آیا طلاق توافقی قابل رجوع است؟رجوع بعد از طلاق توافقی چگونه است

رجوع از طلاق توافقی

رجوع بعد از طلاق توافقی امکان پذیر است، اما در صورتی که طلاق از نوع رجعی باشد در غیر این صورت زوجین نمی توانند بعد از جدایی به همدیگر رجوع کنند.

در طلاق توافقی زوجین پس از مدتی زندگی مشترک به دلایل مختلف با یک دیگر توافق می‌کنند تا جدا شوند این نوع طلاق ساده‌ترین و راحت‌ترین نوع طلاق می‌باشد، تنها کافیست زوجین بر سر مسائل مهم مادی و معنوی با یک دیگر توافق کنند، سپس توافق نامه‌ای را با مشورت یک وکیل طلاق تنظیم و امضا نمایند و پس از بررسی‌ها توسط دادگاه حکم طلاق توافقی صادر می‌شود.

در مقالات قبلی در مورد نحوه طلاق توافقی توضیحات کاملی به شما داده ایم و در این مقاله قصد داریم توضیحاتی را در مورد رجوع مرد بعد از طلاق توافقی به شما ارائه دهیم

در برخی از موارد زوجین پس از طلاق توافقی بنا بر دلایلی تمایل دارند مجدد با یک دیگر ازدواج کنند، اما رجوع پس از طلاق توافقی شرایطی دارد که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت با ما همراه شوید.

همچنین مطالعه نمایید: مشاوره با وکیل طلاق

طلاق توافقی چیست؟

طلاق توافقی یکی از انواع کوتاه‌ترین و ساده‌ترین روش‌های طلاق است که زوجین تصمیم می‌گیرند به زندگی مشترک خود خاتمه دهند در این شیوه زوجین باید بر سر مسائل مادی و معنوی مانند مهریه، نفقه، جهیزیه، اجرت المثل، نحله، حضانت فرزندان و…. با یک دیگر توافق کنند و به صورت کتبی توافق خود را ثبت نمایند.

‌ برای اینکه حق و حقوق هیچ کدام از طرفین ضایع نشود بهتر است با مشورت یک وکیل مجرب توافق نامه را تنظیم و سپس آن را امضا کنند، در نهایت این توافق نامه به دادگاه ارائه می‌شود و پس از بررسی‌های لازم توسط دادگاه طرفین می‌توانند با حکم دادگاه از یک دیگر جدا شوند.

رجوع چیست؟

رجوع در لغت به معنی مراجعه و بازگشت است و در طلاق به معنی مراجعه مرد به زن پس از طلاق می‌باشد.

اما رجوع تنها مختص طلاق‌های رجعی است و اگر نوع طلاق رجعی باشد مرد می‌توانند براساس شرایط و قوانین خاصی به همسر خود بازگردد، اما اگر طلاق از نوع بائن باشد مرد نمی تواند به همسر خود رجوع کند، در قسمت‌های بعد به طور کامل به رجوع بعد از طلاق توافقی خواهیم پرداخت.

 

رجوع بعد از طلاق توافقی امکان پذیر است؟

حال شاید این سوال در ذهن شما مطرح شود که آیا طلاق توافقی قابل رجوع است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم بله طلاق توافقی قابل رجوع می‌باشد، اما به نوع طلاق طرفین بستگی دارد، بطور کلی طلاق به دو نوع بائن و رجعی تقسیم میشود، در طلاق بائن رجوع و بازگشت زن و مرد به یکدیگر امکان پذیر نیست، اما در طلاق رجعی، زن و مرد میتوانند پس از جدایی به یکدیگر بازگردند که در این نوع طلاق، طرفین ملزم به در نظر گرفتن و رعایت شرایطی هستند که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

هنگامی که زوجین طلاق رجعی از یکدیگر می‌گیرند و پس از مدتی می‌خواهند که به زندگی مشترک خود برگردند می‌توانند ابتدا با مشورت با یک وکیل خانواده اقدام به رجوع بعد از طلاق توافقی نمایند البته رجوع پس از طلاق توافقی دارای شرایط خاصی می‌باشد که در جلسه مشاوره با یک وکیل می‌توانند از او راهنمایی بگیرند.

همچنین مطالعه نمایید: دریافت مهریه بعد از فوت همسر

 

شرایط رجوع پس از طلاق توافقی

رجوع پس از طلاق توافقی شرایطی دارد که در این بخش از مقاله می‌خواهیم آن را بیان کنیم با ما همراه شوید.

  • رجوع باید حتما از طرف زوج(مرد) باشد.
  • رجوع در طلاق فقط در زمان عده امکان پذیر است. نگه داشتن عده پس از طلاق هم از لحاظ قانونی و هم از لحاظ شرعی برای زوجه(زن) واجب و ضروری است، عده به مدت زمانی پس از طلاق گفته میشود که زن در آن بازه زمانی حق ازدواج مجدد را ندارد. لازم به ذکر است که مدت زمان عده در موارد مختلف مانند فوت همسر، نکاح منقطع و یا طلاق متفاوت است. مدت زمان عده در طلاق ۳ ماه پس از طلاق است.
  • رجوع باید به دو شکل عملی و قولی باشد. رجوع عملی این است که مرد با انجام اعمال و رفتاری تمایل خود را به بازگشت نشان دهد و کارهایی از قبیل بوسیدن، برقراری رابطه جنسی و لمس کردن را شامل میشود. در رجوع قولی نیز مرد با به زبان آوردن کلمات و جملات محبت آمیز تمایل خود را به بازگشت به زندگی مشترک نشان میدهد.
  • در رجوع لازم نیست عقد نکاح مجدد خوانده شود.
  • رجوع باید از لحاظ قانونی ثبت شود.

 

قوانین رجوع بعد از طلاق توافقی

در قسمت‌های فوق شرایط رجوع بعد از طلاق توافقی را بیان کردیم در این بخش از مقاله می‌خواهیم قوانین رجوع بعد از طلاق توافقی را بیان کنیم.

مهم‌ترین قانون رجوع بعد از طلاق توافقی این است که طلاق از نوع رجعی باشد در این صورت زوج می‌تواند به زوجه رجوع کند و در خواست زندگی مشترک بدهد، در واقع در طلاق رجعی مرد می‌تواند با اراده خود رجوع کند و زن نیز نمی تواند مانع رجوع او شود اما در طلاق توافقی چون زوجین با یک دیگر تصمیم به خاتمه ازدواج گرفتند بهتر است که زن راضی به رجوع مرد باشد.

یکی دیگر از قوانین مهم رجوع مربوط به بعد از رجوع می‌باشد که رجوع بعد از طلاق توافقی باید ثبت شود در واقع زوج موظف است که به دفترخانه‌ای که طلاق توافقی در آن ثبت شده است مراجعه کند و رجوع بعد از طلاق توافقی را ثبت کند، البته لازم نیست که عقد نکاح مجدد خوانده شود زیرا رجوع تنها در زمان عده طلاق توافقی امکان پذیر است و در این سه ماه زوجین به یک دیگر محرم هستند.

پیشنهاد می کنیم رجوع بعد از طلاق توافقی را مطالعه کنید.

مدت زمان رجوع بعد از طلاق توافقی

در قسمت‌های قبل شرایط و قوانین رجوع بعد از طلاق را بیان کردیم در این قسمت می‌خواهی مدت زمان رجوع بعد از طلاق را مطرح کنیم در واقع می‌خواهیم بگوییم تا چه زمانی زوجین فرصت رجوع دارند.

در ماده 1148 در خصوص رجوع پس از طلاق توافقی مطرح شده است که زمان رجوع زوجین منحصر به عده طلاق است یعنی زوجین تنها در این بازه زمانی فرصت دارند که به یک دیگر باز گردند.

همچنین مطالعه نمایید : مشاوره با وکیل طلاق توافقی

بدین ترتیب برای اطلاع دقیق از مدت زمان رجوع بعد از طلاق توافقی باید مدت عده در طلاق رجعی را بدانیم.

مطابق با ماده 1150 قانون مدنی: عده عبارت است از مدتی که تا انقضای آن زنی که عقد نکاح او منحل شده است نمی‌تواند شوهر دیگر اختیار کند. براساس این ماده زن ملزم رعایت عده می‌باشد، اما مدت عده برای زنان یائسه، زنان باکره و زنان باردار متفاوت می‌باشد.

به طور کلی مدت زمان رجوع در طلاق توافقی با توجه به اینکه طلاق رجعی باشد سه ماه یا سه طهر است و در این مدت زمان مرد حق رجوع دارد.

اما اگر زن یائسه و باکره باشد، مطابق قانون طلاق از نوع بائن است و مرد حق رجوع به زن را ندارد.

اگر زن باردار باشد مدت عده او تا پایان بارداری است و تا زمان وضع حمل، مرد فرصت دارد که به همسر خود رجوع کند.

مشاوره روانشناسی برای رجوع بعد از طلاق توافقی

طلاق یکی از معضلات اجتماعی است که آثاری سوء و بدی را دارد، ممکن است زوجین پس از طلاق توافقی پشیمان شوند و تصمیم بگیرند که مجددا زندگی مشترک خود را شروع کنند.

در چنین شرایطی مراجعه به یک روانشناس و دریافت مشاوره الزامی است؛ زیرا ممکن است فرد تحت تاثیر احساسات و هیجانات و یاد اوری خاطرات خوب خود با همسر و دلتنگی تصمیم بگیرد که به زندگی مشترک خود بازگردد، اما پس از مدتی از رجوع خود پشیمان شود.

بهتر است با یک روانشناس مجرب در این خصوص مشورت کنید و تمام احساسات و شرایط خود را برای او شرح داده تا بتوانید به کمک او یک تصمیم درست و صحیح بگیرد و جای پشیمانی برای خود نگذارید به طور کلی دریافت مشاوره برای رجوع پس از طلاق توافقی الزامی است.

نکات مهم در رابطه با رجوع بعد از طلاق توافقی

دو نکته مهم در رابطه با رجوع پس از طلاق توافقی عبارتند از:

  • هر نوع طلاقی که امکان رجوع در آن وجود داشته باشد پس از رجوع مرد نیاز به جاری شدن عقد نکاح نیست و رجوع در مدت زمان عده طلاق بدون عقد نکاح بلا مانع است و مشکل شرعی ندارد.
  • لازم است که بدانید زن و مرد در هر شرایطی امکان بازگشت ندارند و از لحاظ قانونی تنها با شرایط خاصی رجوع پس از طلاق توافقی امکان پذیر است که در قسمت‌های فوق آن را بیان کردیم.

نحوه ثبت رجوع پس از طلاق توافقی

همانطور که در قسمت‌های قبل نیز اشاره کردیم ثبت رجوع پس از طلاق توافقی الزامی است و زوج پس از رجوع باید به دفترخانه ثبت طلاق مراجعه نماید و رجوع پس از طلاق توافقی را ثبت نماید و درخواست ابطال صورت جلسه طلاق را به سر دفتر ارائه بدهد.

در صورتی که مرد پس از یک ماه از رجوع در دفترخانه رجوع پس از طلاق توافقی را ثبت نکند، قانون به زن این اجازه را داده است که از او شکایت کند و دادگاه حکم الزام مرد به ثبت رجوع را صادر خواهد کرد چنانچه مرد حکم را اجرا نکند به جریمه نقدی ۸۰ تا ۱۸۰ میلیون ریال و ۹۱ روز تا ۶ ماه حبس محکوم خواهد شد.

همچنین مطالعه کنید:دریافت مهریه بعد از بخشیدن

مشاوره با وکیل طلاق توافقی در مورد رجوع مرد

برای اینکه شما بتوانید اطلاعات کاملتری در مورد رجوع بعد از طلاق توافقی کسب نمایید می توانید با یک وکیل طلاق توافقی که تخصص کاملی در حوزه طلاق دارد مشورت نمایید. این وکلا که در حوزه پرونده های خوانواده تخصص کاملی دارند می توانند کمک مهمی به شما برای اطلاع کامل از قوانین حقوقی بدهند.

به یاد داشته باشید که بسیاری از زوجین از قوانین رجوع اطلاع کافی ندارند و در نتیجه ممکن است قبل و یا بعد از طلاق دچار مشکلاتی شوند.

جهت دریافت مشاوره از وکیل طلاق می توانید به صورت تلفنی با یکی از وکلای موسسه حقوقی نوین وکیل در ارتباط باشید.

کلام آخر

به پایان این مطلب از نوین وکیل رسیدیم امیدواریم مطالبی که درباره رجوع بعد از طلاق توافقی در اختیار شما قرار دادیم مفید باشد، چنانچه در خصوص رجوع پس از طلاق توافقی نیاز به کسب اطلاعات بیشتری دارید یا سوال و ابهامی برای شما وجود دارد می‌توانید با استفاده از شماره 02166901176 با کارشناسان و مشاوران مجرب مادر حوزه طلاق تماس بگیرید و از آن‌ها راهنمایی بگیرید.

به یاد داشته باشید که ما همواره به موکلین خود گفته ایم که طلاق مکروه ترین حلال خداوند می باشد و در نتیجه ما همواره به عنوان آخرین را طلاق را به شما پیشنهاد می دهیم و همواره از زوجین می خواهیم که تا جایی که امکان دارد سمت طلاق توافقی و انواع دیگر طلاق نروند.

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *