‌خواهیم مراحل اعتراض به رای تعدیل مهریه را برای شما بیان کنیم.

  • اولین مرحله شکایت از رای تعدیل مهریه پس از صدور رای تعدیل مهریه هر یک از زن یا مرد که به حکم دادگاه اعتراض دارد براساس شرایط پرونده یکی از روش‌های اعتراض به رای دادگاه را انتخاب کند و یک نمونه دادخواست تعدیل به رای مهریه تهیه نماید.
  • دومین مرحله این است که خواهان برای ثبت دادخواست اعتراض به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کند و پس از تبت نان در سامانه ثنا دادخواست نظر خواهی واخواهی یا اعاده دادرسی را تبت نماید، البته برای ثبت دادخواست باید هزینه را پرداخت کنید و مدارکی را نیز به دادخواست ضمیمه کنید.
  • هنگامی که دادخواست از طریق دفاتر خدمات قضایی به مرجع صلاحیت دار ارجاع داده می‌شود طرفین برای جلسه اول دادرسی دعوت می‌شوند در صورتی که طرفین وکیل داشته باشند وکیل به جای آن‌ها در این جلسه حاضر می‌شود در این مرحله زوجین یا وکیل ان‌ها باید اسناد و مدارک خود را ارائه بدهند و با توضیحات خود دلایل طرح اعتراض نسبت به حکم تعدیل اقساط مهریه را بیان کنند.

مدارک لازم برای اعتراض به رای تعدیل مهریه

همانطور که اشاره کردیم برای ثبت دادخواست در دفاتر خدمات قضایی باید مدارکی را به دادخواست ضمیمه کنیم در این بخش از مقاله می‌خواهیم مدارک لازم برای اعتراض به رای تعدیل مهریه را بیان کنیم.

  • مدارک هویتی ( شناسنامه و کارت ملی)
  • اصل و کپی سند ازدواج زوجین
  • حکم صادر شده از سوی دادگاه مبنی بر پرداخت اقساط مهریه
  • رای مورد اعتراض صادره از دادگاه در خصوص تعدیل اقساط مهریه
  • نمونه دادخواست اعتراض به حکم تعدیل اقساط مهریه در قالب دادخواست تجدید نظر خواهی
  • کلیه مدارکی که دلالت بر ذی حق بودن خواهان است.

 هزینه اعتراض به رای تعدیل مهریه

شکایت از رای تعدیل مهریه نیازمند این است که خواهان به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کند و هزینه‌های قانونی ان را بپردازد.

هزینه اعتراض به رای تعدیل مهریه براساس روش اعتراض متفاوت است، همچنین هزینه دادرسی مهریه براساس نرخ تعرفه خدمات قضایی همه ساله توسط قوه قضاییه اعلام می‌شود.

هزینه اعتراض به رای تعدیل مهریه شامل هزینه دادرسی به دعاوی، هزینه ثبت نام در سامانه ثنا، هزینه اوراق قضایی و برگه دادخواست، هزینه برابر اصل نمودن مدارک می‌شود.

نمونه دادخواست اعتراض به رای تعدیل مهریه

ریاست محترم ………………

با سلام ؛

احتراما به استحضار می‌رساند که اینجانب …………………….. فرزند ………………………. به شماره ملی ………………… در تاریخ …………………… با جناب آقای …………………….. عقد ازدواج دائم منعقد نموده که ضمن سند نکاحیه میزان ………………… سکه بهار آزادی به عنوانمهریهاینجانب، تعیین گردید. اما خوانده محترم از پرداختمهریهشرعی و قانونی به اینجانب خودداری نموده و دادگاه بدوی با تقاضایاعسار از مهریهایشان موافقت به عمل آورده و به موجب دادنامه شماره …………………. حکم به پرداخت ماهیانه ……………………. سکه بهار آزادی صادر نمود.

لکن در تاریخ ……………، دادگاه بدوی، به موجب دادنامه ………………………. با درخواستتعدیل اقساط مهریهتوسط ایشان، به استناد شهادت شهود، موافقت به عمل آورده؛ در حالی که شهود معرفی شده ایشان، از شرایط لازم برای ادای شهادت، برخوردار نبوده و با اینجانب، دعوای کیفری دارند. لذا با توجه به اینکه شرایط اقتصادی حال حاضر وکاهش میزان اقساط مهریهپس از طلاق، مشکلات عدیده‌ای را در خصوص اینجانب و فرزندانم به وجود می‌آورد، نقض دادنامه صادره از دادگاه بدوی، در ارتباط باکاهش میزان اقساط مهریهرا تقاضا دارم.

کلام آخر

به پایان این مطلب از نوین وکیل رسیدیم امید است اطلاعاتی در خصوص اعتراض به رای تعدیل مهریه در اختیار شما قرار دادیم مفید باشد چنانچه در این خصوص نیاز به کسب اطلاعات بیشتری دارید می‌توانید با شماره‌های موجود در سایت تماس بگیرید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *