دعوی الزام به تنظیم سند ملک مشاع- شرایط دعوای الزام به تنظیم سند رسمی ملک

دعوی الزام به تنظیم سند ملک مشاع هنگامی مطرح می‌شود که مالک ملک مشاعی از تنظیم سند رسمی برای خریدار امتناع می‌ورزد در چنین شرایطی خریدار می‌تواند در دادگاه صالح اقدام به اقامه دعوی کند.

هنگامی که فردی مال غیر منقولی خریداری می‌کند یا از طریق ارث مالک آن می‌شود باید اقدام به اخذ سند رسمی کند و تفاوتی ندارد که ملک مشاع یا مفروز باشد در هر شرایطی صاحب ملک می‌تواند برای اخذ سند رسمی اقدام کند.

در برخی از موارد فروشنده ملک مشاعی از حضور در دفترخانه و انتقال سند به سایر مالکان امتناع می‌کند، در چنین شرایطی قانونگذار این امکان را فراهم کرده است تا خریدار از طریق دادگاه تنظیم سند رسمی ملک مشاع را تقاضا نماید.

در این مطلب از نوین وکیل می‌خواهیم اطلاعاتی درباره دعوی الزام به تنظیم سند ملک مشاع ارائه دهیم با ما همراه شوید.

همچنین مطالعه نمایید: وکیل ملک مشاع

الزام به تنظیم سند ملک

دو نوع سند برای منتقل مالکیت املاک وجود دارد که شامل سند رسمی و سند عادی می‌باشد به طور کلی هر مال غیرمنقولی دارای یک سند رسمی است که اطلاعات مالک آن را مشخص شده است.

هنگامی که صاحب ملک اقدام به فروش آن می‌کند، پس از دریافت ثمن ملک باید برای انتقال سند رسمی ملک اقدام کند و با مراجعه به دفاتر اسناد رسمی سند ملک را به صورت رسمی به مالک جدید انتقال دهد.

مطابق قانون در صورتی که فروشنده ملک برای انتقال سند اقدام نکند خریدار می‌تواند اقدام به طرح دعوی الزام به تنظیم سند رسمی در دادگاه کند که در این صورت دادگاه حکم پس از بررسی‌های لازم حکم الزام به تنظیم سند رسمی را صادر خواهد کرد.

 الزام به تنظیم سند رسمی ملک مشاعی

 قبل از اینکه درباره الزام به تنظیم سند رسمی ملک مشاعی صحبت کنیم می‌خواهیم در وهله اول اطلاعاتی درباره ملک مشاعی ارائه دهیم.

ملک مشاعی نوعی ملک است که مالک آن ۲ یا چند نفر هستند و هر یک از آن‌ها مالک بخشی از ملک هستند.

در سند ملک مشاعی نام تمام مالکین قید شده است و بسیاری از صاحبان ملک برای دریافت سند مستقل ملک مشاعی میز اقدام می‌کنند که در این صورت می‌توانند سند رسمی بخشی که مالک آن هستند را از اداره ثبت دریافت کنند.

در برخی از موارد پیش می‌آید که یک فرد مالی را به صورت شریکی خریده باشد یعنی چند نفر با جمع آوری مبلغ مشخصی ملک را به صورت مشاع خریده اند که پس از خرید فروشنده موظف است که سند ملک مشاعی را به نام خریداران جدید تنظیم کند اما اگر از انجام این کار خودداری کرد خریداران می‌توانند درخواست الزام به تنظیم سند رسمی ملک مشاع را به دادگاه ارائه دهند.

در این صورت باید مبایعه نامه را به دادخواست خود ضمیمه کرده تا دادگاه با بررسی آن حکم الزام به تنظیم سند رسمی ملک مشاع را صادر کند، سپس فروشنده مطابق با این حکم باید به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کرده و سند ملک مشاعی را به نام خریداران جدید تنظیم کند.

دعوی الزام به تنطیم سند ذسمی ملک مشاعی

 

همچنین می توانید مقاله فروش ملک مشاع-مشاوره با وکیل فروش ملک مشاع را در سایت ما مشاهده کنید.

شرایط دعوای الزام به تنظیم سند رسمی ملک مشاع

قبل از اینکه شرایط دعوای الزام به تنظیم سند رسمی را بیان کنیم لازم است که بدانید املاک به دو دسته مشاع و مفروز تقسیم می‌شوند و از مهم‌ترین تفاوت املاک مشاع و مفروز می‌توانیم به اینکه در املاک مشاع چند نفر سهم دارند و هر کدام حق تصرف کامل در ملک را دارند.

در برهی از موارد فردی بخشی از ملک مشاعی را به دیگری می‌فروشد اما از تنظیم سند رسمی امتناع می‌ورزد، در چنین شرایطی خریدار می‌تواند اقدام به اقامه دعوی الزام به تنظیم سند رسمی ملک مشاع در دادگاه نماید، حال شاید این سوال برای شما مطرح شود که شرایط دعوی الزام به تنطیم سند رسمی ملک مشاع چیست؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که اولین شرط برای اقامه دعوی این است که خریدار ملک با داشتن اهلیت قانونی اقدام به تنظیم دادخواست از طریق سامانه ثنا و درخواست رسیدگی از دادگاه صالح را داشته باشد.

دومین شرط این است که خواهان باید کلیه اسناد و مدارک از جمله مبایعه نامه را ضمیمه دادخواست کند تا دادگاه براساس آن‌ها حکم را صادر نماید.

سومین شرط برای طرح دعوی الزام به تنظیم سند رسمی املاک مشاع آن است که خریدار ملک مشاعی ثمن معامله را به صورت کامل پرداخت کرده باشد در غیر این صورت نمی توان این دعوی را از طریق دادگاه پیگیری کرد.

مراحل طرح دعوای الزام به تنظیم سند ملک مشاع

در این بخش از مقاله می‌خواهیم مراحل طرح دعوی الزام به تنظیم سند ملک مشاع را به صورت کامل برای شما بیان کنیم، البته قبل از طرح دعوی در دادگاه خواهان می‌تواند با ارسال اظهار نامه حق خود را مطالبه نماید اما اگر همچنان موفق به اخذ سند رسمی نشد می‌تواند براساس مراحل زیر اقدام به طرح دعوی در دادگاه نماید:

  • اولین مرحله برای طرح دعوی این است که خواهان دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی املاک مشاع را از طریق دفاتر خدمات قضایی به ثبت برساند اما قبل از تبت دادخواست باید در سامانه ثنا ثبت نام کرده و احراز هویت شده باشد.
  • خواهان علاوه بر ثبت دادخواست باید تمام مدارک و اسنادی را که مالک بودن او را اثبات می‌کند به دادخواست ضمیمه کند همچنین هزینه‌های مربوط به طرح این دعوی را بپردازد.
  • در مرحله آخر قاضی دادگاه اقدام به رسیدگی پرونده می‌کند و در صورتی که اسناد و مدارک کامل باشد، حکم الزام به تنظیم سند رسمی ملک مشاع را صادر خواهد کرد و در صورتی که باز هم محکوم علیه از حضور در دفاتر اسناد رسمی امتناع بورزد دادگاه سند انتقال را در دفاتر اسناد رسمی به نام خریدار امضا می‌کند و دیگر نیاز به حضوری محکوم علیه نخواهد بود.

مدارک لازم برای طرح دعوی الزام به تنظیم سند ملک مشاع

همانطور که در قسمت‌های قبل بیان کردیم برای طرح دعوی الزام به تنظیم سند رسمی ملک مشاع دادخواستی را در دفاتر خدمات قضایی به ثبت برساند و مدارک لازم را نیز ضمیمه دادخواست کنند، در این بخش از مقاله می‌خواهیم مدارک لازم برای طرح دعوی الزام به تنظیم سند رسمی ملک مشاع را بیان کنیم:

  • مدارک هویتی خواهان از جمله شناسنامه و کارت ملی
  • ثبت نام در سامانه ثنا و در اختیار داشتن نام کاربری و رمز عبور
  • اصل مبایعه نامه ملک که خریدار براساس آن بتواند ادعای مالکیت بر مال مشاع دارد.
  • تکمیل فرم ارزش منطقه‌ای ملک در دفاتر خدمات قضایی که اطلاعات مربوط به ملک در آن درج شده است.
  • تنظیم نمونه دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی ملک مشاع و پرداخت هزینه‌های مربوط به این دعوی.
  • گواهی عدم حضور متعهد به تنظیم سند در دفاتر اسناد رسمی که از طریق این دفاتر قابل دریافت است.

پس از ثبت دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی ملک مشاع این مدارک در سامانه بارگذاری می‌شود و خواهان در جلسات دادرسی باید اصل این مدارک را ارائه دهند و در صورت کامل بودن مدارک د احراز مالک بودن خواهان قاضی حکم الزام به تنظیم سند رسمی ملک مشاع را صادر خواهد کرد.

همچنین مطالعه کنید:سند ملک مشاع- شرایط دریافت سند ملک مشاع

هزینه طرح دعوی الزام به تنظیم سند رسمی ملک مشاع

دعوای الزام به تنظیم سند رسمی ملک مشاع مانند سایر دعوی نیازمند پرداخت هزینه‌های مربوطه است حال شاید این سوال برای شما مطرح شود که هزینه طرح دعوی الزام به تنظیم سند رسمی ملک مشاع چقدر است؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که دعوای الزام به تنظیم سند رسمی ملک مشاع یک دعوی مالی است که براساس نرخ تعرفه خدمات قضایی، هزینه دادرسی این دعوی براساس ارزش ملک متفاوت است.

در صورتی که ارزش ملک تا 200میلیون باشد دو و نیم درصد ارزش ملک است و در صورتی که بیشتر از 200میلیون باشد هزینه دادرسی این دعوی معادل سه و نیم درصد ارزش ملک می‌باشد.

به طور کلی هزینه طرح دعوی الزام به تنظیم سند ملک مشاع براساس ارزش ملک متغییر خواهد بود، علاوه بر این دفاتر خدمات قضایی برای ثبت نام در سامانه ثنا، ثبت دادخواست و برابر اصل نمودن مدارک هزینه‌هایی از خواهان اخذ می‌نماید که بسته به شرایط متفاوت است.

دادگاه صالح برای طرح دعوی الزام به تنظیم سند ملک مشاع

یکی از مهم‌ترین سوالات این است که دادگاه صالح برای طرح دعوی الزام به تنظیم سند ملک مشاع کجاست؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که در قانون آیین دادرسی مدنی دادگاه صالح رسیدگی براساس منقول بودن یا غیر منقول بودن موضوع دعوی متفاوت است.

براساس ماده ۱۲ قانون آیین دادرسی مدنی‌: دعاوی مربوط به اموال غیرمنقول اعم از دعاوی مالکیت، مزاحمت، ممانعت از حق، تصرف عدوانی و سایر حقوق راجع به آن در دادگاهی اقامه می‌شود که مال غیرمنقول در حوزه آن واقع است، اگرچه خوانده در آن حوزه مقیم نباشد.

براساس ماده بیان شده دادگاهی صلاحیت رسیدگی به دعوای الزام به تنظیم سند رسمی ملک مشاع را خواهد داشت که ملک مشاع در آن محل واقع شده است حتی اگر خوانده دعوی در آن شهر نباشد باز هم دادگاه همان محل وقوع ملک صلاحیت رسیدگی به دعوی الزام به تنظیم سند رسمی ملک مشاع را خواهد داشت.

نمونه دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی ملک مشاع

همانطور که اشاره کردیم برای طرح این دعوی لازم است که دادخواستی را در دفاتر خدمات قضایی به ثبت برسانند در این بخش از مقاله می‌خواهیم نمونه دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی ملک مشاع را بیان کنیم.

ریاست محترم دادگاه عمومی …….

سلام علیکم

احتراماً به استحضار می‌رساند

الف) آقای ……. خواننده در تاریخ …………….. به موجب قولنامه شماره …………….. مورخ ……………. مقدار دو دانگ مشاع از شش دانگ پلاک ثبتی …………… واقع در …………………. را که به صورت یک باب کارخانه تولید قطعات صنعتی است به صورت بیع قطعی به اینجانب منتقل کرده است.

ب) آن مرحوم مبلغ ………….. ریال از ثمن معامله را دریافت و قرار شد بقیه ثمن معامله طی چک‌های مذکور در قولنامه به ایشان پرداخت شود. و به من وکالت رسمی داد تا نسبت به انتقال مورد معامله به خود اقدام نمایم. اما به علت فوت ایشان انجام این کار میسر نگردید.

پ) نظر به اینکه وراث نامبرده از انجام تعهد مورث خود امتناع می‌ورزند لذا ضمن پیوست اسناد و مدارک خرید ملک، تقاضای رسیدگی و صدور حکم مبنی بر الزام خواندگان به حضور در دفترخانه و انتقال رسمی دو دانگ ملک مشاع از شش دانگ پلاک ثبتی ……… با احتساب جمیع خسارات قانونی وارده را از محضر حضرت عالی دارم.

می توانید مقاله وکیل کمیسیون ماده ۱۰۰‌ شهرداری- مهارت‌های وکیل کمیسیون ماده۱۰۰ را در سایت ما مشاهده کنید.

کلام آخر

به پایان این مطلب از نوین وکیل رسیدیم امید است اطلاعاتی که در خصوص دعوی الزام به تنظیم سند ملک مشاع در اختیار شما قرار دادیم مفید باشد چنانچه در این خصوص نیاز به کسب اطلاعات بیشتری دارید با استفاده از شماره‌های موجود در سایت با کارشناسان ما تماس بگیرید و از آن‌ها راهنمایی دریافت کنید.

سوالات متدوال

شرایط دعوی الزام به تنظیم سند ملک مشاع چگونه است؟

سه شرط مهم برای طرح دعوی الزام به تنظیم سند ملک مشاع وجود دارد که شامل اهلیت قانونی خواهان، وجود مدارک و اسناد و پرداخت کامل ثمن مبایعه نامه می‌شود، برای کسب اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه کنید.

هزینه طرح دعوی الزام به تنظیم سند ملک چقدر است؟

هزینه طرح دعوی الزام به تنظیم سند ملک مشاع شامل هزینه‌های دادرسی که براساس ارزش ملک و هزینه‌های جانبی مربوط به دفاتر خدمات قضایی می‌شود برای کسب اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه کنید.

دادگاه صالح برای طرح دعوی الزام به تنظیم سند ملک مشاع چیست؟

دادگاه صالح برای رسیدگی به دعوی الزام به تنظیم ملک مشاع، دادگاهی است که در محل وقوع ملک قرار داد هر چند که خواننده در آن محل ساکن نباشد برای کسب اطلاعت بیشتر به متن مقاله مراجعه کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *